حالا نوبت یوتیوب است که به استقبال هوش مصنوعی برود

سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
آیکون لوگو یوتیوب / YouTube / یوتوب روی نمایشگر آیفون
یوتیوب از ابزارهای هیجان‌انگیزی برپایه‌ی هوش مصنوعی رونمایی کرده است؛ از جمله چت‌بات اختصاصی، جست‌و‌جوی موسیقی و تولید ویدیوی کوتاه.
تبلیغات

یوتیوب اعلام کرد که قصد دارد استفاده از هوش مصنوعی مولد را آغاز کند. کاربران پریمیوم که اشتراک پولی یوتیوب را دارند، قادر خواهند بود از چت‌بات هوش مصنوعی برای پاسخ به سؤالات خود درباره‌ی محتوای ویدیو، دستیابی به پیشنهادهای بیشتر و همچنین مشاهده‌ی خلاصه‌ای از موضوعات موجود در کامنت‌های ویدیو استفاده کنند.

این ویژگی‌ها از طریق آزمایشگاه داخلی جدید یوتیوب در دسترس قرار خواهند گرفت. چت‌بات در هفته‌های آتی منتشر می‌شود و ابزار خلاصه‌سازی موضوع فقط با گروهی از کاربران که از طریق وب‌سایت ثبت‌نام کرده‌اند، آزمایش خواهد شد.

یوتیوب توضیح می‌دهد که پاسخ‌های چت‌بات به‌وسیله‌ی مدل‌های زبانی بزرگ تولید خواهند شد. این مدل‌ها از اطلاعات یوتیوب و کل وب بهره می‌برند و به بینندگان در درک بیشتر محتوایی که در حال تماشای آن هستند، کمک می‌کنند.

از چت‌بات یوتیوب درباره‌ی محتوای ویدیو بپرسید تا به شما پاسخ دهد

کاربر می‌تواند سؤالاتی درباره‌ی ویدیو بپرسد یا از این ابزار برای درخواست تماشای موارد مشابه استفاده کند. این گفت‌وگوها همزمان با پخش ویدیو قابل انجام است تا موجب وقفه در نمایش ویدیو نشود.

این ویژگی ابتدا فقط در کشور آمریکا و در دستگاه‌های اندرویدی از طریق گزینه‌ی جدید Ask در صفحه‌ی ویدیو ارائه خواهد شد. اعضای یوتیوب پریمیوم می‌توانند از امروز به این آزمایش ملحق شوند، اما هنوز این ویژگی در همه‌ی ویدیوهای یوتیوب قابل مشاهده نیست.

از سوی دیگر، ویژگی «خلاصه‌ساز نظرات» از هوش مصنوعی مولد استفاده خواهد کرد تا بتواند موضوعات مورد بحث در بخش‌ کامنت‌های زیر ویدیو را سازماندهی و خلاصه کند تا بینندگان بتوانند با آنچه که مردم می‌گویند، آشنا شوند.

یوتیوب معتقد است که تولید‌کنندگان محتوا به‌کمک این ویژگی می‌توانند بدون نیاز به خواندن همه‌ی نظرات، بفهمند افراد درباره‌ی چه چیزهایی نظر گذاشته‌اند که به آنها کمک ‌می‌کند برای ساخت ویدیوهای جدید از نظرات کاربران هم الهام بگیرند.

موضوعات فقط بر اساس نظرات منتشرشده خلاصه خواهند شد، نه نظراتی که منتظر بررسی یا حاوی کلمات ممنوعه یا از طرف کاربران مسدودشده هستند. یوتیوب گفته است این آزمایش که در حال حاضر روی تعداد کمی از ویدیوها اجرا می‌شود، تنها به زبان انگلیسی در دسترس خواهد بود.

بزرگ‌ترین سایت اشتراک و استریم ویدیوی جهان می‌گوید آزمایش‌ها در طول چند هفته ادامه خواهند داشت و در حین آن، نظرات کاربران در مورد نحوه‌ی استفاده از ویژگی‌های جدید جمع‌آوری خواهد شد.

گوگل، اکنون هوش مصنوعی را در سراسر محصولات خود، مانند موتور جست‌وجو، ایمیل، عکس‌ها و دستیار صوتی، قرار داده است.

یوتیوب نیز در حال آزمایش تبلیغات قدرت‌گرفته از هوش مصنوعی است که به تبلیغ‌دهندگان امکان می‌دهد لحظات خاصی از ویدیو را برای نمایش تبلیغ خود هدف قرار دهند.

جست‌و‌جوی هوشمند یوتیوب برای موسیقی
به یوتیوب بگویید دنبال چه آهنگی هستید تا برایتان پیدا کند

ویژگی‌های هوش مصنوعی که به YouTube Studio اضافه می‌شوند، در پیدا کردن موسیقی مناسب یا صداگذاری برای ویدیوها به تولیدکنندگان محتوا کمک می‌کنند.

YouTube Music هم به‌تازگی پلی‌لیست‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی را معرفی کرده است. یوتیوب قبلاً با خلاصه‌سازی ویدیوها و ساخت آزمون از روی ویدیوهای آموزشی، قابلیت‌های هوش مصنوعی را آزمایش کرده بود.

ویژگی هوش مصنوعی یوتیوب برای تولید محتوا
Dream Screen برای شما ویدیوی کوتاه می‌سازد

یوتیوب ویژگی جدیدی موسوم به صفحه‌ی رویایی (Dream Screen) را به پلتفرم ویدیوهای کوتاه خود اضافه کرده است که به کاربران اجازه می‌دهد از ابزارهای هوش مصنوعی برای ایجاد ویدیوها یا تصاویر پس‌زمینه استفاده کنند. کاربر باید آنچه را می‌خواهد ببیند، تایپ کند تا محتوای مورد نظر تولید شود.

نیل موهان، مدیرعامل یوتیوب، در رویداد زنده‌ای با عنوان «ساخت یوتیوب» توضیح داد که شما می‌توانید چیزی مانند «یک پاندا در حال نوشیدن قهوه» را تایپ کنید و سپس ویدیو روی صفحه ظاهر می‌شود.

یوتیوب در بیانیه‌ی خود می‌گوید: «این ویژگی‌ها آزمایشی هستند و ممکن است نهایی نشوند. به همین دلیل با دسترسی محدود شروع کرده‌ایم تا بازخوردها را جمع‌آوری کنیم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات