بررسی لپ‌تاپ گیمینگ Stealth GS77 12UGS ام‌اس‌آی [به‌همراه بررسی ویدئویی]

دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
مطالعه 18 دقیقه
آیا ساخت لپ‌تاپی باریک اما قدرتمند ممکن است؟ سوالی کلیدی که زمینه‌ساز تولید محصولی شاخص با مشخصات سخت‌افزاری چشمگیر شد. با بررسی لپ‌تاپ Stealth GS77 12UGS همراه زومیت باشید.
تبلیغات

نام «لپ‌تاپ گیمینگ» با صفت‌هایی چون «ضخیم»، «سنگین» و بعضا «زمخت» مترادف شده است. اما تمامی شرکت‌های فعال در این حوزه در تلاش‌اند تا محصولی باریک‌تر را روانه بازار کنند. MSI به‌عنوان شرکتی پیشرو در زمینه تولید لپ‌تاپ که ترسی از صرف هزینه برای توسعه محصولی باریک‌تر ندارد، جدیدترین نسل از سری لپ‌تاپ‌های Stealth را با نام GS77 در رویداد CES 2022 معرفی کرد. لپ‌تاپی گیمینگ و قدرتمند اما باریک و سبک؛ البته سبک در مقام یک لپ‌تاپ ۱۷٫۳ اینچی!

ویژگی‌های شاخصی چون ضخامت بدنه ۲۰٫۸ میلی‌متری، وزن ۲٫۸ کیلوگرمی، نمایشگر ۲۴۰ هرتز و باتری ۹۹٫۹ وات ساعتی لپ‌تاپ گیمینگ Stealth GS77 ام‌اس‌آی را به‌محصولی خاص تبدیل کرده است که ردای مشکی و مات آن به خاص‌تر شدنش کمک شایان ذکری می‌کند. محصول MSI در پیکربندی‌های مختلفی عرضه می‌شود که تراشه مرکزی تا نسل دوازدهمی Core i9 و پردازنده گرافیکی نیز تا GeForce RTX 3080 Ti قابل انتخاب خواهد بود. ما در زومیت پیکربندی Core i9-12900H به‌همراه تراشه گرافیکی GeForce RTX 3070 Ti و ۳۲ گیگابایت رم را دراختیار داشتیم.

بررسی ویدئویی Stealth GS77 ام‌اس‌آی

تماشا در یوتیوب

طراحی و کیفیت ساخت Stealth GS77 ام‌اس‌آی

درحالیکه اکثر لپ‌تاپ‌ها تا چند سال به زبان طراحی خود وفادار می‌مانند و تنها به‌روزرسانی سخت‌افزاری دریافت می‌کنند، لپ‌تاپ GS77 ام‌اس‌آی سومین مدل از سری GS Stealth در سه سال گذشته است که با ظاهر بسیار متفاوتی عرضه شده است. این تفاوت ظاهری حتی در مقایسه با سایر محصولات ام‌اس‌آی که معمولاً از زبان طراحی جسورانه‌ و جالب‌توجهی بهره می‌برند نیز به‌راحتی مشهود است؛ در بدنه‌ی این لپ‌تاپ از الگوهای خاص و عناصر نورپردازی مورد علاقه‌ی گیمرها خبری نیست و حتی ظاهر قایق‌ بادبانی‌مانند و طراحی مقعر پشت لپ‌تاپ، چیزی از مینیمال بودنش کم نمی‌کند.

کاربر درحال کار با لپ‌تاپ گیمینگ Stealth GS77 ام‌اس‌آی

به‌طور کلی، خانواده Stealth شامل لپ‌تاپ‌های گیمینگ با طراحی باریک‌تر و سبک‌تر هستند تا به حمل‌پذیری آن‌ها کمک کند. با‌این‌حال، باریک‌تر و سبک‌تر بودن لپ‌تاپ به‌معنی فدا کردن قدرت عملکرد آن است؛ به‌همین‌خاطر، تایوانی‌ها این‌بار GS77 را با ابعاد و وزن بیشتری از GS76 بازطراحی کرده‌اند تا فضای کافی برای قدرت‌نمایی CPU نسل دوازدهم اینتل و گرافیک RTX 3070 Ti داشته باشد؛ هرچند این تصمیم باعث شده جدیدترین مدل سری Stealth دیگر به‌اندازه‌ی گذشته حمل‌پذیر نباشد.

هزینه چندین میلیون دلاری برای کاهش یک میلی‌متری ضخامت!

به‌طور دقیق‌تر، GS77 با ابعاد ۳۹٫۷۶ در ۲۸٫۳۵ سانتی‌متر و وزن ۲٫۸ کیلوگرم، به‌ترتیب ۱۴ درصد بزرگ‌تر و ۲۱ درصد سنگین‌تر از نسل گذشته است و این اختلاف به‌حدی محسوس است که می‌تواند دستگاه را حتی وارد کلاس دسکتاپ کند؛ هرچند ضخامت ۲۰٫۸ میلی‌متری دستگاه باعث شده فضای قابل قبولی را در کوله‌تان اشغال کند و اگر مشکل کمردرد نداشته باشید، حمل GS77 تا‌حدی امکان‌پذیر خواهد بود.

مزیت سنگین بودن لپ‌تاپ این است که می‌توانید آن را با یک دست باز کنید. لولا‌ها نیز اگرچه کوچک‌اند و به‌جای گوشه‌ها، در میانه‌ی لپ‌تاپ جای گرفته‌اند، از استحکام کافی برخوردارند و اجازه‌ی باز کردن در را نهایتا تا حدود ۱۳۰ درجه می‌دهند. هرچند، با اصابت دست یا تکان دادن لپ‌تاپ، نمایشگر روی این لولاهای کوچک در جای خود نوسان می‌کند، اما زاویه‌ی آن تغییر نمی‌کند.

لپ‌تاپ GS77 از کیفیت ساخت بسیار خوبی برخوردار است؛ بدنه‌ی تمام آلومینیومی مات و صیقلی آن با لوگوی ام‌اس‌آی در بخش بالایی در و ترک‌پد شیشه‌ای، حس پریمیوم یک لپ‌تاپ ۴ هزار دلاری را به‌خوبی منتقل می‌کند؛ هرچند فلز به‌کار رفته در بدنه یک‌پارچه نیست و دور لپ‌تاپ را نیز فریم پلاستیکی فرا گرفته است. پوشش مشکی بدنه نیز در سرتاسر لپ‌تاپ ازجمله ترک‌پد، استعداد زیادی در جذب لکه، چربی و آثار انگشت دارد.

لوگوی ام‌اس‌آی در حاشیه نمایشگر لپ‌تاپ گیمینگ Stealth GS77

نمایشگر ۱۷٫۳ اینچی GS77، به‌خاطر نسبت تصویر ۱۶:۹ از حاشیه‌ی پایین قطوری برخوردار است که به لوگوی MSI مزین شده است. اما حاشیه‌های کناری بسیار باریک هستند و حاشیه بالایی نیز میزبان وب‌کم 1080p است که علاوه‌بر ارائه تصویر پرجزییات‌تری نسبت به وب‌کم 720p نسل گذشته، به سنسور تشخیص چهره و شاتر الکترونیکی برای حفظ حریم شخصی نیز مجهز شده است.

مهندسان MSI سیستم خنک‌کننده‌ی GS77 را تنها به دو فن و شش لوله حرارتی مجهز کرده‌اند که درون شیارهایی در قسمت بالایی زیر لپ‌تاپ جای گرفته‌اند. این فن‌ها هوای خنک را از زیر دستگاه می‌گیرند و هوای گرم را ازطریق شیارهای پشت و دو طرف بدنه به بیرون هدایت کنند. زیر دستگاه پایه‌های نسبتاً قطوری وجود دارد تا مشکلی در جریان هوا و فرایند خنک‌سازی قطعات پیش نیاید. صدای فن نیز در حین پردازش‌های بسیار سنگین، کمی از آنچه دوست داشتیم، بلندتر می‌شود.

ترک‌پد، کیبورد و درگاه‌های Stealth GS77 ام‌اس‌آی

ام‌اس‌آی کماکان به همکاری خود با برند مطرح SteelSeries برای طراحی کیبورد ادامه داده و طراحی، چینش جزیره‌ای و فاصله‌ی کلیدهای GS77 تفاوتی با نسل گذشته یا حتی سری میانی کاتانا ندارند. تنها ویژگی ظاهری این لپ‌تاپ که کاربری گیمینگ آن را به نمایش می‌گذارد، نورپردازی RGB کیبورد است که می‌توانید با نصب نرم‌افزار SteelSeries، رنگ دلخواه خود را برای هر کلید انتخاب کنید. علاوه‌براین، با فشار هر کلید، رنگ آن برای لحظه‌ای به سفید تغییر می‌کند که جلوه‌ی زیبایی دارد و حس خوبی را هنگام تایپ منتقل می‌کند.

کلیدهای پرکاربرد Ctrl و Shift در سمت چپ بزرگ‌تر از استاندارد معمول طراحی شده‌اند تا دسترسی آن‌ها برای گیمرها آسان باشد؛ اما وجود Numpad اختصاصی در سمت راست که برای کاربری حرفه‌ای در نظر گرفته شده، فضا را برای سایر کلید‌ها تنگ‌تر کرده و به کوچک شدن کلیدهای جهت و فانکشن منجر شده است.

عمق حرکتی کلیدها رضایت‌بخش است، اما بازخوردی که در هنگام فشرده‌شدن از آن‌ها دریافت می‌شود، نرم‌تر و بی‌سروصداتر از آنی است که از لپ‌تاپ‌های گیمینگ انتظار داریم و تجربه‌ی تایپ با GS77 بیشتر به کار تولیدکنندگان محتوا می‌آید تا گیمرهای حرفه‌ای.

فاصله کم جهتِ بالا و کلید Shift احتمالاً تایپ کردن را دچار مشکل کند

ترک‌پد نیز که اصولا از سمت گیمرهایی که استفاده از ماوس را ترجیح می‌دهند، نادیده گرفته می‌شود، به‌اندازه‌‌ای وسعت دارد تا برای کاربری‌های روزمره و حرفه‌ای مناسب باشد؛ اما گستره‌ی واکنش آن به فشار انگشت تنها به ناحیه پایینی محدود می‌شود که گاهی احساس می‌کنید انرژی زیادی از شما می‌گیرد و کلیک چپ/راست صدای نسبتاً بلندی دارد. حرکت انگشت روی پوشش شیشه‌ای ترک‌پد نیز به‌نَرمی صورت می‌گیرد و بین حرکت انگشت و نشانگر ماوس تقریباً تاخیری وجود ندارد. همچنین به‌لطف استفاده از درایورهای پرسیژن مایکروسافت، از تمام ژست‌های حرکتی ویندوز پشتیبانی می‌کند.

پورت‌های سمت راست لپ‌تاپ گیمینگ Stealth GS77 ام‌اس‌آی

درگاه‌های GS77 همچون نسل گذشته از تنوع یکسان و رضایت‌بخشی برخوردارند، اما چینش آن‌ها تغییر کرده است. در لبه‌ی سمت راست، درگاه کارت حافظه، یک درگاه USB-C 3.2 با پشتیبانی از دیسپلی‌پورت و یک درگاه USB-C 3.2 با استاندارد Thunderbolt 4 و پشتیبانی از پاور دلیوری و دیسپلی‌پورت قرار گرفته‌اند.

در لبه‌ی سمت چپ، شاهد دو درگاه USB-A 3.2 با پهنای باند ۵ گیگابیت‌برثانیه، جک کمبوی ۳٫۵ میلی‌متری برای اتصال هدفون/میکروفن و دکمه شاتر وب‌کم هستیم. در پشت لپ‌تاپ نیز درگاه آداپتور، یک درگاه HDMI 2.1 با پشتیبانی از سیگنال 8K 60Hz / 4K 120Hz و یک درگاه ایترنت RJ45 برای اتصال سیمی و پایدار به شبکه قرار دارد.

پورت‌های سمت چپ لپ‌تاپ گیمینگ Stealth GS77 ام‌اس‌آی

لپ‌تاپ گیمینگ GS77 همچنین از Bluetooth 5.2 پشتیبانی می‌کند و به‌لطف ماژول AX1675 اینتل، اتصال جدید WiFi 6E را نیز دراختیار کاربر می‌گذارد.

صفحه‌نمایش و اسپیکر Stealth GS77 ام‌اس‌آی

اپ‌تاپ گیمینگ MSI از صفحه‌نمایش ۱۷٫۳ اینچی با وضوح ۱۴۴۰×۲۵۶۰ پیکسل بهره می‌برد. تکمیل‌کننده این مجموعه نرخ‌نوسازی ۲۴۰ هرتز است و با وجود اینکه احتمالاً برای عده زیادی کاربردی نخواهد بود، همچنان برای دسته‌ای خاص و همچنین بهبود تجربه کاربری، نقشی اساسی را ایفا خواهد کرد. البته مدل‌های دیگری نیز با وضوح 1080p یا 2160p عرضه شده‌اند که نرخ‌نوسازی آن‌ها به ‌ترتیب ۳۶۰ و ۱۲۰ هرتز خواهد بود.

به‌باور تایوانی‌ها، نمایشگر لپ‌تاپ Stealth GS77 با اینکه از پنل IPS استفاده نمی‌کند اما می‌تواند رنگ‌ها را در دامنه DCI-P3 نمایش دهد و رفتاری شبیه به IPS-LCD داشته باشد. بنابراین بهتراست پیش از هرچیز صحت ادعای این شرکت را بررسی کنیم.

عملکرد صفحه‌نمایش Stealth GS77 ام‌اس‌آی دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین

خطا

MSI Stealth GS77

۳۰۴ نیت

۱۶ نیت

--

--

۸۹٫۸

۳٫۹

۱۰۰

۳٫۵

۹۹٫۶

۲٫۵

MSI GF66 Katana

۱۶۸ نیت

۸٫۰۰ نیت

۱٫۲۷ نیت

۱۳۲٫۲

۴۷٫۹

--

۶۴

۴٫۰

۴۷٫۶

--

HP OMEN

(Intel)

۴۰۹٫۵ نیت

۱۸ نیت

۵٫۶ نیت

۷۳٫۱

۷۶٫۹

۳٫۳

۹۸٫۷

۲٫۷

۷۸٫۳

۲٫۸

HP OMEN

(AMD)

۱۷۷٫۱ نیت

۸٫۸ نیت

۱٫۰۵ نیت

۱۶۸٫۷۱

۴۹٫۱

--

۶۵٫۹

۴٫۹

۴۸٫۸

۶٫۳

HP VICTUS

۲۱۱ نیت

۲ نیت

۱٫۱ نیت

۱۹۲

۴۸

۶٫۴

۶۵

۴٫۳

۴۸

۵٫۷

MSI GF66 Katana

۱۶۸ نیت

۸٫۰۰ نیت

۱٫۲۷ نیت

۱۳۲٫۲

۴۷٫۹

--

۶۴

۴٫۰

۴۷٫۶

--

Asus Strix G15

۲۳۳ نیت

۱۱٫۶ نیت

۲٫۴۷ نیت

۹۴٫۱۴

۷۵٫۶

۵٫۶

۹۹٫۷

۲٫۹

۷۷

۴٫۷

Asus Zephyrus M16

۴۷۷ نیت

۲۴٫۷ نیت

۵٫۶۶ نیت

۸۴٫۲۷

۷۶٫۵

۴٫۳

۹۹٫۷

۲٫۶

۷۷٫۸

۳٫۶

سرفیس لپ‌تاپ استودیو

۴۲۳٫۲ نیت

۱٫۵۲ نیت

۰٫۴۵ نیت

۹۴۰٫۴

۷۹٫۴

--

۹۹

۲٫۱

۸۳٫۸

۲٫۷

سرفیس بوک ۳ ۱۵ اینچی

۴۰۵ نیت

۳٫۴ نیت

۰٫۵۳ نیت

۷۶۴

۶۵

۳٫۸

۹۴

۱٫۳

۷۴

۳٫۴

MSI GE66 Raider

۱۸۱٫۷ نیت

۸٫۱۱ نیت

۱٫۱۶ نیت

۱۵۶٫۱

۷۳٫۱

--

۳٫۶

۳٫۶

۷۵٫۴

--

ایسر ConceptD 7 Ezel Pro

۲۹۴٫۶ نیت

۱۵٫۷ نیت

۲٫۴۲ نیت

۱۲۱٫۷

۱۰۰

۲٫۵

۱۴۳٫۴

۵٫۴

۹۲٫۹

۳٫۶

* تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

پنل لپ‌تاپ گیمینگ Stealth GS77 در زمینه تولید رنگ‌ها عملکرد مناسبی را ارائه و باتوجه به پوشش ۱۰۰ درصدی پروفایل DCI-P3، وعده تایوانی‌ها را نیز عملی می‌کند. افزون‌براین به‌دلیل داشتن زاویه دید وسیع، خود را بیش از پیش به پنل‌های IPS نزدیک می‌کند. نماینده ام‌اس‌آی در بررسی‌های زومیت موفق شد در آزمون دقت رنگ، میانگین خطای ۲٫۵ را در دامنه رنگی DCI-P3 ثبت کند.

روشنایی صفحه‌نمایش در بالاترین حد به ۳۰۹ نیت می‌رسد و با اینکه از دیگر لپ‌تاپ‌های گیمینگ مانند HP OMEN عملکرد ضعیف‌تری در این زمینه دارد، اما همچنان گزینه‌ای مناسب برای استفاده در محیط‌های داخلی محسوب می‌شود. برای استفاده از دستگاه در فضاهای باز نیز پوشش مات صفحه به کمکتان خواهد آمد و درصورت نبود تابش مستقیم نور به صفحه، محتوا به‌خوبی قابل مشاهده خواهد بود.

تماشای فیلم در لپ‌تاپ گیمینگ Stealth GS77 ام‌اس‌آی

در لپ‌تاپی ۱۰۰ میلیونی خبری از MuxSwitch نیست!

باتوجه به نرخ‌نوسازی بالای نمایشگر، وجود ویژگی MuxSwitch برای محول کردن وظیفه کنترل نمایشگر به پردازنده گرافیکی مجزا، امری ضروری به‌نظر می‌رسد؛ بااین‌کار می‌توان با کمک فناوری G-Sync از حذف پارگی تصویر یا به‌اصطلاح Screen Tering جلوگیری کرد. اما در نماینده خوش خط و خال تایوانی‌ها خبری از این ویژگی‌های کاربردی نیست و تنها می‌توان به گزینه Adaptive Sync تکیه کرد.

ام‌اس‌آی برای مدل Stealth GS77 از مجموعه بلندگوهای استریو استفاده است که در دوطرف دستگاه به‌صورت FaceUp قرار گرفته‌اند تا در حین استفاده از دستگاه، تجربه‌ای سه‌بعدی و فراگیر را دراختیار کاربر بگذارد. هر بلندگو از دو ووفر و یک اسپیکر استفاده می‌کند و حجم صدای مناسب برای پوشش یک اتاق کوچک را دراختیار مصرف‌کننده می‌گذارد.

کیفیت خروجی بلندگو برای موزیک‌های خلوت مناسب است اما برای موزیک‌های شلوغ‌تر، عملکرد دلنشینی را ارائه نمی‌کند. البته حتی در این شرایط نیز می‌توانید با کاهش حجم صدا به حدود ۸۰ درصد، خروجی باکیفیت‌تر و پایدارتری را بشنوید. درحقیقت اصلی‌ترین مشکل بلندگو را می‌توانید در نبود عمق کافی در صداهای خروجی جستجو کرد. با‌این‌حال اگر از لپ‌تاپ گیمینگ خود عموماً برای اجرای بازی‌ها یا پخش فیلم استفاده می‌کنید، قطعاً عملکرد بلندگوها رضایت‌بخش خواهد بود.

لولای نمایشگر لپ‌تاپ گیمینگ Stealth GS77 ام‌اس‌آی

سخت‌افزار، عملکرد و باتری Stealth GS77 ام‌اس‌آی

همان‌طورکه در ابتدای بررسی نیز گفته شد، مدلی که زومیت برای بررسی دراختیار دارد از تراشه Core i9-12900H در کنار پردازنده گرافیکی RTX 3070 Ti و ۳۲ گیگابایت رم پرسرعت DDR5-4800 بهره می‌برد. ام‌اس‌آی برای کنترل عملکرد پردازنده و باتری، از نرم‌افزار نام‌آشنای MSI Center استفاده کرده است که پیش از این نیز در مدل‌های گیمینگ این شرکت دیده بودیم. در نرم‌افزار MSI Center امکان انتخاب ۴ پروفایل سوپر باتری (Super Battery)، سایلنت (Silent)، بالانس (Balanced) و اکستریم پرفورمنس (Extreme Performance) وجود دارد. طبیعتا با انتخاب هریک، عملکرد CPU و GPU تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی Stealth GS77 ام‌اس‌آی دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

MSI Stealth GS77

۶۷۱۹٫۱

۴۹۸۶٫۳

HP OMEN (Intel)

۷۰۰۱٫۶۲

۲۲۳۱٫۴۲

HP OMEN (AMD)

۳۵۷۸٫۳۲

۳۰۱۱٫۲

ROG Strix Scar 15 (2022)

۶۵۰۴٫۳

۴۲۴۷٫۲

MSI Raider GE66 (2022)

۶۴۳۱٫۸۳

۴۹۴۲٫۹۲

ASUS Zephyrus M16 2022

۶۶۳۰٫۷۶

۵۰‍۱۴٫۶۷

HP VICTUS

۳۲۹۳٫۵۹

۳۰۷۲٫۳۳

ASUS Strix G15

۳۱۸۲٫۴۶

۱۷۲۹٫۸۸

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

استفاده از رابط PCIe Gen4 برای حافظه NVMe دستگاه باعث شده تا نماینده گیمینگ MSI از حیث عملکرد حافظه، سرعت فوق‌العاده‌ای را تجربه کند و در زمره پرسرعت‌ترین‌ها قرار بگیرد. لازم به‌ذکر است که زومیت اعداد بالا را با حافظه ذخیره‌سازی ۲ ترابایتی به‌دست آورده است؛ از این رو ممکن است درصورت انتخاب مدل با حافظه ذخیره‌سازی متفاوت، نتیجه متفاوتی نیز حاصل شود.

عملکرد Stealth GS77 ام‌اس‌آی مقابل لپ‌تاپ‌های دیگر (Plugged)

لپ‌تاپ / بنچمارک

مشخصات فنی

عملکرد روزمره

وب‌گردی

شبیه‌ساز بازی

عملکرد در گرافیک

عملکرد CPU در رندر

توان محاسباتی CPU

توان محاسباتی GPU

PCMark 10

Speedometer 2.0

GFXBench

3DMark

CineBench R23

GeekBench 5

GeekBench 5

Aztec Ruins High Tier

Time Spy

Wild Life

Night Raid

Single

Multi

Single

Multi

OpenCL

DirectX 12/Metal

DirectX 12

Vulkan/Metal

DirectX 12

iGPU

dGPU

MSI Stealth GS77

Core i9-12900H

RTX 3070 Ti

۷۳۲۷

۳۱۱

۲۱۸٫۱ فریم‌برثانیه

۱۰۲۸۶

۵۰۸۱۸

۴۸۱۹۸

۱۸۵۸

۱۸۳۰۴

۱۸۱۰

۱۴۰۴۱

۲۰۵۷۴

۱۱۵۱۳۵

ROG Strix Scar 15 (2022)

Core i9-12900H

RTX 3070 Ti

۸۲۹۷

۲۷۴

۲۸۴

فریم‌برثانیه

۱۱۵۹۲

۶۵۵۳۲

۵۹۲۵۲

۱۹۱۸

۱۹۲۰۵

۱۶۷۵

۱۱۴۰۳

۱۵۳۹۶

۱۳۳۵۷۶

MSI Katana GF66

Core i7-12700H

RTX 3060

۷۰۰۲

۲۹۷

۱۹۷٫۳ فریم‌برثانیه

۸۳۶۳

۴۷۲۲۶

۴۳۵۵۳

۱۸۰۶

۱۶۳۹۵

۱۸۰۳

۱۱۲۰۵

۱۷۵۵۱

۹۶۷۰۵

MSI Katana GF66

(2021)

Core i7-11800H

RTX 3060

۶۶۸۰

۱۸۰٫۸

۱۷۵٫۳ فریم‌برثانیه

۷۱۷۷

۴۱۹۴۵

۳۹۹۸۸

۱۴۹۹

۱۰۷۷۹

۱۵۵۴

۷۶۷۳

۸۴۰۷

۹۸۸۵۵

MSI Raider GE66 (2022)

Core i7-12700H

RTX 3070 Ti

۶۷۸۹

۲۵۴

۲۹۸٫۱

فریم‌برثانیه

۱۱۴۳۲

۶۴۶۰۹

۴۵۲۱۵

۱۷۶۴

۱۵۴۹۸

۱۷۶۵

۱۰۵۹۱

۱۸۸۴۹

۱۲۷۹۸۰

HP OMEN (Intel)

Core i7-11800H

RTX 3070

۷۳۱۴

۲۱۲

۲۱۸

فریم‌برثانیه

۹۵۴۰

۵۸۰۸۱

۵۳۶۶۱

۱۴۶۷

۱۱۱۳۱

۱۵۶۷

۹۲۸۳

۸۷۰۴

۱۱۴۹۴۵

HP OMEN (AMD)

Ryzen 7 5800H

Radeon RX 6600M

۷۴۸۱

۲۰۵

۲۰۴٫۴

فریم‌برثانیه

۷۷۱۷

۱۷۰۷۴

۴۴۹۹۵

۱۳۸۸

۱۲۲۲۶

۱۴۵۲

۸۱۵۴

۱۶۸۳۴

۷۵۴۴۵

HP VICTUS

Core i7-11800H

RTX 3060

۶۵۵۰

۱۸۰

۱۸۸٫۷

فریم‌برثانیه

۷۸۲۳

۴۴۷۵۱

۴۳۰۶۸

۱۴۸۳

۱۰۸۸۵

۱۵۸۷

۹۰۸۸

۸۶۶۱

۱۰۰۸۴۶

Zephyrus M16 2022

Core i9-12900H

RTX 3070 Ti

۶۵۳۷

۲۵۶

۲۶۱٫۶ فریم‌برثانیه

۱۰۴۰۱

۵۸۲۲۱

۴۵۹۷۲

۱۹۱۴

۱۹۹۴۳

۱۸۸۵

۱۱۷۲۷

--

۱۲۴۴۵۸

Strix G15

Ryzen 9 5900HX

RTX 3060

۷۲۱۵

۱۷۰٫۴

۲۱۹٫۹ فریم‌برثانیه

۸۴۷۴

۴۸۵۷۹

۴۳۵۵۴

۱۴۸۲

۱۳۵۹۹

۱۴۹۱

۸۴۷۰

۱۷۳۸۶

۱۱۰۰۱۱

Zephyrus M16 2021

Core i7-11800H

RTX 3070

۶۶۹۸

۲۰۸٫۵

۲۲۱٫۰ فریم‌برثانیه

۷۶۳۴

۳۰۶۸۴

--

۱۵۰۲

۱۳۲۸۲

۱۴۴۲

۷۲۷۵

--

۱۱۷۵۴۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

پیش از این مدل سال ۲۰۲۲ لپ‌تاپ ROG Strix Scar 15 را در زومیت بررسی کرده‌ایم که در مقایسه با GS77، به پردازنده گرافیکی و پردازنده مرکزی مشابهی مجهز شده است. تراشه Core i9-12900H درکنار پردازنده گرافیکی RTX 3070 Ti، روی کاغذ ترکیبی فوق‌العاده برای انجام انواع بازی‌های ویدیویی را دراختیار کاربر می‌گذارند. اما عملکرد دستگاه در اجرای بازی‌ها چطور خواهد بود؟

عملکرد لپ‌تاپ Stealth GS77 ام‌اس‌آی در بازی‌‌ها

بازی / عملکرد

تنظیمات گرافیکی

نرخ‌فریم میانگین

Forza Horizon 5

(No Resolution Scaling)

Extreme

(1080p)

۷۴ فریم‌برثانیه

Extreme

(1440p)

۶۰ فریم‌برثانیه

Red Dead Redemption 2

Ultra

(1080p)

۷۳٫۳ فریم‌برثانیه

Far Cry 6

Ultra

(1080p)

۹۷ فریم‌برثانیه

Gears 5

Ultra

(1080p)

۱۰۸٫۵ فریم‌برثانیه

Immortals Fenyx Rising

Ultra High

(1080p)

۷۳ فریم‌برثانیه

Bright Memory: Infinite RTX

Quality DLSS

(1080p)

۶۱ فریم‌برثانیه

GTA V

Highest Quality

(1080p)

۱۷۲٫۴ فریم‌برثانیه

* تمامی بازی‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

درصورت اجرای بازی‌های جدید مانند Forza Horizon 5 یا Far Cry 6 در بالاترین کیفیت گرافیکی و در وضوح Native نمایشگر یعنی 1440p، حداقل نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه را دریافت خواهید کرد. درصورت کاهش وضوح به 1080p، نرخ‌فریم برای دو بازی یاد شده به‌ترتیب معادل ۷۴ و ۹۷ فریم‌برثانیه خواهد بود. از این رو می‌توانید از بابت اجرای روان و عاری از لگ بازی‌ها روی وضوح 1080p و حتی 1440p اطمینان حاصل کنید.

اجرای بازی در لپ‌تاپ گیمینگ Stealth GS77 ام‌اس‌آی

برای بررسی عملکرد Ray Tracing گرافیک RTX 3070 Ti مثل همیشه به سراغ بنچمارک Bright Memory: Infinite RTX رفتیم و Stealth GS77 موفق شد تا این بنچمارک را با نرخ میانگین ۶۱ فریم‌برثانیه به‌پایان برساند که عدد بسیار خوبی برای لپ‌تاپی گیمینگ محسوب می‌شود.

تراشه‌ای با نام مشابه اما توان مصرفی پایین‌تر؛ ضعف در شکست Scar 15 ایسوس

بررسی‌ها را با انجام بنچمارک‌های مهندسی ادامه می‌دهیم برای شروع از بنچمارک PugetBench آغاز می‌کنیم که عملکرد دستگاه در اجرای دو نرم‌افزار فتوشاپ و پریمیر پرو را ارزیابی می‌کند. لپ‌تاپ گیمینگ MSI در این آزمون به‌ترتیب امتیاز ۱۰۵۳ و ۷۴۴ را کسب کرده است. درمقام مقایسه و در آزمون فتوشاپ، GS77 عملکرد بهتری از رقیب خود یعنی Scar 15 به‌نمایش می‌گذارد اما در تکرار برتری در آزمون پریمیر ناکام می‌ماند و درنهایت با اختلافی ۲۶ درصدی بنچمارک را به‌پایان می‌رساند.

عملکرد لپ‌تاپ Stealth GS77 ام‌اس‌آی در اجرای Photoshop
عملکرد لپ‌تاپ Stealth GS77 ام‌اس‌آی در اجرای Premiere Pro

لپ‌تاپ Stealth GS77 ام‌اس‌آی هزار دور از بنچمارک متلب را در طول مدت ۱۶۲۷ ثانیه به‌سرانجام می‌رساند؛ این‌درحالی‌است که مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی اپل با تراشه M1 Max آزمون مشابه را در ۲۹۲۶ ثانیه انجام می‌دهد. بااین‌حال همچنان لپ‌تاپ Scar 15 ایسوس به‌واسطه بهره‌مندی از توان مصرفی بالاتر تراشه، قوی‌تر از دیگر نماینده‌ها ظاهر می‌شود.

بنچمارک SPECapc برای ارزیابی عملکرد کامپیوترها حین اجرای SOLIDWORKS 2021

کامپیوتر/پارامتر

مشخصات

امتیاز عملکرد CPU

امتیاز عملکرد GPU

MSI Stealth GS77

Core i9-12900H

RTX 3070 Ti

۲٫۲۰

۲٫۰۸

ASUS ROG Strix Scar 15

Core i9-12900H

RTX 3070 Ti

۲٫۵۰

۲٫۵۸

MSI Katana GE66

Core i7-12700H

RTX 3060

۲٫۱۴

۲٫۳۱

ASUS Zephyrus M16

Core i9-12900H

RTX 3070 Ti

۲٫۰۸

۲٫۶۶

عملکرد ضعیف GS77 در بنچمارک SolidWorks نیز به‌چشم می‌خورد پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی این دستگاه به‌ترتیب ۱۲ و ۲۰ درصد امتیار کمتری درمقایسه با Scar 15 کسب می‌کنند. برای بررسی علت این اختلاف با وجود یکسان بودن CPU و GPU نگاه عمیق‌تری به رفتار قطعات خواهیم داشت.

پورت‌های قسمت پشتی لپ‌تاپ گیمینگ Stealth GS77 ام‌اس‌آی

آزمون پایداری عملکرد CPU

با اجرای آزمون پایداری عملکرد Cinebench، عملکرد پردازنده در دو پروفایل Balanced و Extreme Performance را بررسی کردیم. طی این آزمون مشخص شد که تراشه Core i9-12900H در پروفایل‌های یاد شده به‌ترتیب با توان ۶۰ و حدود ۷۵ وات فعالیت می‌کند. در ابتدای شروع آزمون در هردو پروفایل، فرکانس پردازنده به بیش از ۴ گیگاهرتز بوست می‌کند که این امر توان مصرفی تراشه را بالای ۱۰۰ وات می‌رساند. اما پس از گذشت چند ثانیه به عدد گفته شده بازمی‌گردد.

توان مصرفی تراشه مرکزی در دو پروفایل Extreme Performance و Balanced

رفتار فرکانس تراشه در دو پروفایل Balanced و Extreme Performance کمی دور از انتظار است؛ به‌طوری که در پروفایل Balanced، پردازنده قدرت بیشتری را درمقایسه با پروفایل Extreme Performance ارائه می‌کند. تفاوتی ۲۵ درصدی در عملکرد پردازنده که البته به‌دلیل بهره‌مندی از قدرت کافی، مشکلی در اجرای بازی‌ها ایجاد نخواهد کرد.

فرکانس تراشه مرکزی در دو پروفایل Extreme Performance و Balanced

دمای تراشه در بالاترین حد به ۹۵ درجه سلسیوس می‌رسد و تنها ۵ درجه با حداکثر میزان تعیین شده از جانب اینتل فاصله دارد. با فعال شدن پروفایل Extreme Performance، اتکای دستگاه به پردازنده گرافیکی بیشتر می‌شود از این رو با کاهش دمای تراشه به ۸۰ درجه سلسیوس، کنترل بیشتری روی کنترل دمای پردازنده گرافیکی پیدا می‌کند.

دمای تراشه مرکزی در دو پروفایل Extreme Performance و Balanced
پنل پشتی لپ‌تاپ گیمینگ Stealth GS77 ام‌اس‌آی

آزمون پایداری عملکرد GPU

به‌منظور بررسی رفتار پردازنده گرافیکی از آزمون پایداری عملکرد 3DMark کمک گرفتیم. برخلاف تراشه مرکزی، پردازنده گرافیکی در پروفایل Extreme Performance بهترین عملکرد خود را ارائه و توان مصرفی را ۳۰ درصد بیشتر از پروفایل Balanced تنظیم می‌کند.

توان مصرفی تراشه گرافیکی در دو پروفایل Extreme Performance و Balanced

به‌دنبال افزایش توان مصرفی پردازنده گرافیکی در پروفایل قدرتمند، فرکانس نیز در ابتدای شروع آزمون از ۱۲۰۰ مگاهرتز به ۱۴۵۰ مگاهرتز افزایش پیدا می‌کند؛ اما رفته رفته و تقریباً در اواسط آزمون، با کاهشی جزئی به ۱۳۵۰ مگاهرتز می‌رسد و در بازه نسبتاً پایداری نوسان می‌کند.

فرکانس تراشه گرافیکی در دو پروفایل Extreme Performance و Balanced

همان‌طورکه گفته شد، دستگاه با کاهش توان مصرفی تراشه مرکزی در پروفایل Extreme Performance، سعی می‌کند تا شرایط ایده‌آل‌تری را برای پردازنده گرافیکی مهیا کند. اما همچنان دمای گرافیک به ۹۵ درجه می‌رسد و سبب داغ شدن قسمت بالای کیبورد می‌شود. اتفاقی آزاردهنده که در اغلب لپ‌تاپ‌های گیمینگ شاهد هستیم.

دمای تراشه گرافیکی در دو پروفایل Extreme Performance و Balanced
نرم‌افزار MSI Center در لپ‌تاپ Stealth GS77 ام‌اس‌آی

تفاوت عملکرد در حالت متصل به برق و متکی به باتری

با قطع لپ‌تاپ از برق مستقیم، ۳۵ درصد از توان مصرفی پردازنده کاسته می‌شود و به ۴۰ وات می‌رسد. افزون براین دیگر خبری از بوست اولیه نیز نخواهد بود و پردازنده به‌طور مستمر در فرکانس ۲۶۰۰ مگاهرتز به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

توان مصرفی تراشه مرکزی در دو حالت Plugged و UnPlugged
فرکانس هسته‌های قدرتمند تراشه مرکزی در دو حالت Plugged و UnPlugged

درحالی‌که با قطع برق فرکانس و توان مصرفی پردازنده به‌میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند، دمای پردازنده تغییر چندانی را تجربه نمی‌کند و در بازه ۷۰ تا ۷۵ درجه نوسان می‌کند. البته روند افزایش دما بسیار کندتر از حالت Plugged انجام می‌شود که خود نکته‌ای مثبت تلقی می‌شود.

دمای تراشه مرکزی در دو حالت Plugged و UnPlugged

باتوجه به اینکه حجم باتری حتی با وجود ۹۹٫۹ وات‌ساعتی بودن، همچنان جوابگوی نیاز CPU و GPU نیست، در حالت UnPlugged توان پردازنده گرافیکی نیز همانند تراشه مرکزی دستگاه بیش از ۶۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و به ۴۰ وات می‌رسد. از این رو فرکانس نیز افتی ۳۰ درصدی را تجربه می‌کند اما به‌صورت ناپایداری به‌فعالیت خود در بازه ۹۵۰ تا ۱۲۰۰ مگاهرتز می‌رسد.

این اتفاق تأثیر مستقیمی بر عملکرد GS77 درزمان اجرای بازی‌ها خواهد گذاشت؛ به‌طوری که بازی Forza Horizon 5 به‌کلی در وضوح 1440p قابل اجرا نیست و تنها در وضوح 1080p آن‌هم با نرخ ۲۷ فریم‌برثانیه اجرا خواهد شد. اتفاقی که دستگاه را نیازمند اتصال مداوم به برق می‌کند و ماهیت اصلی دستگاه به‌عنوان «لپ‌تاپ» گیمینگ را زیر سؤال می‌برد. از طرفی دستگاه تنها قادر به فعالیت یک الی نهایتا ۲ ساعته خواهد بود.

توان مصرفی تراشه گرافیکی در دو حالت Plugged و UnPlugged
فرکانس تراشه گرافیکی در دو حالت Plugged و UnPlugged

همان‌طورکه انتظار می‌رفت، با قطع دستگاه از شارژر، دمای بسیار کمتری تولید خواهد شد؛ درنتیجه سیستم خنک‌کننده دستگاه کنترل بهتری در کنترل دما کسب خواهد کرد.

دمای تراشه گرافیکی در دو حالت Plugged و UnPlugged
وب‌گردی با لپ‌تاپ گیمینگ Stealth GS77 ام‌اس‌آی

شارژدهی باتری

تایوانی‌ها برای لپ‌تاپ گیمینگ خود از باتری ۹۹٫۹ وات‌ساعتی استفاده کرده‌اند که درمقایسه با دیگر رقیبان، از برتری عددی برخوردار است؛ اما به‌دلیل استفاده از نمایشگر بزرگ‌تر، شارژدهی کمتری را ارائه می‌کند. این لپ‌تاپ موفق شد تا ویدیو معیار زومیت را با روشنایی ۲۰۰ نیت و در پروفایل Balanced تا ۸ ساعت به‌طور مستمر پخش کند. درصورت استفاده روزمره از دستگاه، این زمان به ۷ ساعت کاهش پیدا می‌کند.

عملکرد باتری Stealth GS77 دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

نمایشگر

باتری

ویدئو

PCMark 10

GFXBench Manhattan 3.1

ابعاد و رزولوشن

وات‌ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

طول‌عمر باتری

(دقیقه)

کم‌ترین نرخ فریم

(فریم‌برثانیه)

MSI Stealth GS77

۱۷٫۳ اینچ

۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۹۹٫۹

۸:۰۶

۷:۰۴

--

--

ROG Strix Scar 15

(Silent)

۱۵٫۶ اینچ

۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۹۰

۸:۳۴

۶:۲۰

--

--

ASUS Zephyrus M16

(۱۶۵ هرتز)

۱۶ اینچ

۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۹۰

۹:۱۴

۸:۱۰

۹۳٫۶

۱۰۶٫۱

MSI Katana GF66 (2022)

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۵۲

--

۳:۲۷

--

--

HP OMEN (Intel)

۱۶٫۱ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۷۰

۲:۴۲

۲:۳۰

۶۰٫۴۶

۱۴۲٫۳

HP OMEN (AMD)

۱۶٫۱ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۷۰

۴:۲۰

۳:۳۲

۱۰۲٫۷

۸۹٫۹

ASUS Strix G15

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۹۰

۱۰:۳۳

۶:۳۸

۵۹٫۸

۲۵۸٫۲

MSI Katana GF66 (2021)

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۵۲

۳:۵۴

۲:۳۲

۵۱٫۲

۹۷٫۸

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

درمقام مقایسه باید به لپ‌تاپ ROG Strix Scar 15 ایسوس اشاره کنیم که باوجود برتری ۳۰ دقیقه‌ای در آزمون پخش ویدیو، در بنچمارک باتری PCMark 10 که شبیه‌ساز استفاده روزمره محسوب می‌شود، ۴۰ دقیقه ضعیف‌تر عمل می‌کند.

وقتی که حتی باتری ۹۹٫۹ وات‌ساعتی نیز برای محصولی گیمینگ کافی نیست!

به‌منظور شارژ دستگاه، آداپتوری ۲۴۰ واتی قرار داده شده است که باتوجه به وزن ۲٫۸ کیلوگرمی، بیش از پیش قابل‌حمل بودن دستگاه را با چالش مواجه می‌کند.

لپ‌تاپ گیمینگ Stealth GS77 ام‌اس‌آی

جمع‌بندی و مقایسه با رقبا

لپ‌تاپ Stealth GS77 ام‌اس‌آی موفق شده تا شعار خود به‌عنوان یک لپ‌تاپ گیمینگ باریک و سبک (!) را به واقعیت تبدیل کند؛ اما موضوع قابل تامل، متر و معیار تایوانی‌ها برای تعیین سبکی یا سنگینی دستگاه است. درحقیقت GS77 تنها درمقایسه با دیگر لپ‌تاپ‌های ۱۷ اینچی، مدلی با «وزن کمتر» به‌شمار می‌رود و همچنان به‌عنوان یک لپ‌تاپ وزن زیاد دارد. هرچند که دستیابی به همین جایگاه نیز اتفاقی مهم محسوب می‌شود؛ خصوصا بادرنظر گرفتن افزایش روزافزون ضخامت لپ‌تاپ‌ها، توجه تایوانی‌ها به این نکته و تلاش برای ارائه محصولی باریک‌تر و جذاب‌تر، اتفاقی ارزشمند به‌شمار می‌رود.

از دیدگاهی دیگر، ارائه قدرتی در این ابعاد آن‌هم در یک لپ‌تاپ باریک برای آن دسته از افرادی که به‌دنبال قدرتی بالا در ابعادی کوچک و قابل حمل هستند، فاکتوری مهم در انتخاب لپ‌تاپ خواهد بود. بدین معنی که کاربر می‌تواند سیستم گیمینگ خود را به‌سادگی از منزل خود به خانه دوستان برده و در نمایشگری بزرگ‌تر یا حتی نمایشگر خود دستگاه مشغول بازی شوند. اتفاقی که معمولاً برای کنسول‌های بازی یا کامپیوترهای رومیزی، با چالش‌های مختلفی همراه خواهد بود.

البته تمامی موارد گفته شده تا زمانی پابرجا است که فاکتور قیمتی برای کاربر اهمیت چندانی نداشته باشد. چراکه در این بازه قیمتی می‌توان لپ‌تاپ گیمینگ ROG Strix Scar 15 ایسوس را با قدرت بیشتر خریداری کرد.

نکات مثبت

  • پردازنده‌ی نسل دوازدهمی اینتل
  • قدرت کافی برای اجرای تمامی بازی‌ها با وضوح 1440p
  • پورت‌های متنوع
  • نمایشگر ۱۷ اینچی QHD با نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتز
  • ترک‌پد و کیبورد باکیفیت

نکات منفی

  • شارژدهی پایین برای مصارف گیمینگ
  • ابعاد بزرگ دستگاه
  • شارژر بزرگ و سنگین
  • داغی زیاد قسمت بالای کیبورد حین بازی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات