برای درامان‌ماندن از ابتلا به کرونا در جلسه کنکور چه کارهایی انجام دهیم؟

سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
کنکور سراسری سال ۹۹، فردا چهارشنبه ۲۹ مرداد در سراسر کشور آغاز می‌شود. در این مقاله بایدها و نبایدهایی را که داوطلبان کنکوری برای پیشگیری از کرونا ملزم به رعایت آن‌ها‌ هستند، مرور می‌کنیم.
تبلیغات

کنکور،بزرگ‌ترین رقابت علمی کشور، به‌سبب سرنوشت‌ساز بودنش حتی در شرایط عادی نیز یک چالش بزرگ برای داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها محسوب می‌شود. برگزاری کنکور امسال نیز به جهت شیوع ویروس کرونا به دغدغه و نگرانی بزرگی تبدیل شده است. به‌دنبال همه‌‌گیری کووید ۱۹ در سطح جهانی، نگرانی برای سلامتی فردی و اجتماعی به نگرانی قبولی در کنکور اضافه شده است و داوطلبان کنکور، فضای پرتنش روزهای قبل از کنکور را با استرس مضاعفی سپری می‌کنند. تعطیلی مدارس، کلاس‌های کنکور و تقویتی، سالن‌های مطالعه و کتابخانه‌ها و دیگر مکان‌های مورد نیاز برای مطالعه کنکور شرایط خاصی را برای داوطلبان کنکور سال جاری فراهم کرده و منجر به تأثیرات مخربی از نظر روحی و روانی شده است.

ابتدا تصور بر این بود که با شدت گرفتن موج‌های کرونا، کنکور با جا‌به‌جایی یک تا دوماهه برگزار شود؛ اما مستمر بودن کرونا و پیدا نکردن واکسن آن، منجر به اعلام برگزاری کنکور در این شرایط بسیار سخت شد.

از مهم‌ترین راه‌های کاهش شیوع ویروس کرونا قطع زنجیره‌ی تماس، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و ماندن در خانه است؛ چرا که ماندن در خانه میزان ابتلا به کرونا را تا ۱۰ برابر کاهش می‌دهد. بااین‌حال، داوطلبان به‌علت برگزاری کنکور ناچار به شرکت در جلسه هستند. به همین دلیل لازم است که قبل از حضور در جلسه‌ی امتحان، اطلاعاتی راجع به ایمنی از کرونا و رعایت نکات بهداشتی داشته باشیم تا بتوانیم بهتر از خودمان و دیگران مراقبت کنیم.

سال‌های گذشته، مشاوران در روزهای باقی‌مانده به کنکور، به دانش‌آموزان توصیه می‌کردند که فضایی مشابه فضای کنکور را شبیه‌سازی کنند و در محیط آرام خانه با لباسی رسمی، آزمون‌های آزمایشی کنکور را انجام دهند. این روزها پوشیدن ماسک هم به آن پوشش رسمی اضافه شده است تا داوطلبان با تمرین استفاده از ماسک برای جلسه کنکور آمادگی داشته باشند. همچنین لازم است که در این شرایط دشوار، داوطلبان مثبت‌اندیش باشند و استرس‌های کرونایی را با ملزم کردن خود به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از بین ببرند.

حال به بررسی چند نکته ایمنی برای حضور در حوزه‌های برگزاری کنکور می‌پردازیم.

  • داوطلبان در جلسه کنکور باید از ماسک‌های سه‌لایه‌ی معمولی استفاده کنند و در تهیه‌ی ماسک به اندازه بودن و مناسب بودن آن برای صورت نیز خود دقت داشته باشند. برای مثال کش ماسک آنقدر شل نباشد که باعث جابجایی ماسک روی صورت شود.
  • داوطلبان باید سعی کنند تا حد لزوم ازطریق دست خود برخوردی با ماسک نداشته باشند.
  • باتوجه‌به گرمای هوا، همراه بردن آب یا نوشیدنی خنک ضروری است.
  • علاوه بر وسایل موردنیاز برای امتحان مانند مداد و پاک‌کن، باید مواد ضدعفونی کننده و یک ماسک اضافه را نیز در اولویت قرار داد تا در صورت هر اتفاق احتمالی، ناچار به قرض گرفتن وسایل یا ماسک از سایر دانش‌آموزان نشود.
  • استفاده از شیلد می‌تواند محافظت بیشتری در داوطلبان کنکور ایجاد کند؛ پس اگر داوطلبان قادر به استفاده و تحمل آن تا پایان جلسه کنکور هستند، می‌توانند از شیلد استفاده کنند.
  • بهتر است که داوطلبان برای شرکت در جلسه‌ی امتحان از وسایل نقلیه شخصی یا تاکسی دربست استفاده کنند تا در مسیر حوزه‌ی مربوطه، خطری آن‌ها را تهدید نکند.
  • اگر امکان استفاده از وسیله نقلیه شخصی برای عده‌ای وجود نداشته باشد، لازم است که علاوه بر ماسک از محلول یا ژل ضدعفونی استفاده شود و قبل و بعد از سوار شدن از وسیله‌ی نقلیه، دست‌ها ضدعفونی شود.
  • برای جلوگیری از تجمعات غیرضروری، بهتر است که والدین داوطلبان در خانه بمانند تا ناخواسته باعث افزایش شیوع کووید ۱۹ نشوند.
  • در جلسه‌ی آزمون نیاز است که داوطلبان به کسی نزدیک نشوند و همچنین از دیگران هم بخواهند که فاصله‌ی مقررشده را رعایت کنند. به همین دلیل صندلی‌ها با فاصله‌ی فیزیکی مصوب ۱۸۰ سانتی‌متر از هم، چیده شده است.
  • اگر داوطلب، خودش یا دیگری را با نشانه‌ی بیماری شناسایی کرد، لازم است که به مسئولان حوزه اطلاع دهد، زیرا محل­‌های مجزا در هر حوزه جهت برگزاری آزمون برای داوطلبانی که دارای علائم مشکوک به بیماری هستند پیش­بینی شده است و آن‌ها برای این شرایط نیز تدابیری در نظر گرفته‌اند.
  • داوطلبان باید دسته‌ی صندلی خود را قبل از نشستن روی آن ضدعفونی کنند، هیچ‌کدام از وسائل خود را روی زمین نگذارند.
  • دفترچه سوالات کنکور و مداد نباید به صورت‌ نزدیک شود.
  • لازم است که داوطلبان قبل از شرکت در جلسه کنکور یک صبحانه مفصل میل کرده باشند تا در طول ساعت برگزاری کنکور از خوردن مواد غذایی پرهیز کنند.
  • در صورت نیاز به مصرف مواد غذایی، لازم است که به خوراکی دست زده نشود و دست به‌طور مستمر در طول خوردن خوراکی ضدعفونی شود.
  • داوطلبان پس از پایان آزمون و ضدعفونی کردن دست خود، باید خیلی سریع از محل مدنظر خارج و همچنان نیز به کسی نزدیک نشوند.
  • در هنگام ورود به منزل اولین کار لازم برای داوطلب، دور انداختن ماسک بدون تماس دست با سطح خارجی آن و شست‌وشوی سریع دست و صورت با آب و صابون است.

همه‌ی داوطلبان ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند و این وظیفه‌ی فردی و اجتماعی ما است که برای پیشگیری از انتقال این بیماری تلاش کنیم. همچنین در نظر داشته باشید که سهم عمده‌ای از حفظ سلامتی بر عهده‌ی خود ما است و رعایت الزامات بهداشتی هم فقط مختص کنکور سراسری نیست بلکه در شرایط دشوار دنیا به‌دلیل اپیدمی کرونا، رعایت پروتکل‌ها در تمام مراحل زندگی ما الزامی است.

به جهت حفظ سلامت داوطلبان و افزایش حوزه‌های امتحان، روزهای برگزاری کنکور سراسری امسال از دو به چهار روز افزایش یافته است. زمان‌بندی برگزاری آزمون گروه آزمایشی هنر، صبح روز چهارشنبه ۲۹ مرداد ماه، گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی صبح روز پنجشنبه ۳۰ مرداد، گروه آزمایشی علوم تجربی صبح روز جمعه ۳۱ مرداد و گروه آزمایشی زبان نیز صبح روز شنبه یکم شهریورماه ۹۹ برگزار خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات