بررسی لپ‌تاپ MSI Modern 14 A10M

یک‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 16 دقیقه
لپ‌تاپ Modern 14 A10M از شرکت MSI را باید اولترابوکی خواند که با تکیه بر طراحی زیبا و برچسب قیمت ۹۰۰ دلاری، گزینه‌ای مناسب در کلاس لپ‌تاپ‌های میان‌رده است.
تبلیغات

MSI، یکی از تولیدکنندگان باسابقه‌ی سخت‌افزار و کامپیوتر‌های شخصی، به‌لطف محصولاتی همچون لپ‌تاپ‌های گیمینگ، در جای‌جای دنیا طرفداران دوآتشه‌ای دارد؛ البته MSI درکنار حوزه‌ی بازی، برای کاربردهای دیگر نیز تجهیزات کامپیوتر تولید می‌کند. ازجمله محصولات این شرکت می‌توان به دستگاه‌های سری Prestige اشاره کرد که به‌لطف طراحی زیبا و چشم‌نوازشان با دیگر لپ‌تاپ‌های پریمیوم بازار رقابت می‌کنند.

نمایشگر لپ‌تاپ MSI Modern 14

با نگاهی به لپ‌تاپ‌ها و اولترابوک‌های موجود در بازار می‌توان به‌روشنی دید که دیگر ظرافت و زیبایی و کیفیت ساخت در انحصار محصولات پرچم‌دار و گران‌قیمت نیست و این ویژگی‌ها به دسته‌ی میان‌رده و اقتصادی بازار نیز تسری پیدا کرده‌اند. Modern 14 A10M، اولترابوک اقتصادی MSI را باید ازجمله‌ی همین محصولات به‌شمار آورد؛ چراکه این محصول زیبا و خوش‌ساخت در کلاس لپ‌تاپ‌های مقرون‌به‌صرفه قرار می‌گیرد.

حاشیه نمایشگر لپ‌تاپ MSI Modern 14
حاشیه پایین لپ‌تاپ MSI Modern 14
وب کم و لوگوی MSI لپ‌تاپ MSI Modern 14
دریچه هوای لپ‌تاپ MSI Modern 14

MSI در لپ‌تاپ میان‌رده‌ی خود از پردازنده‌ی نسل‌دهمی کامت‌لیک Core i3-10110U با فرکانس پایه‌ی ۲٫۱۰ گیگاهرتز در‌کنار رم ۴ گیگابایتی DDR4 و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی M2 NVMe SSD بهره برده است. این لپ‌تاپ در بازار ایران با قیمت ۱۶ میلیون تومان فروخته می‌شود. با زومیت در بررسی لپ‌تاپ Modern 14 A10M همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

بدنه‌ی فلزی و برس‌خورده‌ی لپ‌تاپ و بازتاب زیبای نور از روی سطح آن، نخستین نکته‌ای است که از زبان طراحی Modern 14 به‌چشم می‌خورد؛ البته همین بدنه‌ی فلزی زیبا مخاطب را به‌اشتباه می‌اندازد؛ چراکه برخلاف تصور از لپ‌تاپ‌های فلزی، با در دست‌گرفتن لپ‌تاپ MSI از وزن اندک آن شگفت‌زده می‌شویم. به‌نظر می‌رسد دلیل سبکی Modern 14 استفاده از ورقه‌ای نازک از آلومینیوم و امتناع از پوشاندن تمام سطوح لپ‌تاپ با فلز باشد. بی‌شک باید وزن ۱٫۱۸ کیلوگرمی را یکی از قوت‌های دستگاه اقتصادی MSI به‌شمار آوریم. شاید بتوان تنها نکته‌ی منفی بدنه‌ی دستگاه را رنگ تیره و آسیب‌پذیری‌اش در‌برابر خراشیدگی دانست؛ به‌طوری‌که کوچک‌ترین خراش ایجادشده روی لپ‌تاپ به‌راحتی در سطح محصول پدیدار می‌شود.

لوگوی MSI روی لپ‌تاپ MSI Modern 14

لپ‌تاپ Modern 14 a10m ابعادی مناسب برای لپ‌تاپی ۱۴ اینچی دارد. طول و عرض و ضخامت این لپ‌تاپ به‌ترتیب ۱۵٫۹ در ۲۲۲ در ۳۲۲ میلی‌متر است که با درنظرگرفتن حاشیه‌ی باریک دورتادور نمایشگر ۱۴ اینچی، بسیار مناسب ارزیابی می‌شود.

پشت لپ‌تاپ MSI Modern 14

تایوانی‌ها تلاش کرده‌اند در طراحی لپ‌تاپ خوش‌قیمت خود از الگوی مدل‌های پرچم‌دار پیروی کنند. با بازکردن درِ لپ‌تاپ MSI، ظرافت طراحی جلب نظر می‌کند. نمایشگر ۱۴ اینچی دستگاه از لبه‌ی بالا و کناره‌ها با حاشیه‌های باریک احاطه شده؛ اما حاشیه‌ی پایین نمایشگر اندکی قطور است؛ چراکه از وب‌کم لپ‌تاپ میزبانی می‌کند. از نمایشگر که بگذریم، نوبت به بخش پایینی شامل اسپیکر و صفحه‌کلید و ترک‌پد می‌رسد. کلید پاور با قرارگرفتن در قسمت بالای صفحه‌کلید، در مرکز شیارهای اسپیکر قرار دارد و به‌راحتی می‌توان آن را از صفحه‌کلید تفکیک کرد. در بخش بعدی، صفحه‌کلید جزیره‌ای و ترک‌پد لپ‌تاپ MSI 14 را بررسی خواهیم کرد.

لپ‌تاپ MSI Modern 14 با زاویه ۱۸۰ درجه

لید لپ‌تاپ MSI به‌کمک دو لولای کوچک در کناره‌ها به بخش پایینی متصل شده است. این دو لولا نمایشگر را به‌صورت پایدار نگه می‌دارند؛ اما متأسفانه به‌اندازه‌ای بهینه طراحی نشده‌اند که بتوان با یک دست لید لپ‌تاپ را باز کرد. در چنین وضعیتی، برای جلوگیری از بلند‌شدن کل دستگاه باید با دست دیگر بخش پایین را ثابت نگه داشت.

صفحه‌کلید و تاچ‌پد

تایوانی‌ها با استفاده از صفحه‌کلیدی جزیره‌ای و فاقد نام‌پد تمام عرض لپ‌تاپ را پوشش داده‌اند. چنین صفحه‌کلیدی جلوه‌ی زیبایی به دستگاه می‌بخشد؛ اما عملی‌کردن این موضوع در اندازه‌های مختلف، به‌ویژه وقتی صفحه‌کلید فاقد بخش نام‌پد باشد، کمی دشوار می‌شود. به‌نظر می‌رسد در این لپ‌تاپ با وجود طراحی رضایت‌بخش صفحه‌کلید، عادت‌کردن به اندازه و جای کلید‌ها کمی زمان‌بر باشد. MSI به‌واسطه‌ی مساحت نسبتا بیشتر صفحه‌کلید سعی کرده است تا اندازه‌ی هر کلید را از حالت متعارف بیشتر کندو همین موضوع باعث شده در زمان نوشتن، صفحه‌کلید کمی نامأنوس به‌نظر برسد. یکی دیگر از نکات منفی درباره‌ی صفحه‌کلید، به تخت‌بودن سطح کلید‌های صفحه‌کلید بازمی‌گردد. اغلب صفحه‌کلیدها برای جای‌گیری بهتر انگشت، سطحی مقعر دارند؛ اما کلیدهای صفحه‌کلید لپ‌تاپ Modern 14 A10m چنین نیستند؛ البته با گذشت زمان، مختصات کلیدها رفته‌رفته در ذهن کاربر ثبت می‌شود و تجربه‌ی نوشتن بهبود می‌یابد.

کیبورد و ترک پد لپ‌تاپ MSI Modern 14

با‌توجه‌به قرارگیری اسپیکر در بخش بالای صفحه‌کلید و نیز خود صفحه‌کلید که بیش از نیمی از مساحت بخش پایینی لپ‌تاپ را در اختیار دارد، تاچ‌پد نسبتا کوچکی برای لپ‌تاپ اقتصادی MSI پیش‌بینی شده است. هرچند تراش پوشش آلومینیومی در محل تلاقی با تاچ‌پد جلوه‌ی زیبایی دارد، در همین نگاه نخست، اندازه‌ی کوچک تاچ‌پد در‌مقایسه‌با سایر بخش‌های لپ‌تاپ جلب نظر می‌کند؛ البته با وجود اندازه‌ی کوچک، مشکلی در کار با ترک‌پد ندیدیم. بزرگ‌ترین نکته‌ی منفی که می‌توان به‌صورت مشترک برای صفحه‌کلید و ترک‌پد بیان کرد، فرورفتن سطح صفحه‌کلید و مخصوصا تاچ‌پد در زمان واردشدن فشاری نه‌چندان زیاد است که این موضوع در زمان کارکردن با تاچ‌پد محسوس‌تر می‌شود.

درگاه‌ها و ارتباطات

Modern 14 با وجود باریک‌بودن بدنه، مجموعه‌ی متنوعی از پورت‌ها را دراختیار کاربر می‌گذارد. با نگاهی به لبه‌ی سمت چپ می‌توان پس از درگاه مربوط به شارژر، درگاه HDMI تمام‌اندازه، پورت USB-C و جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری را مشاهده کرد. در لبه‌ی سمت راست نیز، دو درگاه USB 3.0 و یک درگاه USB-C قرار دارند. شاید بتوان با نگاهی سخت‌گیرانه، نبود تاندربولت را در درگاه‌های USB-C امتیازی منفی برای درگاه‌های لپ‌تاپ برشمرد.

درگاه کارت حافظه لپ‌تاپ MSI Modern 14
پورت HDMI لپ‌تاپ MSI Modern 14

قرارگرفتن دو درگاه USB در سمت راست را نیز می‌توان دیگر نکته‌ی منفی دانست. تصور کنید که در سناریویی محتمل، فلشی بزرگ به لپ‌تاپ متصل کرده باشید. در این صورت عملا استفاده از درگاه دوم USB کمی سخت و شاید ناممکن شود. همچنین، باید به کارت‌خوان SD در بخش میانی لبه‌ی‌ سمت راست Modern 14 اشاره کرد. در لپ‌تاپ مقرون‌به‌صرفه‌ی MSI از سازگاری با شبکه‌‌های Wi-Fi 6 خبری نیست و درعوض، می‌توان از Wi-Fi 5 بهره برد.

نمایشگر و اسپیکر

اگر با محصولات MSI آشنا باشید، احتمالا با واژه‌ی IPS-Level برخورد کرده‌اید. پنل‌های موسوم به IPS-Level در عمل از نوع TN هستند؛ ولی بهبودهایی هم در بحث زاویه‌‌ی دید و تولید رنگ روی آن‌ها انجام شده است. تایوانی‌ها از پنل ۱۴ اینچی a-Si TFT-LCD با نسبت تصویر ۱۶:۹ ساخت شرکت Innolux بهره گرفته‌اند که با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل، تراکم ۱۵۷ پیکسل‌براینچ را ارائه می‌کند. همانند دیگر اولترابوک‌های بازار، دستگاه اقتصادی MSI نیز از پنل ۶۰ هرتزی استفاده می‌کند.

لپ‌تاپ MSI Modern 14 در حال پخش فیلم

در این لپ‌تاپ، از پشتیبانی لمسی در نمایشگر خبری نیست؛ اما به‌لطف پوشش مات، استفاده از دستگاه در محیط‌های روشن چندان دشوار نیست. طبق اطلاعات وب‌سایت سازنده‌ی پنل، روشنایی نمایشگر در محدوده‌ی ۲۵۰ نیت قرار دارد؛ اما اندازه‌گیری‌‌های زومیت چه اعدادی را نشان می‌دهد؟ میانگین روشنایی در چهار ناحیه‌ی نمایشگر ۲۲۳ نیت اندازه‌گیری شد که تطابق خوبی با اطلاعات سازنده دارد. در آزمایش با الگوی شطرنجی نیز، روشنایی رنگ مشکی ۱٫۸ نیت اندازه‌گیری شد؛ البته زمانی‌که الگوی کاملا سیاه استفاده شد، روشنایی رنگ مشکی به ۰٫۷ نیت کاهش یافت.

روشنایی ۲۲۳ نیت برای لپ‌تاپی در رده‌ی اقتصادی کاملا متوسط است؛ ولی عمق رنگ مشکی را می‌توان نسبتا مناسب ارزیابی کرد. در آزمایش روشنایی حداقل نیز، مدرن ۱۴ با ثبت ۹٫۲ نیت عملکردی ضعیف‌تر از محصولات شاخص بازار ارائه می‌کند. اگر در فضاهای کاملا تاریک از لپ‌تاپ استفاده نمی‌کنید، این مسئله اهمیت خاصی ندارد. به‌جز نشت نور اندک در حاشیه‌ی پایین، لایت بلید خاصی در پنل نظر ما را جلب نکرد. کنتراست Native برابر ۱۲۴ به‌معنی عملکرد متوسط نمایشگر لپ‌تاپ ازنظر روشنایی است.

عملکرد نمایشگرهای لپ‌تاپ

لپ‌تاپ / آزمایش

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین

خطا

مدرن ۱۴

۲۲۳ نیت

۹٫۴ نیت

۱٫۸ نیت

۱۲۴

۷۳٫۷ درصد

۵٫۸

۹۲ درصد

۳٫۳

--

--

هلیوس ۳۰۰

۳۱۹ نیت

۲۱٫۳ نیت

۳٫۷۵ نیت

۸۵

۷۰ درصد

۶٫۱

۹۱٫۵ درصد

۵٫۵

--

--

سرفیس بوک ۳ ۱۵ اینچی

۴۰۵ نیت

۳٫۴ نیت

۰٫۵۳ نیت

۷۶۴

۶۵ درصد

۳٫۸

۹۴ درصد

۱٫۳

۷۴

۳٫۴

می نوت‌بوک پرو ۱۵

۲۵۰ نیت

۵٫۵ نیت

۱٫۴ نیت

۱۷۶٫۶

۷۵ درصد

۵٫۱

۱۰۰ درصد

۳

--

--

ایسر نیترو ۷

۲۶۸ نیت

۱۸٫۸ نیت

۲٫۰۵ نیت

۱۲۹٫۵

۷۱٫۵ درصد

۵٫۳

۹۲٫۵ درصد

۴

--

--

میت بوک D15

۲۱۳ نیت

۴٫۳ نیت

۱٫۵۴ نیت

۱۳۸

۴۸ درصد

۵٫۱

۶۳ درصد

۴٫۴

--

--

ریزر بید استلث ۱۳

۳۲۱ نیت

۶٫۷ نیت

۳ نیت

۱۰۷

۷۱٫۹ درصد

۴٫۴

۹۰٫۷ درصد

۲٫۷

--

--

میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹

۴۷۵ نیت

۵٫۳ نیت

۴٫۱ نیت

۱۱۲

۷۳٫۳ درصد

۴٫۳

۹۹٫۱ درصد

۱٫۷

۷۵ درصد

۳٫۵

سرفیس پرو ۷

۳۹۴ نیت

۰٫۸ نیت

۰٫۶ نیت

۶۲۵

۷۲٫۵ درصد

۴٫۰

۹۶ درصد

۱٫۶

--

--

سرفیس لپ‌تاپ ۲

۳۴۵ نیت

۱٫۸ نیت

۳٫۹ نیت

۸۸

۷۲ درصد

۳٫۹

۹۶٫۷ درصد

۱٫۵

--

--

مک‌بوک پو ۱۳ ۲۰۱۸

۴۴۰ نیت

۰٫۰۰ نیت

۰٫۵ نیت

۸۸۸

۷۷٫۳ درصد

۲٫۸

۱۰۰ درصد

۰٫۴

۹۹ درصد

۱٫۴

* تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

زاویه‌ی دید نمایشگر Modern 14 درمقایسه‌با پنل‌های غیر IPS که پیش‌تر دیده‌ایم، قطعا چند پله بالاتر قرار می‌گیرد و طراوت و روشنایی رضایت‌بخشی در نگاه از زوایا حفظ می‌شود؛ اما هنوز پنل‌های خوب IPS از این نظر عملکرد بهتری ارائه می‌کنند. به‌لطف استفاده از پوشش مات، بازتاب‌ها از سطح نمایشگر خللی در تجربه‌ی بصری ایجاد نمی‌کنند. ذکر True Color Technology در مشخصات لپ‌تاپ‌های MSI به‌معنی کالیبره‌شدن نمایشگر و تلاش برای دستیابی به پوشش ۱۰۰ درصدی sRGB است.

پوشش ۹۲ درصدی sRGB و ۷۳٫۷ درصدی Adobe RGB برای لپ‌تاپی در رده‌ی اقتصادی مناسب ارزیابی می‌شود و علاقه‌مندان ویرایش عکس و... نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. میانگین و حداکثر خطای ۳٫۳ و ۵٫۸ از توجه سازنده به کالیبره‌بودن نمایشگر حکایت می‌کند و از این نظر می‌توان نمره‌ی قبولی به اولترابوک ام‌اس‌آی داد. اندکی سردی در رنگ سفید و برخی رنگ‌های دیگر در آزمایش‌ها ثبت شد که امیدواریم در نسل‌های آینده کمتر شود.

لپ‌تاپ MSI به‌عنوان لپ‌تاپ میان‌رده و خوش‌قیمت که به‌منظور انجام وظایف نه‌چندان سنگین ازقبیل وب‌گردی ساخته شده، با درنظرگرفتن تمام مشخصاتش، از کیفیت صدای رضایت‌بخشی برخوردار است. اسپیکر لپ‌تاپ Modern 14 در تولید اصوات بم چندان موفق عمل نمی‌کند؛ اما این موضوع آزاردهنده نیست. درمجموع، می‌توان گفت که خروجی صدای این لپ‌تاپ با نگاهی به کاربرد و برچسب قیمتی‌اش برای اتاق‌های کوچک مناسب ارزیابی می‌شود.

بازده و عملکرد

با توجه به قرارگیری Modern 14 a10m در دسته‌ی اولترابوک‌های اقتصادی، مایه‌ی تعجب نیست که قطعات آن چندان قدرتمند نباشند. ام‌اس‌آی در محصول خوش‌قیمت خود از تراشه‌ی Core i3-10110U اینتل استفاده می‌کند. این تراشه جزو نسل دهم پردازنده‌های اینتل موسوم به کامت‌لیک است. آگوست ۲۰۱۹، اینتل پردازنده‌های موبایل یا سری U کامت‌لیک را با ایجاد بهینه‌سازی‌هایی در معماری Sky Lake راهی بازار کرد. تراشه‌های کامت‌لیک براساس لیتوگرافی ۱۴ نانومتری تولید می‌شوند و در بین پردازنده‌های نسل‌دهمی اینتل جزو محصولات میان‌رده به‌شمار می‌روند.

لپ‌تاپ MSI Modern 14 در حال کار

پردازنده‌ی Core i3-10110U خانواده‌ی Comet Lake از دو هسته‌ و چهار رشته‌ی پردازشی توسعه‌یافته برمبنای معماری Skylake بهره می‌برد و فرکانس پایه‌ی آن‌ها با توان طراحی حرارتی ۱۵ واتی به ۲٫۱۰ گیگاهرتز می‌رسد. البته اینتل می‌گوید تراشه‌ی یادشده در بازه‌های بسیار کوتاه از پردازش‌های تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای به‌ترتیب به فرکانس توربوی ۴٫۱۰ و ۳٫۷۰ گیگاهرتز نیز دست می‌یابد. اینتل برای این تراشه به‌ترتیب ۱۲۸ کیلوبایت کش L1 و ۵۱۲ کیلوبایت کش L2 و ۴ مگابایت کش L3 در نظر گرفته است.

مطابق انتظار از دستگاهی همچون Modern 14، از پردازنده‌ی گرافیکی مجزا خبری نیست و چنین پردازش‌هایی به‌کمک GPU یکپارچه‌ی موجود در دل Core i3-10110U انجام می‌شود. ماژول گرافیکی Gen 9.5 موسوم به Intel UHD Graphics از ۲۳ واحد اجرایی با فرکانس پایه‌ی ۳۰۰ مگاهرتز و فرکانس بیشینه‌ی یک گیگاهرتز بهره می‌برد و DRAM یکپارچه ندارد.

برای داشتن دیدی از عملکرد کلی اولترابوک Modern 14، به‌سراغ ابزارهای بنچمارک زومیت می‌رویم. در جدول زیر، بنچمارک‌های 3DMark و GFXBench درکنار GeekBench OpenCL پردازنده‌ی گرافیکی را زیرفشار قرار می‌دهند؛ درحالی‌که بنچمارک‌های GeekBench و CineBench هر دو CPUمحور هستند و بنچمارک PCMark 10 عملکرد کلی دستگاه را با شبیه‌سازی کاربری روزمره ارزیابی می‌کند.

جدول بنچمارک‌های عملکرد لپ‌تاپ

لپ‌تاپ / بنچمارک

مشخصات فنی

GFXBench

3DMark

GeekBench 5 CPU

GeekBench 5 GPU

PCMark 10

CineBench

R23

Aztec Ruins

High Tier

Time Spy

Wild Life

Night Raid

Multi Core

Single Core

dGPU

iGPU

Multi Core

Single Core

MSI Modern 14

Core i3 - 10110U

Intel UHD Graphics

۶٫۸۲ فریم‌برثانیه

DirectX 12

Failed

۱۸۵۸

۳۷۶۹

۱۹۶۸

۱۰۴۴

--

۴۲۶۶

۳۱۱۳

۲۱۴۸

۱۰۰۵

Acer Helios 300

Core i7 - 10750H

1650Ti

۹۷٫۱۴ فریم‌برثانیه

DirectX 12

۳۹۳۴

۲۳۶۹۸

۲۸۷۹۳

۴۸۳۸

۱۲۳۹

۴۱۴۲۴

۵۵۸۳

۵۱۴۸

۶۸۹۲

۱۲۳۸

Surface Book 3 15

Core i7 - 1065G7

1660Ti Max-Q

۱۳۱٫۱ فریم‌برثانیه

DirectX 12

۴۹۷۹

--

۲۲۱۸۲

۴۳۴۷

۱۳۳۴

۶۰۳۱۶

۱۰۷۳۹

۴۲۷۰

--

--

Mi Notebook Pro 15 E.E

Core i7 - 10510U

MX250

Failed

--

--

--

۳۱۱۰۷

۱۲۲۳

۱۱۸۶۳

۵۶۲۲

۴۳۶۸

--

--

Acer Nitro 7

Core i7 - 9750H

GTX 1650

۸۹٫۴۹ فریم‌برثانیه

DirectX 12

--

--

--

۵۳۲۴

۱۲۴۹

۴۲۲۰۶

۵۷۶۶

۵۱۰۵

--

--

MateBook D15

Core i5 - 10210U

MX250

۳۱٫۹ فریم‌برثانیه

DirecX 12

--

--

--

۳۹۶۰

۱۱۱۶

۱۱۷۸۶

۵۷۹۱

۳۶۸۱

--

--

Razer Blade Stealth 2019

Core i7 - 1065G7

GTX 1650

۷۲٫۵ فریم‌برثانیه

DirecX 12

--

--

--

۳۲۲۷

۱۱۳۹

--

--

۴۷۲۴

--

--

MateBook X Pro 2019

Core i7 - 8565U

MX250

۲۳٫۳ فریم‌برثانیه

DirectX 12

--

--

--

--

--

--

--

۴۰۰۲

--

--

Surface Pro 7

Core i5 - 1035G4

۱۴٫۲۲ فریم‌برثانیه

DirectX 12

--

--

--

۴۴۳۹

۱۲۵۱

--

--

۳۶۸۸

--

--

MacBook Pro 13 (2018)

Windows 10

Core i5 - 8259U

۲۱٫۷۷ فریم‌برثانیه

DirectX 12

--

--

--

--

--

--

--

۳۳۷۱

--

--

MacBook Pro 13 (2018) macOS

Core i5 - 8259U

۲۲٫۰۷ فریم‌برثانیه

Metal

--

--

--

۳۸۰۸

۸۸۷

--

۸۰۰۷

--

--

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

مطابق انتظار و براساس نتایج بنچمارک‌ها، می‌توان دریافت که Modern 14 در زمینه‌ی گرافیک حرفی برای گفتن ندارد؛ اما مشخصات فنی‌ پردازنده‌ی Core i3 دستگاه عملکرد نسبتا رضایت‌بخشی ارائه می‌دهد. صرف‌نظر از اعداد و ارقام به‌دست‌آمده در بنچمارک‌ها، اولترابوک مقرون‌به‌صرفه‌ی MSI برای کاربری‌هایی همچون وب‌گردی، ویرایش اسناد، تولید محتوای متنی یا مطالعه، ابزار بسیار مناسبی است.

درحالی‌که تراشه‌ی Core i3-10110U از رم‌های LPDDR4X با فرکانس بالغ‌بر ۲۹۳۳ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند، لپ‌تاپ مدرن ۱۴ از ۴ گیگابایت رم DDR4 با فرکانس ۲۶۶۶ مگاهرتز ساخت سامسونگ بهره می‌برد. درکنار رم یادشده، ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی SSD با کنترلر NVMe مبتنی‌بر PCIe 2x وجود دارد که سرعت خواندن و نوشتن داده روی آن بدین شکل است:

جدول عملکرد حافظه‌های ذخیره‌سازی لپ‌تاپ‌

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

MSI Modern 14

۱۵۶۶٫۳۳

۷۹۷٫۳۱

Acer Predator Helios 300

۱۸۴۰٫۵۸

۲۷۲۵٫۴۸

Microsoft Surface Book 3 15

۲۰۷۱٫۸۷

۸۰۵٫۹۵

Xiaomi Mi Notebook Pro 15 Enhanced Ed.

۱۵۸۶٫۷۷

۱۷۷۲٫۹۹

Acer Nitro 7

۱۷۹۲٫۸۰

۱۵۵۰٫۴۹

Huawei MateBook D15 SSD

۳۴۳۶٫۸۸

۱۴۴۲٫۶۲

Huawei MateBook D15 HDD

۱۱۰٫۹۶

۱۰۸٫۰۱

Razer Blade Stealth Late 2019

۳۰۹۹٫۴۹

۱۲۳۰٫۱۳

Huawei MateBook X Pro 2019

۳۲۹۲٫۶۶

۲۹۴۱٫۵۰

Surface Pro 7

۲۰۱۸٫۳۵

۸۱۲٫۴۶

Surface Laptop 2

۱۵۳۸٫۲

۸۱۴٫۹

MacBook Pro 13 2018

۳۰۱۰

۱۲۸۵

Razer Blade Stealth

۳۱۰۱

۱۵۹۳

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

براساس اعداد به‌دست‌آمده از نرم‌افزارهای HWiNFO و Intel XTU، تراشه‌ی Core i3-10110U روی لپ‌تاپ Modern 14 مجاز است تا ۲٫۴۴ میلی‌ثانیه با توان ۳۵ وات و به‌مدت ۲۸ ثانیه با توان ۱۵ وات فعال باشد. برای آنکه عملکرد سیستم خنک‌کننده و میزان بازدهی آن را متوجه شویم، به‌سراغ آزمون استرس با بنچمارک CineBench R23 می‌رویم. در این آزمون، لپ‌تاپ MSI در دو حالت ۱۰ و ۳۰ دقیقه به‌صورت مداوم زیر بار پردازشی CPUمحور قرار می‌گیرد.

فرکانس پردازنده لپ تاپ Modern 14 در آزمون استرس
دمای پردازنده لپ تاپ Modern 14 در آزمون استرس
دمای پردازنده لپ تاپ Modern 14 در آزمون استرس

*تمامی نمودارهای بالا از آزمایش‌های زومیت به‌دست‌آمده‌اند، برای مشاهده‌ی آن‌ها در ابعاد واقعی، روی هرکدام کلیک کنید.

در بررسی فرکانس و توان مصرفی تراشه‌ی لپ‌تاپ Modern 14 به نتایج عجیب و شگفت‌انگیزی دست یافتیم. لپ‌تاپ اقتصادی MSI در آزمون‌های ۱۰ و ۳۰ دقیقه‌ای CineBench پایداری ۹۶ درصدی عملکرد را به‌نمایش می‌گذارد؛ اما نکته‌ی عجیب به فرکانس و توان تراشه حین اجرای این آزمون بازمی‌گردد. درحالی‌که اینتل فرکانس پایه‌ و TDP متناظر را در تراشه‌ی Core i3-10110U به‌ترتیب ۲٫۱۰ گیگاهرتز و ۱۵ وات اعلام می‌کند، لپ‌تاپ مدرن ۱۴ با مصرف ۱۴ تا ۱۶ وات به‌صورت مداوم با فرکانس ۳٫۲ تا ۳٫۴ گیگاهرتز فعال می‌ماند.

این در حالی است که براساس داده‌های موجود در وب‌سایت اینتل، با توان یادشده فرکانس باید حدود ۲ گیگاهرتز باشد. نتایج به‌دست‌آمده به‌اندازه‌ای شک‌برانگیز و عجیب بودند که ما آزمون استرس را چندین‌بار با نرم‌افزارهای پایش عملکرد گوناگون نظیر HWiNFO، Intel XTU و Intel Power Gadget تکرار کردیم؛ اما نتیجه‌ همواره یکسان بود!

باتری

به‌جرئت می‌توان گفت باتری در گجت‌‌های موبایل یکی از پارامترهای اصلی تأثیرگذار بر انتخاب محصول است؛ چراکه استفاده از گجت موبایل کاملا به ظرفیت باتری و سیستم مدیریت مصرف باتری بستگی دارد. همچنین، تغییر زبان طراحی در لپ‌تاپ‌های جدید برای باریک‌تر‌شدن باعث می‌شود معادله‌ای پیچیده شکل بگیرد که در یک سوی آن ظرافت دستگاه و در سوی دیگر ظرفیت باتری قرار دارند. تایوانی‌ها این معادله را در لپ‌تاپ میان‌رده‌‌شان به‌خوبی حل کرده‌اند: Modern 14 برای تأمین انرژی موردنیازش به باتری ۴ سلولی لیتیوم‌پلیمری با ظرفیت ۵۰ وات‌ساعت اتکا دارد و برای شارژ مجدد نیز از شارژر ۶۵ واتی کمک می‌گیرد.

سایت زومیت روی لپ‌تاپ MSI Modern 14

برای بررسی عمر باتری لپ‌تاپ Modern 14 a10m، به‌سراغ آزمایش‌های استاندارد زومیت رفتیم. پس از تنظیم روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت به‌همراه قطع صدای اسپیکر و همه‌ی اتصالات بی‌سیم، ویدئو معیار زومیت با وضوح HD را به‌طورمداوم تا خالی‌شدن باتری پخش کردیم. لپ‌تاپ اقتصادی MSI به‌مدت ۸ ساعت و ۸ دقیقه در آزمون پخش ویدئو دوام آورد که در بین لپ‌تاپ‌های ویندوزی مبتنی‌بر X86 نتیجه‌ای رضایت‌بخش به‌حساب می‌آید.

جدول بنچمارک‌های باتری لپ‌تاپ

لپ‌تاپ / آزمایش

نمایشگر

باتری

ویدئو

PCMark 10

GFXBench -

Manhattan 3.1

ابعاد و رزولوشن

وات‌ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

طول‌عمر باتری

(دقیقه)

عملکرد در طولانی‌مدت

(فریم)

MSI Modern 14

۱۴ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۵۰

۸:۰۸

۵:۵۸

۱۲۹٫۴

۱۴۶۹٫۵

Acer Predator Helios 300

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۵۵

۵:۲۱

--

۵۶٫۵۵

۸۱۱۵٫۷۹

Surface Book 3 15

Tablet Mode

۱۵ اینچ

۲۱۶۰ × ۳۲۴۰ پیکسل

۲۲

۴:۱۰

--

--

--

Surface Book 3 15

Laptop Mode

۱۵ اینچ

۲۱۶۰ × ۳۲۴۰ پیکسل

۸۵

۱۴:۰۵

--

۱۴۱٫۲۵۷

۳۱۷۷٫۷۹

Mi NoteBook Pro 15 E.E

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۶۰

۱۷:۰۲

--

Failed

Failed

Acer Nitro 7 2019

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۵۷٫۵

۶:۲۷

--

۱۲۰٫۲۲

۳۷۱۰٫۵۲

Huawei MateBook D15

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۴۲

۷:۰۴

--

۷۲٫۵۷

۳۷۱۷٫۲۸

Razer Blade Stealth Late 2019

۱۳٫۳ اینچ

۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ پیکسل

۵۳.۱

۵:۲۳

--

۷۰/۱۳

۲۷۲۱/۳۴

Huawei MateBook X Pro 2019

۱۳٫۹ اینچ

۲۰۰۰ × ۳۰۰۰ پیکسل

۵۷.۴

۱۴:۰۶

--

۱۶۷/۰۷

۱۵۱۳/۲۲

Surface Pro 7

۱۲٫۳ اینچ

۱۸۲۴ × ۲۷۳۶ پیکسل

۴۳.۲

۱۰:۰۰

--

۱۲۳/۷۹

۱۴۱۱/۳۲

MacBook Pro 13 2018 Windows 10

۱۳٫۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸.۰

۱۲:۳۰

--

۶۹/۶۷

۲۱۷۱/۵۳

MacBook Pro 13 2018 macOS

۱۳٫۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸.۰

۱۱:۰۷

--

۷۶/۲۲

۱۲۳۳/۱۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

بنچمارک PCMark 10 در آزمون باتری خود می‌تواند وضعیتی مشابه کاربری روزمره و اداری را شبیه‌سازی و شارژدهی باتری را در چنین وضعیتی پیش‌بینی کند. مدت‌زمان ۵ ساعت و ۵۸ دقیقه‌ای به‌دست‌آمده برای لپ‌تاپ Modern 14 در روشنایی ۲۰۰ نیتی نشان می‌دهد که در استفاده‌های عادی نظیر وب‌گردی و تولید محتوای متنی و استریم هم‌زمان موسیقی، با کمی ارفاق تا یک روز کاری و بدون نیاز به شارژ مجدد روی این لپ‌تاپ می‌توان حساب کرد.

جمع‌بندی

پیش‌تر ظرافت و زیبایی در انحصار لپ‌تاپ‌هایی بود که در رده‌ی قیمت گران‌تری قرار داشتند؛ اما روند یادشده در حال تغییر است؛ به‌طوری‌که می‌توان محصول مقرون‌به‌صرفه‌ی MSI را گواهی بر این ادعا خواند. وزن سبک، بدنه‌ی باریک، استفاده از آلومینیوم در ساختار بدنه و حاشیه‌های باریک را باید ازجمله ویژگی‌هایی خواند که در لپ‌تاپ میان‌رده‌ی MSI شاهد هستیم.

هرچند تا چند سال گذشته بودجه‌ی ۱۶ میلیون تومانی برای خرید اولترابوک‌های گران‌قیمت نیز کافی بود؛ اما کاهش ارزش پول ملی باعث شد دست خریداران با چنین بودجه‌ای از گزینه‌های پرچم‌دار کوتاه باشد. در این بازه‌ی قیمتی، لپ‌تاپ مدرن ۱۴ شرکت MSI به‌مدد طراحی ظریف و سبک، بدنه‌ی فلزی خوش‌ساخت و سخت‌افزار به‌روزش برای افرادی با کاربری روزمره و اداری می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. ناگفته نماند که تایوانی‌ها اولترابوک Modern 14 را با مشخصات فنی دیگری نیز به‌فروش می‌رسانند.

نکات مثبت

  • بدنه‌ی فلزی جمع‌وجور با طراحی زیبا و چشم‌نواز
  • پایداری بسیار خوب عملکرد
  • شارژدهی مناسب باتری
  • وزن سبک

نکات منفی

  • محل نامناسب وب‌کم
  • باز نشدن لید لپ‌تاپ با یک دست
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات