مایکروسافت اج دومین مرورگر وب محبوب دسکتاپ شد

دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
جدیدترین آمار مؤسسه‌ی NetMarketShare نشان می‌دهد مایکروسافت اج مبتنی‌بر کرومیوم با گذر از موزیلا فایرفاکس، به دومین مرورگر وب محبوب در بین کاربران دسکتاپ تبدیل شده است.
تبلیغات

مایکروسافت سال‌ها پیش اعلام کرد که در پی ساخت مرورگری جدید با نام اج (Microsoft Edge) است. این مرورگر سرانجام منتشر شد؛ اما استقبال چشمگیری از آن نشد و با مشکلاتی خاص دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد. مشکلات مرورگر اج دست‌به‌دست هم دادند تا مایکروسافت از پایان کار آن خبر دهد و از بازتولید اج با موتور کرومیوم سخن به‌میان بیاورد. ریسک مایکروسافت برای بازتولید کامل مرورگر اج ظاهرا حداقل در کوتاه‌مدت جواب داده است و کاربران زیادی از این مرورگر استقبال کرده‌اند. 

رسانه‌ی Bleeping Computer ساعاتی پیش با انتشار گزارشی جدید از افزایش درخورتوجه محبوبیت مرورگر اج خبر داد. این رسانه در گزارش خود مدعی شد مرورگر اج مایکروسافت امروزه دومین مرورگر وب برتر دسکتاپ از لحاظ میزان استفاده است. مؤسسه‌ی NetMarketShare در گزارشی تحلیلی اعلام کرده است که مایکروسافت اج امروزه ۷/۶ درصد از سهم بازار مرورگرهای وب دسکتاپ را دراختیار دارد و با اختلافی به‌نسبت اندک توانسته است از موزیلا فایرفاکس عبور کند. براساس گزارش همین مؤسسه، سهم موزیلا فایرفاکس از بازار مرورگرهای وب معادل ۷/۲ درصد است.

آمار یادشده تا مارس ۲۰۲۰ ثبت شده‌ است. اج هنوز با گوگل کروم اختلاف بسیار زیادی دارد؛ ولی آمار نشان می‌دهد ۶۸/۵ درصد از سهم بازار مرورگرها در تصاحب گوگل کروم است. باوجوداین، این موضوع چیزی از ارزش‌های اج به‌عنوان مرورگری تازه‌نفس و نوپا کم نمی‌کند. 

تحلیل این موضوع که چرا اج توانسته است در زمانی بسیار اندک چنین رشد چشمگیری از لحاظ کاربر تجربه کند، کار چندان سختی نیست. یکی از دلایل اصلی، این است که مایکروسافت اج مرورگر پیش‌فرض ویندوز به‌شمار می‌آید و ردموندی‌ها همواره کاربران سیستم‌عامل خودشان را به استفاده از این مرورگر تشویق می‌کنند. مایکروسافت توانست در نسخه‌ی کرومیوم اج بسیاری از مشکلات نسخه‌ی اولیه را از بین ببرد و به‌خوبی به انتقادات کاربران گوش فرادهد. اج جدید در‌مقایسه‌با نسخه‌ی اولیه که با اتکا بر موتور اختصاصی مایکروسافت ساخته شده بود، همگام‌سازی بیشتری با دستگاه‌های مختلف دارد و پرسرعت‌تر است و از تنوع بیشتر افزونه‌ها پشتیبانی می‌کند. 

محبوب‌ترین مرورگرهای وب دسکتاپ از نگاه مؤسسه‌ی NetMarketShare

ردیف

نام مرورگر

سهم از بازار مرورگرهای وب

۱

گوگل کروم

۶۸/۵۰ درصد

۲

مایکروسافت اج مبتنی‌بر کرومیوم

۷/۵۹ درصد

۳

موزیلا فایرفاکس

۷/۱۹ درصد

۴

مایکروسافت اینترنت اکسپلورر ۱۱

۵/۶۰ درصد

۵

سافاری

۳/۶۲ درصد

۶

QQ

۲/۴۱ درصد

۷

Sogou Explorer

۱/۸۸ درصد

۸

اپرا

۱/۱۴ درصد

۹

یاندکس

۱/۰۱ درصد

۱۰

UC Browser

۰/۴۲ درصد

بسیاری از کاربران از نسخه‌ی اولیه‌ی اج به‌عنوان اپلیکیشنی یاد می‌کنند که تنها کاربرد آن دانلود مرورگرهای وب دیگر بود. حال اج به‌حدی پیشرفته کرده و میزبان قابلیت‌هایی جدید شده است که احتمالا دیگر به دانلود مرورگر جدید نیاز پیدا نخواهید کرد.

انتشار آمار جدید نمی‌تواند لزوما گوگل را نگران کند. درست است که اج کاربرانش را تشویق می‌کند به‌جای استفاده از سرویس‌های گوگل به بهره‌گیری از سرویس‌های مختلف مایکروسافت روی بیاروند، نباید فراموش کنید که این مرورگر با اتکا بر موتور کرومیوم ساخته شده است. هرچه محبوبیت اج جدید افزایش پیدا کند، میزان سلطه‌ی کرومیوم نیز در دنیای وب بیشتر و بیشتر می‌شود (پروژه‌ی کرومیوم را گوگل ساخته است). از‌این‌پس، توسعه‌دهندگان سایت‌ها احتمالا تمایل کمتری به تولید وب‌سایت‌ها با رویکرد مستقل‌بودن کامل آن‌ها از مرورگر خواهند داشت و سعی خواهند کرد بهینه‌سازی بیشتری روی آن‌ها برای موتور جست‌و‌جوی گوگل اعمال کنند. اگر این اتفاق رنگ حقیقت به‌خود بگیرد، خبر خوشحال‌کننده‌ای برای کاربران مرورگرهای موزیلا فایرفاکس و سافاری نخواهد بود. 

دیدگاه شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟ از چه مرورگری برای مشاهده‌ی وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات