چگونه میزان دسترسی اپلیکیشن‌ها به موقعیت مکانی را مدیریت کنیم

شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
امروزه دسترسی اپلیکیشن‌های دستگاه‌های iOS و اندروید به موقعیت مکانی کاربران به معضل بزرگی تبدیل شده است؛ اما می‌توان میزان دسترسی به این اطلاعات را کنترل یا متوقف کرد.
تبلیغات

امروزه حفظ حریم خصوصی از دغدغه‌های اصلی کاربران گوشی‌های هوشمند است و حتی در برخی از موارد این موضوع ممکن است به مسئله‌ی نگران‌کننده‌ای تبدیل شود. برخی از شرکت‌ها با ایجاد اپلیکیشن‌های جذاب و گسترش استفاده از آن‌ها، سعی می‌کنند به اطلاعات شخصی افراد دست یابند و از این اطلاعات به شیوه‌های مختلف استفاده کنند.

توانایی اپلیکیشن‌های مختلف برای ردیابی موقعیت مکانی (Location) کاربران، از بزرگ‌ترین معضلات در‌رابطه‌با نقض حریم خصوصی محسوب می‌شود. برخی از اپلیکیشن‌ها حتی از توانایی ردیابی لحظه‌به‌لحظه‌ی کاربران و اطلاع از مدت زمان توقف آن‌ها در هر مکان نیز برخوردار هستند. متاسفانه این حقیقت را نمی‌توان کتمان کرد و تنها راه مقابله با مشکل، توقف قابلیت مکان‌یابی اپلیکیشن‌های مذکور است.

دستیابی به موقعیت مکانی

روزنامه‌ی نیویورک تایمز با ارائه‌ی گزارشی مستند در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، ثابت کرد که اطلاعات مرتبط‌با موقعیت مکانی کاربران پیوسته ثبت و آرشیو می‌شود. این گزارش پس از بررسی مجموعه داده‌های یکی از شرکت‌هایی که اطلاعات شخصی افراد را از طریق اپلیکیشن‌های موردعلاقه‌ی آن‌ها جمع‌آوری می‌کرده، ارائه شده است (این اطلاعات از ۱۲ میلیون گوشی هوشمند جمع‌آوری شده بود) و برای تهیه‌ی آن بیش از ۵۰ میلیون پرسشنامه دربردازنده‌ی اطلاعات مکانی ثبت‌‌شده نیز بررسی شد. متأسفانه در‌حال‌حاضر هیچ قانونی برای منع جمع‌آوری اطلاعات شخصی و فروش آن‌ها بدون رضایت افراد وجود ندارد و این موضوع می‌تواند نگرانی‌های ناشی از نقض حریم خصوصی را تشدید کند؛ البته برخی از شرکت‌های فعال در زمینه‌ی جمع‌آوری اطلاعات شخصی سعی می‌کنند به کاربران نگران خود اطمینان دهند که اطلاعات حساس آن‌ها فقط دراختیار شرکای قابل‌اعتمادشان قرار می‌گیرد؛ اما این تلاش‌ها بیهوده به‌نظر می‌رسند.

دستیابی به موقعیت مکانی می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به‌دنبال داشته باشد

برخی از کاربران تصور می‌کنند که اطلاعات شخصی آن‌ها برای کسی مهم نیست و به همین دلیل چندان نگران این موضوع نیستند. این اطلاعات درظاهر فقط برای اهداف تبلیغاتی جمع‌آوری می‌شوند، اما امکان سوءاستفاده از آن‌ها با روش‌های غیرقابل‌پیش‌بینی و غیراخلاقی نیز وجود دارد و جمع‌آوری آن‌ها می‌تواند اتفاقات ناخوشایندی مثل ایجاد مشاجره و نزاع بین احزاب‌ در رقابل‌های سیاسی، افشای اسرار یا اطلاعات محرمانه مرتبط‌با شرایط جسمی افراد یا قراردادن افراد در معرض خطرهای قانونی یا کاری جهت انجام فعالیت‌های سیاسی یا فعالیت‌هایی با اهداف شخصی را نیز به‌دنبال داشته باشد.

ردیابی موقعیت مکانی

بدون تردید بیان این مسائل شما را کم‌وبیش نگران کرده؛ اما میزان و چگونگی دسترسی اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند به اطلاعات شخصی ازجمله اطلاعات مرتبط‌با موقعیت مکانی افراد، قابل‌کنترل است و همین موضوع می‌تواند نگرانی‌های کاربران دررابطه‌با نقض حریم خصوصی را کاهش دهد. درصورتی‌‌که با نحوه‌ی یافتن موقعیت مکانی توسط اپلیکیشن‌های مختلف آشنا باشید، بهتر می‌توانید بفهمید که چه زمانی و چگونه باید از سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های موقعیت‌یابی گوشی خود استفاده کنید.

درصورتی‌که می‌خواهید از قابلیت مسیریابی دقیق و قسمت به قسمت استفاده کنید، توصیه می‌کنیم به اپلیکیشن اجازه دهید به موقعیت مکانی‌تان دسترسی داشته باشد یا زمانی‌که در شهر یا کشور دیگری هستید و می‌خواهید بدانید عکس‌هایی که گرفته‌اید در چه مکانی گرفته شده‌اند، باید قابلیت مکان‌یابی اپلیکیشن دوربین را فعال کنید. همچنین در صورتی‌که می‌خواهید گوشی خود را ردیابی کنید یا آن را گم کرده‌اید، می‌توانید از قابلیت‌‌هایی که برای یافتن گوشی ایجاد شده‌اند، استفاده کنید؛ از سویی دیگر در برخی از اپلیکیشن‌ها مثل اپلیکیشن‌های پیش‌بینی آب‌‌وهوا یا اپلیکیشن‌های خبررسان، یافتن موقعیت دقیق مکانی اصلا ضروری نیست.

دسترسی به موقعیت مکانی کاربران در برخی از اپلیکیشن‌ها اصلا ضروری نیست

چنانچه درمورد جمع‌آوری اطلاعات شخصی و نقض حریم خصوصی خودتان نگران هستید، ابتدا باید بدانید که چه اپلیکیشن‌هایی به موقعیت مکانی شما دسترسی دارند و چگونه می‌توان از ویژگی‌های کنترل‌کننده‌‌های آن‌ها برای محدود‌کردن به اشتراک‌گذاری این اطلاعات با شرکت‌های سازنده‌ی اپلیکیشن‌ها استفاده کرد. کاربران iOS و اندروید می‌‌توانند تنظیمات لازم را به‌سادگی و در مدت کوتاهی انجام دهند. اگرچه قطع دسترسی شرکت‌های سازنده‌ی اپلیکیشن‌ها به موقعیت مکانی کاربران تقریبا امکان‌‌پذیر نیست؛ اما می‌توان با فعال‌کردن چند گزینه، دسترسی به این اطلاعات را که در هر زمانی‌که ضرورتی ندارد و تا جای ممکن محدود کرد. در ادامه با ما باشید تا با نحوه‌ی انجام این تنظیمات در iOS و اندروید آشنا شوید.

دسترسی اپلیکیشن ها به موقعیت مکانی

iOS

در این مقاله نحوه‌ی انجام تنظیمات در iOS 13.3، جدیدترین نسخه‌ی iOS آموزش داده شده است؛ البته روش انجام این کار در نسخه‌های قدیمی‌تر نیز تقریبا مشابه است و با انجام این تنظیمات می‌توانید از به‌اشتراک‌گذاری غیرضروری اطلاعات مکانی‌تان با دیگران از طریق گوشی‌های آیفون جلوگیری کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات