کروم و فایرفاکس بدون WebKit برای آیفون از راه می‌رسند

چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۸
مطالعه 2 دقیقه
مرورگر سافاری
انحصارگرایی اپل در زمینه موتور رندر مرورگر WebKit در اکوسیستم خود به دست رقیبان به زودی شکسته خواهد شد و نبرد برابری شکل خواهد گرفت.
تبلیغات

در حال حاضر تمام مرورگرهای آیفون همچون سافاری مجبور به استفاده از موتور رندر وب‌کیت هستند و حالا به نظر می‌رسد که اصرار گوگل و موزیلا قرار است موجب عقب‌نشینی اپل برای اجبار به استفاده از وب‌کیت برای تمام مرورگرهای تحت آیفون شود.

این موضوع به نسخه‌های جدید کروم و فایرفاکس این فرصت را می‌دهد که امکانات قابل توجه بزرگتری را ارائه دهند و برای اولین بار به آن‌ها اجازه می‌دهد تا عملکرد سریع‌تری نسبت به سافاری ارائه کند.

اکثر برنامه‌نویسان می‌توانند مرورگر جدید برای آیفون توسعه دهند، اما با یک محدودیت بزرگ؛ اپل اصرار دارد که از موتور رندر مشابه سافاری برای مرورگرشان استفاده کنند.

این پافشاری به این معنی است که همه مرورگرهای توسعه یافته برای iOS زیر سایه سیاست‌های اپل هستند، که این مسئله تعداد ویژگی‌های جدیدی را که می‌توانند توسط مرورگرهای رقیب ارائه شوند محدود می‌کنند و همچنین این مسیر اجباری که اپل پی‌ریزی کرده باعث می‌شود توسعه مرورگری که برای آیفون صفحه‌های وب را سریع‌تر از سافاری بارگذاری می‌کنند غیرممکن شود.

با این حال، سیاست‌های ضد انحصاری علیه اپل این ادعا را مطرح می‌کنند که الزام به استفاده از WebKit اختصاصی اپل، ضد رقابتی است.

به عنوان مثال، سازمان رقابت و بازار بریتانیا CMA پی‌برد که: «اپل استفاده از جایگزین‌های موتور مرورگر وب‌کیت را در دستگاه‌های تلفن همراه خود ممنوع کرده است. محدودیتی که اپل به آن اصرار دارد و سازمان رقابت و بازار بریتانیا نگران است که این امر پتانسیل مرورگرهای رقیب را برای متمایز کردن خود از سافاری (به طور مثال در ویژگی‌هایی مانند سرعت و عملکرد) به شدت محدود می‌سازد و اپل را هم برای سرمایه‌گذاری در موتور مرورگر خود بی‌انگیزه می‌کند.»

این محدودیت به شدت توانایی برنامه‌های که تحت وب اجرا می‌شوند را محدود می‌کند و مصرف‌کنندگان و مشاغل را از مزایای کامل این فناوری نوآورانه محروم می‌شوند.

درنتیجه انتظار می‌رود اپل زودتر الزام به WebKit اختصاصی را در اکوسیستم خود کنار بگذارد. به طور مشخص، به نظر می‌رسد قانون بازارهای دیجیتال اروپا اپل را وادار به پیروی از قوانین می‌کنند. با توجه به گزارش‌های رسیده مبنی بر اینکه اپل این اجبار را به عنوان بخشی از iOS 17 در اواخر سال جاری تمام خواهد کرد.

مرورگرهای جدید آیفون بدون WebKit اجباری

گوگل و موزیلا هم‌اکنون مرورگرهای جدید iOS را توسعه می‌دهند که از موتورهای رندر مشابه مرورگرهای دسکتاپ آن‌ها بهره می‌برند.

موتور کروم گوگل Blink:

در هفته‌ی گذشته تیم کرومیوم گوگل در فرایند انتقال Blink به iOS ده‌ها تغییر در کد مرورگر خو اعمال کرده است. با این سرعت ممکن است، به زودی شاهد موتور مرورگر گوگل در کروم و مایکروسافت اج و اپرا در iOS باشیم.

موتور فایرفاکس Gecko:

موزیلا نیز برای روزی برنامه‌ریزی می‌کند که اپل دیگر رقبای خود را مجبور به استفاده از WebKit نکند. موزیلا سال‌ها پیش آزمایش‌های مشابهی را انجام داده که هرگز منجر به موفقیت نشدند؛ این کمپانی در اکتبر ۲۰۲۲ کدهایی از فایرفاکس با موتور Geco را منتشر کرد که نشان می‌دهد از آن زمان آماده ارائه‌ی مرورگر خود بدون موتور وب‌کیت اپل است. این کد اخیرا برای عموم در دسترس قرار گرفته است.

اپل سافاری را برای نبرد مرورگرها مجهز می‌کند

به گزارش 9to5Mac اپل خطر ناشی از رقابت واقعی در بین مرورگرهای iOS را متوجه شده و تصمیم گرفته تیم توسعه سافاری را بیشتر از هر زمانی تقویت کند تا بتواند با مرورگرهای تحت موتور کروم و موزیلا رقابت کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات