بررسی لپ تاپ ایسر هلیوس 300

دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 21 دقیقه
ایسر هلیوس 300، لپ‌تاپ گیمینگ تایوانی‌ها از سری Predator، سخت‌‌افزار توانمندی را درون بدنه‌ای جمع‌وجور دراختیار علاقه‌مندان بازی می‌گذارد.
تبلیغات

طی سال‌های اخیر به‌لطف پیشرفت‌های حاصل در افزایش بهره‌وری پردازنده‌ها، شرکت‌های تولیدکننده می‌توانند نیاز کاربران حرفه‌ای را نیز با اولترابوک‌ها تأمین کنند. در این بین، لپ‌تاپ‌های گیمینگ نیز از پیشرفت‌های صنعت نیمه‌هادی بی‌نصیب‌ نمانده‌اند؛ دستگاه‌هایی که زمانی در ابعادی غول‌پیکر با وزن بسیار زیاد، کارایی چندان مناسبی را برای علاقه‌مندان بازی به‌ارمغان نمی‌آوردند، اکنون جای خود را به لپ‌تاپ‌هایی جمع‌وجور و توانمند داده‌اند.

ایسر جزو شرکت‌هایی است که تمرکز ویژه‌ای بر تولید تجهیزات گیمینگ دارد. صرف‌نظر از خانواده‌ی لپ‌تاپ‌های نیترو، این شرکت تایوانی با برند اختصاصی Predator نیز محصولات متنوعی را با محوریت بازی تولید می‌کند، از جمله‌ی این محصولات می‌توان به لپ‌تاپ‌های سری Helios و Triton اشاره کرد. Helios 300، یکی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ محبوب برند پرِدتور به‌حساب می‌آید که ترکیبی از قطعات سخت‌افزاری توانمند را درون بدنه‌ای جمع‌وجور و با برچسب قیمتی معقول (در بازارهای جهانی!) دراختیار کاربر می‌گذارد. 

هلیوس ۳۰۰ از مدتی پیش در دو مدل با گرافیک‌ GTX 1650 Ti و GTX 1660 Ti به‌همراه پردازنده‌ی نسل دهمی اینتل وارد بازار ایران شد. در ادامه با بررسی لپ‌تاپ گیمینگ هلیوس ۳۰۰ ایسر همراه زومیت باشید. این لپ‌تاپ از سوی روابط عمومی ایسر در ایران برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.   

طراحی و کیفیت ساخت

Predator، برند اختصاصی ایسر برای انواع محصول گیمینگ به‌شمار می‌آید. لپ‌تاپ‌های خانواده‌ی Predator در دو مدل کلی Helios و Triton تولید می‌شوند که مدل نخست برای خوره‌های بازی و مدل دوم مناسب افرادی است که به‌دنبال اجرای گهگاه بازی روی لپ‌تاپ‌های روزمره‌شان هستند. کمتر از ۱۰ سال پیش، ضخامت بسیار زیاد و ظاهر زمخت‌ از مشخصه‌های بارز لپ‌تاپ‌های گیمینگ بود؛ اما امروزه با بهینه‌‌تر شدن قطعاتی نظیر پردازنده‌، می‌توان سخت‌افزار قدرتمند را در دل بدنه‌های جمع‌وجور جا داد. ابعاد ۲۲٫۹ × ۲۵۵ × ۳۶۳٫۴ میلی‌متری و وزن نه‌چندان سنگین ۲٫۵۰ کیلوگرمی Helios 300 نشان می‌دهد که لپ‌تاپ گیمینگ ایسر از دیدگاه ابعاد، وضعیت مناسبی دارد؛ هرچند که نمی‌توان آن را در ردیف اولترابوک‌ها قرار داد.

لوگوی لپ تاپ گیمینگ PREDATOR روی لپ تاپ ایسر هلیوس ۳۰۰

لبه‌های‌هایی با خطوط شکسته و مورب، نورپردازی لوگوی Predator روی قاب نمایشگر و دریچه‌های ناهمگون خروجی هوا روی لبه‌ی پشتی که طراحی تهاجمی سوپراسپورت‌های چندصدهزار دلاری لامبورگینی را در ذهن تداعی می‌سازد؛ نقطه‌به‌نقطه‌ی طراحی هلیوس ۳۰۰ ماهیت گیمینگ لپ‌تاپ را به کاربر گوشزد می‌کند. لپ‌تاپ گیمینگ تایوانی‌ها هوای خنک را از دریچه‌های زیرین دستگاه به داخل هدایت می‌کند و به کمک دریچه‌های کناری و دریچه‌های سوپراسپورت‌گونه‌ی (!) پشتی به بیرون می‌راند.

هلیوس ۳۰۰ ساختار فلزی یکپارچه‌ای ندارد؛ اما قاب نمایشگر و محل استراحت دست روی دستگاه از ورق فلزی ساخته شده‌اند. طراحان ایسر پلاستیک مشکی مات را برای پشت لپ‌تاپ، حاشیه‌های نمایشگر و لولا برگزیده‌اند و همین موضوع باعث می‌شود تا هلیوس ۳۰۰ به‌اندازه‌ی ریزر بلید، حس‌وحال محصولی گران‌قیمت را نداشته باشد. صرف‌نظر از جنس به‌کاررفته در بدنه، هلیوس ۳۰۰ ساختار مستحکمی دارد؛ به‌طوری که بخش نمایشگر دچار تاب‌خوردگی نمی‌شود و با فشردن نیز بخش کیبورد به‌سادگی به داخل فرو نمی‌رود.

دریچه های هوای پشتی لپ تاپ ایسر هلیوس ۳۰۰

به‌لطف قطعات قدرتمند و سنگین هلیوس ۳۰۰، پایه‌ی لپ‌تاپ در مقایسه با بخش نمایشگر وزن بیشتری دارد و از همین‌رو محصول گیمینگ ایسر از آزمون بازکردن در لپ‌تاپ با یک دست، سربلند بیرون می‌آید! نمایشگر Helios 300 به‌کمک دو لولای کوچک از کناره‌ها به پایه متصل شده است؛ لولاهایی که تا حدود ۱۳۰ درجه باز می‌شوند و با پایداری مناسبی نمایشگر را در زاویه‌ی دلخواه کاربر نگه می‌دارند، به‌طوری که به‌راحتی و بدون لق‌خوردن نمایشگر می‌توان روی سطوح مختلف، از لپ‌تاپ استفاده کرد.

دریچه هوای پشتی لپ تاپ ایسر هلیوس ۳۰۰ از نزدیک
لولای لپ تاپ ایسر هلیوس ۳۰۰

صفحه‌نمایش ۱۵٫۶ اینچی هلیوس ۳۰۰ از سمت چپ و راست فاصله‌ی اندکی تا لبه‌های فیزیکی دستگاه دارد؛ اما حاشیه‌ی بالا و پایین بسیار قطور هستند. طراحان ایسر روی لبه‌ی بالا وب‌کم و ۳ میکروفن قرار داده و روی لبه‌ی پایین لوگوی براق PREDATOR را کار گذاشته‌اند. ایسر می‌توانست در جهت جلب رضایت کسانی که درکنار بازی از لپ‌تاپ‌شان در امور کاری نیز استفاده می‌کنند، نمایشگری با نسبت تصویر ۳:۲ به‌کار گیرد؛ بدین ترتیب از فضای خالی و بی‌استفاده‌ی دو طرف نمایشگر نیز استفاده‌ی بهینه‌تری می‌شد و لپ‌تاپ ظاهر مدرن‌تری به‌خود می‌‌گرفت. 

درگاه‌ها و ارتباطات

هلیوس 300 مجموعه‌ای متنوع از درگاه‌ها را دراختیار کاربر قرار می‌دهد: در لبه‌ی سمت راست یک پورت Mini DisplayPort، یک پورت HDMI، یک پورت USB 3.2 Gen 1 Type-A با پهنای باند ۵ گیگابیت‌برثانیه و قابلیت شارژ دستگاه‌های دیگر در حالت Sleep و یک پورت USB 3.2 Gen 2 Type-C با پهنای باند ۱۰ گیگابیت‌برثانیه تعبیه شده‌اند؛ درحالی‌که لبه‌ی سمت چپ از دو پورت USB 3.2 Gen 1 Type-A با پهنای باند ۵ گیگابیت‌برثانیه، درگاه اترنت با پهنای باند ۱۰۰۰ مگابیت‌برثانیه، جک هدفون و درگاه قفل Kensington میزبانی می‌کند؛ بنابراین در لپ‌تاپ گیمینگ ایسر از پورت سازگار با تاندربولت خبری نیست.

پورت های لپ تاپ ایسر هلیوس ۳۰۰
پورت های لپ تاپ ایسر هلیوس ۳۰۰

در لبه‌ی پشتی هلیوس 300 صرفا یک پورت شارژ از نوع Barrel به‌چشم می‌خورد. تایوانی‌ها سازگاری با شبکه‌ی وای‌فای نسل ششم را به‌لطف مودم Killer Wi-Fi 6 AX1650i برای کاربران هلیوس ۳۰۰ فراهم کرده‌اند. از سوی دیگر لپ‌تاپ گیمینگ ایسر امکان اتصال Bluetooth 5.0 را نیز به‌کمک ماژول بلوتوث اینتل دارد.

کیبورد و ترک‌پد

کیبورد هلیوس ۳۰۰ را می‌توان یکی از نقاط قوت این لپ‌تاپ گیمینگ دانست. فاصله‌ی کلیدها از یکدیگر و عمق حرکتی آن‌ها مناسب است، عمق حرکت و نوع بازخورد کلیدها تجربه‌ی لذت‌بخشی را به‌ارمغان می‌آورد و پوشش مات کلیدها به‌سادگی چربی یا آثار انگشت را جذب نمی‌کند. تایوانی‌ها تصمیم عجیب و غیرمعقولی در طراحی چینش کلیدها اتخاذ نکرده‌اند؛ اما ترجیح می‌دادیم کلید Shift سمت چپ در مجاورت کلید جهتی سمت بالا نباشد. 

کار با لپ تاپ ایسر هلیوس ۳۰۰

کلیدهای WASD و کلیدهای جهتی در محیط‌ بازی‌های ویدئویی بسیار حیاتی هستند، از همین رو طراحان ایسر بریدگی کوچکی در لبه‌ی پایینی این کلیدها به‌وجود آورده‌اند تا تشخیص آن‌ها از کلیدهای دیگر ساده‌تر باشد. هلیوس ۳۰۰ از مجموعه‌ی کلیدهای اعداد یا Num-Pad نیز بهره می‌برد، این کلیدها بر بهره‌وری فرد در کاربری‌های حرفه‌ای می‌افزایند. دو کلید Turbo و PredatorSense کنار کلیدهای دیگر به‌چشم می‌خورد که مورد نخست فرکانس کاری GPU و سرعت فن‌ها را به حداکثر می‌رساند و مورد دوم محیط نرم‌افزار اختصاصی ایسر برای مواردی همچون شخصی‌سازی نورپردازی یا کنترل سرعت‌ فن‌ها را فرامی‌خواند.

مطابق اصلی نانوشته، نورپردازی RGB‌ جزو جدایی‌ناپذیر هر محصول گیمینگی است و لپ ‌تاپ گیمینگ ایسر نیز از این قاعده مستثنی نیست. نور پس‌زمینه‌ی کیبورد هلیوس ۳۰۰ را می‌توان به کمک نرم‌افزار PredatorSense شخصی‌سازی کرد. نورپردازی ایستا یا پویا با افکت‌های مختلف و سفارشی‌سازی رنگ نور از جمله‌ی قابلیت‌های کلیدی شخصی‌سازی نورپردازی در نرم‌افزار PredatorSense هستند.

کیبورد لپ تاپ ایسر هلیوس ۳۰۰
کلید توربو در لپ تاپ ایسر هلیوس ۳۰۰

ترک‌پد ۷٫۷۵ × ۱۰٫۵۵ سانتی‌متری هلیوس ۳۰۰ وسعت ترک‌پدهای غول‌پیکر مک‌بوک پرو یا XPS-های جدید دل را ندارد؛ اما ابعاد آن برای کاربری‌های روزمره کافی به‌نظر می‌رسد. این ترک‌پد از ژست‌های حرکتی ویندوز ۱۰ شامل ژست‌های ۲،۳ و ۴ انگشتی به‌صورت کامل پشتیبانی می‌کند، عملکرد مناسبی در رهگیری حرکت انگشتان کاربر دارد و سطح شیشه‌ای ترک‌پد نیز حرکت راحت انگشت را ممکن می‌سازد.

نمایشگر و اسپیکر

هلیوس ۳۰۰ در مدل‌های مختلف با نمایشگرهای متفاوت در بازارهای جهانی به‌فروش می‌رسد؛ اما مدلی که برای بررسی دراختیار زومیت قرار دارد، از پنل IPS با قطر ۱۵٫۶ اینچ و نرخ‌نوسازی تصویر ۱۴۴ هرتزی بهره می‌برد. از پنل 4K در هلیوس ۳۰۰ مورد بررسی خبری نیست؛ البته باتوجه‌به محدودیت‌های سخت‌افزاری و ۱۴۴ هرتزی بودن نمایشگر، استفاده از پنل Full HD کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد؛ چراکه با سخت‌افزار Helios 300 دستیابی به نرخ ۱۴۴ فریم‌برثانیه در بازی‌ها، آن هم در رزولوشن 4K امکان‌پذیر نیست.

لپ تاپ ایسر هلیوس ۳۰۰ حین پخش فیلم

از نظر شارپ بودن تصاویر مشکلی با پنل Full HD هلیوس ۳۰۰ نخواهید داشت؛ به‌‌خصوص در بازی، پیکسل‌ها آزارتان نخواهند داد. به‌لطف نرخ‌نوسازی ‍۱۴۴ هرتزی نمایشگر،‌ حرکت‌ها، اسکرول‌ها و به‌طور کلی، تجربه‌ی کاربری دستگاه، عالی ارزیابی می‌شود؛ نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی به استاندارد مهمی در ورزش‌های الکترونیک نیز بدل شده است و تفاوت ملموس آن در بازی‌ها با نمایشگرهای معمولی ۶۰ هرتز بر کسی پوشیده نیست. توجه داشته باشید که در بازارهای جهانی هلیوس ۳۰۰ با نمایشگر ۲۴۰ هرتزی نیز به‌فروش می‌رسد؛ اما تفاوت بین ۱۴۴ و ۲۴۰ هرتز از نظر کاربر کمتر از جهش ۶۰ به ۱۴۴ خواهد بود.

به لطف نرخ‌نوسازی ۱۴۴ هرتزی نمایشگر، حتی کارکردن با سیستم‌عامل هلیوس ۳۰۰ نیز لذت مضاعفی به‌دنبال دارد. اجرای نرم‌ تصاویر در بازی‌های سریع مانند DOOM به‌خوبی تفاوت با نمایشگرهای ۶۰ هرتز را به رخ می‌کشد. پشتیبانی از HDR در لپ‌تاپ‌ها و حتی دنیای مانیتور‌ به اندازه‌ی تلویزیون‌ها بالغ نشده است و مطابق انتظار در هلیوس ۳۰۰ نیز خبری از آن نیست.

عملکرد نمایشگرهای لپ‌تاپ

لپ‌تاپ / آزمایش

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین

خطا

هلیوس ۳۰۰

۳۱۹ نیت

۲۱٫۳ نیت

۳٫۷۵ نیت

۸۵

۷۰ درصد

۶٫۱

۹۱٫۵

۵٫۵

--

--

سرفیس بوک ۳ ۱۵ اینچی

۴۰۵ نیت

۳٫۴ نیت

۰٫۵۳ نیت

۷۶۴

۶۵ درصد

۳٫۸

۹۴ درصد

۱٫۳

۷۴

۳٫۴

می نوت‌بوک پرو ۱۵

۲۵۰ نیت

۵٫۵ نیت

۱٫۴ نیت

۱۷۶٫۶

۷۵ درصد

۵٫۱

۱۰۰ درصد

۳

--

--

ایسر نیترو ۷

۲۶۸ نیت

۱۸٫۸ نیت

۲٫۰۵ نیت

۱۲۹٫۵

۷۱٫۵ درصد

۵٫۳

۹۲٫۵ درصد

۴

--

--

میت بوک D15

۲۱۳ نیت

۴٫۳ نیت

۱٫۵۴ نیت

۱۳۸

۴۸ درصد

۵٫۱

۶۳ درصد

۴٫۴

--

--

Razer Blade Stealth 13

۳۲۱ نیت

۶٫۷ نیت

۳ نیت

۱۰۷

۷۱٫۹ درصد

۴٫۴

۹۰٫۷ درصد

۲٫۷

--

--

MateBook X Pro 2019

۴۷۵ نیت

۵٫۳ نیت

۴٫۱ نیت

۱۱۲

۷۳٫۳ درصد

۴٫۳

۹۹٫۱ درصد

۱٫۷

۷۵ درصد

۳٫۵

Surface Pro 7

۳۹۴ نیت

۰٫۸ نیت

۰٫۶ نیت

۶۲۵

۷۲٫۵ درصد

۴٫۰

۹۶ درصد

۱٫۶

--

--

Surface Laptop 2

۳۴۵ نیت

۱٫۸ نیت

۳٫۹ نیت

۸۸

۷۲ درصد

۳٫۹

۹۶٫۷ درصد

۱٫۵

--

--

MacBook Pro 13 2018

۴۴۰ نیت

۰٫۰۰ نیت

۰٫۵ نیت

۸۸۸

۷۷٫۳ درصد

۲٫۸

۱۰۰ درصد

۰٫۴

۹۹ درصد

۱٫۴

* تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

زمان پاسخ‌دهی (response time) سه میلی‌ثانیه‌ای نمایشگر کاملا برای بازی‌های سریع مناسب ارزیابی می‌شود؛ البته طبق انتظار این زمان‌پاسخ‌دهی Native نیست و توسط ویژگی اوردرایو ممکن شده؛ در کل می‌توان گفت زمان‌پاسخگویی نمایشگر برای یک پنل ۱۴۴ هرتز مناسب است و پدیده‌هایی گوستینگ در آن مشاهده نمی‌شود. زاویه‌ی دید نمایشگر به‌لطف پنل IPS مناسب به‌نظر می‌رسد. از سوی دیگر شاید پوشش مات نمایشگر به قیمت کاهش طراوت رنگ‌ها تمام شده باشد؛ اما به دلیل بازتاب اندک نور، هیچ قسمتی از صحنه را از دست نخواهید داد.

در آزمایش‌های زومیت، حداکثر روشنایی نمایشگر هلیوس ۳۰۰، مقدار قابل‌قبول ۳۱۹ نیت به‌دست آمد، این سطح از روشنایی برای لپ‌تاپ گیمینگ با پوشش مات کاملا مناسب ارزیابی می‌شود. رنگ مشکی شاید به اندازه‌ی لپ‌تاپ‌های پریمیوم غیر گیمینگ مناسب نباشد؛ اما برای این رده ۳٫۷۵ نیت نتیجه‌ی خیلی بدی نیست. روشنایی‌های اندازه‌گیری‌شده در ۴ ناحیه‌ی نمایشگر همبستگی خوبی دارند؛ به‌طوری‌که حداکثر تفاوت روشنایی ۱۵ نیت اندازه‌گیری شد. کنتراست ۸۵ به‌دست‌آمده از تقسیم روشنایی رنگ سفید و مشکی متوسط ارزیابی می‌شود. در طول آزمایش‌های روشنایی در دو گوشه‌ی پایین نمایشگر، نشت نور (در روشنایی بالا و زمینه‌ی مشکی) مشاهده شد. روشنایی حداقل پنل نمایشگر هلیوس ۳۰۰ قابل‌قبول نیست و با میانگین لپ‌تاپ‌های هم‌رده‌ی قیمتی فاصله دارد.

از یک لپ‌تاپ گیمینگ انتظار زیادی در بحث دقت رنگ نمی‌رود و هلیوس ۳۰۰ نیز از این قضیه مستثنی‌ نیست. پوشش معمولی فضاهای رنگی و دقت نه‌چندان بالای نمایشگر برای گیمرها در اولویت اول برای انتخاب لپ‌تاپ قرار ندارد. حدود ۹۱٫۵ درصد از فضای رنگی sRGB و ۷۰ درصد از Adobe RGB توسط نمایشگر هلیوس ۳۰۰ پوشش داده می‌شود که برای کاربری گیمینگ کاملا مناسب است. تایوانی‌ها چندان روی کالیبره‌کردن نمایشگر لپ‌تاپ گیمینگ‌شان انرژی نگذاشته‌اند و رنگ‌ها دقت متوسطی دارند؛ اگر از سرد بودن رنگ‌ها بگذریم، خطای متوسط ۵٫۵ نیز این مسئله را تصدیق می‌کند.

آزمایش GrayScale و دمای رنگ در لپ تاپ ایسر هلیوس 300
خطای رنگ نمایشگر لپ تاپ هلیوس 300 ایسر
پوشش فضای رنگی Adobe RGB در لپ تاپ ایسر هلیوس 300
پوشش فضای رنگی sRGB در لپ تاپ ایسر هلیوس 300

اسپیکرهای استریوی هلیوس ۳۰۰ در بخش زیرین دستگاه قرار دارند. بلندی صدای اسپیکرها در شرایطی که فن‌ها با تمام سرعت کار نکنند، برای فضای اتاق مناسب ارزیابی می‌شود، درغیر‌این‌صورت استفاده از هدفون را توصیه می‌کنیم. اسپیکرهای Helios 300 تنها در تولید فرکانس‌های میانی عملکرد رضایت‌بخشی دارند؛ بنابراین در کاربری‌هایی همچون تماشای فیلم، می‌توان روی آن‌ها حساب کرد. فرکانس‌های پایین و بالا در بهترین حالت به‌صورت متوسط تولید می‌شوند. یکی از ویژگی‌های مثبت اسپیکرها، نبود نویز حتی در بالاترین سطح صدا است.

بازده و عملکرد

درحال حاضر هلیوس ۳۰۰ در بازارهای جهانی با مشخصات فنی متنوعی به‌فروش می‌رسد. لپ‌تاپ گیمینگ ایسر با پردازنده‌های نسل هشتم تا دهم و پردازنده‌ی گرافیکی GTX 1650 Ti تا RTX 2070 دردسترس علاقه‌مندان قرار دارد. این لپ‌تاپ هم‌اکنون در دو مدل با پردازنده‌ی Core i7-10750H، رم ۱۶ گیگابایت و حافظه‌ی ذخیره‌سازی SSD یک ترابایتی در بازار ایران به‌فروش می‌رسد که تفاوت آن‌ها صرفا به پردازنده‌ی گرافیکی بازمی‌گردد؛ یکی از مدل‌ها از پردازنده‌ی گرافیکی ۴ گیگابایتی GTX 1650 Ti و دیگری از پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمندترِ GTX 1660 Ti قدرت می‌گیرند. ما نسخه‌ی ۴ گیگابایتی را برای بررسی دراختیار داشتیم.

لپ تاپ ایسر هلیوس ۳۰۰

Core i7-10750H، از مجموعه‌ی پردازنده‌های ۴۵ واتی Comet Lake-H، با پنجمین نسخه‌ از طراحی ۱۴ نانومتری Skylake تولید می‌شود. این پردازنده‌ از ۶ هسته با فرکانس پایه‌ی ۲٫۶۰ گیگاهرتز و امکان پردازش ۱۲ ترد به‌صورت هم‌زمان درکنار ۱۲ مگابایت حافظه‌ی کش L3 بهره می‌برد و از رم‌های DDR4 با فرکانس بالغ‌بر ۲۹۳۳ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند.

پردازنده‌ی Core i7-10750H به‌لطف فناوری Turbo Max 3.0 و Thermal Velocity Boost در دماهای کم‌تر از ۶۵ درجه‌ی سلسیوس و پردازش‌های تک‌هسته‌ای به فرکانس بیشینه‌ی ۵٫۰ گیگاهرتز دست می‌یابد؛ اما ازآنجاکه دمای لپ‌تاپ‌ها عموما فراتر از چنین محدوده‌ای است، فرکانس بیشینه‌ی تک‌‌هسته‌ای به حدود ۴٫۸۰ گیگاهرتز کاهش می‌یابد. فرکانس توربوی 10750H در پردازش‌های چندهسته‌ای حدود ۴٫۳ گیگاهرتز عنوان شده است.

لپ تاپ ایسر هلیوس ۳۰۰ در حال استفاده

برای لپ‌تاپی که برچسب «گیمینگ» را یدک می‌کشد، توان پردازش گرافیکی بیش‌از هرچیز دیگری اهمیت دارد؛ GeForce GTX 1650 Ti انویدیا با حافظه‌ی ویدئویی ۴ گیگابایتی GDDR6 ساخت Micron، فرکانس ۱۳۵۰ تا ۱۴۸۵ مگاهرتز، ۱۲ گیگابیت‌برثانیه سرعت حافظه، مجموع ۱۰۲۴ هسته‌ی سایه‌زن CUDA و ۳۲ واحد ROP (رندرگیری)، پردازنده‌ی گرافیکی مجزای لپ‌تاپ ایسر هلیوس 300 محسوب می‌شود.

GTX 1650 Ti همانند خانواده‌ی RTX برمبنای معماری تورینگ انویدیا تولید می‌شود؛ اما در آن از قابلیت رهگیری پرتور برای پیاده‌سازی واقع‌گرایانه‌تر نورپردازی و سایه‌ها خبری نیست. درحال‌حاضر GTX 1650 Ti را به‌معنای واقعی کلمه می‌توان یک پردازنده‌ی گرافیکی میان‌رده دانست که پایین‌تر از مدل‌هایی همچون GTX 1660 Ti و RTX 2060 قرار می‌گیرد.

جدول عملکرد حافظه‌های ذخیره‌سازی لپ‌تاپ‌

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

Acer Predator Helios 300

۱۸۴۰٫۵۸

۲۷۲۵٫۴۸

Microsoft Surface Book 3 15

۲۰۷۱٫۸۷

۸۰۵٫۹۵

Xiaomi Mi Notebook Pro 15 Enhanced Ed.

۱۵۸۶٫۷۷

۱۷۷۲٫۹۹

Acer Nitro 7

۱۷۹۲٫۸۰

۱۵۵۰٫۴۹

Huawei MateBook D15 SSD

۳۴۳۶٫۸۸

۱۴۴۲٫۶۲

Huawei MateBook D15 HDD

۱۱۰٫۹۶

۱۰۸٫۰۱

Razer Blade Stealth Late 2019

۳۰۹۹٫۴۹

۱۲۳۰٫۱۳

Huawei MateBook X Pro 2019

۳۲۹۲٫۶۶

۲۹۴۱٫۵۰

Surface Pro 7

۲۰۱۸٫۳۵

۸۱۲٫۴۶

Surface Laptop 2

۱۵۳۸٫۲

۸۱۴٫۹

MacBook Pro 13 2018

۳۰۱۰

۱۲۸۵

Razer Blade Stealth

۳۱۰۱

۱۵۹۳

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

درکنار پردازنده‌ و گرافیک میان‌رده، مدل مورد بررسی زومیت از لپ‌تاپ ایسر هلیوس 300 به‌ترتیب ۱۶ گیگابایت رم در قالب دو ماژول ۸ گیگابایتی و ۱۶۰۰ مگاهرتزی DDR4 از شرکت Micron و یک ترابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی SSD NVMe PCIe Gen3 X4 با مدل SN730 از شرکت وسترن دیجیتال را در بطن خود دارد.

حال نوبت به اجرای بنچمارک‌ها می‌رسد تا عیار سرفیس‌بوک ۳ را بسنجند. در جدول زیر، بنچمارک‌های 3DMark و GFXBench درکنار GeekBench OpenCL پردازنده‌ی گرافیکی را تحت‌فشار قرار می‌دهند؛ درحالی‌که بنچمارک‌های GeekBench و CineBench هر دو CPU-محور هستند و دو بنچمارک PCMark 8 و PCMark 10 عملکرد کلی دستگاه را با شبیه‌سازی کاربری روزمره مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

جدول بنچمارک‌های عملکرد لپ‌تاپ

لپ‌تاپ / بنچمارک

مشخصات فنی

GFXBench

3DMarkBasic

 GeekBench 5

GeekBench OpenCL

PCMark8

PCMark 10

CineBench

R20

Aztec Ruins

High Tier - Offscreen

Sky Diver

Fire Strike

Cloud Gate

Multi

Single

dGPU

GPU

Creative

Work

Home

CPU

Acer Helios 300

Core i7 - 10750H

1650Ti

۶۲۴۵٫۹۹

DirectX 12

۲۷۹۴۹

۹۲۸۹

۴۸۳۸

۱۲۳۹

۴۱۴۲۴

۵۵۸۳

۵۰۰۳

۵۴۳۸

۴۲۷۶

۵۱۴۸

۳۰۲۱

Surface Book 3 15

Core i7 - 1065G7

1660Ti Max-Q

۸۴۳۰٫۹۴

DirectX 12

۲۰۱۳۹

۱۰۳۱۵

۲۰۶۲۳

۴۳۴۷

۱۳۳۴

۶۰۳۱۶

۱۰۷۳۹

۳۸۳۸

۴۲۷۳

۳۰۵۳

۴۲۷۰

۱۲۶۲

Mi Notebook Pro 15 E.E

Core i7 - 10510U

MX250

Failed

۱۱۲۵۷

۳۴۹۸

۱۲۷۳۶

۳۱۱۰۷

۱۲۲۳

۱۱۸۶۳

۵۶۲۲

۳۷۷۳

۵۲۶۱

۳۵۸۷

۴۳۶۸

۱۱۹۷

Acer Nitro 7

Core i7 - 9750H

GTX 1650

۵۷۵۳٫۸۸

DirectX 12

۲۵۰۳۲

۸۲۳۳

۲۶۸۷۲

۵۳۲۴

۱۲۴۹

۴۲۲۰۶

۵۷۶۶

۴۷۴۱

۵۲۲۳

۴۰۷۷

۵۱۰۵

۲۲۲۰

MateBook D15

Core i5 - 10210U

MX250

۲۰۵۲٫۹

DirecX 12

۱۰۰۲۹

۳۲۲۰

۱۳۶۸۲

۳۹۶۰

۱۱۱۶

۱۱۷۸۶

۵۷۹۱

۳۹۸۶

۴۵۲۴

۳۵۵۶

۳۶۸۱

۱۵۸۸

Razer Blade Stealth 2019

Core i7 - 1065G7

GTX 1650

۴۶۵۳٫۸۷

DirecX 12

۱۴۳۳۶

۶۳۴۷

۱۳۳۲۱

۳۲۲۷

۱۱۳۹

--

--

۳۶۴۱

۴۱۴۸

۲۸۳۵

۴۷۲۴

--

MateBook X Pro 2019

Core i7 - 8565U

MX250

۱۴۹۷.۵۱ فریم

DirectX 12

۸۱۳۱

۲۶۱۵

۱۰۳۴۷

--

--

--

--

۳۶۳۳

۴۳۹۶

۳۲۲۸

۴۰۰۲

--

Surface Pro 7

Core i5 - 1035G4

۹۱۶.۹۲ فریم

DirectX 12

۶۲۱۵

۱۹۰۴

۱۰۸۳۷

۴۴۳۹

۱۲۵۱

--

--

۳۵۳۳

۴۳۴۵

۳۰۳۹

۳۶۸۸

--

MacBook Pro 13 (2018)

Windows 10

Core i5 - 8259U

۱۳۹۷.۶۱ فریم

DirectX 12

۷۲۷۸

۱۹۳۴

۱۱۹۹۸

--

--

--

--

۵۲۳۹

۴۴۲۰

۳۷۶۲

۳۳۷۱

--

MacBook Pro 13 (2018) macOS

Core i5 - 8259U

۱۴۱۶.۹۳ فریم

Metal

--

--

--

۳۸۰۸

۸۸۷

--

۸۰۰۷

--

--

--

--

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

هلیوس ۳۰۰ قدرت‌ پردازشی CPU-محورش را در آزمون‌ چندهسته‌‌ای CineBench به‌خوبی و با اختلافی ۱۳۰ درصدی به رخ می‌کشد. تعداد هسته‌های بیشتر و فرکانس کاری بالاتر پردازنده‌ی Core i7-10750H در آزمون‌های کلی PCMark 8 و PCMark 10 نیز تأثیر شگرفی دارد؛ به‌طوری که لپ‌تاپ گیمینگ ایسر سرفیس‌بوک ۳ با گرافیک توانمند‌تر GTX 1660 Ti Max-Q را با اختلاف ۲۵ تا ۴۰ درصدی از پیش‌رو برمی‌دارد.

مطابق انتظار هلیوس ۳۰۰ با پردازنده‌ی گرافیکی GTX 1650 Ti در آزمون‌های GPU-محور GeekBench OpenCL و GFXBench Aztec Ruins از سرفیس بوک ۳ ۱۵ اینچی با اختلاف ۲۵ تا ۳۰ درصدی شکست می‌خورد؛ اما در آزمون‌های 3DMark که تقریبا ۱۵ درصد از امتیاز به‌دست‌آمده صرفا با اتکا بر CPU و ۱۰ درصد آن با تحت‌فشار قرار دادن توأمان CPU و GPU محاسبه می‌شود، هلیوس ۳۰۰ به‌لطف پردازنده‌ی قدرتمندترِ 10750H اینتل، سرفیس‌ بوک ۳ را با اختلاف بالغ‌بر ۳۵ درصد از پیش‌رو برمی‌دارد. 

برای ارزیابی عملکرد گیمینگ ایسر هلیوس ۳۰۰ به سراغ بازی‌های Rise of the Tomb Raider ،Gears 5 و Final Fantasy Shadowbringers با وضوح Full HD می‌رویم. تایوانی‌ها به کاربر اجازه می‌دهند تا با فشردن کلید اختصاصی Turbo، سرعت فن‌های خنک‌کننده‌ی دستگاه و فرکانس GPU را به بیشترین مقدار ممکن افزایش دهند؛ بنابراین برای نشان‌‌دادن تأثیر حالت Turbo، بازی‌ها را در دو وضعیت متفاوت اجرا می‌کنیم.

عملکرد لپ‌تاپ ایسر هلیوس ۳۰۰ در اجرای بازی‌ها

نام بازی

رزولوشن

تنظیمات گرافیکی

Turbo

میانگین نرخ فریم

Final Fantasy XIV: Shadowbirngers

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

High (Laptop)

فعال

۱۰۳٫۰۵

غیرفعال

۹۹٫۳۲

Final Fantasy XIV: Shadowbirngers

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

Maximum

فعال

۷۷٫۸۶

غیرفعال

۷۳٫۶۲

Rise Of The Tomb Raider

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

Very High

فعال

۶۸٫۴۰

غیرفعال

۶۳٫۶۰

Rise Of The Tomb Raider

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

High

فعال

۷۹٫۶۷

غیرفعال

۷۶٫۰۱

Gears 5

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

Ultra

فعال

۵۰٫۴

غیرفعال

۴۷٫۲

Gears 5

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

High

فعال

۶۵٫۶

غیرفعال

۶۱٫۸

*همه‌ی نرخ‌های فریم ذکرشده در این جدول با آزمایش‌های زومیت حاصل شده است.

 بااتوجه به نتایج به‌دست‌آمده، فعال‌سازی حالت Turbo به اضافه‌شدن حدود ۵ فریم به نرخ فریم میانگین‌ها و صدالبته افزایش فاحش صدا و سرعت فن‌ها می‌انجامد؛ در حالت کلی می‌توان هلیوس ۳۰۰ را گزینه‌ای مناسب برای اجرای بازی‌ها با وضوح Full HD و نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه دانست، بدین‌ترتیب نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی نمایشگر فراتر از تجربه‌ی کاربری لذت‌بخش و انمیشین‌های روان‌تر محیط سیستم‌عامل، کارایی چندانی نخواهد داشت. 

به‌عنوان آزمایشی دیگر، ویدئوی ۹ دقیقه‌ای معیار زومیت با وضوح 4K، بیت‌ریت ۱۲ مگابیت‌برثانیه و کدک H.264 را به‌کمک نرم‌افزار HandBrake، به ویدئوی Full HD با کدک یکسان و بیت‌ریت ۳٫۶ مگابیت‌برثانیه‌ای تبدیل می‌کنیم. لپ‌تاپ هلیوس ۳۰۰ فرایند یادشده را طی مدت ۷ دقیقه و ۵۴ ثانیه انجام می‌دهد.

برای ارزیابی کارکرد سیستم‌ خنک‌کننده‌ی هلیوس ۳۰۰ و تأثیر حالت Turbo بر پایداری عملکرد CPU و دمای پردازنده، به سراغ آزمون استرس ۱۰ مرحله‌ای زومیت، شامل اجرای مداوم CineBench R20 می‌رویم. توجه داشته باشید که در طول آزمون استرس، دستگاه به برق متصل و اسلایدر مصرف انرژی ویندوز روی حالت Best Performance می‌ماند.

نمودار امتیازهای CineBench پردازنده ایسر هلیوس ۳۰۰ در آزمون استرس زومیت
نمودار فرکانس پردازنده ایسر هلیوس ۳۰۰ در آزمون استرس زومیت
نمودار دمای پردازنده ایسر هلیوس ۳۰۰ در آزمون استرس زومیت
نمودار توان پردازنده ایسر هلیوس ۳۰۰ در آزمون استرس زومیت

اینتل معمولا انتخاب سطح توان ثانویه و کوتاه‌مدت پردازنده‌ها (PL2) را به شرکت‌های تولیدکننده واگذار می‌کند. اگرچه براساس بررسی‌های ما، تایوانی‌ها سطح توان PL2 در لپ‌تاپ هلیوس ۳۰۰ را برابر با ۱۰۰ وات تعیین کرده‌اند، این لپ‌تاپ در آزمون استرس زومیت توان پردازنده را حداکثر به حدود ۸۸ وات می‌رساند. لپ‌تاپ گیمینگ ایسر در طول آزمون ۱۰ مرحله‌ای زومیت که حدود ۳۰ دقیقه به‌طول می‌انجامد هیچ‌گاه دچار گلوگاه نمی‌شود، چراکه فرکانس آن همواره بالاتر از فرکانس پایه‌ی ۲٫۶ گیگاهرتزی، در همسایگی ۳٫۳ گیگاهرتز نوسان می‌کند و دمای پردازنده نیز در بدترین حالت، در مرز ۹۲ درجه‌ی سلسیوس باقی می‌ماند. 

همان‌طور که از نمودارها نیز برمی‌آید، با فعال‌سازی حالت بسیار پرسروصدای Turbo، فرکانس پردازنده در بازه‌های زمانی کوتاه به حدود ۳٫۸ گیگاهرتز نیز می‌رسد؛ اما بهای این دستاورد، صدای آزاردهنده‌ی فن‌ها خواهد بود. براساس آزمون استرس زومیت، هلیوس ۳۰۰ در هیچ‌یک از حالت‌های عادی یا Turbo به فرکانس توربوی چندهسته‌ای ۴٫۳ گیگاهرتزی وعده‌داده‌شده، دست نمی‌یابد.

باتری

لپ‌تاپ ایسر هلیوس 300 به‌‌اقتضای ماهیت گیمینگش نمی‌تواند شارژدهی جالب‌توجهی داشته باشد. انرژی موردنیاز گرافیک ۵۵ واتی و پردازنده‌ی ۴۵ واتی این لپ‌تاپ را باتری لیتیوم‌-یون نه‌چندان حجیم ۵۵ وات‌ساعتی ساخت شرکت SMP تأمین می‌کند. تایوانی‌ها برای حصول اطمینان از تأمین انرژی بی‌وقفه و بدون مشکل هلیوس ۳۰۰ در پردازش‌های سنگین و بازی‌های گرافیکی، لپ‌تاپ گیمینگ‌شان را با شارژر ۱۸۰ واتی به‌فروش می‌رسانند. در ادامه با اجرای آزمون‌های باتری زومیت، شارژدهی لپ‌تاپ Acer Helios 300 را ارزیابی می‌کنیم.

سایت زومیت در لپ تاپ ایسر هلیوس ۳۰۰

در آزمون نخست، روشنایی نمایشگر را روی ۲۰۰ نیت قرار می‌دهیم و همه‌ی اتصالات بی‌سیم لپ‌تاپ را غیرفعال می‌سازیم و با قراردادن اسلایدر سیستم مدیریت انرژی ویندوز ۱۰ روی وضعیت Better Battery، فیلمی با رزولوشن HD را دو بار، نخست در حالت لپ‌تاپ، سپس در حالت تبلت، به‌صورت مداوم تا خالی‌شدن باتری روی دستگاه پخش می‌کنیم. در این حالت، ایسر هلیوس ۳۰۰ مدت‌زمان ۵ ساعت و ۲۱ دقیقه دوام می‌آورد.

جدول بنچمارک‌های باتری لپ‌تاپ

لپ‌تاپ / آزمایش

نمایشگر

باتری 

ویدئو

PCMark 8 - Home

GFXBench - 

Manhattan 3.1

ابعاد و رزولوشن

وات‌ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

طول‌عمر باتری

(دقیقه)

عملکرد در طولانی‌مدت

(فریم)

Acer Predator Helios 300

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۵۵

۵:۲۱

TBA

۵۶٫۵۵

۸۱۱۵٫۷۹

Surface Book 3 15

Tablet Mode

۱۵ اینچ

۲۱۶۰ × ۳۲۴۰ پیکسل

۲۲

۴:۱۰

۱:۱۷

--

--

Surface Book 3 15

Laptop Mode

۱۵ اینچ

۲۱۶۰ × ۳۲۴۰ پیکسل

۸۵

۱۴:۰۵

۴:۰۵

۱۴۱٫۲۵۷

۳۱۷۷٫۷۹

Mi NoteBook Pro 15 E.E

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۶۰

۱۷:۰۲

۴:۳۱

Failed

Failed

Acer Nitro 7 2019

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۵۷٫۵

۶:۲۷

۳:۱۵

۱۲۰٫۲۲

۳۷۱۰٫۵۲

Huawei MateBook D15

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۴۲

۷:۰۴

۳:۱۰

۷۲٫۵۷

۳۷۱۷٫۲۸

Razer Blade Stealth Late 2019

۱۳٫۳ اینچ

۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ پیکسل

۵۳.۱

۵:۲۳

--

۷۰/۱۳

۲۷۲۱/۳۴

Huawei MateBook X Pro 2019

۱۳٫۹ اینچ

۲۰۰۰ × ۳۰۰۰ پیکسل

۵۷.۴

۱۴:۰۶

--

۱۶۷/۰۷

۱۵۱۳/۲۲

Surface Pro 7

۱۲٫۳ اینچ

۱۸۲۴ × ۲۷۳۶ پیکسل

۴۳.۲

۱۰:۰۰

--

۱۲۳/۷۹

۱۴۱۱/۳۲

MacBook Pro 13 2018 Windows 10

۱۳٫۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸.۰

۱۲:۳۰

--

۶۹/۶۷

۲۱۷۱/۵۳

MacBook Pro 13 2018 macOS

۱۳٫۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸.۰

۱۱:۰۷

--

۷۶/۲۲

۱۲۳۳/۱۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

زومیت برای ارزیابی عملکرد لپ‌تاپ‌ها در کاربری‌ روزمره از بنچمارک PCMark 8 - Home استفاده می‌کند. همان‌طورکه از نام آزمون نیز برمی‌آید، PCMark 8‌ با شبیه‌سازی کاربری‌های نیمه‌متوسط و روزمره‌ی خانگی مانند وب‌گردی، ویرایش عکس و ویدئو یا نگارش متن، در روشنایی ۲۰۰ نیت و تنظیمات عملکرد Better Performance می‌تواند معیار مناسبی برای کاربری دنیای واقعی باشد.

در مرحله‌ی بعد، برای زیر ذره‌بین قراردادن عملکرد باتری حین پردازش‌های گرافیکی سنگین، آزمون باتری Manhattan 3.1 از بنچمارک GFXBench‌ را در حالی اجرا می‌کنیم که اسلایدر مدیریت انرژی روی وضعیت Better Performance و روشنایی دستگاه روی مقدار ۲۰۰ نیت قرار دارند. همان‌طور که از نتایج نیز برمی‌آید، هلیوس ۳۰۰ در شرایطی مشابه اجرای بازی‌های Full HD، حداکثر می‌تواند ۵۶ دقیقه کاربر را همراهی کند؛ اما در این بازه، افت عملکرد چندانی ندارد و از اغلب محصولات هم‌سطح نظیر سرفیس‌ بوک ۳ ۱۵ اینچی یا حتی ایسر نیترو ۷ عملکرد بهتری ارائه می‌دهد.

جمع‌بندی

هلیوس ۳۰۰ با وجود ابعاد جمع‌وجورش، سخت‌افزار توانمندی در بطن خود دارد و به‌مدد سیستم خنک‌کننده‌ی کارآمد خود، به‌خوبی از تمام ظرفیت این سخت‌افزار بهره می‌گیرد. در بررسی‌های زومیت، پردازنده‌ی ۲٫۶ گیگاهرتزی Core i7-10750H تقریبا در تمامی لحظات آزمون استرس، فرکانس ۳٫۳ گیگاهرتز و دمای حدود ۸۰ درجه‌ی سلسیوس را حفظ کرد؛ درحالی‌که گرافیک میان‌رده‌ی GTX 1650 Ti دستگاه با همراهی نمایشگر ۱۴۴ هرتزی و پردازنده‌ی ۴۵ واتی آن، به‌خوبی از پس اجرای اغلب بازی‌ها با تنظیمات گرافیکی بالا و نرخ بیش‌از ۶۰ فریم‌برثانیه برآمد.

ترک پد لپ تاپ ایسر هلیوس ۳۰۰

نرخ‌ نوسازی ۱۴۴ هرتزی و زمان پاسخ‌گویی ۳ میلی‌ثانیه‌ای صفحه‌نمایش علاوه‌بر ارتقا تجربه‌ی بازی، بر لذت جابه‌جایی در محیط سیستم‌عامل نیز می‌افزاید. هلیوس ۳۰۰ به‌‌لطف سخت‌افزار توانمند، چینش و بازخورد مناسب کلید‌های کیبورد، ترک‌پد کارآمد و نمایشگر روشنش به‌خوبی می‌تواند از پس کاربری‌های حرفه‌ای کاربر نیز برآید؛ البته مادامی که شارژر دستگاه همواره به پریز برق متصل باشد، چرا‌که باتری ۵۵ وات‌ساعتی آن به‌ هیچ‌وجه نمی‌تواند یک روز کاری دوام آورد.

صرف‌نظر از شارژدهی نه‌چندان مناسب، از نقص‌های دیگر هلیوس ۳۰۰ می‌توان به تجربه‌ی صوتی ناامیدکننده و فقدان درگاه کارت حافظه‌ی SD نیز اشاره کرد. شما کاربر عزیز زومیت لپ‌تاپ گیمینگ Predator Helios 300 را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ لطفا دیدگاه خود را با ما و سایر کاربران زومیت به‌اشتراک بگذارید.

نکات مثبت

  • مناسب برای بازی در وضوح 1080p
  • طراحی جمع‌وجور و کیفیت ساخت رضایت‌بخش
  • پایداری بسیار خوب عملکرد و حفظ دمای پردازنده در حد معقول
  • مجموعه‌ای متنوع از پورت‌ها
  • کیبورد مناسب تایپ

نکات منفی

  • فقدان درگاه SD
  • اسپیکرهای نه‌چندان کارآمد
  • شارژدهی ضعیف
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات