دولت بریتانیا مجوز مشارکت هواوی در توسعه‌ی زیرساخت ارتباطی 5G این کشور را صادر کرد

پنج‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
دولت بریتانیا به هواوی اجازه خواهد داد تا در توسعه‌ی زیرساخت شبکه‌ی 5G این کشور نقش محدودی ایفا کند.
تبلیغات

دولت بریتانیا طی بیانیه‌ای تصمیم نهایی خود را در مورد مشارکت شرکت‌های خارجی در توسعه‌ی شبکه‌ی 5G و شبکه‌های گیگابیتی اعلام کرد. در این بیانیه که پس از هفته‌ها گمانه‌زنی در مورد نقش هواوی در توسعه‌ی زیرساخت 5G در بریتانیا منتشر شد، اظهار شده است که دولت بریتانیا با اعمال محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ به «تأمین‌کنندگان پر خطر» اجازه خواهد داد تا در فرایند ساخت این شبکه همکاری کنند.

در این بیانیه به‌طور مستقیم نامی از هواوی برده نشده است اما واضح است که منظور دولت بریتانیا از عبارت «تأمین‌کنندگان پر خطر» دو شرکت چینی هواوی و ZTE است. بریتانیا با وجود اعمال فشار از سوی دولت ایالات متحده تصمیم دارد در توسعه‌ی زیرساخت 5G خود تحت شرایطی ویژه به همکاری با هواوی ادامه دهد و نقش محدودی برای آن در نظر بگیرد. عامل مهمی که مطمئنا در این تصمیم نقش داشته است پیشرو بودن هواوی در حوزه‌ی تأمین تجهیزات 5G و تعداد نسبتا کم شرکت‌های جایگزین است؛ بنابراین تحریم کامل این غول مخابراتی چینی در شرایط فعلی خطر به تأخیر افتادن راه‌اندازی شبکه‌ی 5G در بریتانیا را در پی داشت و می‌توانست به توان رقابتی این کشور در عرصه‌ی جهانی صدمه بزند.

یکی از شروط در نظر گرفته شده از سوی دولت بریتانیا این است که تجهیزات تأمین شده از طرف هواوی برای زیرساخت شبکه‌ی 5G از ۳۵ درصد فراتر نروند و این تجهیزات در موقعیت‌های جغرافیایی حساس مثل نیروگاه‌ها یا پایگاه‌های نظامی استفاده نشوند. علاوه بر این هواوی در تأمین «تجهیزات اصلی» شبکه نقشی نخواهد داشت.

هواوی در پاسخ به این خبر در طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که از این «تصمیم مبتنی بر شواهد و مدارک» از سوی دولت بریتانیا «دلگرم» شده است و همین‌طور به سابقه‌ی پانزده ساله‌ی خود در تأمین تجهیزات ارتباطی برای اپراتورهای مخابراتی بریتانیا اشاره کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات