استارلینک همچنان در مناطق پشتیبانی‌نشده در دسترس است

یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۰
مطالعه 1 دقیقه
ترمینال اینترنت استارلینک روی سقف یک ساختمان در مناطق آفریقایی
اینترنت استارلینک هنوزهم در مناطقی که مجوز فعالیت دریافت نکرده است، دردسترس قرار دارد.
تبلیغات

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک متعلق به ایلان ماسک، با وجود هشدارهای قبلی اسپیس‌ایکس مبنی‌بر قطع خدمات از اول ماه مِی (۱۲ اردیبهشت)، به فعالیت خود در چندین کشور فاقد مجوز رسمی ادامه می‌دهد.

در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳)، تحقیقات بلومبرگ استفاده‌ی گسترده و غیرمجاز از ترمینال‌های استارلینک را در سراسر جهان فاش کرد.

پس از گزارش بلومبرگ و گزارش دیگری از وال‌استریت ژورنال، استارلینک به مشتریان خود در چندین کشور آفریقایی ایمیل زد و اعلام کرد که سرویس آن‌ها را از ۳۰ آوریل (۱۱ اردیبهشت) در مناطق فاقد مجوز محدود خواهد کرد.

گزارش‌ کاربران حاکی است که دسترسی به استارلینک پس از مهلت تعیین‌شده در مکان‌هایی مانند آفریقای‌جنوبی و بوتسوانا و سودان همچنان ادامه دارد.

نظرسنجی از نزدیک به ۱۰۰ مشتری استارلینک در آفریقای‌جنوبی نشان داد که ۷۳ درصد از آن‌ها پس از اول ماه مِی همچنان متصل هستند. خدمات برخی از سودانی‌ها قطع شده است؛ اما برخی دیگر می‌گویند که خدمات اینترنت استارلینک همچنان بدون وقفه ادامه دارد.

گروه‌های امدادگر در سودان هشدار می‌دهند که محدود‌کردن استارلینک تأثیر شدیدی بر عملیات‌های اضطراری وابسته به خدمات اینترنت خواهد گذاشت. Hadreen، سازمان خیریه‌ی محلی، اعلام کرد: «اکثر اتاق‌های اورژانس و آشپزخانه‌های عمومی و هزاران نفر برای بقا از اینترنت استارلینک استفاده می‌کنند.»

یکی از ساکنان شهر الفاشر در سودان این هفته به بلومبرگ گفت: «در‌حال‌حاضر، از‌طریق اتصال استارلینک با شما صحبت می‌کنم. این تنها راه ارتباط بین مردم، به‌ویژه کسانی است که از جنگ فرار کرده‌اند.»

به‌گفته‌ی یکی از کارشناسان، با اینکه استارلینک می‌تواند برای ترمینال‌های خود موانع مجازی ایجاد کند، همکاری با رگولاتور‌های محلی برای اجرای موفقیت‌آمیز محدودیت‌های جغرافیایی ضروری است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات