دکمه پاور لپ‌تاپ گیمینگ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی

علت روشن نشدن لپ تاپ و روش‌های حل آن

یک‌شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰مطالعه 6 دقیقه
بررسی باتری و شارژر دستگاه یکی از اولین اقداماتی است که در صورت روشن‌ نشدن لپ‌تاپ باید انجام دهید.
تبلیغات

تصور کنید با آغاز روز جدید سراغ لپ‌تاپ خود می‌روید اما دستگاه روشن نمی‌شود، قطعاً این شرایط ترسناک است؛ اما نباید فوراً نگران شوید زیرا راهکارهای ساده‌ای وجود دارد که در بسیاری از موارد لپ‌تاپ را به حالت عادی بازمی‌گردانند.

دلیل روشن نشدن لپ تاپ

دلایل مختلفی برای روشن‌نشدن لپ‌تاپ وجود دارد و به‌عنوان مثال شاید مشکل به آداپتور برق، نمایشگر، باتری و حتی قطعات معیوب در مادربرد مرتبط باشد.

چطور مشکل روشن‌ نشدن لپ‌ تاپ را حل کنیم؟

برای حل مشکل لپ‌تاپی که روشن نمی‌شود، ابتدا باید محتمل‌ترین دلایل را که راحت‌ترین آن‌ها هستند، موردبررسی قرار دهید و سپس در صورت عدم رفع مشکل، سراغ راهکارهای پیچیده‌تر بروید.

۱. بررسی آداپتور برق

آداپتور و لپ تاپ

بررسی منبع تغذیه‌ی لپ‌تاپ در نگاه اول ساده‌لوحانه به‌نظر می‌رسد اما توصیه می‌شود پیش‌ از هر اقدام دیگری مطمئن شوید که آداپتور به‌درستی به دستگاه متصل است. قطعاً درصورتی‌که آداپتور معیوب باشد یا به‌هر دلیلی نتواند برق را به لپ‌تاپ انتقال دهد، دستگاه کار نخواهد کرد.

اگر چراغ‌ برق لپ‌تاپ روشن می‌شود، پاور آن احتمالاً مشکلی ندارد. اگر هم چراغ برق لپ‌تاپ و هم چراغ برق آداپتور روشن باشند، شاید باتری دستگاه با مشکل مواجه شده است.

نکته: اگر از لپ‌تاپ بدون اتصال آداپتور استفاده می‌کنید، باید مطمئن شوید باتری آن شارژ دارد.

۲. بررسی نمایشگر

لپ تاپ خاموش

مطمئن شوید صفحه نمایش لپ‌تاپ مشکلی نداشته باشد. بسیاری افراد هنگام سیاه شدن نمایشگر دستگاه تصور می‌کنند لپ‌تاپ خاموش است درحالی‌که امکان دارد دستگاه روشن باشد.

اگر از مانیتور اکسترنال استفاده می‌کنید، نور صفحه را افزایش دهید و درصورتی‌که باز هم مشکل رفع نشد، مانیتور را جدا کنید تا مشخص شود آیا دسکتاپ روی صفحه نمایش اصلی لپ‌تاپ نشان داده خواهد شد یا خیر.

اگر مشکل همچنان پابرجا بود، از کلید کم‌ و زیاد کردن روشنایی نمایشگر روی کیبورد برای افزایش نور آن استفاده کنید. همچنین با اتصال مانیتور دیگر ازطریق پورت HDMI یا دیسپلی‌پورت این مورد را بررسی کنید که مشکل فقط به نمایشگر لپ‌تاپ ارتباط دارد.

درصورتی‌که از لپ‌تاپ خود هر روز به‌مدت طولانی استفاده می‌کنید، نگاهی به مقاله‌ی آیا اتصال دائم لپ تاپ به برق، به باتری صدمه می‌زند نیز داشته باشید زیرا نکات بسیار خوبی در آن ارائه شده است.

نکته: اگر نمایشگر لپ‌تاپ یا مانیتور چیزی جز روشن بودن کلید پاور یا کیبورد را نشان نمی‌دهد، شاید آداپتور صفحه نمایش مشکل داشته باشد. در این سناریو باید آداپتور را با کمک تکنیسین باتجربه، تعویض کنید.

۳. درایوهای قابل‌ بوت (Bootable)

در برخی موارد جدا کردن درایوهای رسانه‌ی قابل‌ بوت می‌تواند مشکل روشن‌ نشدن لپ‌تاپ را حل کند. اگر قبلاً از درایو USB یا DVD بوت‌ کردن لپ‌تاپ خود استفاده کرده‌اید و یکی از آن‌ها همچنان به سیستم متصل است، آن را جدا کنید زیرا احتمال دارد باعث بروز مشکل راه‌اندازی و روشن‌ شدن لپ‌تاپ شود.

۴. جدا کردن لپ‌تاپ از هر نوع داک

پورت‌های لپ‌تاپ گیمینگ hp Victus

اتصال لپ‌تاپ به پورت برق یا داک معیوب می‌تواند هنگام راه‌اندازی لپ‌تاپ باعث ایجاد مشکلاتی شود.

لپ‌تاپ خود را از همه‌ی اتصالات داک جدا و آداپتور برق را به‌طور مستقیم به آن متصل کنید. اگر دستگاه همچنان روشن نشد، باید محل اتصال معیوب آن را تعویض کنید.

۵. شنیدن صدایی شبیه بوق از لپ‌تاپ

به‌دقت گوش دهید آیا صدایی شبیه بوق از لپ‌تاپ می‌شنوید یا خیر. هنگامی‌ که اجزای مادربرد دستگاه از کار بیفتند، اغلب لپ‌تاپ‌ها صدایی مثل بوق پخش می‌کنند. تعداد بوق‌ها نیز درواقع کدی است که به شما کمک می‌کند قطعه‌ی معیوب را شناسایی کنید. اگر صدای بوق را می‌شنوید، وب‌سایت سازنده‌ی لپ‌تاپ را بررسی کنید تا از تعداد بوق‌ها و اینکه مربوط به چه چیزی هستند مطلع شوید.

۶. لپ‌تاپ را هارد ریست کنید

LifeWire می‌نویسد اگر لپ‌تاپ شما هنگام استفاده ناگهان خاموش شد، احتمالاً با شوک الکتریکی مواجه شده زیرا مکانیزم ایمنی تعبیه‌شده در مادربردهای مدرن در چنین شرایطی، برق را قطع می‌کنند. این ویژگی برای محافظت از قطعات حساس از اضافه‌بار الکتریکی است.

می‌توانید با خارج‌ کردن باتری، جداسازی‌ آداپتور برق و فشار دادن و نگه‌ داشتن دکمه‌ی پاور به‌مدت ۳۰ ثانیه، برق باقی‌مانده در دستگاه را حذف کنید. آداپتور برق را دوباره به دستگاه متصل و ۳۰ ثانیه صبر کنید. اکنون بار دیگر کلید پاور دستگاه را فشار دهید. اگر لپ‌تاپ روشن نشد، باتری را بیرون آورده و دوباره سرجایش قرار دهید.

نکته: اگر پس‌ از نصب مجدد باتری، لپ‌تاپ روشن نشد احتمالاً باتری آسیب دیده است و باید آن را تعویض کنید.

۷. اطمینان از باز بودن دریچه‌های خنک‌کننده

پشت لپ تاپ MSI Katana GF66 11UE

لپ‌تاپ‌های مدرن از سیستم ایمنی ویژه‌ای بهره می‌برند تا درصورت داغ‌ شدن بیش‌ازحد قطعات، برق را قطع کنند. گرمای خیلی زیاد به‌دلایل مختلفی ایجاد می‌شود اما معمولاً زمانی شاهد آن هستیم که لپ‌تاپ را روی بالش، مبل یا هر سطحی که دریچه‌های خنک‌کننده‌ را مسدود کند قرار دهید.

تمیز کردن دریچه‌های بدنه‌ی لپ‌تاپ نیز ایده‌ی بسیار خوبی است زیرا مو، گردوغبار یا سایر زباله‌ها می‌توانند باعث گرم‌ شدن بیش‌ازحد دستگاه شوند.

۸. باتری CMOS را تعویض کنید

مادربرد لپ‌تاپ شما حاوی باتری دایره‌ای کوچکی است که انرژی CMOS را تأمین می‌کند. این باتری به بایوس اجازه می‌دهد سیستم‌عامل و همه‌ی اجزای ورودی و خروجی را هنگام راه‌اندازی، بارگذاری کند.

آموزش ورود به بایوس در انواع لپ تاپ و کامپیوتر
آموزش ورود به بایوس در انواع لپ تاپ و کامپیوتر
مطالعه '13

اگر باتری CMOS تمام شود، لپ‌تاپ احتمالاً روشن نخواهد شد. درصورتی‌که از قادر به بازکردن قاب دستگاه نیستید، امکان تعویض باتری مذکور را خواهید داشت. البته اکثر کاربران این‌ کار را با کمک تکنیسین باتجربه انجام می‌دهد. اگر نمی‌دانید باتری اصلی دستگاه چه‌ زمانی نیاز به تعویض دارد، سری به مقاله‌ی بهترین زمان تعویض باتری لپ تاپ بزنید.

۹. تعویض هر قطعه‌ای که اخیراً نصب شده است

اگر اخیراً رم دستگاه را ارتقاء داده‌اید یا هارد جدیدی به آن اضافه کرده‌اید، شاید دلیل روشن‌نشدن لپ‌تاپ به همین قطعات ارتباط داشته باشد.

در چنین شرایطی سعی کنید اجزای قدیمی را بار دیگر به لپ‌تاپ متصل یا قطعات جدید را از دستگاه جدا کنید تا مشخص شود مشکل به‌ کدام مربوط است.

۱۰. مراجعه به تکنیسین باتجربه

لپ تاپ خاموش

اگر هیچ‌کدام از راهکارهای فوق مشکل روشن‌نشدن لپ‌تاپ را رفع نکرد، احتمالاً یکی از قطعات روی مادربرد لپ‌تاپ شما با مشکل جدی مواجه شده و بهترین گزینه در این سناریو، مراجعه به تکنیسین باتجربه است.

۱۱. لپ‌تاپ مثل هر دستگاه الکترونیکی دیگری برای همیشه دوام نمی‌آورد

لپ‌تاپ‌ها مثل همه‌ی دستگاه‌های برقی دیگر برای همیشه زنده نمی‌مانند. اگر لپ‌تاپ شما دیگر تحت گارانتی قرار ندارد و هزینه‌ی تعمیر آن بالا است، شاید خرید لپ‌تاپ جدید برای شما ارزان‌تر تمام شود. قیمت لپ‌ تاپ جدید را بررسی کنید و اگر هزینه‌ی تعمیر در همان حدود بود، قطعاً خرید دستگاه جدید گزینه‌ی بهتری خواهد بود.

سوالات متداول زومیت

  • چرا لپ‌تاپ HP من روشن نمی‌شود؟

    مشکلات مربوط به منبع تغذیه، نمایشگر، صفحه کلید، حافظه و سایر اجزای لپ تاپ HP شما می‌تواند از روشن شدن آن جلوگیری کند. بهترین روش این است که به طور سیستماتیک سیستم خود را عیب‌یابی کنید تا مشکل شناسایی و رفع شود.

  • چرا لپ تاپ Dell من روشن نمی شود؟

    در کمال تعجب، مشکل بسیار رایج در لپ‌تاپ‌های دل، شُل شدن اتصال یا خالی شدن باتری است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات