طرح شکایت ایالت‌ تگزاس علیه گوگل با محوریت تبلیغات

پنج‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
دادستان‌های ایالت تگزاس به دلیل رفتار ضد رقابتی در صنعت تبلیغات، شکوائیه‌ای علیه گوگل تنظیم کرده‌اند.
تبلیغات

مدتی است غول‌های فناوری زیر ذره‌بین دستگاه‌های نظارتی قرار گرفته‌اند و گوگل یکی از آن‌ها محسوب می‌شود. گفته می‌شود گروهی از وکلای دادگستری ایالتی به سرپرستی ایالت تگزاس شکایتی علیه رفتارهای انحصارطلبانه‌ی گوگل تشکیل داده‌اند بر تجارت و فناوری تبلیغات این شرکت و تسلط آن بر صنعت تبلیغات متمرکز است. این شکایت که روز چهارشنبه ثبت شد، کمی پس از شکوائیه وزارت دادگستری آمریکا با محوریت انحصارطلبی گوگل در ماه اکتبر (مهر) صورت می‌گیرد.

کن پکستون، دادستان کل تگزاس، دادخواست علیه گوگل را در یک کلیپ اعلام کرد. جزئیات این پرونده‌ی قضایی ناشناخته مانده است؛ اما در کلیپ اعلامیه، پکستون ادعا می‌کند که گوگل از قدرت انحصاری خود برای کنترل قیمت‌ها و دست‌ داشتن در تبانی بازار برای مزایده‌ی تقلبی استفاده می‌کند. به گفته‌ی پکستون، گوگل خود را از جریان رقابت جدا و موقعیتش را به‌تنهایی به‌عنوان حاکم بر تبلیغات تثبیت کرده است و با سوءاستفاده از موقعیتش که به‌اصطلاح «دروازه‌بان اینترنت» نامیده می‌شود، رقابت را برای سرویس‌های شخص ثالث سخت کرده است. پکستون می‌گوید:

تگزاس بار دیگر پیش‌قدم می‌شود. ما در حال طرح شکایت علیه گوگل برای رفتار ضد رقابتی هستیم. این حاکم اینترنت از قدرت خود برای دست‌کاری بازار، از بین ‌بردن رقابت و آسیب رساندن به مصرف‌کنندگان استفاده کرده است. هشیار باشید! اگر بازار آزاد بازی بیس‌بال بود، گوگل خود را به‌عنوان پرتاب‌کننده توپ، ضربه‌زننده و داور قرار می‌داد. 

پکستون هنوز اعلام نکرده است که سایر ایالت‌ها در این ماجرا دخیل هستند؛ اما احتمالا ایالت‌های دیگر به شکایت تگزاس علیه گوگل خواهند پیوست. به‌تازگی خبرگزاری CNBC گزارش داده است که سایر ایالت‌ها به رهبری جمهوری‌خواهان به این شکوائیه ملحق خواهند شد. علاوه بر این، دادستان کل تگزاس دادخواست جداگانه‌ای برای رفتارهای انحصارطلبانه علیه فیسبوک تنظیم کرده است.

شکایت‌های یادشده چندین ماه پس از طرح دادخواست وزارت دادگستری علیه غول جست‌وجو و تبلیغات صورت گرفته است. دادخواست این وزارت‌خانه به تجارت جستجوی گوگل متمرکز بود؛ اما وزارت دادگستری در حال بررسی سلطه‌ی فناوری تبلیغات گوگل است و می‌تواند برای آن شکایت‌های جدیدی تنظیم کند. روز چهارشنبه، خبرگزاری پولیتیکو گزارش داد که ائتلاف ایالتی دو حزب دیگر به سرپرستی دادستان ایالت‌های کلرادو و نبراسکا می‌تواند به‌زودی دادخواست سوم علیه گوگل را تشکیل دهد.

گوگل، فیسبوک، آمازون و اپل معروف به Big Tech، بیش از هر شرکتی مورد توجه دادگستری آمریکا و کمیته‌های ضد انحصار (آنتی‌تراست) قرار گرفته‌اند. مردادماه سال جاری، بعد از ماه‌ها تحقیق و بررسی، هر چهار شرکت در جلسه‌ی مجلس سنای آمریکا حاضر شدند و به اتهام‌های وارده واکنش نشان دادند و دفاعیه‌ی خود را ارائه دادند. طبق اخبار منتشرشده، چهار درخواست و پرونده‌ی دیگر علیه فیسبوک و گوگل در حال آماده‌سازی است تا به‌صورت دقیق و موشکافانه‌ای آن‌ها را مورد بازجویی قرار دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات