اتحادیه اروپا قانون جدیدی برای کنترل محتوای مضر اینترنت وضع می‌کند

یک‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اتحادیه‌ی اروپا با قانون جدیدی موافقت کرده که شرکت‌های فناوری را به کنترل بیشتر محتوای منتشرشده در پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌های خود وادار می‌کند.
تبلیغات

اکنون مدتی است که اتحادیه‌ی اروپا در حال کار کردن روی قانون جدیدی است. قانون خدمات دیجیتالی (DSA) می‌تواند قدرتمندتر از همیشه جلوی انتشار محتواهای مضر در پلتفرم‌ها و سایت‌های مختلف را بگیرد.

به گزارش آرس‌تکنیکا، مذاکره انجام‌شده توسط قانون‌گذاران ۱۶ ساعت به طول انجامید و در نهایت نتیجه‌ای حاصل شد که اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، از آن به‌عنوان «توافق تاریخی» یاد کرده است. براساس قانون جدید اتحادیه‌ی اروپا، غول‌های فناوری مجبور هستند بیشتر از گذشته روی محتواهای انتشاریافته در پلتفرم خود نظارت داشته باشند.

اورزولا فون در لاین گفت این قوانین جدید از کاربران آنلاین محافظت کرده و آزادی بیان آن‌ها را تضمین می‌کند. وی همچنین اضافه کرد قانون مذکور پیامی قوی برای مردم، شرکت‌ها و کشورهای سراسر جهان است. به گفته‌ی تی‌یری برتون، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا، از حالا آنچه که در خارج از دنیای مجازی غیرقانونی تلقی می‌شود، در دنیای مجازی نیز غیرقانونی است.

براساس DSA، اگر شرکتی قوانین را نقض کند به پرداخت تا ۶ درصد گردش مالی خود جریمه می‌شود. همچنین اگر این کار تکرار شود ممکن است در نهایت شاهد ممنوعیت تجارت شرکت مذکور در اتحادیه‌ی اروپا باشیم. اکنون دیگر انجام تبلیغات هدفمند در مورد کودکان یا تبلیغات براساس اطلاعات مربوط به مسائلی مانند مذهب، جنسیت، نژاد و عقاید سیاسی ممنوع است.

یکی از مقامات اتحادیه‌ی اروپا که روی این قانون کار می‌کند، گفت:

DSA نشان می‌دهد که پلتفرم‌های آنلاین نمی‌توانند هر کاری که دوست دارند انجام دهند و به‌طور یک‌جانبه شرایط کاربران را تعیین کنند.

به احتمال زیاد به پلتفرم‌های متوسط ​​تا زمانی که بتوانند به‌طور کامل قوانین جدید را رعایت کنند مهلت داده می‌شود، اما شرکت‌های بزرگی مانند گوگل و آمازون باید پس از تصویب قوانین از آن پیروی کنند. موتورهای جست‌وجو نیز باید قوانین جدید را رعایت کنند. این بدان معنا است که شرکت‌هایی مانند گوگل باید خطرهای مربوط به انتشار اطلاعات نادرست توسط کاربران در پلتفرم خود را ارزیابی کرده و کاهش دهند.

درحالی‌که رگولاتورها انتظار دارند روز جمعه توافقی منعقد شود، برخی هشدار دادند که ممکن است شاهد برخی تغییرات لحظه آخری در قانون باشیم.

تاکنون بارها شاهد کوتاهی غول‌های دنیای فناوری در نظارت بر محتوای موجود در پلتفرم‌هایشان بوده‌ایم. امیدواریم اکنون شاهد قانون‌شکنی‌های کمتری باشیم. DSA دومین قانون اتحادیه‌ی اروپا است که به حوزه‌ی اینترنت مربوط می‌شود. ماه گذشته نیز قانون دیگری به تصویب رسید که به «قانون بازارهای دیجیتال» یا DMA معروف است. به کمک DMA می‌توان شرکت‌های بزرگ را به تغییر رویه‌ی کاری در اروپا وادار کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات