آموزش قدم به قدم ساخت ربات تلگرام همراه با تصویر

دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
مطالعه 21 دقیقه
ساخت ربات تلگرام
ساخت ربات تلگرام روش‌های مختلفی دارد و آسان‌ترین آن ازطریق BotFather خود تلگرام است، در این مقاله انواع روش‌های ساخت ربات تلگرام آموزش داده می‌‌شود.
تبلیغات

تلگرام به‌عنوان یکی از بهترین اپلیکیشن های پیام‌ رسان دنیا درحالی به ده‌سالگی‌اش نزدیک می‌شود که بدون‌شک محبوب‌ترین پیام‌رسان بین کاربران ایرانی به‌حساب می‌آید. این اپلیکیشن قابلیت‌های بسیاری زیادی دارد؛ ازجمله ایجاد کانال، گفت‌وگوی متنی، ارسال پیام صوتی یا تصویری خصوصی، تماس تصویری و صوتی همگی به‌صورت رمزنگاری‌شده یا حتی ارسال پیام با امکان حذف خودکار و ایجاد گروه. قابلیت‌های این اپلیکیشن به‌اندازه‌ای است که کاربر برای افزایش بهره‌وری ممکن است به آموزش تلگرام نیاز داشته باشند.

براساس پیامی که پاول دورُف، مدیرعامل و مؤسس اپلیکیشن تلگرام، در کانال شخصی خود منتشر کرد، تا پایان سال ۲۰۲۲ (دی ۱۴۰۱) این پیام‌رسان به ۷۰۰ میلیون کاربر فعال رسید و توانست در بین ۵ اپلیکیشن برتر دنیا ازنظر تعداد قرار بگیرد. در سال گذشته میلادی، سیاست حریم‌ شخصی واتساپ دستخوش تغییراتی قرار گرفت که همین امر باعث شد بسیاری از کاربران به تلگرام مهاجرت کنند و این موضوع تا حدی فراگیر شد که تلگرام امکانی برای انتقال چت های واتساپ به تلگرام فراهم کرد.

همه‌چیز درباره تلگرام پریمیوم؛ از معرفی ویژگی‌ها تا آموزش خرید اشتراک
همه‌چیز درباره تلگرام پریمیوم؛ از معرفی ویژگی‌ها تا آموزش خرید اشتراک
مطالعه '9

یکی از بخش‌های مهم تلگرام ربات‌های آن است که خدمات متفاوتی ارائه می‌کنند. ازجمله بهترین ربات‌های تلگرام می‌توان به ربات دانلود از یوتیوب و ربات ایمیل موقت اشاره کرد. تلگرام ربات‌های متنوع و زیادی دارد و استفاده از ربات‌های تلگرام پیچیدگی خاصی ندارد و هر کاربری می‌تواند با آن‌ها تعامل کند؛ اما ساخت ربات تلگرام با روش‌‌های مختلفی انجام می‌شود و هر فردی می‌تواند با کمک برخی پلتفرم‌ها یا حتی با داشتن دانش فنی لازم برای ساخت ربات تلگرام پیشرفته اقدام کند. به‌طورکلی هر حساب کاربری تلگرام می‌تواند ۲۰ ربات تلگرامی بسازد و آن‌ها را مدیریت کند.

استفاده از ربات می‌تواند برای هر کسب‌وکاری کاربرد خود را داشته باشد که با‌توجه‌به خلاقیت آن کسب‌وکار و نوع خدماتش ممکن است با سناریوِ متفاوتی روبه‌رو باشد؛ اما آسان‌ترین کاربرد آن را می‌توان برای امور مشترکان نام برد که امکان ارسال پیام‌های مشتریان و پاسخ به پرسش‌های پرتکرار را فراهم می‌کند.

ربات تلگرام چیست؟

پیش‌ از هرچیز، بهتر است به این پرسش پاسخ دهیم که ربات تلگرام چیست؟ ربات تلگرام مانند تمام چت‌بات‌هایی است که در پلتفرم‌های مختلف شبکه اجتماعی تاکنون دیده‌ایم، درواقع، ربات تلگرام اپلیکیشن کوچکی است که روی کانال‌های تلگرام یا به‌صورت مستقل راه‌اندازی می‌شود و با قابلیت‌های شبیه‌ به هوش مصنوعی در خدمت کاربران قرار می‌گیرد. می‌توان گفت ربات‌های تلگرام مانند حساب‌های کاربری ویژه‌ی تلگرامی هستند که به شماره موبایل برای عضویت نیاز ندارند.

ربات تلگرام به‌منظور شبیه‌سازی گفت‌وگو و ارتباط و تعاملات انسانی طراحی شده است. درواقع، با ساخت ربات تلگرام حرفه‌ای می‌توان رباتی طراحی کرد که تدریس و جست‌وجو کند و برای بازی‌کردن استفاده یا به‌ هر طریقی با سرویس‌های مختلف یکپارچه شود. برای مثال، ربات‌ های تلگرام برای دانلود از یوتیوب را در نظر بگیرید که سرویس کاربردی فراهم می‌کنند.

ربات‌های تلگرام از API استفاده می‌کنند که به‌عنوان اپلیکیشن‌های ثالث در تلگرام شناخته می‌شوند. کاربران می‌توانند با ارسال پیام متنی، ارسال عکس، موقعیت مکانی، داده، دستور و درخواست با ربات‌ها تعامل داشته باشند.

روش‌های ساخت ربات تلگرام

ساخت ربات تلگرام روش‌های مختلفی دارد و می‌توان با استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون یا PHP از صفر ربات شخصی خود را ساخت؛ اما راه‌های ساده‌تری نیز وجود دارند که می‌توان بدون نیاز به برنامه‌نویسی و دانش فنی ربات تلگرام خود را طراحی کرد. در این روش‌ها، باید از پلتفرم‌های دیگری نظیر Manybot یا FlowXO استفاده کرد.

دیگر روش‌های ساخت ربات تلگرام شامل استفاده از سرویس Azure مایکروسافت می‌شود. در جدیدترین حالت، می‌توانید ربات تلگرام مبتنی‌بر چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT نیز بسازید. البته ساخت ربات تلگرام مبتنی‌بر چت‌جی‌پی‌تی رایگان نیست و از برخی پلتفرم‌ها مثل make.com باید طرح اشتراک بخرید و به حساب کاربری ChatGPT با توکن API نیز نیاز دارید.

پیش‌نیاز تمام این روش‌ها استفاده از Bot Father، ربات رسمی تلگرام برای ساخت API ربات اختصاصی و به‌کارگیری آن در سایر پلتفرم‌ها است که امکان ارائه‌ی گزینه‌های مختلفی را در ربات تلگرام فراهم می‌کنند. درادامه‌، آموزش ساخت ربات تلگرام را توضیح می‌دهیم؛ پس مثل همیشه زومیت را همراهی کنید.

آموزش ساخت ربات تلگرام

اولین پیش‌نیاز برای ساخت ربات تلگرام داشتن حساب کاربری تلگرام است. بنابراین، حساب تلگرامی ایجاد و نسخه‌ی دسکتاپ اپلیکیشن را روی سیستم خود نصب کنید.

بخش اول

مرحله اول: بعد از ایجاد حساب کاربری و نصب نسخه دسکتاپ اپلیکیشن، باید ربات BotFather را روی حساب کاربری مدنظر اجرا کنید. تمام ربات‌هایی که در تلگرام وجود دارند، با استفاده از این ربات اصلی تلگرام ساخته شدند. بنابراین، نام BotFather را در بخش جست‌وجوی تلگرام وارد کنید و منتظر نتایج باشید.

ساخت ربات تلگرام با botfather

مرحله دوم: در بین نتایج به‌دست‌آمده، ممکن است ربات‌ها یا کانال‌هایی ببینید که از آدرس و نام این ربات سوءاستفاده و ربات‌های مشابهی ایجاد کنند. بنابراین، در میان نتایج به‌دنبال گزینه‌ای بگردید که آدرس botfather@ دارد (غالباً باید در بالاترین رتبه بین نتایج نشان داده شود) و روی آن کلیک کنید. دیگر نشانه‌ای که باید به آن توجه کرد، تیک آبی درکنار اسم آن است.

ساخت ربات تلگرام با BotFather

روی نام آن کلیک کنید تا صفحه‌ی راه‌اندازی و چت با ربات باز شود و سپس روی کلید START در پایین کلیک کنید. این فرایند به‌صورت خودکار دستور start/ را برای ربات ارسال می‌کند و ربات راه‌اندازی و پیام بلندبالایی مملو از دستورهای مختلف از طرف ربات برایتان ارسال می‌شود که درمقابل هر دستور کاربرد آن نیز توضیح داده شده است.

مرحله سوم: اکنون در آن پیام می‌توان روی دستور ساخت ربات جدید، یعنی newbot/ بزنید که در مقابلش توضیح create a new bot نوشته شده است.

دستور newbot در ربات botfather

روش دیگر این است که در نوار نوشتن پیام متنی کلید اسلش (/) را تایپ کنید تا فهرست تمام دستورهای اجراشدنی را مشاهده و در بین آن فهرست روی دستور newbot کلیک کنید.

اجرای دستور newbot در ربات botfather

مرحله چهارم: بعد از ارسال دستور ساخت ربات جدید در تلگرام (newbot)، ربات پیامی ارسال می‌کند که برای ربات خود اسمی انتخاب و ارسال کنید.

انتخاب نام ربات تلگرام در botfather

نام مدنظر خود را تایپ و برای ربات ارسال کنید تا تأیید کند. توجه کنید که نام آن چیزی است که مشترکان ربات در گفت‌وگو با آن می‌بینند؛ بنابراین، نام دوستانه و آسانی انتخاب کنید.

مرحله پنجم: بعد از انتخاب و تأیید نام، ربات پیامی ارسال می‌کند که باید اکنون نام‌ کاربری ربات را انتخاب کنید. نام‌ کاربری مانند آدرس وب‌سایت باید منحصربه‌فرد باشد و نمی‌توان از میان نام‌های قبلاً استفاده‌شده انتخاب کرد. علاوه‌براین، پایان نام کاربری باید با کلمه «bot» تمام شود. دیگر نکته‌ای که باید مدنظر قرار داد، این است که برخلاف نام ربات، نام کاربری ربات نمی‌تواند با فاصله جدا شود و باید درصورت نیاز به این کار، از آندرلاین استفاده کرد. بنابراین، در این مرحله ممکن است نیاز باشد زمان بیشتری صرف کنید تا نام کاربری مناسب و کوتاهی انتخاب کنید و برای ربات بفرستید تا تأیید کند.

انتخاب نام کاربری ربات تلگرام

مرحله ششم: بعد از ارسال نام کاربری ربات، درصورتی‌که تکراری نباشد و قبلاً کسی آن را ثبت نکرده باشد، با ارسال پیامی تبریک می‌گوید و آدرس دسترسی به ربات را در قالب t.me/yourbotusername نشان می‌دهد. بخش مهم‌تر پیام توکن API دسترسی به ربات است که برای مدیریت و کنترل ربات به آن نیاز داریم. در نگه‌داری از آن بسیار مراقب باشید و حتی آن را به کسی نشان ندهید؛ البته درصورت سرقت توکن یا ازدست‌رفتن آن، برای ربات خود می‌توانید توکن جدید تولید کنید.

تولید API ساخت ربات در تلگرام

اکنون می‌توانید با استفاده از این API ربات تلگرامی خام ساخته‌شده را به پلتفرم‌های دیگر مثل Manybot یا FlowXO یا حتی Azure متصل و تنظیمات ربات را ازطریق آن‌ها شخصی و براساس نیاز خود ربات تلگرام را تکمیل کنید. درادامه، روش اتصال ربات تلگرام به پلتفرم FlowXO را بررسی می‌کنیم و سپس سراغ Manybot خواهیم رفت.

بخش دوم

در این بخش، بعد از دریافت API از تلگرام با‌توجه‌به نیاز، می‌توانید از پلتفرم‌های مختلف رایگان برای ساخت ربات تلگرام کمک بگیرید. این پلتفرم‌ها شما را از یادگیری برنامه‌نویسی برای ساخت ربات تلگرام بی‌نیاز خواهند کرد.

ساخت ربات تلگرام با FlowXO

بعد از به‌دست‌آوردن API ربات، باید وارد وب‌سایت FlowXO شوید و حساب کاربری ایجاد کنید. پیشنهاد ما این است که برای امنیت بیشتر از ایمیلی غیر از ایمیل شخصی خود استفاده کنید و بهتر است که به‌طورکلی در هر پلتفرم ایمیل مجزایی داشته باشید.

مرحله اول: وارد وب‌سایت FlowXO شوید و حساب کاربری جدید ایجاد کنید.

ساخت حساب کاربری در FlowXO

مرحله دوم: در حساب کاربری FlowXO در گوشه بالا سمت راست پنل مدیریت روی دکمه‌ی سبزرنگ New + کلیک کنید تا منو کشویی آن باز شود و از بین گزینه‌های موجود روی Bots کلیک کنید.

ساخت ربات تلگرام با FlowXO

مرحله سوم: پنجره دیگری باز می‌شود که در آن پلتفرم‌های مختلف از مسنجر فیسبوک و واتساپ گرفته تا تلگرام دیده می‌شوند. طبیعتاً روی پلتفرم تلگرام بزنید تا به مرحله بعد هدایت شوید. اگر به‌صورت خودکار صفحه‌ی بعدی باز نشد، روی کلید Next در پایین بزنید.

ساخت ربات تلگرام با FlowXO

مرحله چهارم: در این بخش، تنظیمات مدنظر خود را می‌توانید وارد کنید. بخش‌هایی که با علامت «ضروری» قرمز مشخص شده‌اند، باید براساس اطلاعات ربات تکمیل کرد. بنابراین در بخش نام، مجدداً نام انتخاب‌شده برای ربات را وارد کنید. در کادر متن خوشامدگویی نیز، می‌توانید اطلاعات کوتاهی درباره‌ی ربات بدهید و درباره‌ی کارهایش سخن بگویید.

ساخت ربات تلگرام با FlowXO

متأسفانه این پلتفرم از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند؛ بنابراین، بهتر است آن را روی حالت پیش‌فرض و زبان انگلیسی بگذارید. در بخش بعدی، باید نام کاربری را تایپ کنید که در ربات BotFather ثبت کرده‌اید و در کادر بعد از آن نیز، توکن API ربات را وارد کنید. درنهایت، روی دکمه Next بزنید.

مرحله پنجم: اکنون وارد صفحه‌ای می‌شوید که امکان آزمایش آن و آدرس ربات و آدرس لینک ربات برای نصب در گروه را نمایش می‌دهد.

ساخت ربات تلگرام با FlowXO

با زدن روی گزینه‌ی Start Chat، می‌توانید ربات را راه‌اندازی کنید و پیام خوشامدگویی را مشاهده کنید که روی آن تنظیم کرده‌اید.

تست ربات تلگرام ساخته‌شده با FlowXO

در حساب کاربری FlowXO، می‌توانید آمار و ارقام مربوط به ربات تلگرامی خود را مشاهده کنید و از امکانات آن برای ایجاد چت‌ و گفت‌وگوی خودکار بهره‌مند شوید.

مرحله ششم: در پنل مدیریت حساب FlowXO، منویی در سمت چپ مشاهده می‌شود که ازطریق آن می‌توان به امکانات و قابلیت‌های این پلتفرم دسترسی داشت. با اینکه راه‌اندازی حساب کاربری در این پلتفرم رایگان است و برای مدتی نیز سرویس رایگان ارائه می‌دهد، برای دریافت خدمات طولانی‌تر باید اشتراک تهیه کنید.

اکنون برای تنظیم گفت‌وگوی ربات با کاربران در منو سمت چپ روی Flow بزنید تا ربات‌های ساخته‌شده‌ خود را مشاهده کنید. اکنون در کادر مشخصات ربات، روی گزینه‌ Edit بزنید تا وارد تغییرات تکمیلی ربات شوید.

ساخت ربات تلگرام با FlowXO

مرحله هفتم: در این صفحه ابتدا باید روی دکمه مشکی‌رنگ گوشه بالا سمت راست تصویر مشخص شده، بزنید تا ربات روشن شود. درصورت نیاز، می‌توانید در آینده با استفاده از این دکمه ربات را خاموش کنید.

ساخت ربات تلگرام با FlowXO

در بخش ویرایش و فیلتر پیام‌های ربات، پیام یا پیام‌هایی را برای راه‌اندازی ربات می‌توانید انتخاب کنید تا درصورتی که کاربر هرکدام از آن‌ها را بزند، تعاملش با ربات آغاز شود. در‌ادامه، می‌توان پیام‌های بعدی و پاسخ‌های ربات را نیز تغییر داد.

ساخت ربات تلگرام با FlowXO

برای مثال، در رباتی که به‌طور آزمایشی ساختیم، می‌توانید رشته پیام‌های تنظیم‌شده را مشاهده کنید. علاوه‌براین، برای استفاده عمومی از ربات باید روی دکمه‌ Private که در بالای سمت راست تصویر مشخص‌شده بزنید و آن را از حالت خصوصی خارج کنید. همچنین، با علامت «+» مشخص‌شده می‌توان رشته پیام را ادامه داد و موارد مختلف مانند ارسال ویدئو و عکس و حتی فرم برای پرکردن اضافه کرد. درادامه، می‌توانید استفاده از ربات آزمایشی زومیت را نتیجه‌ی مشاهده کنید.

ربات زومیت در تلگرام با FlowXO

مرحله هشتم: یکی از نکات مثبت پلتفرم FlowXO این است که امکان قطع ارتباط آن با API ربات وجود دارد و هرزمان که خواستید، ارتباط ربات خود را با این پلتفرم می‌توانید قطع و از پلتفرم دیگری استفاده کنید. برای این کار باید از منو سمت چپ به بخش Bots بروید و با کلیک روی فلش منو ویرایش، آن را باز کنید تا علاوه‌بر دسترسی به آمار تعاملات و تجزیه و تحلیل پاسخ‌ها، گزینه‌ی قطع ارتباط آن را نیز مشاهده کنید.

ساخت ربات تلگرام با FlowXO

آموزش ساخت ربات تلگرام در Make

پلتفرم make.com نیز مانند FlowXO به‌صورت تحت‌وب سرویسی ارائه می‌دهد که از آن در فرایند ساخت ربات تلگرام می‌توان استفاده کرد. این پلتفرم امکانات بسیار زیادی دارد که برای بهره‌مندی از آن‌ها باید اشتراک ماهانه تهیه کرد؛ البته طرح رایگانی نیز دارد که می‌تواند برای آموزش کافی باشد. مانند آموزش ساخت ربات تلگرام قبلی، در این پلتفرم نیز به ساخت حساب کاربری نیاز داریم. بعد از ساخت حساب کاربری وارد آن شوید و مراحل زیر را طی کنید.

مرحله اول: در نگاه اول، می‌توان دید که این پلتفرم طیف وسیعی از کاربردهای مختلف ربات را پوشش می‌دهد و سناریوهای ازپیش‌آماده‌ متفاوتی ارائه کرده است. روی آیکون تلگرام بزنید تا در پایین سناریوهای مخصوص ساخت ربات تلگرام را مشاهده کنید. در این‌جا قصد داریم ربات تلگرامی بسازیم که از سرویس خبرخوان یا اصطلاحاً RSS وب‌سایت اخبار را در تلگرام پست می‌کند.

ساخت ربات تلگرام با Make

برای ایجاد سناریوهایی که به‌صورت پیش‌فرض ارائه نشده‌اند، باید روی دکمه Create a new Scenario در گوشه بالا سمت راست تصویر کلیک و براساس نیاز خود از بین صدها سرویس زیرپوشش، سرویس مدنظر خود را انتخاب کنید.

مرحله دوم: روی لوگو RSS بزنید و خبرخوان مدنظر خود را وارد کنید.

ساخت ربات تلگرام با Make

سپس با زدن روی Continue، به مرحله‌ی تنظیمات خبرخوان بروید و مشخص کنید که از چه زمانی خبرهای موجود در خبرخوان را در ربات تلگرام منتشر کند. به‌منظور آزمایش، گزینه‌ی تمام آیتم‌های موجود در خبرخوان را انتخاب کردیم. در آخر، روی OK بزنید تا وارد مرحله بعدی شوید.

ساخت ربات تلگرام با Make

مرحله سوم: بعد از زدن روی OK، به‌طور خودکار وارد بخش تنظیمات تلگرام در پلتفرم Make می‌شوید. بدین‌ترتیب، ابتدا روی Add کلیک کنید تا پنجره افزودن اطلاعات ربات ظاهر شود و در آن‌جا نامی برای اتصال و توکن API به‌دست‌آمده از BotFather را وارد کنید و روی Save بزنید تا این اطلاعات ذخیره شوند. پس‌ازآن، به پنجره قبلی بازگردانده می‌شوید تا تنظیمات مربوط به اپلیکیشن RSS را نیز کامل کنید.

ساخت ربات تلگرام با Make

ربات تلگرام خود را در یک کانال یا گروه با دسترسی ادمین اضافه کنید و نام کاربری یا آدرس کانال را با افزودن @ در ابتدای آن، در کادر Chat ID وارد کنید. سپس در کادر Text طبق تصویر دستورها را وارد و دستور پیش‌فرض اپلیکیشن RSS را نیز انتخاب کنید و در آخر روی Continue بزنید تا فرایند تکمیل شود.

مرحله چهارم: بعد از ذخیره تنظیمات، اکنون در صفحه‌ی نخست اتصال خبرخوان به تلگرام قرار داریم و طبق تصویر باید روی دکمه‌ی Run Once در گوشه پایین سمت چپ تصویر کلیک کنیم تا فرایند انتشار خودکار پست به‌واسطه ربات در کانال را آزمایش کنیم.

ساخت ربات تلگرام با Make

در پایین آن نیز، می‌توان برنامه‌ زمانی تعیین کرد که مثلاً هر ۱۵ دقیقه اخبار خبرخوان را منتشر کند. طبق آزمایش، انتشار پست‌های خبرخوان با موفقیت در کانال انجام شد.

ساخت ربات تلگرام با Make

آموزش ساخت ربات تلگرام با Menu Builder Bot

ساخت ربات تلگرام ازطریق ربات‌های ثالث نیز امکان‌پذیر است که یکی از معروف‌ترین آن‌ها Menu Builder Bot نام دارد و امکانات بسیار زیادی برای تنظیم ربات دراختیار کاربر قرار می‌دهد. درادامه، نحوه ساخت ربات تلگرام با استفاده از ربات Menu Builder Bot را بررسی می‌کنیم.

مرحله اول: نام Menu Builder Bot را در قسمت جست‌وجوی تلگرام وارد کنید و از میان نتایج آن را باز و دقت کنید که آدرس دقیق ربات MenuBuilderBot@ باشد و نمونه‌های کپی و تقلبی را استفاده نکنید. بعداز بازکردن، روی دکمه START بزنید تا ربات راه‌اندازی شود و منو آن دردسترس قرار گیرد.

ساخت ربات تلگرام با ربات Menu Builder Bot

مرحله دوم: در پست اولیه این ربات، دستورهای تغییر زبان به‌نمایش درمی‌آید که برای سهولت استفاده، زبان آن را به فارسی می‌توانید تغییر دهید. در منو دکمه‌ای ربات نیز گزینه‌های مختلفی دراختیار کاربر قرار داده شده است که برای آغاز فرایند ساخت ربات تلگرام، باید روی مدیریت ربات‌ها بزنید.

کار با ربات Menu Builder Bot

مرحله سوم: اکنون طبق توضیح ربات Menu Builder Bot روی دکمه‌ افزودن ربات بزنید تا به مرحله‌ بعدی هدایت شوید. به‌طور‌کلی، می‌توان به‌‌رایگان فقط یک ربات تلگرام با این ربات ساخت؛ بنابراین، اگر قبلاً رباتی در آن داشته باشید یا حتی به‌اشتباه رباتی اضافه کردید و قصد داشتید ربات دیگری اضافه کنید، باید از دکمه‌ فهرست منو ربات‌ها، ربات دیگر را پیدا و حذف کنید.

ساخت ربات تلگرام با ربات

بعد از این مرحله، پیامی به‌نمایش درمی‌آید که طبق آن، زمان ارسال API ربات تلگرام ساخته‌شده در BotFather است. بنابراین، طبق دستورالعمل کلید API را برای ربات ارسال کنید.

ساخت ربات تلگرام با ربات Menu Builder Bot

اکنون همان‌طور‌که می‌توان دید، ربات تلگرام شما راه‌اندازی شده است و باید برای ایجاد و تکمیل منو ربات تلگرام جدید، به آدرس ربات تلگرام خود بروید و ادامه‌ فرایند را ازطریق آن انجام دهید.

مرحله چهارم: ربات تلگرامی که با BotFather ساخته‌اید، راه‌اندازی کنید. در ابتدا، امکان تنظیم زبان همچنان وجود دارد؛ بنابراین، درصورت نیاز روی زبان فارسی بزنید. البته همان‌طور‌که می‌توان دید، فقط ۶۶ درصد از ترجمه محیط ربات به فارسی تکمیل شده است، درنتیجه، شاید درادامه کار با آن آسان نباشد و ایراداتی داشته باشد.

ساخت ربات تلگرام با Menu Builder Bot

بعد از تنظیم زبان، روی دکمه‌ ویرایش دکمه‌ها بزنید تا امکان افزودن و ویرایش دکمه‌های موجود برای شما فراهم شود.

مرحله پنجم: طبق دستورالعمل ربات پیش بروید و نام دکمه جدید را وارد کنید.

ساخت ربات تلگرام با ربات Menu Builder Bot

مرحله ششم: بعد از وارد‌کردن نام دکمه، مشخصات کامل دکمه نمایش داده می‌شود و گزینه‌هایی که با آن می‌توان دکمه را شخصی‌سازی کرد و تنظیمات دقیق‌تری روی آن انجام داد، دردسترس شما قرار می‌گیرد. همان‌طور‌که در تصویر مشخص شده است، دکمه‌ای که در حال ویرایش آن هستیم، داخل قلاب [ ] قرار دارد. در همین حالت، روی دکمه‌ ویرایش پست‌ها بزنید.

ربات Menu Builder Bot

مرحله هفتم: اکنون برای دکمه‌ انتخاب‌شده پیامی را تنظیم می‌کنیم؛ البته به‌جای پیام، می‌توانیم پرسش نیز اضافه کنیم. در فرایند ثبت پیام در دکمه، زبان فارسی ربات ایجاد مشکل کرد؛ بنابراین، به‌اجبار زبان را به انگلیسی تغییر دادیم. متن پیام مدنظر خود را وارد کنید، با استفاده از دستور %firstname% در پیام، نام فردی که در حال راه‌اندازی ربات است، می‌توانید در دل پیام قرار دهید.

ساخت ربات تلگرام با ربات Menu Builder Bot

برای مثال، می‌خواهید به‌جای پیامی که به‌صورت آزمایشی درج کردیم، لینک راه‌های ارتباطی یا حتی نام کاربری پشتیبانی را قرار دهید. برای قراردادن لینک در پیام ربات نیز، طبق تصویر زیر عمل کنید.

لینک گذاشتن در پیام ربات تلگرام

کلمه‌ای که می‌خواهید در آن لینک‌دهی کنید، در تلگرام دسکتاپ انتخاب و روی آن کلیک‌راست کنید. از منو باز‌شده روی Formatting بروید تا زیرمنو آن نیز باز شود و در آن منو، آخرین گزینه، یعنی Create Link را انتخاب کنید.

لینک‌دهی در پیام تلگرام

اکنون، در پنجره بازشده جدید می‌توانید در کادر URL آدرس مدنظر خود را قرار دهید. درنهایت، پیام را ارسال کنید تا ربات با ارسال پیامی متن دریافت‌شده از سمت شما را نشان دهد و با زدن روی گزینه‌ «افزودن» یا Add آن را تأیید کنید. سپس از منو ربات روی «توقف ویرایش» یا Stop Editor کلیک کنید تا پیام ذخیره شود.

ساخت ربات تلگرام آزمایشی زومیت

ساخت ربات تلگرام با ربات Menu Builder Bot پیچیدگی خاصی ندارد؛ اما ربات‌های مختلف دیگری نیز وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توان ربات تلگرام ساخت. برای مثال، ChatfuelBot و ManyBot CreateyourBot از‌جمله این ربات‌ها هستند. طرح رایگان ربات Menu Builder Bot امکان افزودن یک ربات را به شما می‌دهد و تا ۵۰٬۰۰۰ پیام ماهانه را پشتیبانی می‌کند. استفاده از این ربات برای کسب‌وکارهای کوچک مناسب است.

پلتفرم‌ها و ربات‌های دیگری نیز ممکن است برای ساخت ربات تلگرام وجود داشته باشند و از همه مهم‌تر نیز درصورت داشتن دانش فنی برنامه‌نویسی، می‌توانید ربات تلگرام پیشرفته خود را از پایه برنامه‌نویسی کنید. علاوه‌براین، سرویس ابری آژور مایکروسافت در دل خود امکان ساخت و مدیریت ربات تلگرام را دارد که به‌لطف API ارائه‌شده تلگرام می‌توان ازطریق آژور نیز اقدام کرد.

سوالات متداول زومیت

  • ساخت ربات تلگرام بدون برنامه‌نویسی امکان‌پذیر است؟

    بله، تمام روش‌های آموزش ساخت ربات تلگرام در این مقاله بدون نیاز دانش فنی برنامه‌نویسی هستند؛ بنابراین، با کمک پلتفرم‌های مجزا و ربات‌های تلگرامی می‌توان بدون نیاز به برنامه‌نویسی ربات تلگرام ساخت.

  • هزینه ساخت ربات تلگرام چقدر است؟

    ساخت ربات تلگرام به‌طورکلی با روش‌های معرفی‌شده هزینه‌ای ندارد؛ مگر آنکه بخواهید از طرح‌های اشتراکی پلتفرم‌ها استفاده یا ربات تلگرام پیشرفته خود را از پایه برنامه‌نویسی کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات