اوپو گوشی هوشمند مجهز به فناوری Li-Fi تولید می‌کند

چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
برخی منابع ادعا می‌کنند که شرکت چینی اوپو تولید گوشی هوشمند با فناوری بحث‌برانگیز Li-Fi را در دستورکار دارد.
تبلیغات

وای‌فای از حدود یک دهه پیش به‌عنوان استاندارد ارتباطی گوشی‌های هوشمند شناخته می‌شود. این فناوری اتصالی در موقعیت‌هایی که اتصال پایدارتر با مصرف داده‌ی بیشتر موردنیاز باشد، هنوز به‌عنوان بهترین گزینه در برابر اتصال‌‌های 3G و 4G قرار می‌گیرد. دراین‌میان، برخی از شرکت‌‌ها به‌دنبال عرضه‌ی قابلیت‌های پیشرفته‌تر و سریع‌تر هستند تا کاربران با نیازهای خاص به سرعت چشمگیر را هم راضی نگه دارند. پتنت جدیدی از شرکت اوپو نشان می‌دهد که ظاهرا چینی‌ها برنامه‌ای جدی برای توسعه‌ی قابلیت اتصالی سریع‌تر برای گوشی‌های هوشمند خود دارند.

رسانه‌ی LetsGoDigital در گزارشی ادعا کرد که اوپو پتنتی مرتبط با گوشی هوشمند مجهز به فناوری Li-Fi را در چین ثبت کرده است. آن‌طورکه در تصاویر دیده می‌شود، در طراحی پیشنهادی حسگری در بالا یا پشت دستگاه قرار دارد که احتمالا کارایی Li-Fi را برای گوشی هوشمند آتی اوپو به‌همراه خواهد داشت.

فناوری اتصالی Li-Fi از نور مرئی برای تبادل داده استفاده می‌کند و قطعا سرعتی بیش از اتصال وای‌فای دارد که روی امواج رادیویی توسعه یافته است. وب‌سایت رسمی Li-Fi ادعا می‌کند که چراغ‌های کنونی LED با بهره‌مندی از ریزپردازنده امکان تبادل داده را با استفاده نور مرئی پیدا می‌کنند. در جزئیات فناوری گفته می‌شود که چراغ‌ها با چشمک‌زدن بسیار سریع، داده را به دستگاه هدف ارسال می‌کنند. البته چشمک‌زدن نور فرستنده به‌قدری سریع رخ می‌دهد که در ظاهر چراغ LED همیشه روشن به‌نظر می‌رسد. به‌علاوه، اگرچه منبع نوری برای ارسال اطلاعات ازطریق Li-Fi باید روشن باشد، می‌توان نور آن را به‌قدری کم کرد که در چشمان کاربر خاموش به‌نظر برسد.

حتما از خود می‌پرسید که فناوری Li-Fi در گوشی هوشمند چگونه عمل می‌کند؟ رسانه‌ی منتشرکننده‌ی اخبار جدید به پتنتی از اوپو دست پیدا کرد که در دفتر بین‌المللی پتنت WIPO ثبت شده است و چگونگی کارکردن Li-Fi در گوشی هوشمند را نشان می‌دهد. در توضیحات پتنت گفته می‌شود که حسگر مربعی (تصویر پایین)، سیگنال‌های ارسال‌شده‌ی فرستنده‌ی نوری را به‌صورت داده دریافت می‌کند.

پتنت اوپو Li-Fi در گوشی

نور محیطی همیشه یکی از مشکلات مهم‌ پیاده‌سازی Li-Fi محسوب می‌شود. البته در توضیحات پتنت اوپو گفته می‌شود که حسگر دریافت‌کننده در گوشی‌های این شرکت به قابلیت فیلترکردن نور محیطی مجهز خواهد شد و تنها فرکانس‌های ورودی از فرستنده‌ی Li-Fi را دریافت و تفسیر می‌کند. در بخش‌های دیگری از پتنت هم، به جزئیات ارتباط اولیه‌ی گوشی با فرستنده اشاره می‌شود. برای ارتباط دقیق گوشی و فرستنده، آن‌ها باید در روندی شبیه به جفت‌شدن بلوتوث (Pair) به‌هم متصل شوند تا دستگاه‌های دیگر امکان تداخل یا استخراج داده‌ها را در میانه‌ی تبادل نداشته باشند.

فناوری Li-Fi امکان پیاده‌سازی درکنار وای‌فای را دارد؛ زیرا آن‌ها از دو بستر متفاوت برای تبادل داده استفاده می‌کنند: یکی مبتنی‌بر امواج رادیویی و دیگری مبتنی‌بر نور. مزیت اصلی Li-Fi درمقایسه‌با وای‌فای را می‌توان در سرعت تبادل داده مشاهده کرد. تولیدکنندگان تجاری دستگاه‌های Li-Fi ادعا می‌کنند که این اتصال می‌تواند به سرعت ۲۵۰ مگابیت‌برثانیه برسد؛ هرچند برخی از آزمایش‌ها سرعت‌های هشت و دَه گیگابیت‌برثانیه را هم ثبت کرده‌اند.

ارتباط Li-Fi برخلاف وای‌فای با مشکل شلوغی شبکه یا اشباع طول موج روبه‌رو نمی‌شود. همچنین، تداخل‌های الکترومغناطیسی تأثیری بر ارتباط‌های نوری بین فرستنده و گوشی هوشمند نمی‌گذارند. Li-Fi انعطاف‌پذیری بیشتری هم دارد؛ چون می‌توان با استفاده از LEDهای کنونی آن را پیاده کرد. همچنین، Li-Fi می‌تواند به‌عنوان راهکار ارتباطی جایگزین در موقعیت‌هایی استفاده شود که وای‌فای دردسترس یا مجاز نیست. استاندارد ارتباط نوری به‌‌دلیل عبور‌نکردن نور از دیوار و موانع، امنیت نسبی بهتری هم دارد؛ اما همین امنیت با ضعف‌هایی نیز همراه می‌شود.

در کاربردهای خانگی یا هرگونه محیط داخلی با اتاق‌های متعدد، نمی‌توان از یک فرستنده‌ی Li-Fi برای پوشش کل ساختمان بهره برد؛ روندی که با وای‌فای به‌راحتی اجرا می‌شود. برد زیرپوشش ارتباط‌های Li-Fi نیز کمتر از وای‌فای گزارش می‌شود و فرستنده‌ها محدود به ۱۰ متر پوشش هستند؛ درحالی‌که وای‌فای مرسوم ۲/۴ گیگاهرتزی منطقه‌ی ۳۰ تا ۴۶ متری را پوشش می‌دهد. درنتیجه، می‌توان ادعا کرد که وای‌فای هنوز به‌عنوان راهکار بهینه برای ساختمان‌های بزرگ پیشنهاد می‌شود.

مانند تمامی اخبار مرتبط با پتنت، تضمینی مبنی‌بر پیاده‌سازی فناوری در محصولات نهایی وجود ندارد؛ ازاین‌رو، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که Oppo به‌زودی یا حتی در آینده‌ی دور، گوشی هوشمند مجهز به Li-Fi عرضه کند. به‌علاوه، اخیرا استانداردهای وای‌فای متعددی معرفی شده‌اند که برخی از ضعف‌های کنونی مانند شلوغی شبکه و سرعت را از بین برده‌اند. البته درنهایت تلاش تولیدکنند‌گان برای اضافه‌کردن قابلیت ارتباطی جدید به گوشی‌های هوشمند جذاب به‌نظر می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات