ظاهرا فیسبوک کنترلی روی داده‌های جمع‌آوری‌شده از کاربران ندارد

چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اسناد فاش‌شده‌ی جدید نشان می‌دهد فیسبوک کنترلی روی داده‌های کاربران و نحوه‌ی استفاده از این داده‌ها ندارد.
تبلیغات

سازمان‌های نظارتی در سراسر جهان اقدامات سخت‌گیرانه‌ای برای حفظ حریم خصوصی شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی انجام می‌دهند. این کار در وهله‌ی اول نحوه‌ی مدیریت این شرکت‌ها با داده‌های کاربران‌ را تغییر خواهد داد. طبق اسناد تازه‌فاش‌شده، مشکل اساسی فیسبوک این است که نمی‌داند داده‌های کاربران به کجا انتقال پیدا می‌کند.

به‌گزارش Neowin، سند جدید فاش‌شده از فیسبوک را مهندسان حفظ حریم خصوصی تیم تبلیغات و محصولات تجاری این شرکت نوشته‌اند. مأموریت این تیم ایجاد ارتباطات معنادار بین افراد مشاغل است. همچنین، این تیم مسئول ساخت و نگه‌داری سیستم تبلیغاتی بزرگ فیسبوک است؛ سیستمی که هسته‌ی اصلی تجارت این شبکه‌ی اجتماعی محسوب می‌شود. این سند لحن نسبتاً نگران‌کننده‌ی مهندسان را نشان می‌دهد که خواستار تغییر نحوه‌ی برخورد فیسبوک با داده‌های کاربران هستند.

فیسبوک بارها درباره‌ی حریم خصوصی کاربران خود با مسائل نظارتی مواجه شده است. ایالات متحده‌ی آمریکا، هند، اروپا و کشورهای دیگر مقررات سخت‌گیری بیشتری اعمال می‌کنند که به‌تازگی بسیاری از شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی ازجمله فیسبوک را با مشکل مواجه کرده است.

اسناد فاش‌شده در سال گذشته، شکست فیسبوک را در مدیریت نادرست اطلاعات نشان می‌داد. این اسناد حاکی از آن بود که مدیریت این شرکت تصمیماتی برای جلوگیری از خشم دولت هند گرفته است. براساس گزارش نیویورک‌تایمز، محققی که سال ۲۰۱۹ حساب کاربری در هند ایجاد کرده بود، دریافت که با پیروی از توصیه‌های الگوریتم فیسبوک، طی سه‌ هفته تصاویری از افراد فوت‌شده مشاهده کرده است که بیشتر از تصاویری بود که در کل عمرش از افراد فوت شده دیده است.

مهندسان فیسبوک اعتراف می‌کنند که در نظارت روی اطلاعات کاربران با مشکل مواجه شده‌اند. بااین‌حال، مقرراتی مثل GDPR اتحادیه‌ی اروپا پلتفرم‌هایی مثل فیسبوک را درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از داده‌های کاربران خود محدود می‌کند. در ماده‌ی پنجم قانون GDPR، آمده است که داده‌های شخصی باید برای مقاصد مشخص و صریح و مشروع جمع‌آوری شوند و پردازش این داده‌ها با هدف‌های اشاره‌شده ناسازگار نباشد.

این یعنی اساساً هر بیت داده‌ای که فیسبوک جمع‌آوری می‌کند، فقط می‌تواند برای هدفی خاص استفاده شود و نمی‌توان مجدداً از آن‌ها برای هدف دیگری استفاده کرد. فیسبوک به‌دلیل استفاده از شماره‌تلفن کاربران خود برای ارائه‌ی قابلیت‌هایی مثل «پیشهاد دوستانی که ممکن است آن‌ها را بشناسید» با انتقاد روبه‌رو شده بود؛ البته این شرکت درنهایت مجبور شد این اقدام را متوقف کند.

مهندسان سعی کردند با استفاده از مقایسه‌ در این سند، مشکل فیسبوک را توضیح دهند:

تصور کنید یک بطری جوهر دراختیار دارید. این بطری حاوی مخلوطی از انواع داده‌های کاربر (شامل 3PD و 1PD و SCD) است. در این سند، آمده است چگونه آن جوهر را دوباره در بطری قرار می‌دهید؟ چگونه دوباره آن را سازمان‌دهی می‌کنید؛ به‌طوری‌که هر نوع از داده‌ها فقط به مکان‌های مجاز و خاصی در دریاچه سرازیر شود؟ منظور از 3PD داده‌های شخص‌ ثالث و منظور از 1PD داده‌های اول شخص و منظور از SCD داده‌های دسته‌های حساس است.

سند فاش‌شده این واقعیت را روشن می‌کند که داده‌ها چگونه می‌توانند در غیاب هرگونه تلاش برای تنظیم آن‌ها، از ابتدا با آشفتگی مواجه شوند. فیسبوک می‌گوید حتی با اینکه کنترل فنی روی همه‌ی داده‌ها ندارد، روی ابزارهایی سرمایه‌گذاری می‌کند تا زیرساخت‌های موردنیاز برای برآورده‌کردن نیازهایی را ایجاد کند که ممکن است با آن مواجه شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات