شیفتگی زاکربرگ به متاورس موجب نارضایتی کارکنان متا شده است

شنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بعضی از کارکنان متا از علاقه‌ی شدید مارک زاکربرگ به متاورس اظهار نارضایتی کرده‌اند.
تبلیغات

اکنون مدتی است که متا (فیسبوک سابق) بیشتر تمرکزش را روی متاورس گذاشته و امیدوار است که جایگاه‌‌ خود را در بازاری بزرگ برای کالاها و خدمات دیجیتال پیدا کند. مشکل این است که این شرکت بزرگ در حال عبور از مسیری است که هویت اصلی آن را زیر سؤال می‌برد و کارمندان متا مطمئن نیستند چگونه نقش‌هایشان با استراتژی جدید شرکت مطابقت پیدا خواهد کرد.

به‌گزارش تک‌اسپات، متاورس برای بسیاری از مردم موضوعی بحث‌برانگیز است، عمدتاً به این دلیل که شرکت‌هایی بزرگی به‌دنبال توسعه‌ی آن هستند و هرکدام دیدگاه نسبتاً متفاوتی به این فناوری دارند. کارشناسانی که توسعه‌ی آن را از نزدیک دنبال می‌کنند، معتقدند متاورس بسیار شبیه به اینترنت است و می‌توان آن را تکاملی تکنولوژیکی دانست که تحقق کامل آن سال‌ها طول می‌کشد و تأثیرش روی زندگی انسان‌ها به‌مرورزمان آشکار خواهد شد.

پیش از قدم‌گذاشتن اینترنت به دنیای ما، بسیاری از نظرها و پیش‌بینی‌ها درباره‌ی آن به‌طرز شگفت‌آوری اشتباه بود. برخی از مردم به خطرهای دنیایی بیش‌ازحد متصل اشاره می‌کردند که در آن اطلاعات به‌سرعت منتشر می‌شود؛ البته می‌توان گفت این ایده درست بود. بااین‌حال، حتی پیش‌گامان نیز نمی‌توانستند پیش‌بینی کنند که اینترنت چقدر در تمام جنبه‌های زندگی انسان حال‌حاضر نفوذ می‌کند.

متاورس، تنها یکی از بسیاری از کلمات رایجی است که درحال‌حاضر مطرح می‌شود. برخی آن را تنها به‌عنوان اصطلاحی فانتزی برای بازی‌های واقعیت مجازی و افزوده می‌دانند؛ اما دراین‌میان مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، حتی نام شرکت خود را از فیسبوک به متا تغییر داد تا نشان دهد چقدر آینده‌ی متاورس برایش جدی است.

زاکربرگ قصد دارد شرکتش در ساخت این فضای جدید فرضی پیش‌گام باشد؛ اما آیا همه‌ی کسانی که برای او کار می‌کنند، چنین دیدگاهی دارند؟‌ طبق گزارشی از Business Insider، برخی از کارمندان فعلی و سابق متا از علاقه‌ی شدید زاکربرگ به متاورس خسته هستند؛ علاقه‌ای که باعث ایجاد‌ هرج‌و‌مرجی در سراسر شرکت شده است.

یکی از مدیران اجرایی که اخیراً متا را ترک کرده است، توضیح می‌دهد: «تنها چیزی که مارک می‌خواهد درباره‌ی آن صحبت کند، متاورس است.» همچنین، این شرکت ۱۰ میلیارد دلار روی ایده‌ی خود سرمایه‌گذاری کرده است؛ درحالی‌که پلتفرم‌های دیگر مانند تیک‌تاک در حال کشیدن کاربران آن به‌سمت خود هستند.

هم سرمایه‌گذاران و هم کارمندان نگران این هستند که متای مارک زاکربرگ به سقف رشد رسیده و اکنون دچار بحران هویتی مشابه یاهو شده است. از یک طرف، مردم درباره‌ی آینده‌ی احتمالی آن هیجان‌زده هستند و از طرف دیگر، مسیر جدید و تغییر ناگهانی استراتژی آن‌ها را گیج کرده است.

اوایل سال جاری، زاکربرگ به سرمایه‌گذاران گفت:

اگرچه مسیر مشخص است، راه پیش روی ما هنوز به‌وضوح مشخص نیست.

به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران احساسات متفاوتی درباره‌ی آن دارند؛ زیرا سهام متا از زمان تغییر نام تقریباً ۶۰ درصد کاهش یافته است. حال باید دید زاکربرگ چگونه قصد دارد دیدگاه خود به متاورس را به جهانیان نشان دهد و آن‌ها را نیز شیفته‌ی دنیای جدید مجازی کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات