فیسبوک امکان انتقال محتوای رسانه‌ای به گوگل فوتوز را برای همه کاربران ارائه کرد

شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
فیسبوک امکانی برای کاربرانش فراهم کرده است تا محتوای رسانه‌ای مدنظرشان را از شبکه‌ی اجتماعی به سرویس‌های گوگل منتقل کنند.
تبلیغات

ابزار انتقال عکس فیسبوک اکنون دردسترس تمامی کاربران پلتفرم در سرتاسر جهان قرار دارد. این ابزار که ابتدا ۶ ماه پیش در اروپا رونمایی شد، قابلیت جابه‌جایی داده به کاربران شبکه‌ی اجتماعی را امکان می‌دهد تا یک کپی از عکس‌های خود را ازطریق ارتباط رمزنگاری‌شده به سیستم ذخیره‌سازی عکس محبوب گوگل منتقل کنند. پیش‌از‌این، کاربران این روند را با دانلود عکس و سپس آپلود در گوگل فوتوز انجام می‌دادند. درواقع، جابه‌جایی سرویس ذخیره‌ساز عکس برای کاربران با موانعی روبه‌رو بود که اکنون فیسبوک بخشی از آن‌ها را برطرف کرده است.

کاربران فیسبوک اکنون می‌توانند در بخش تنظیمات حساب کاربری و زیرمجموعه‌ی Your Facebook Information، گزینه‌ی Transfer a copy of your photos and videos را انتخاب کنند. از مدت‌ها پیش، امکان دانلود محتوای رسانه‌ای و مجموعه‌های دیگری از اطلاعات شخصی کاربر ازطریق همین منو دردسترس آن‌ها قرار داشت. اگرچه بسیاری از کاربران از همان بخش برای دریافت اطلاعات شخصی استفاده می‌کردند، داده‌ی دانلودشده کارایی چندانی نداشت. اکنون و با قابلیت جدید، به‌راحتی می‌توان اطلاعات را به حساب کاربری دیگر منتقل کرد. قابلیت جدید فیسبوک ابتدا در سال گذشته در ایرلند به‌صورت آزمایشی اجرا شد و به‌مرور، کاربران در ایالات متحده و کانادا و کشورهای دیگر هم امکان استفاده از آن را پیدا کردند.

برنامه‌ی جدید فیسبوک به‌نوعی تلاش برای کاهش فشارهای قانونی هم به‌حساب می‌آید

قابلیت جدید فیسبوک برای کاربران با هدف آسان‌سازی انتقال محتوای رسانه‌ای بین حساب‌های کاربری رونمایی شده بود؛ اما اکنون تنها گوگل فوتوز را در فهرست پشتیبانی قرار می‌دهد؛ درنتیجه، بسیاری از سرویس‌های مدیریت محتوای رسانه‌ای فعلا از آن بی‌بهره هستند. غول شبکه‌های اجتماعی می‌گوید پشتیبانی از سرویس‌های دیگر به‌مرور به سرویس اضافه می‌شود. رویکرد توسعه‌ای به همکاری بیشتر توسعه‌دهندگان نیاز دارد تا API مدیریت تصاویر را بهینه‌سازی کنند. برای افزایش تعامل نیز پروژه‌ای به‌صورت متن‌باز تدوین شده است که به‌نام Data Transfer Project یا DTP توسعه می‌یابد.

گوگل فوتوز / Google Photos

ایده‌ی اصلی DTP که در سال ۲۰۱۸ مطرح شد، بر ایده‌ی چند غول دنیای فناوری متمرکز بود که تصمیم گرفته بودند تبادل داده و ارتباط بین پلتفرم‌ها را ساده‌سازی کنند. پروژه‌ی مذکور به‌نوعی برای اجرای قوانین و سیاست‌گذاری‌های جدید اتحادیه‌ی اروپا بود که در مسیر کاهش کنترل و انحصار شرکت‌ها روی داده مطرح شد. اکنون رویکردهای متمرکز بر بهینه‌سازی ارتباط بین پلتفرم حرکتی مرسوم بین شرکت‌های دنیای فناوری محسوب می‌شود. آن‌ها با پیاده‌سازی این روش‌ها و کمی هزینه در آن، تلاش می‌کنند از هرگونه مشکل تنظیمگری قانون و فشار دولت‌ها برای تجزیه دور شوند. اگر شرکت‌ها بتوانند اثبات کنند کاربران لزوما در پلتفرم اختصاصی محدود و محبوس نشده‌اند و می‌توانند بین سرویس‌ها جابه‌جا شوند، فشار تنظیمگران قانونی نیز کاهش خواهد یافت.

اروپا بیش از تمامی مناطق جهان تلاش می‌کند مانعی بر سر قدرت‌گیری بیش‌ازحد پلتفرم‌ها و انحصارگرایی آن‌ها ایجاد شود. آن‌ها می‌خواهند پیش از بزرگ‌شدن پلتفرم و تبدیل به سازمانی انحصاری و تجزیه‌ناپذیر، فرایندهای آن را اصلاح و مدیریت کنند.

باتوجه‌به حقایق گفته‌شده، بررسی این آمار جالب خواهد بود که در ۶ ماه گذشته و مرحله‌ی آزمایشی طرح فیسبوک، چه تعداد از کاربران از سرویس جدید برای جابه‌جایی محتوای رسانه‌ای استفاده کرده‌اند. سخن‌گوی فیسبوک می‌گوید آمار دقیقی برای پاسخ به پرسش ندارد؛ اما از عبارت کیفی «زیاد» برای بررسی آماری کاربران استفاده می‌کند. او در پاسخ به رسانه‌های فناوری گفت: «بازخوردهای مثبت زیادی از افرادی دریافت کردیم که از زمان ارائه‌‌ی ابزار، از آن استفاده کرده‌اند. امیدواریم آمار استفاده با افزایش آگاهی مردم درباره‌ی قابلیت‌های موجود در پلتفرم بیشتر شود».

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات