سافاری یا کروم؛ کدام مرورگر برای مک بهتر است؟

سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
اگر بر سر دوراهی انتخاب بین مرورگرهای سافاری و کروم قرار گرفته‌اید و نمی‌دانید کدام‌یک انتخاب بهتری است، مطالعه‌ی این مقاله در زومیت را از دست ندهید.
تبلیغات

کامپیوترهای مک اپل و مرورگر سافاری سال‌ها است که درکنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. با‌‌ اینکه سافاری به‌خوبی برای macOS تنظیم شده است، گاهی کاربران دوست دارند مرورگرهای مختلف را امتحان کنند تا براساس نیازها و سلایقشان به بهترین انتخاب برسند.

کاربران گوشی‌های اندروید معمولاً از تجربه‌ی کار با مرورگر کروم لذت می‌برند و دوست دارند از مرورگری یکسان در کامپیوتر و تلفن‌همراهشان بهره ببرند. در این مقاله، علاوه‌بر مقایسه‌ی دو مرورگر سافاری و کروم برای macOS و اشاره به ویژگی‌های مهم هر یک، مرورگرهای جایگزین دیگری معرفی خواهیم کرد که برحسب نیازهایتان یا برای تنوع می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید. با زومیت همراه باشید.

آیا ظاهر مهم است؟

سافاری یا کروم

با اینکه قرار نیست برتری مرورگرها را از روی ظاهر آن‌ها قضاوت کنیم، طراحی دقیق می‌تواند تا حد زیادی تصمیم ما را تغییر دهد. از بسیاری جهات این مقایسه نبرد بین اپل و گوگل محسوب می‌شود. در تصمیمی سریع و بدون تجربه‌ی قبلی کار با این دو مرورگر، مطمئناً ظاهر حرف اول را می‌زند. برای مثال، به دسته‌بندی تب‌ها در سافاری توجه کنید. در سافاری یافتن و بازکردن تب به‌سرعت انجام‌شدنی است. با‌این‌حال، نسخه‌ی موبایل سافاری تب‌ها را به‌شکل فهرستی بلندبالا نمایش می‌دهد که برای پیداکردن هر تب خاص باید مدت زیادی صرف کنید. همچنین، اگر چندین تب از یک سایت باز باشد، ازآنجاکه تنها می‌توانید قسمت بالای هر تب را مشاهده کنید این احتمال وجود دارد که در پیداکردن تب مدنظر کمی گیج شوید.

برخلاف سافاری، در مروگر کروم به‌راحتی می‌توانید به تب‌ها دسترسی پیدا کنید. این موضوع به‌خصوص زمانی اهمیت پیدا می‌کند که عجله داشته باشید. در نوار تب‌ موجود در قسمت بالای مرورگر کروم، می‌توانید تب‌های نامحدودی باز کنید؛ چراکه اندازه‌ی تب‌ها برای تطبیق با پنجره‌ی جدید کوچک خواهد شد. تا وقتی تعداد تب‌های اضافه‌شده به نوار تب کروم به‌اندازه‌ای نشود که توضیحات تب حذف شود، این گزینه جالب به‌نظر می‌رسد؛ اما خوشبختانه حتی با حذف‌شدن توضیحات هر سربرگ، لوگو وب‌سایت‌ها و دکمه‌ی خروج مشاهده می‌شود.

درباره‌ی اپ کروم برای گوشی‌ها این موضوع کمی متفاوت است و به‌نظر می‌رسد این مرورگر همچنان نتوانسته تصمیم ثابتی برای دسته‌بندی و مرتب‌سازی تب‌های بازشده بگیرد. در آخرین نسخه از کروم، تب‌ها می‌توانند گروهی مدیریت شوند؛ یعنی می‌توانید تمام تب‌های مرتبط به یک موضوع یا یک وب‌سایت را در گروهی خاص قرار دهید تا راحت‌تر مدیریتشان کنید. هرچند کار با این دسته‌بندی جدید در ابتدا کمی سخت به‌نظر می‌رسد، به‌مرور‌زمان از آن خوشتان خواهد آمد.

مقایسه‌ی ویژگی‌ها

سافاری یا کروم

همان‌طورکه انتظار داشتید بشنوید، اگر بیشتر کارهایتان را با گوگل و محصولات مرتبط به آن انجام می‌دهید، انتخاب مرورگر کروم عاقلانه‌تر است؛ زیرا استفاده از ویژگی‌های اپ‌ها و دستگاه‌های گوگل را برایتان آسان‌تر می‌کند. اگر دستگاه کروم‌کست دارید، تقریباً می‌توانید روی هر قسمت از کروم راست‌کلیک کنید و با انتخاب گزینه‌ی cast، کامپیوترتان را به تلویزیون متصل و محتوای مدنظر را در آن مشاهده کنید.

به‌کمک گوگل ترنسلیت در کروم می‌توانید متن‌های صفحات خارجی زبان را در چند ثانیه به زبان فارسی یا زبان دلخواهتان ترجمه کنید. صدها افزونه‌ی جالب و کاربردی برای کروم وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را به کروم اضافه کنید تا کارایی مرورگرتان را افزایش دهید. شاید بسیاری از کاربران ‌ندانند که کروم هم تسک منیجر (Task manager) دارد. تسک منیجر ابزاری برای نظارت بر منابع است که امکان می‌دهد بر تمام برنامه‌ها و فرایندهای در حال‌ اجرای سیستمتان نظارت کنید. در گوگل کروم نیز می‌توانید با استفاده از تسک منیجر، تمام تب‌ها و افزونه‌های فعال در مرورگر را مشاهده و درصورت نیاز متوقف کنید.

درمقابل، سافاری ارتباطی قوی بین دستگاه‌های متصل به یک حساب برقرار می‌کند. برای مثال، به‌راحتی می‌توانید به‌کمک ویژگی Handoff تب‌ها و صفحات را بین آیفون و آیپد و مک خود تبادل کنید. این موضوع به‌خصوص زمانی اهمیت دارد که می‌خواهید ادامه‌ی مقاله‌ای را در گوشی‌‌تان مطالعه کنید. علاوه‌بر‌این، می‌توانید از سایر اقدامات امنیتی اپل برای تأیید خریدهایتان استفاده کنید؛ زیرا پس از مراجعه به سافاری، برای محافظت از خرید از شما درخواست می‌شود که Touch ID یا Face ID خود را تأیید کنید.

متأسفانه تا سافاری ۱۴، اپل امکان افزودن افزونه‌ها را به سافاری اضافه نکرده بود؛ اما اکنون کاربران می‌توانند افزونه‌ی Grammarly را به مرورگر سافاری اضافه و از ابزار مدیریت رمزعبور استفاده کنند. بااین‌حال، اپل با اضافه‌کردن ویژگی درخورتوجهی که کروم از مدت‌ها پیش از آن استفاده می‌کرد، سافاری را با گوگل کروم در یک سطح قرار داد.

سافاری خارج از دنیای اپل، کاربردی ندارد. اگر تمام دستگاه‌هایتان iOS و macOS هستند، احتمالاً مرورگر سافاری بهترین مرورگر برایتان است؛ اما اگر سیستم‌‌عامل کامپیوترتان ویندوز است یا تلفن‌همراه اندرویدی دارید، برای دسترسی به تمام دستگاه‌هایتان باید به کروم یا فایرفاکس مراجعه کنید. حالا که فقط می‌توانید سافاری را در محصولات اپل استفاده کنید و نیمی دیگر از دستگاه‌هایتان با برندهای دیگر امکان دانلود سافاری را ندارند، نبرد بین سافاری و کروم خنده‌دار به‌نظر می‌رسد.

اقدامات امنیتی و حریم شخصی

سافاری یا کروم

یکی از نکات مهم در انتخاب مرورگر اطمینان از امنیت آن است. هر دو مرورگر کروم و سافاری برای جلوگیری از فیشینگ و سایر بدافزارها، از پایگاه داده‌ی مرور ایمن گوگل استفاده می‌کنند. با این روش، حتی اگر درنهایت داده‌های زیادی را به سرورهای گوگل ارسال کنید، بازهم خیالتان راحت خواهد بود. با‌این‌حال، بیشترین تفاوت بین مرورگرها در تناوب به‌روزرسانی است. به‌روزرسانی‌ها راهی مهم برای جلوزدن از مجرمان اینترنتی هستند که گوگل کروم به‌خوبی از این مزیت برخوردار است. به‌روزرسانی‌های سافاری اغلب به تغییرات macOS وابسته است؛ اما کروم هر زمان که نیاز باشد، آپدیت جدیدی در‌اختیار کاربران قرار می‌دهد. درواقع، کروم تقریباً هر دو هفته پچ آپدیت برای مرورگرش عرضه می‌کند.

هر دو مرورگر به‌طور پیش‌فرض پنجره‌های پاپ‌آپ را مسدود می‌کنند؛ اما کروم یک قدم جلوتر می‌رود تا از ورودتان به سایت‌های ناامن جلوگیری کند. در این مواقع، کروم علاوه‌بر نمایش هشدار ناامن‌بودن سایت، پنجره‌ی پاپ‌آپ کوچکی به کاربران نشان می‌دهد. درمقابل، سافاری ایمن‌بودن سایت‌ها را با نماد قفل کوچک سبزرنگ نشان می‌دهد. همان‌طورکه دیدید، هر دو مرورگر از گزینه‌های امنیتی قدرتمندی برخوردار هستند؛ اما حفظ حریم شخصی، مسئله‌ی دیگری است.

گوگل از جمع‌آوری هر نوع اطلاعاتی که بتواند بعدا از آن‌ها استفاده کند، امتناع نمی‌کند؛ گرچه همیشه این موضوع را با بهبود رضایت کاربران توجیه می‌کند. بنابراین، الان می‌دانید ویژگی‌های معمول کروم مثل سایت‌های پیشنهادی و پیش‌بینی جست‌وجو‌ها از کجا می‌آیند! اپل هم انواع اطلاعات مختلف ازجمله نام و مکان و آدرس آی‌پی را از سافاری جمع‌آوری می‌کند. این برنامه می‌تواند تمام این اطلاعات را در‌صورت لزوم به‌اشتراک بگذارد؛ حتی اگر ادعا کند دستگاه‌های رمزگذاری‌شده را با مقام‌ها به‌اشتراک نمی‌گذارد!

برنده‌ی نهایی

سافاری یا کروم

موضوع سادگی در استفاده از مرورگرها از شخصی به شخص دیگر متفاوت است و معمولاً به باقی دستگاه‌هایتان بستگی دارد. اگر آیفون دارید، احتمالاً به سافاری عادت کرده‌اید؛ در‌حالی‌که کاربران اندروید احتمالاً با گوگل کروم راحت‌تر هستند. برای تصمیم درباره‌ی این موضوع باید بدانید کدام تنظیمات تب برای استفاده‌ی شخصی‌تان آسان‌تر است.

یکی از اشکالات بزرگ‌ سافاری این است که نمی‌توانید تنظیمات برنامه را عوض کنید و هر‌زمان‌که بخواهید تنظیماتی را تغییر دهید، باید به برنامه‌ی تنظیمات اختصاصی اپل مراجعه کنید. تنظیمات کروم برخلاف سافاری مانند اکثر مرورگرهای دیگر ازطریق خود برنامه تغییرپذیر هستند.

در پاراگراف‌های قبلی، به ویژگی‌های اصلی هریک از مرورگرهای کروم و سافاری اشاره و در هر قسمت ضعف‌‌ها و قوت‌های هریک را بیان کردیم؛ اما انتخاب برنده‌ی این نبرد، تنها به عهده‌ی شما و نیازهایتان است. اگر داخل دنیای اپل زندگی می‌کنید، احتمالاً انتخاب مرورگر سافاری گزینه‌ی مناسب‌تری خواهد بود. ویژگی Handoff ویژگی مهمی در سافاری است و داشتن امنیت اضافی هنگام خرید نیز ویژگی مهمی محسوب می‌شود. اگر سیستم‌‌عامل دستگاه‌هایتان اندروید است و کامپیوتر ویندوزی نیز دارید، استفاده از مرورگر کروم، تنها راهی است که همچنان می‌توانید تب‌ها و اطلاعات ثبت‌نامی‌تان را بین دستگاه‌هایتان به‌اشتراک بگذارید.

مرورگرهای جایگزین

اگرچه در بالا کروم و سافاری را مقایسه کردیم؛ اما این دو مرورگر، تنها گزینه‌های موجود نیستند. اگر دوست دارید برای تنوع مرورگرتان را تغییر دهید یا استفاده از مرورگرهای مختلف را تجربه کنید، در‌ادامه، چند مرورگر کارآمد و مفید معرفی خواهیم کرد.

مرورگر Brave

سافاری یا کروم

مرورگر بریو مرورگری تقریباً جدید محسوب می‌شود که سال ۲۰۱۶ با ویژگی‌های فراوانی ازجمله مسدودکننده‌ی تبلیغات به بازار معرفی شد. این مرورگر رایگان و متن‌باز از سرعت چشمگیری برخوردار است و بهترین ویژکی آن را احترام به حریم شخصی کاربران می‌دانند.

  • مرورگر بریو را از اینجا دریافت کنید.

مرورگر اپرا

سافاری یا کروم

اپرا تا پیش از روی‌کار‌آمدن کروم یکی از مرورگرهای محبوب‌ بین کاربران بود. از ویژگی‌های جالب اپرا ویژگی پیام‌رسانی آن است که با وجود آن مجبور نیستید بین پنجره‌ی اپ‌های مختلف جابه‌جا شوید؛ بلکه می‌توانید در یک پنجره‌ی کوچک چت، پیام‌هایتان را ردوبدل کنید. اپرا نیز قابلیت مسدودکردن تبلیغات را دارد و درصورت نیاز هم می‌توانید به وی‌پی‌ان داخل مرورگر متصل شوید.

  • مرورگر اپرا را از اینجا دریافت کنید.

مرورگر DuckDuckGo

سافاری یا کروم

اگر نگران حریم شخصی‌تان هستید، مرورگر داک‌داک‌گو گزینه‌‌ی مناسبی است. این مرورگر نیز مانند مرورگر بریو وابستگی زیادی به HTTPS دارد و حالت جست‌وجوی خصوصی دراختیار کاربران قرار می‌دهد. پس از بازدید از هر صفحه‌ی وب، داک‌داک‌گو میزان امن‌بودن آن صفحه را با دادن امتیازی بین A تا F مشخص می‌کند. در این مرورگر، نمی‌توانید تمامی رمزهای عبورتان را همگام‌سازی کنید؛ اما با کلیک روی دکمه‌ی خروج تاریخچه‌ی وبگردی‌تان کاملاً پاک خواهد شد.

  • مرورگر داک‌داک‌گو را از اینجا دریافت کنید.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات