موتور جستجوی گوگل در سال آینده تغییرات مهمی به‌خود می‌بیند

جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
گوگل از سال آینده قصد دارد معیارهایی جدید در موتور جست‌و‌جوی خود برای نمایش وب‌سایت‌های برتر در بخش بالای صفحه‌ی نتایج، اعمال کند. بخش Top Stories نیز تغییراتی به‌خود خواهد دید.
تبلیغات

گوگل روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد الگوریتم‌های مربوط‌به رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در صفحه‌ی نتایج جست‌و‌جو را با تغییراتی جدید همراه کند. گوگل زمان اعمال این تغییرات را اوایل سال آینده‌ی میلادی اعلام کرده است. از آن زمان به‌بعد اگر وب‌سایت شما ازلحاظ معیاری جدید که گوگل آن را «آزمودگیِ صفحه» (Page Experience) می‌نامد ضعیف عمل کند، به بخش‌های پایین‌تر صفحه‌ی نتایج منتقل می‌شود.

آزمودگی صفحه یا Page Experience اصطلاحی است که در نگاه اول نمی‌تواند مفهوم اصلی را برساند. گوگل از این اصطلاح برای اشاره به مجموعه‌ای از معیارهای جدیدی که در حال توسعه‌ی آن‌ها است استفاده می‌کند، معیارهایی که مباحثی فراتر از سرعت بارگذاری صفحه را شامل می‌شوند.

بسیاری از تجارب ناخوشایند وب ممکن است ازطریق سرعت بارگذاری صفحه توسط گوگل شناسایی نشوند. مواردی که از بین آن‌ها می‌توانیم به پنجره‌های شناور (پاپ‌آپ)، تأخیر در نمایش برخی محتواهای سایت، جهش ناگهانی محتوا به بخش‌های مختلف صفحه و موارد آزاردهنده‌ی مشابه اشاره کنیم. گوگل به‌این‌زودی‌ها نخواهد توانست به‌شکلی کاملا دقیق تمامی این معیارها را زیر ذره‌بین ببرد، با این‌حال در تلاش است شماری از آن‌ها را تحت نظارت بگیرد و به معیارهای خود برای نمایش وب‌سایت‌ها در بخش نتایج جست‌و‌جو اضافه کند.

معیارهای پروژه‌ی آزمودگی صفحه از اوایل سال آینده در موتور جست‌و‌جوی گوگل اعمال می‌شوند

گوگل همچنین از اعمال تغییراتی جدید در بخش Top Stories خبر می‌دهد، Top Stories برترین مقاله‌های جدید مربوط‌به هر مبحث را در بخش بالایی صفحه به‌شکلی مجزا نمایش می‌دهد تا کاربر در زمانی سریع به آن‌ها دسترسی پیدا کند. در حال حاضر برای به‌نمایش‌درآمدن در بخش تاپ استوریز، مقاله‌ها باید با فرمت سفارشی AMP (صفحات موبایلی پرشتاب) ساخته شوند. اهالی مانتین ویو مدت‌ها است مدیران وب‌سایت‌ها را مجاب می‌کنند مقالات‌شان را با اتکا بر این فرمت منتشر کنند. با این‌حال گوگل از سال آینده این نیاز را از بین خواهد برد و معیارهای حضور وب‌سایت‌ها در بخش تاپ استوریز، تغییر خواهد کرد. از اوایل سال آینده، هر صفحه‌ای در وب که بتواند با معیارهای آزمودگی صفحه مطابقت پیدا کند دارای شرایط موردنیاز برای حضور در بخش تاپ استوریز خواهد بود.

ماه گذشته اعضای تیم توسعه‌ی گوگل کروم پروژه‌ای جدید راه‌اندازی کردند که با نام «معیارهای حیاتی وب» (Web Vitals) از آن یاد می‌شود. تیم توسعه‌ی کروم با بهره‌گیری از پروژه‌ی Web Vitals قصد دارد تجربه‌های ناخوشایند را در فضای وب شناسایی کند و موردارزیابی قرار دهد. سه معیار اصلی که این پروژه در پی رهگیری آن‌ها است شامل LCP و FID و CLS هستند. تیم مدیریت موتور جست‌و‌جوی گوگل نیز قصد دارند از همین سه‌معیار برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در صفحه‌ی نتایج بهره بگیرند. این قابلیت‌ها فنی‌تر از آن‌چیزی هستند که نام‌شان بیان می‌کند و توضیحات آن‌ها بدین شرح است:

  • Largest Contentful Paint (موسوم‌به LCP) زمان بارگذاری «محتوای اصلی» صفحه را اندازه‌گیری و ارزیابی می‌کند. منظور از محتوای اصلی، بخش غالب متن مقاله یا تصاویری است که صفحه‌ی موردبحث آن‌ها را ارائه می‌دهد.
  • First Input Delay (موسوم‌به FID) به بررسی این موضوع می‌پردازد که وقتی‌که برای نخستین بار روی آیتمی در صفحه کلیک می‌کنید، آن صفحه چقدر سریع واکنش نشان می‌دهد.
  • Cumulative Layout Shift (موسوم‌به CLS) قصد دارد متوجه شود که چه زمانی محتواها در صفحه‌ی وب پرش می‌کنند. برای مثال می‌توانیم به زمانی اشاره کنیم که به یک‌باره تبلیغی در وسط متن به‌نمایش درمی‌آید و مکان متنی را که در حال خواندن آن هستید، تغییر می‌دهد.
  • طبق اعلام گوگل، سه معیار بالا به روش‌هایی قابل‌ارزیابی هستند که ممکن است معیارهای دیگر را نتوان به آن روش‌ها موردارزیابی قرار داد. گوگل می‌گوید ممکن است با گذر زمان، معیارهای دیگری را نیز به فهرست بالا اضافه کند. در کمال تعجب، گوگل در معیارهای پروژه‌ی آزمودگی صفحه هیچ اشاره‌ای به بحث تبلیغات نکرده است. با این‌حال تیم توسعه‌ی کروم مدتی پیش اقداماتی در زمینه‌ی حذف برخی تبلیغات انجام داد. بر اساس اطلاعیه‌ای جدید، گوگل کروم در آینده تبلیغاتی را که باعث کاهش درصد شارژ باتری می‌شوند مسدود خواهد کرد.

    پیاده‌سازی معیارهای جدید برای بهبود تجربه‌ی کاربران در فضای وب ازطریق سیاست چماق و هویج در نگاه اول تصمیمی تحسین‌برانگیز از سوی گوگل به‌نظر می‌رسد، اما متعاقبا ریسک مهمی را نیز به‌همراه می‌آورد. این خط داستانی را در نظر بگیرید: تیم کروم انتخاب می‌کند که چه معیارهایی برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها پراهمیت هستند، تیم موتور جست‌و‌جوی گوگل به استفاده از این معیارها روی می‌آورد، درنهایت توسعه‌دهندگان وب نیز تنها برای رعایت این معیارها شروع‌به کدنویسی می‌کنند. این اتفاق باعث می‌شود سلطه‌ی کروم بر دنیای وب بیش از پیش افزایش یابد،‌ درواقع توسعه‌دهندگان تلاش می‌کنند وب‌سایت‌ها را بر اساس معیارهای کروم بسازند و بهینه‌سازی‌های اصلی را به این مرورگر اختصاص دهند. با در نظر گرفتن معیارهای تعیین‌شده، ریسک رخداد این اتفاق در حال حاضر کوچک به‌نظر می‌آید؛‌ اما احتمال رخداد آن را باید همیشه مدنظر داشت. 

    تغییرات جدید گوگل نه‌تنها برای توسعه‌دهندگان وب بلکه برای رسانه‌های آنلاین نیز اهمیتی ویژه دارند

    معیارهای جدید گوگل تنها مختص‌به توسعه‌دهندگان نیستند و برای رسانه‌های آنلاین نیز اهمیتی ویژه دارند. بخش تاپ استوریز گوگل توسط وب‌سایت‌های زیادی مورداستفاده قرار می‌گیرد و این وب‌سایت‌ها می‌توانند در زمان برخی رخدادهای مهم، کاربران زیادی را ازطریق گوگل به خود جلب کنند. در حال حاضر حضور در بخش تاپ استوریز چالش چندان زیادی پیش‌روی وب‌سایت‌ها قرار نمی‌دهد و صرفا باید به استفاده از فرمت AMP روی بیاورند. وب‌سایت‌ها برای قرارگیری در بخش استوریز باید به سیاست‌های محتوای بخش News گوگل نیز کاملا پای‌بند باشند.

    از مدتی بعد، شایستگی هر مقاله برای قرارگیری در بخش تاپ استوریز در پلتفرم موبایل بر اساس معیارهای آزمودگی صفحه تعیین خواهد شد. وب‌سایت‌هایی که در حال حاضر در بخش تاپ استوریز ظاهر می‌شوند و معیارهای آزمودگی صفحه را رعایت نمی‌کنند، ممکن است در آینده بخشی از ترافیک خود را از دست بدهند و فعلا اصلی‌ترین موضوع نگرانی برای وب‌سایت‌های موردبحث، همین است.

    در ایالات متحده‌ی آمریکا رتبه‌بندی گوگل برای مقالات سیاسی همواره جنجال‌برانگیز بوده است. بسیاری از افراد معتقد هستند اگر گوگل بخواهد به‌شکلی جانب‌دارانه مقالات را رتبه‌بندی کند،‌ این کار را با حسن نیت انجام می‌دهد. حتی اگر به این موضوع اعتقاد داشته باشید، مطمئنا قبول دارید که هرگونه دست‌‌برد در نتایج جست‌و‌جو به جنجال بیشتر منتهی می‌شود. گوگل در گذشته سابقه‌ی انتشار مقاله‌های دروغین و حتی خطرناک را در بخش تاپ استوریز دارد و این موضوع انتقادات زیادی را متوجه این غول اهل مانتین ویو کرده است، بنابراین هرگونه تغییر در این بخش برای انتخاب سخت‌گیرانه‌تر مقالات برتر، می‌تواند باعث جلب توجه مردم شود.

    اصلی‌ترین نگرانی توسعه‌دهندگان وب این است که مطمئن شوند وب‌سایت‌شان با معیارهای جدید گوگل مطابقت داشته باشد. گوگل از مدتی پیش برخی ابزارهای خاص به توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد تا بررسی کنند که وب‌سایت‌هایشان با معیارهای این موتور جست‌و‌جو تطابق دارد یا خیر. گوگل همچنین اعلام کرده است که می‌خواهد این ابزارها را با قابلیت‌هایی جدید به‌روزرسانی کند. مهندسین گوگل روز گذشته ازطریق کنفرانسی ویدئویی گفتند انتظار ندارند هیچ‌یک از مدیران وب‌سایت‌ها مجبور شوند برای اعمال تغییرات جدید به‌منظور هم‌سو‌شدن با معیارهای موردبحث عجله کنند و به دردسر بیفتند. در حال حاضر ۶ ماه تا روی‌کار آمدن معیارهای جدید فاصله داریم و زمان کافی در اختیار توسعه‌دهندگان وب وجود دارد. 

    وب‌سایت‌هایی که معیارهای آزمودگی صفحه را رعایت کنند برای حضور در بخش تاپ استوریز واجد شرایط خواهند بود

    به‌نظر می‌رسد تغییرات یادشده در گوگل تا زمان فرا رسیدن انتخاب ریاست‌جمهوری پیش‌روی ایالات متحده و حتی بعد از آن در این موتور جست‌و‌جو اعمال نخواهند شد. گوگل می‌گوید انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا هیچ‌تأثیری روی زمان راه‌اندازی معیارهای جدید نگذاشته است، بلکه گوگل قصد داشته ازطریق طولانی‌کردن روند روی‌کارآوردن معیارهای جدید، فرصت کافی را در اختیار توسعه‌دهندگان وب قرار دهد. امروزه دنیاگیری ویروس کرونا مشکلات زیادی پیش آورده است و گوگل با در نظر گرفتن شرایط فعلی، تصمیم گرفت معیارهای پروژه‌ی آزمودگی صفحه را سال آینده مورداستفاده قرار دهد. 

    گوگل می‌گوید عملکرد بد وب‌سایت‌ها در بخش آزمودگی صفحه لزوما به‌تنهایی نمی‌تواند آن‌ها را از نتایج صفحات جست‌و‌جو به‌شدت پایین بیاورد. درواقع معیارهای پروژه‌ی آزمودگی صفحه در تلاش هستند الگوریتم‌های اصلی موتور جست‌و‌جو را دقیق‌تر کنند و اگر ببینند وب‌سایتی خاص معیارها را رعایت نمی‌کند، آن را به الگوریتم اطلاع دهند. گوگل از معیارهای پروژه‌ی آزمودگی صفحه به‌عنوان سیگنال‌هایی بیشتر برای الگوریتم اصلی موتور جست‌و‌جو یاد می‌کند. تا زمانی که گوگل روند پیاده‌سازی معیارهای پروژه‌ی آزمودگی صفحه را آغاز نکند، نمی‌توانیم بفهمیم که این معیارها دقیقا تا چه حد روی تغییر رتبه‌ی وب‌سایت‌ها در صفحه‌ی نتایج جست‌و‌جو، اثرگذار خواهند بود.

    متخصصان حوزه‌ی سئو بدون شک باید به معیارهای جدید توجهی ویژه نشان دهند. این افراد باید تا زمان راه‌اندازی پروژه‌ی آزمودگی صفحه منتظر بمانند تا آثار دقیق آن را روی نتایج جست‌و‌جوی گوگل مشاهده کنند. در همین حین امیدوار هستیم معیارهای جدید گوگل و انگیزه‌های اصلی پشت آن‌ها به بهبود هرچه بیشتر تجربه‌ی کاربری وب منتهی شوند.

    شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات