بررسی لپ تاپ ایسر نیترو 7

یک‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 21 دقیقه
ایسر نیترو 7 لپ‌تاپ گیمینگ جمع‌وجور با کیفیت ساخت بسیار خوب و مشخصات فنی چشمگیر است که تجربه‌ی کلی لذت‌بخشی را به‌ارمغان می‌آورد.
تبلیغات

سری لپ‌تاپ‌های «نیترو» جزو شناخته‌شده‌ترین و پرطرفدارترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ جهان محسوب می‌شود. ایسر این لپ‌تاپ‌ها را برای کاربرانی طراحی کرده است که توان خرید مدل‌های لوکس بازار مثل لپ تاپ ایسر Predator یا لپ تاپ ایسوس Strix یا ام‌ اس‌ آی GT را ندارند؛ ولی می‌خواهند لپ‌تاپ مخصوص بازی توانمند و خوش‌ساختی داشته باشند.

لوگوی ایسر روی لپ تاپ نیترو 7

توجه کنید در بازار فعلی ایران، استفاده از واژه‌ی «به‌صرفه» برای لپ‌تاپی که چند ۱۰ میلیون تومان قیمت دارد، کار درستی نیست؛ اما در بازاری که لپ‌تاپ‌های گیمینگ به‌طور متوسط بیش از ۵۰ میلیون تومان قیمت دارند، لپ‌تاپی مثل نیترو ۷ ایسر مدلی به‌صرفه محسوب می‌شود.

لپ‌تاپ ایسر نیترو 7 در مدل‌های مختلف با سخت‌افزار متفاوتی وارد بازار شده است؛ ولی مدلی که برای بررسی مهمان زومیت بود، از نسل نهم پردازنده‌های Core i7 درکنار کارت گرافیک GeForce GTX 1650 و حافظه‌ ذخیره ‌سازی بسیار جذاب یک ترابایت SSD نوع M.2 بهره می‌برد. تمام این‌ها در بدنه‌ی آلومینیومی خوش‌ساختی قرار دارد که از نمایشگری مات و کیبورد جزیره‌ای و مجموعه‌ی متوعی از درگاه‌های ارتباطی محافظت می‌کند. با زومیت در بررسی ایسر نیترو ۷ همراه شوید.

لپ ‌تاپ گیمینگ ایسر نیترو ۷ را فروشگاه اینترنتی آداک برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

طراحی

در چند سال اخیر، لپ‌تاپ‌های گیمینگ نوآوری‌های زیادی داشته‌اند و امروزه بیش‌از‌پیش نظر گیمرها را به‌سوی خود جلب می‌کنند. ایسر هم با طراحی جذاب لپ‌تاپ نیترو ۷، سعی می‌کند در همین جهت حرکت کند.

لوگوی ایسر روی لپ تاپ ایسر نیترو 7

طراحی نیترو ۷ چند سطح فراتر از سری Predator ایسر قرار دارد و به‌نظر می‌رسد ایسر درس خوبی از انتقادات واردشده به طراحی افراطی لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی خود گرفته است. شاید در نگاه نخست، این لپ‌تاپ کمی ضخیم به‌نظر برسد؛ اما وقتی آن را کنار دیگر لپ‌تاپ‌های گیمینگ بازار قرار دهید، متوجه می‌شوید که ‌نیترو ۷ ضخامت استانداردی دارد. وزن ۲٫۵ کیلوگرمی Nitro 7 هم درمقایسه‌با لپ‌تاپ‌های مشابه، عدد مناسبی به‌نظر می‌رسد؛ البته تا وقتی که آن را با لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت ساخت شرکت ریزر مقایسه نکنید. در مدتی که میزبان ایسر نیترو ۷ بودیم و از آن به‌عنوان لپ‌تاپ روزمره استفاده کردیم، مشکلی بابت جابه‌جایی و قراردادن آن در کوله نداشتیم؛ موضوعی که یکی از مشکلات اصلی لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی محسوب می‌شود.

دریچه خنک کننده لپ تاپ ایسر نیترو 7

قاب پشت نمایشگر یا همان دَر لپ‌تاپ با لبه‌های تیز و خشن در همان نگاه اول به گیمرها می‌گوید که با لپ‌تاپ گیمینگ جدی طرف هستند. پس‌از گشودن درِ لپ‌تاپ، نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی آن را می‌بینیم که از دو ضلع کناری فاصله‌ی اندکی با لبه‌های دستگاه دارد؛ اما حاشیه‌های قطور لبه‌های پایین و بالا باعث می‌شود تا نمایشگر کمی کوچک‌تر از حالت واقعی به‌نظر برسد. تایوانی‌ها از پلاستیک زبری برای ساخت حاشیه‌های اطراف نمایشگر استفاده کرده‌اند که کمی از حس خوب بدنه‌ی فلزی دستگاه می‌کاهد.

در سمت دیگر، پایه‌ی لپ‌تاپ که کیبورد و قطعات سخت‌افزاری را دربرمی‌گیرد، ضخامتی دوبرابر نمایشگر دارد. به‌دلیل سنگینی پایه، دَر لپ‌تاپ نیز به‌راحتی و بدون تکان‌خوردن دستگاه با یک دست باز و بسته می‌شود. لولای نیترو ۷ یکپارچه نیست و فقط از دو گوشه‌‌ی درِ لپ‌تاپ به پایه متصل است. برخلاف انتظارمان، دو لولای کوچک لپ‌تاپ می‌توانند نمایشگر را در زاویه‌ی دلخواه نگه دارند و تکان‌‌خوردن لپ‌تاپ این زاویه را به‌هم نمی‌زند.

پشت لپ تاپ ایسر نیترو 7

زیر پایه‌ی لپ‌تاپ چهار پایه‌ی لاستیکی سخت وجود دارد که لپ‌تاپ را دو سانتی‌متر از زمین جدا می‌سازد؛ بدین‌ترتیب، سیستم خنک‌کننده‌ی دستگاه هوای محیط را از زیر دستگاه به داخل هدایت و از درچه‌های پشتی خارج می‌کند. در نگاه نخست، انتظار داشتیم بدنه‌ی دستگاه کاملا اثرانگشت و چربی دست را نشان دهد؛ اما به‌جز قاب براق پشت نمایشگر، لکه‌ها به‌راحتی روی سطوح دیگر لپ‌تاپ نمی‌نشینند؛ البته همان‌طورکه لکه به‌راحتی روی صفحه این لکه نمی‌افتد، تمیزکردن لکه‌های محدودی هم که روی آن می‌افتد، کار راحتی نیست.

وب کم لپ تاپ گیمینگ ایسر نیترو 7
لوگوی لپ تاپ ایسر نیترو 7
تاچ پد لپ تاپ ایسر نیترو 7
کیبورد لپ تاپ ایسر نیترو 7

به‌طور خلاصه، باید بگوییم طراحی یکپارچه و کیفیت ساخت ایسر نیترو ۷ به‌عنوان لپ‌تاپ گیمینگ به‌صرفه امتیاز درخورتوجهی می‌گیرد؛ چه زمانی‌که با این محصول کار کنید و چه زمانی‌که حتی به آن نگاه کنید.

صفحه‌کلید و تاچ‌پد

پس از بازکردن لپ‌تاپ با صفحه‌کلید وسیعی روبه‌رو می‌شویم که تا نزدیک لبه‌ها کشیده و به ترکیبی از رنگ‌های قرمز و مشکی مزین شده است. مشکل مشترک بسیاری از لپ‌تاپ‌های گیمینگ به استفاده از رنگ کلیشه‌ای قرمز بازمی‌گردد. به‌تقریب یک دهه، بیشتر شرکت‌ها از رنگ قرمز برای تعیین هویت بصری گیمینگ استفاده می‌کنند و درحال‌حاضر با وجود جلوه‌های RGB،‌ گیمرها علاقه‌ی کمتری به رنگ قرمز دارند. این موضوع در طولانی‌مدت تجربه‌ی بازی یا کارکردن را خسته‌کننده می‌کند.

گستردگی و وسعت کیبورد ایسر نیترو ۷ کارکردن با آن را برای افرادی با دست‌های بزرگ آسان‌تر می‌سازد. بخش کلید‌های ماشین‌حساب یا NumPad کوچک‌تر شده است تا بقیه کلید‌های روی کیبورد بزرگ‌تر باشند و حس راحتی حین بازی و کار بدهند. کلید‌های جزیره‌ای کیبورد عمق و فاصله‌ی مناسبی از هم دارند؛ اما بازخورد آن‌ها بیش‌ازحد نرم است و همین موضوع برای کسانی که روزانه تایپ می‌کنند، شاید چندان خوشایند نباشد.

کیبورد و ترک پد لپ تاپ ایسر نیترو 7

ایراد بعدی کیبورد به چیدمان برخی کلیدها بازمی‌گردد. ازآنجاکه نیترو ۷ برای گیمرها طراحی شده است، انتظار داشتیم کلید کنترل سمت چپ بزرگ‌تر باشد و کلیدهای ویندوز و Fn به‌سمت راست منتقل شوند؛ دقیقا کاری که شرکت MSI در لپ‌تاپ‌های گیمینگ خود انجام می‌دهد. کلید کنترل سمت چپ چنانچه دست‌های بزرگی داشته باشید، کاملا شما را حین تجربه بازی‌های ویدئویی اذیت خواهد کرد. همچنین، نزدیکی کلید شیفت سمت راست به کلید‌های چهار جهت حین تایپ متن می‌تواند برای برخی از کاربران بسیار آزاردهنده باشد.

تاچ‌پد شاید یکی از ضعف‌های بزرگ لپ‌تاپ نیترو ۷ باشد. تاچ‌پد ابعاد مناسبی دارد؛ اما منطقه‌ی پیاده‌سازی آن چندان استاندارد نیست. سطح تاچ‌پد نیترو ۷ از میانه‌ی دستگاه تا سمت چپ کشیده شده است و استراحتگاه دست چپ را بسیار محدود می‌کند؛ دستی که کنترل اصلی‌ترین کلید‌ها را در بازی‌های ویدئویی (WASD) را برعهده دارد. افزون‌براین به‌دلیل کمبود فضا برای دست چپ، حین تجربه‌ی بازی یا تایپ با لمس ترک‌پد، ناخواسته دستور کلیک‌کردن انجام می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم حتما پیش از بازی، با فشردن کلید‌های Fn و F7 تاچ‌پد دستگاه را غیرفعال کنید.

برای استفاده‌ از کلیک چپ و کلیک راست باید نیمه‌ی پایینی ترک‌پد را فشار دهید. این کلیدها عملکرد مطلوب و واکنش سریعی دارند و ازآنجاکه خیلی نرم نیستند، بعید است اشتباهی آن را فشار دهید. سطح تاچ‌پد درمقایسه‌با دیگر بخش‌های استراحتگاه دست روان‌تر است و انگشتان دست به‌راحتی روی آن سُر می‌خورند. البته عملکرد تاچ‌پد در لپ‌تاپ‌های گیمینگ چندان موضوعیتی ندارد؛ چراکه اکثر گیمرها آن‌ها را غیرفعال و از ماوس گیمینگ خود به‌جای آن استفاده می‌کنند.

درگاه‌ها (Ports)

برای بخش پورت‌ها، تایوانی‌ها سعی کرده‌اند در هیچ بخشی کم نگذارند. پورت‌های لپ‌تاپ ایسر نیترو ۷ در هر دو سمت راست و چپ قرار گرفته‌اند؛ البته در سمت راست به‌دلیل محفظه‌ی سیستم خنک‌کننده، تعداد پورت‌ها کمتر است.

پورت های لپ تاپ ایسر نیترو 7

بیشتر فضای لبه‌ی سمت راست دستگاه را دریچه‌ی سیستم خنک‌کننده دراختیار دارد؛ ازاین‌رو، سایر پورت‌ها اندکی به جلو منتقل شده‌اند. درکنار محفظه‌ی سیستم خنک‌کننده، ورودی برق، یک درگاه USB 2.0، نشانگرهای مربوط به شارژ و روشن/خاموش بودن دستگاه و جک ۳٫۵ صوتی قرار دارد. گفتنی است از پورت جداگانه برای میکروفن خبری نیست و اگر هدست گیمینگ شما دو فیش جداگانه برای میکروفن و هدفون دارد، باید از تبدیل دوبه‌یک استفاده کنید.

در سمت چپ لپ‌تاپ، دو درگاه USB 3.0 درکنار یک درگاه USB نوع C قرار دارد؛ البته درگاه USB Type-C از Thunderbolt پشتیبانی نمی‌کند و مبتنی‌بر USB 3.1 Gen 1 با پهنای باند ۵ گیگابیت‌برثانیه است؛ بدین‌ترتیب، نمی‌توانید نمایشگر یا کارت‌ گرافیک اکسترنال را ازطریق USB Type-C به دستگاه متصل کنید. علاوه‌بر موارد یادشده در لبه‌ی سمت چپ ایسر نیترو ۷، درگاه HDMI درکنار درگاه شبکه‌ی LAN و درنهایت، قفل کنزینگتون قرار دارد.

پورت های لپ تاپ ایسر نیترو 7

روی لبه‌ی پشتی هم درگاهی وجود ندارد و فقط دریچه‌های سیستم خنک‌کننده به‌چشم می‌خورند. در نظر داشته باشید این درگاه‌ها برای جذب گردوخاک بسیار مستعد هستند؛ بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم تاحدممکن آن‌ها را تمیز و به دور از گردوخاک نگه دارید تا خللی در عملکرد سیستم خنک‌کننده به‌وجود نیاید.

نمایشگر و اسپیکر

لپ‌تاپ ایسر نیترو ۷ با دو نوع نمایشگر با نرخ‌ به‌روزسانی تصویر ۱۴۴ و ۶۰ هرتزی روانه‌ی بازار شده است و ما برای بررسی نسخه‌ی ۶۰ هرتزی را دراختیار داشتیم. پنل ۸ بیتی IPS با پوشش مات با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ و نسبت تصویر مرسوم ۱۶ به ۹ ازجمله ویژگی‌های نمایشگر نیترو ۷ بررسی‌شده‌ی ما بود.

نمایشگر لپ تاپ ایسر نیترو 7

شاید پوشش مات تا حدی از طراوت رنگ‌ها در نمایشگر بکاهد؛ اما ویژگی‌های مثبتی مانند کاهش بازتاب نور را نیز همراه خود دارد؛ از‌این‌رو، نمی‌توان به ایسر برای استفاده از این پوشش برای نمایشگر غیرلمسی خُرده گرفت. عموما نمایشگرهای با پوشش مات روشنایی کمتری نیز از نگاه کاربران دارند. اگر به بازی‌های رقابتی سریع علاقه‌مند هستید که سخت‌افزار این لپ‌تاپ بتواند آن را با نرخ فریم رضایت‌بخش اجرا کند، خرید گزینه‌ی ۱۴۴ هرتز منطقی‌تر به‌نظر می‌رسد.

در آزمایش حداکثر روشنایی ما، میانگین ۲۶۸ نیت برای مناطق مختلف ثبت شد و نتایج تقریبا یک‌دست برای مناطق مختلف به‌دست آمد. این روشنایی متوسط ارزیابی می‌شود؛ اما شما را موقع استفاده با مشکلی روبه‌رو نخواهد کرد. خوشبختانه نمایش رنگ مشکی با روشنایی کم ۲ نیتی آن رضایت‌بخش بود و کنتراست Native برابر با ۱۲۹.۵ قابل‌قبول ارزیابی می‌شود.

معمولا از لپ‌تاپ‌هایی با پوشش نمایشگر مات از نظر زاویه‌ دید (کاهش روشنایی و طراوت رنگ‌ها) وضعیت مناسبی ندارند؛ اما نیترو ۷ از این نظر عملکرد موفقی دارد. روشنایی حداقل پنل ۱۸/۸ نیت اندازه‌گیری شد؛ بنابراین، این لپ‌تاپ گزینه‌ی ایدئالی برای استفاده در محیط‌های کم‌نور و تاریک محسوب نمی‌شود.

لپ‌تاپ / آزمایش

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین

خطا

ایسر نیترو ۷

۲۶۸

۱۸.۸

۲.۰۵

۱۲۹.۵

۷۱.۵

۵.۳

۹۲.۵

۴

--

--

میت بوک D15

۲۱۳

۴.۳

۱.۵۴

۱۳۸

۴۸

۵.۱

۶۳

۴.۴

--

--

Razer Blade Stealth 13

۳۲۱

۶.۷

۳

۱۰۷

۷۱.۹

۴.۴

۹۰.۷

۲.۷

--

--

MateBook X Pro 2019

۴۷۵ نیت

۵.۳ نیت

۴.۱ نیت

۱۱۲

۷۳.۳ درصد

۴.۳

۹۹.۱ درصد

۱.۷

۷۵ درصد

۳.۵

Surface Pro 7

۳۹۴ نیت

۰.۸ نیت

۰.۶ نیت

۶۲۵

۷۲.۵ درصد

۴.۰

۹۶ درصد

۱.۶

--

--

Surface Laptop 2

۳۴۵ نیت

۱.۸ نیت

۳.۹ نیت

۸۸

۷۲ درصد

۳.۹

۹۶.۷ درصد

۱.۵

--

--

Surface Pro 6

۴۴۰ نیت

۴.۳ نیت

۰.۶ نیت

۷۳۳

۶۶.۳ درصد

--

۸۹.۵ درصد

۱.۳

--

--

MacBook Pro 13 2018

۴۴۰ نیت

۰.۰۰ نیت

۰.۵ نیت

۸۸۸

۷۷.۳ درصد

۲.۸

۱۰۰ درصد

۰.۴

۹۹ درصد

۱.۴

MateBook X Pro

۴۵۳ نیت

۵.۰۹ نیت

۴.۰۹ نیت

۱۰۸.۳۷

۷۳.۵ درصد

۳.۷

۹۸.۴ درصد

۱.۱

۷۳.۸ درصد

۲.۹

MacBook Pro 13 2017

۵۰۷ نیت

۳.۳۱ نیت

--

۶۰۸.۶۴

--

--

--

--

--

--

Surface Laptop

۳۸۷ نیت

۱.۷۱ نیت

--

۸۶.۹۶

--

--

--

--

--

--

* تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

پنل نیترو ۷ حدودا ۹۲/۵ درصد از فضای رنگی sRGB را پوشش می‌دهد که برای لپ‌تاپی غیرپرمیوم کاملا عادی است. ناگفته نماند پوشش فضای رنگی گسترده‌تر AdobeRGB نیز تنها ۷۱/۵ درصد است. خوشبختانه ایسر در بحث کالیبراسیون نمایشگر چه ازنظر تعادل رنگ سفید و چه ازنظر رنگ‌ها موفق عمل کرده است؛ دمای ۶۷۱۲ کلوین برای رنگ سفید و خطای میانگین ۴ و حداکثر ۸/۲ برای نمایش رنگ‌ها کاملا رضایت‌بخش است.

آزمایش دمای رنگ سفید و گاما برای نمایشگر لپ تاپ نیترو ۷ ایسر
پوشش فضای رنگی AdobeRGB در نمایشگر لپ تاپ ایسر نیترو ۷
پوشش فضای رنگی sRGB در نمایشگر لپ تاپ ایسر نیترو ۷
خطای نمایش رنگ در فضای sRGB  در نمایشگر لپ تاپ ایسر نیترو ۷

اسپیکرهای استریوی ایسر نیترو ۷ زیر لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند و متأسفانه به‌لحاظ بلندی صدای ناامیدکننده ظاهر می‌شوند؛ هرچند وضوح و شفافیت صدایشان راضی‌کننده باشد. چنانچه به‌دنبال تهیه‌ی لپ‌تاپ گیمینگ ایسر نیترو ۷ هستید، بهتر است هدفون مناسبی نیز دراختیار داشته باشید.

کارایی و عملکرد

مشخصات فنی لپ‌تاپ‌های ایسر در مناطق مختلف دنیا تفاوت‌های چشمگیری با یکدیگر دارند. تایوانی‌ها درحالی‌که مدت کوتاهی پیش نسخه‌ی ۲۰۲۰ لپ‌تاپ نیترو ۷ را با پردازنده‌ی نسل دهمی و گرافیک انویدیا 2060 معرفی کرده‌اند، همچنان نسخه‌ی قبلی با پردازنده‌های نسل نهم و گرافیک انویدیا 1650 یا 1660 را می‌‌فروشند. زومیت لپ‌تاپ گیمینگ ایسر نیترو 7 را با پردازنده‌ Core i7-9750H، گرافیک انویدیا GTX 1650، حافظه‌ SSD‌ با ظرفیت یک ترابایت و رم ۱۶ گیگابایت برای بررسی دراختیار دارد که درادامه، جزئیات مربوط به مشخصات فنی آن را شرح می‌دهیم.

لپ تاپ گیمینگ ایسر نیترو 7 در حال اجرای ویندوز 10

ایسر نسخه‌ی ۲۰۱۹ لپ‌تاپ Nitro 7 را بسته به بازار هدف با یکی از دو پردازنده‌ اینتل Core i5-9300H یا Core i7-9750H عرضه می‌کند. پردازنده‌های ۴۵ واتی نسل‌نهمی اینتل با معماری Coffee Lake در ۶ مدل از نمونه‌ی قدرتمند هشت‌هسته‌ای Core i9 گرفته تا پردازنده‌ی چهارهسته‌ای Core i5 آوریل ۲۰۱۹ معرفی شدند. اینتل دو پردازنده‌ی Core i7 با پسوندهای 9750H و 9850H را در نسل‌ نهم ارائه می‌دهد که اصلی‌ترین تفاوت‌ آن‌ها به ۱۰۰ مگاهرتز فرکانس بیشتر در مدل 9850H بازمی‌گردد.

مشخصات فنی پردازنده‌ی ایسر نیترو ۷

مشخصات CPU

نام پردازنده

Intel Core i7-9750H

معماری

نسل نهم با معماری مبتنی‌بر Coffee Lake

لیتوگرافی

۱۴ نانومتر

تعداد هسته

۶ هسته / ۱۲ ترد

فرکانس

۲٫۶۰ گیگاهرتز پایه، ۴٫۵۰ گیگاهرتز بیشینه (یک هسته)

حافظه‌ی کش

۱۲ مگابایت

سرعت باس

۸ GT/s

گرافیک یکپارچه

Intel UHD Graphics 630

eDRAM

ندارد

توان طراحی گرمایی

۴۵ وات، قابل تغییر به ۳۵ وات

پشتیبانی از حافظه

DDR4-2666, LPDDR3-2133

مشخصات dGPU

نام پردازنده‌ی گرافیکی

GeFOrce GTX 1650

لیتوگرافی

۱۲ نانومتر

معماری

تورینگ

تعداد هسته‌های Cuda

بیش از۱۰۲۴

فرکانس

۱۱۲۵ تا ۱۵۶۰ مگاهرتز

حافظه

۴ گیگابایت GDDR6

پهنای رابط حافظه

۱۲۸ بیت

پهنای حافظه

بالغ‌بر ۱۹۲ گیگابایت‌برثانیه

توان طراحی گرمایی

۵۰ وات (؟)

 پردازنده‌ی نسل‌نهمی و ۴۵ واتی Core i7 9750H براساس معماری نسل سومی 14nm++ تولید می‌شود و از ۶ هسته‌ و ۱۲ ترد بهره می‌برد و فرکانس کاری پایه‌ی آن ۲٫۶۰ گیگاهرتز است؛ اما در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه، فرکانس بیشینه‌ی پردازنده به ۴٫۵۰ گیگاهرتز نیز می‌رسد. پردازنده‌ی توانمند و نسل‌نهمی اینتل از ماژول گرافیکی یکپارچه‌ی UHD Graphics 630 با فرکانس پایه‌‌ی ۳۵۰ مگاهرتز و فرکانس بیشینه‌ی ۱٫۱۰ گیگاهرتز نیز بهره می‌گیرد و از رم DDR4 با فرکانس ۲۶۶۶ مگاهرتز تا سقف ۱۲۸ گیگابایت نیز پشتیبانی ‌می‌کند؛ اما از سازگاری با رم‌های کم‌مصرف‌ترِ LPDDR4 در آن‌ها خبری نیست.

ایسر نیترو 7 در مدل بررسی‌شده‌ی زومیت درزمینه‌ی رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی مشخصات فنی چشمگیری دارد: ۱۶ گیگابایت رم در قالب دو ماژول ۸ گیگابایتی DDR4 با فرکانس ۲۶۶۶ مگاهرتز ساخت شرکت SK Hynix و یک ترابایت حافظه‌ی یک ترابایتی SSD با رابط سریع NVMe PCIe که شرکت Micron تأمین کرده است. تایوانی‌ها درزمینه‌ی شبکه نیز با اضافه‌ساختن اترنت یک‌گیگابیتی RealTek و مودم Wi-Fi 6 AX200 اینتل جای حرف‌وحدیثی باقی نگذاشته‌اند.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی لپ‌تاپ‌ها

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

Acer Nitro 7

۱۷۹۲٫۸۰

۱۵۵۰٫۴۹

Huawei MateBook D15 SSD

۳۴۳۶٫۸۸

۱۴۴۲٫۶۲

Huawei MateBook D15 HDD

۱۱۰٫۹۶

۱۰۸٫۰۱

Razer Blade Stealth Late 2019

۳۰۹۹٫۴۹

۱۲۳۰٫۱۳

Huawei MateBook X Pro 2019

۳۲۹۲٫۶۶

۲۹۴۱٫۵۰

Surface Pro 7

۲۰۱۸٫۳۵

۸۱۲٫۴۶

Surface Laptop 2

۱۵۳۸٫۲

۸۱۴٫۹

Surface Pro 6

۱۴۸۰٫۱

۲۳۵٫۹

MacBook Pro 13 2018

۳۰۱۰

۱۲۸۵

Huawei MateBook X Pro

۳۰۰۶٫۴

۲۰۰۴٫۸

LG Gram 15 2017

۵۵۵٫۸

۲۶۵

Razer Blade Stealth

۳۱۰۱

۱۵۹۳

MacBook Pro 13 (2017)

۲۹۹۶

۷۱۸٫۹

Surface Laptop (128GB)

۴۲۵٫۶

۱۲۸٫۲

Surface Pro 2017

۱۷۱۱

۹۷۷٫۲

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

ازآنجاکه با لپ‌تاپی گیمینگ سروکار داریم، بدیهی است لپ‌تاپ ایسر نیترو 7 به ماژول کم‌توان Graphics UHD 630 اتکایی نداشته باشد، درعوض توان گرافیکی موردنیاز دستگاه بررسی‌شده‌ی زومیت را پردازنده‌ی گرافیکی میان‌رده‌ی انویدیا GTX 1650 فراهم می‌سازد. این پردازنده‌ی گرافیکی براساس معماری تورینگ با لیتوگرافی ۱۲ نانومتری تولید می‌شود و توان طراحی حرارتی آن بسته به محصول در بازه‌ی ۳۰ تا ۵۰ وات قرار می‌گیرد. در مدل بررسی‌شده‌ی زومیت، پردازنده‌ی گرافیکی از چهار گیگابایت حافظه‌ی GDDR5 ساخت شرکت Micron‌ بهره می‌برد.

جدول بنچمارک‌های لپ‌تاپ

لپ‌تاپ / بنچمارک

GFXBench

3DMarkBasic

 GeekBench 4

GeekBench OpenCL

PCMark8

PCMark 10

CineBench

R20

Aztec Ruins

High Tier - Offscreen

Sky Diver

Fire Strike

Cloud Gate

Multi

Single

dGPU

GPU

Creative

Work

Home

CPU

Acer Nitro 7

۵۷۵۳٫۸۸

DirectX 12

۲۵۰۳۲

۸۲۳۳

۲۶۸۷۲

۲۱۱۱۴

۵۶۴۵

۱۲۰۳۱۹

۴۱۲۵۷

۴۷۴۱

۵۲۲۳

۴۰۷۷

۵۱۰۵

۲۲۲۰

Huawei MateBook D15

۲۰۵۲٫۹

DirecX 12

۱۰۰۲۹

۳۲۲۰

۱۳۶۸۲

۱۵۸۹۶

۴۹۵۴

۴۹۸۶۵

۳۶۱۲۹

۳۹۸۶

۴۵۲۴

۳۵۵۶

۳۶۸۱

۱۵۸۸

Razer Blade Stealth Late 2019

۴۶۵۳٫۸۷

DirecX 12

۱۴۳۳۶

۶۳۴۷

۱۳۳۲۱

۱۶۰۶۸

۵۳۵۶

۱۰۲۳۴۳

۶۱۰۱۷

۳۶۴۱

۴۱۴۸

۲۸۳۵

۴۷۲۴

--

Razer Blade Stealth

--

۴۲۱۸

۹۸۶

۶۹۱۷

۸۵۷۴

۴۳۰۱

--

۱۹۶۹۷

۴۷۶۰

۴۵۵۵

۳۶۷۱

--

--

Huawei MateBook X Pro 2019

۱۴۹۷.۵۱ فریم

DirectX 12

۸۱۳۱

۲۶۱۵

۱۰۳۴۷

۱۶۸۳۲

۵۳۴۳

۴۳۷۵۲

۳۷۹۷۵

۳۶۳۳

۴۳۹۶

۳۲۲۸

۴۰۰۲

--

Surface Pro 7

۹۱۶.۹۲ فریم

DirectX 12

۶۲۱۵

۱۹۰۴

۱۰۸۳۷

۱۷۴۹۷

۵۲۶۰

--

۳۰۲۰۴

۳۵۳۳

۴۳۴۵

۳۰۳۹

۳۶۸۸

--

Surface Laptop 2

۷۲۰.۶۹ فریم

DirectX 12

۴۳۰۱

۱۰۳۴

۸۳۰۹

۱۲۷۸۴

۴۲۱۰

--

۳۵۱۶۱

۳۲۹۱

۴۲۰۴

۳۱۵۳

۳۲۶۶

--

MacBook Pro

13 (2018) Windows 10

۱۳۹۷.۶۱ فریم

DirectX 12

۷۲۷۸

۱۹۳۴

۱۱۹۹۸

۱۶۵۵۳

۴۶۳۶

--

۵۵۸۹۳

۵۲۳۹

۴۴۲۰

۳۷۶۲

۳۳۷۱

--

MacBook Pro 13 (2018) macOS

۱۴۱۶.۹۳ فریم

Metal

--

--

--

۱۷۳۸۰

۴۷۱۹

--

۵۲۷۲۹

--

--

--

--

--

Huawei MateBook X Pro

۱۴۶۹.۳۷ فریم

DirectX 12

۷۱۸۵

۲۳۲۱

۹۲۲۵

۱۳۹۶۰

۴۸۴۶

۴۱۰۲۹

۲۳۰۰۶

۴۷۱۵

۴۲۴۶

۳۳۷۲

۳۴۸۸

--

Razer Blade 2017

--

۲۳۸۱۹

۹۲۵۰

۲۵۱۱۳

۱۴۸۲۱

۴۴۳۳

۱۴۸۲۱

۴۴۳۳

۵۱۹۶

۵۱۵۶

۴۰۱۸

--

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

ازآنجاکه تقریبا در تمام بنچمارک‌های گرافیکی لپ‌تاپ گیمینگ ایسر اولترابوک ریزر بلید استلث ۲۰۱۹ با پردازنده‌ی گرافیکی GTX 1650 Max-Q را با اختلافی چشمگیر پشت‌سر می‌گذارد، احتمالا تایوانی‌ها از پردازنده‌ی GTX 1650‌ انویدیا با توان طراحی ۵۰ واتی در لپ‌تاپ نیترو ۷ بهره می‌گیرند. مطابق انتظار، پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای و ۴۵ واتی Core i7-9750H در بنچمارک CPU-محور GeekBench و بنچمارک‌های جامعِ PCMark 8 و PCMark 10 لپ‌تاپ گیمینگ ایسر نیترو ۷ را از محصولاتی مجهز به پردازنده‌های نسل دهمی سری U‌ اینتل پیش می‌اندازد. 

لپ تاپ گیمینگ ایسر نیترو 7 حین اجرای بازی

برای بررسی عملکرد ایسر نیترو ۷ در بازی‌ها سراغ بازی‌های Gears 5 و Rise of the Tomb Raider و بازی پرطرفدار Fortnite می‌رویم. در وضوح Full HD و تنظیمات گرافیک Ultra، لپ‌تاپ گیمینگ ایسر هر ۳ بازی را با نرخ فریم میانگین و پایداری ۵۰ تا ۶۰ فریم‌برثانیه اجرا می‌کند و درمجموع، به‌عنوان دستگاهی اقتصادی (در بازارهای جهانی!) نمایش آبرومندانه‌ای ارائه می‌دهد.

نام بازی

رزولوشن

تنظیمات گرافیکی

میانگین نرخ فریم

Gears 5

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

Ultra

۵۵٫۲

Fortnite

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

Ultra

۵۸٫۶

Rise Of The Tomb Raider

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

Ultra

۵۰٫۹

*همه‌ی نرخ‌های فریم ذکرشده در این جدول با آزمایش‌های زومیت حاصل شده است.

ماندگاری و پایداری سطح عملکرد یکی از ویژگی‌های اصلی‌ لپ‌تاپ مطلوب به‌شمار می‌رود. گاهی پیش می‌آید که محصولی در بارهای پردازشی کوتاه بنچمارک‌ها نتایج خیره‌کننده‌ای به‌دست آورد؛ اما در دنیای واقعی متزلزل ظاهر می‌شود. زومیت پیش‌تر برای شبیه‌سازی بارهای پردازشی مداوم در دنیای لپ‌تاپ‌ها، با تنظیم اسلایدر تنظیمات ویندوزی روی حالت Best Performance، بنچمارک CineBench R15 را بیست بار به‌صورت متوالی اجرا می‌کرد؛ اما ازآنجاکه نسخه‌ی جدید (R20) این بنچمارک سنگین‌تر و طولانی‌تر از نسخه‌ی R15 است، در بررسی پیش ‌رو، آن را ۱۰ با به‌صورت متوالی اجرا می‌کنیم.

Acer Nitro 7 CineBench Stress Test
Acer Nitro 7 CPU Frequency
Acer Nitro 7 CPU Power
Acer Nitro 7 CPU Temp

ایسر راهکار بسیار محافظه‌کارانه‌ای برای خنک‌سازی نیترو ۷ در پیش گرفته است. لپ‌تاپ تایوانی‌ها در طول آزمون استرس ۱۰ مرحله‌ای زومیت اجازه‌ی تجاوز دمای پردازنده از بازه‌ی ۷۰ تا ۸۰ درجه‌ی سلسیوس را نمی‌دهد و دستگاه هیچ‌گاه دچار افت عملکرد نمی‌شود. نتیجه‌ی احتیاط بیش‌از‌حد مهندسان تایوانی در محدوده‌ی فرکانسی پردازنده نمود می‌یابد و به‌استنای چند لحظه‌ی ابتدایی شروع هر مرحله از آزمون استرس، پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای نیترو ۷ در سایر دقایق با فرکانس پایه‌ی ۲٫۶ گیگاهرتزی خود یا ۱۰۰ مگاهرتز بیشتر از آن کار می‌کند.

باتری

برای تأمین انرژی موردنیاز لپ‌تاپ قدرتمندی همچون Acer Nitro 7 به وجود باتری حجیمی نیز داریم؛ اما مهندسان شرکت تایوانی ترجیح داده‌اند این لپ‌تاپ گیمینگ را به باتری لیتیوم‌یونی نسبتا کم‌حجم ۵۷٫۵ وات‌ساعتی مجهز کنند. توجه کنید باتری لپ‌تاپ بررسی‌شده‌ی زومیت با نام‌مدل PABAS0241231 را شرکت ال‌جی تأمین کرده است. ایسر همراه نیترو ۷ شارژر ۱۳۵ واتی ارائه می‌دهد که روی کاغذ، در شارژ دستگاه حتی زیر بارهای پردازشی شدید مشکلی نخواهد داشت.

لپ تاپ گیمینگ ایسر نیترو 7 حین نمایش سایت زومیت

برای ارزیابی شارژدهی ایسر نیترو 7، روشنایی نمایشگر را روی ۲۰۰ نیت (عدد ۸۳ در اسلایدر روشنایی ویندوز ۱۰) قرار دادیم و همه‌ی اتصالات بی‌سیم لپ‌تاپ را غیرفعال کردیم و با قراردادن اسلایدر سیستم مدیریت انرژی ویندوز ۱۰ روی حالت Better Battery، فیلم معیار زومیت با وضوح HD را از حالت شارژ کامل باتری تا خالی‌شدن آن به‌طورمداوم روی اولترابوک هواوی پخش کردیم. در این حالت، لپ‌تاپ تایوانی‌ها توانست تنها ۶ ساعت و ۲۷ دقیقه شارژدهی کند که در استانداردهای کنونی به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست.

لپ‌تاپ / آزمایش

نمایشگر

باتری 

ویدئو

PCMark 8 - Home

GFXBench - 

Manhattan 3.1

ابعاد و رزولوشن

وات‌ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

طول‌عمر باتری

(دقیقه)

عملکرد در طولانی‌مدت

(فریم)

Acer Nitro 7 2019

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۵۷٫۵

۶:۲۷

۳:۱۵

۱۲۰٫۲۲

۳۷۱۰٫۵۲

Huawei MateBook D15

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۴۲

۷:۰۴

۳:۱۰

۷۲٫۵۷

۳۷۱۷٫۲۸

Razer Blade Stealth Late 2019

۱۳٫۳ اینچ

۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ پیکسل

۵۳.۱

۵:۲۳

--

۷۰/۱۳

۲۷۲۱/۳۴

Huawei MateBook X Pro 2019

۱۳٫۹ اینچ

۲۰۰۰ × ۳۰۰۰ پیکسل

۵۷.۴

۱۴:۰۶

--

۱۶۷/۰۷

۱۵۱۳/۲۲

Surface Pro 7

۱۲٫۳ اینچ

۱۸۲۴ × ۲۷۳۶ پیکسل

۴۳.۲

۱۰:۰۰

--

۱۲۳/۷۹

۱۴۱۱/۳۲

Surface Laptop 2

۱۳٫۵ اینچ

۱۵۰۴ × ۲۲۵۶ پیکسل

۴۵.۲

 ۹:۳۷

--

۱۵۵/۴۷۷

۱۰۴۳/۹۱

Surface Pro 6

۱۲٫۳ اینچ

۱۸۲۴ × ۲۷۳۶ پیکسل

۴۵

۱۰:۲۰

--

۱۲۵/۴۳

۹۴۹/۷۱

MacBook Pro 13 2018 Windows 10

۱۳٫۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸.۰

۱۲:۳۰

--

۶۹/۶۷

۲۱۷۱/۵۳

MacBook Pro 13 2018 macOS

۱۳٫۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸.۰

۱۱:۰۷

--

۷۶/۲۲

۱۲۳۳/۱۶

Huawei MateBook X Pro

۱۳٫۹ اینچ

۲۰۰۰ × ۳۰

۰۰

پیکسل

۵۷.۴

۱۴:۱۷

--

۱۵۰/۹۷

۱۵۵۸.۷۷

LG Gram 15 2017

۱۵٫۶ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۶۰

۱۰:۰۰

--

--

--

Razer Blade Stealth 2017

۱۲٫۵ اینچ

۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۳.۶

۶:۴۰

--

--

--

Razer Blade 2017

۱۴ اینچ

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۷۰

۶:۲۴

--

--

--

MacBook Pro 13 2017

macOS

۱۳٫۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۴.۵

۱۱:۰۶

--

--

--

MacBook Pro 13 2017

Windows

۱۳٫۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۴.۵

۱۰:۲۴

--

--

--

Surface Laptop

۱۳٫۵ اینچ

۱۵۰۴ × ۲۲۵۶ پیکسل

۴۵.۲

۱۲:۳۰

--

--

--

Surface Pro 2017

۱۲٫۳ اینچ

۱۸۲۴ × ۲۷۳۶ پیکسل

۴۵

۱۰:۰۰

--

--

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در مرحله‌ی بعد، به آزمون باتری PCMark 8 - Home Accelerated می‌رسد. همان‌طورکه از نام آزمون جدید نیز برمی‌آید، PCMark 8‌ با شبیه‌سازی کاربری‌های نیمه‌متوسط و روزمره‌ی خانگی مانند وب‌گردی، ویرایش عکس و ویدئو یا نگارش متن، در روشنایی ۲۰۰ نیت و تنظیمات عملکرد Better Performance می‌تواند معیار مناسبی برای کاربری دنیای واقعی باشد. لپ‌تاپ نیترو ۷ در بنچمارک PCMark 8 - Home با ثبت ‌زمان ۳ ساعت و ۱۵ دقیقه، نشان می‌دهد برای سپری‌کردن یک روز کامل کاری باید شارژر دستگاه را نیز همراه داشته باشید.

Acer Nitro 7 GFXBench Battery Test Graph

پایداری ایسر نیترو ۷ در پردازش‌های گرافیکی را می‌توان در آزمون ۳۰ مرحله‌ای GFXBench Manhattan 3.1 نیز دید. این لپ‌تاپ گیمینگ در تمام مراحل توانست به‌صورت حدودی ۳۷۱۹ فریم را پردازش کند که در نوع خود نتیجه‌ی بسیار خوبی به‌حساب می‌آید. دستگاه گیمینگ تایوانی‌ها با وجود سخت‌افزار به‌مراتب قدرتمندتر خود، در بنچمارک باتری GFXBench توانست اولترابوک میت‌بوک D15 را نیز از پیش ‌رو بردارد.

جمع‌بندی

اگرچه در بازار کنونی ایران عبارت «مقرون‌به‌صرفه» یا «ارزش خرید» موضوعیت چندانی ندارد، با درنظرگرفتن قیمت ۵۰ میلیون تومانی و بیشترِ لپ‌تاپ‌های گیمینگ شاخص، می‌توانیم نیترو ۷ را محصولی اقتصادی بنامیم. لپ‌تاپ گیمینگ ایسر شاید روشن‌ترین و سریع‌ترین صفحه‌نمایش و قدرتمندترین پردازنده و گرافیک و جذاب‌ترین طراحی را نداشته باشد؛ اما درمجموع می‌تواند انتظارات گیمری با سطح انتظارات معقول را برآورده سازد.

لوگوی لپ تاپ ایسر نیترو 7

نیترو ۷ به‌لحاظ عملکرد سخت‌افزاری بسیار رضایت‌بخش ظاهر می‌شود. نبود افت عملکرد و پایین‌ماندن دمای پردازنده زیر بارهای پردازشی مداوم و ارائه‌ی نرخ پایدار ۵۰ تا ۶۰ فریم‌برثانیه‌ای در بازی‌های Full HD ازجمله یافته‌های مهم زومیت در بررسی لپ‌تاپ ایسر نیترو ۷ بود. مهم‌ترین ضعف‌های ایسر نیترو ۷ را می‌توان شارژدهی نه‌چندان رضایت‌بخش، روشنایی متوسط نمایشگر، اسپیکرهای ضعیف و برخی اشتباهات ایسر در چینش کلیدهای کیبورد دانست. 

شما کاربران عزیز زومیت برای خرید لپ‌تاپ گیمینگ ایسر نیترو ۷ می‌توانید به فروشگاه اینترنتی آداک مراجعه کنید. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت روز انواع لپ‌ تاپ ایسوس، لپ‌ تاپ ایسر، لپ‌ تاپ لنوو، لپ‌ تاپ HP، مک بوک اپل و دیگر برندهای معتبر بازار و همچنین مقایسه‌ی مشخصات فنی و طرح سوالات خود درباره‌ی گجت‌های مختلف از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

نکات مثبت

  • طراحی جمع‌وجور و کیفیت ساخت بسیار خوب
  • پایداری عملکرد
  • مجموعه‌ای متنوع از پورت‌ها
  • کیبورد مناسب تایپ

نکات منفی

  • روشنایی متوسط نمایشگر
  • چینش نه‌چندان مناسب کیبورد برای بازی
  • اسپیکرهای ضعیف
  • شارژدهی متوسط
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات