نهاد ضدانحصار بریتانیا اقدام اپل برای مسدودسازی بازی ابری و الزام استفاده از WebKit را ضدرقابتی می‌داند

سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
نهاد تنظیم‌کننده‌ی قوانین ضدانحصار بریتانیا ممنوعیت بازی‌های ابری اپل و الزامات WebKit این شرکت را ضدرقابتی می‌داند؛ ازاین‌رو، اقدامات حقوقی علیه مرورگر اپل و سیاست‌های این شرکت در ارائه‌ی خدمات ابری بازی درانتظار بررسی است.
تبلیغات

اپل به‌دلیل ممنوعیت بازی‌های ابری در آیفون و مجبور‌کردن همه‌ی مرورگرهای وب iOS به استفاده از موتور WebKit با انتقادهای بسیاری مواجه شده است. اکنون مرجع قوانین ضدانحصار بریتانیا این سیاست‌ها را درکنار قوانین پرداخت جدید فروشگاه گوگل‌پلی بررسی کرده است.

به‌گزارش TechSpot، نهاد رقابت و بازار بریتانیا (CMA)، هفته‌ی گذشته اعلام کرد فرایند بررسی اثرهای مرورگر وب اپل و قوانین بازی‌های ابری موبایلی این شرکت را آغاز کرده است. CMA نتایج مطالعه‌ای را نیز منتشر کرد که در آن به موضوع ایجاد دوقطبی اپل و گوگل در فضای گوشی‌های هوشمند پرداخته شده است.

افزون‌براین، CMA نشان داد ۹۷ درصد از کل مرور وب روی گوشی‌های هوشمند در بریتانیا در سال ۲۰۲۱ روی مرورگرهایی انجام شده است که برپایه‌ی موتور WebKit اپل یا کرومیوم گوگل کار می‌کنند. اپل همه‌ی مرورگرهای iOS را به استفاده از WebKit مجبور می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، نهاد ضدانحصار بریتانیا نگران است که این شرایط باعث کاهش نوآوری در برنامه‌های مرورگر وب شود. اتحادیه‌ی اروپا نیز در حال آماده‌سازی قانونی است که اپل را مجبور خواهد کرد به الزام استفاده از موتور WebKit درمرورگرهای iOS خاتمه دهد.

سرویس مایکروسافت Game Pass با کنترلر اکس باکس

نهاد رقابت و بازار بریتانیا بابت محدودیت‌های اپل در سرویس بازی‌های ابری iOS نیز ابراز نگرانی کرده است. درواقع، اپل شرکت‌هایی مثل مایکروسافت و فیسبوک و گوگل را از انتشار بازی‌های ابری موبایلی منع کرده است؛‌ مگر اینکه این شرکت‌ها موافقت کنند هر بازی به‌عنوان برنامه‌ای مجزا ارائه شود.

این امر تا حدودی مخالف هدف اصلی ارائه‌ی بازی‌های ابری است و به‌طور بالقوه به غول فناوری مستقر در کوپرتینو اجازه می‌دهد خریدهای درون‌ بازی ازطریق سرویس‌هایی غیر از سرویس پرداخت خود را کاهش دهد. جالب این است که اپل چنین قوانینی را درباره‌ی اشتراک‌های سرویس‌های پخش ویدئو و موسیقی، ازجمله نتفلیکس و اسپاتیفای اعمال نمی‌کند.

گوگل و مایکروسافت و انویدیا مجبور شده‌اند با استفاده از برنامه‌های تحت‌وب، از قوانین بازی‌های ابری اپل چشم‌پوشی کنند. CMA می‌تواند اپل را مجبور کند که قوانین خود را درقبال مرورگرهای وب iOS و سرویس‌های بازی ابری تغییر دهد. همچنین، این سازمان تنظیم‌کننده در حال بررسی تعهدات جدید گوگل درزمینه‌ی برنامه‌های منتشرشده در فروشگاه گوگل پلی است که از سیستم پرداخت این شرکت استفاده می‌کنند و درنتیجه، باید سهمی از درآمد فروش خود را به غول جست‌وجوی اینترنت پرداخت کنند.

دراین‌میان، نکته‌ی جالب این است که قوانین جدید گوگل در این زمینه باعث افزایش قیمت‌ها در کره‌‌جنوبی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات