احتمال مرگ بر اثر کووید در افراد واکسینه‌نشده ۱۱ برابر بیشتر است

شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
بر اساس مطالعات مختلف در ایالات متحده، احتمال بستری و مرگ بر اثر کووید ۱۹ در افراد واکسینه‌نشده بسیار بیشتر از افرادی است که واکسن کووید را دریافت کرده‌اند.
تبلیغات

یک روز پس از دستور واکسیناسیون گسترده از سوی بایدن برای ترغیب نیروی کار آمریکایی برای دریافت واکسن ویروس کرونا، مقامات بهداشتی آمریکایی نتایج مطالعاتی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد واکسن‌ها تا چه حد در پیشگیری از عفونت، بستری و مرگ حتی در شرایطی که گونه بسیار مسری دلتا در جامعه شیوع گسترده‌ای دارد، مؤثر هستند.

سه مطالعه که داده‌های مناطق مختلفی از ایالات متحده را شامل می‌شد، قدرت محافظت واکسن‌ها را ارزیابی کرد. به گزارش نیویوک تایمز، یکی از مطالعات بیش از ۶۰۰ هزار مورد عفونت ناشی از ویروس کرونا را در ۱۳ ایالت بررسی کرده بود که نشانگر حدود یک‌چهارم از جمعیت آمریکا بود. مطالعه نتیجه گرفت افرادی که به‌طور کامل واکسینه نشده بودند، در برابر عفونت و مرگ ناشی از ویروس بسیار آسیب‌پذیرتر هستند.

طبق این مطالعه، احتمال عفونی‌ شدن واکسینه‌نشده‌ها نسبت به افراد واکسینه‌شده ۴٫۵ برابر، احتمال بستری‌ شدن این افراد ۱۰ برابر و احتمال مرگ براثر ویروس کرونا در آن‌ها ۱۱ برابر بیشتر است. محافظت واکسن در برابر بستری شدن و مرگ حتی زمانی که گونه دلتا شکل غالب عفونت بود، همچنان قوی است؛ اما اثربخشی واکسن در پیشگیری از عفونت از ۹۱ درصد به ۷۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

دکتر روشل والنسکی، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، در نشستی که روز جمعه در مورد کووید در کاخ سفید برگزار شد، گفت: «همان‌طور که در مطالعات بسیاری نشان داده‌ایم، واکسیناسیون مؤثر است.»

کارشناسان همیشه انتظار داشتند با واکسیناسیونِ تعداد بیشتری از مردم، شماری از افراد واکسینه‌شده نیز در بیمارانِ بستری‌شده در بیمارستان، ظاهر شوند. دکتر والنسکی می‌گوید:

آنچه مجدداً بر آن تأکید می‌کنم، این است که هنوز بیش از ۹۰ درصد از افراد بستری‌شده در بیمارستان، افرادی هستند که واکسن را دریافت نکرده‌اند. تعداد افراد واکسینه‌نشده بستری‌شده در بیمارستان در مقایسه‌ با تعداد افراد واکسینه‌شده، بیش از ده برابر بالاتر است.

افراد واکسینه‌نشده یکنواخت نیستند. آن‌ها شامل افرادی هستند که حتی پیش از دنیاگیری ویروس کرونا مخالف واکسن بودند. این گروه اطلاعات غلطی را باور دارند که در اینترنت منتشر می‌شود و به‌دروغ ادعا می‌کند واکسن‌ها معمولا عوارض و آسیب‌های خطرناکی به دنبال دارند.

همچنین آمریکایی‌های واکسینه‌نشده‌ای وجود دارند که دسترسی کمی به مراقبت‌های بهداشتی دارند و سال‌ها است به پزشک مراجعه نکرده‌اند و ارتباط خود را با مراکز پزشکی قطع کرده‌اند یا اینکه واقعا از سوزن می‌ترسند. برخی نیز از این موضوع نگران هستند که واکسن‌ها خیلی سریع ساخته شده‌اند؛ با اینکه آن‌ها حاصل چند دهه پژوهش علمی هستند.

برخی هم قبلاً دچار کووید شده‌اند و بر این باورند که دارای ایمنی هستند و به واکسن نیازی ندارند. البته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری از افرادی که قبلاً دچار ویروس شده‌اند، خواسته است واکسن را دریافت کنند؛ زیرا ایمنی طبیعی ممکن است برای پیشگیری از عفونت مجدد کافی نباشد.

میلیون‌ها فرد آمریکایی واکسینه‌نشده نیز در این زمینه انتخابی ندارند: آن‌ها کمتر از ۱۲ سال سن دارند و باید منتظر واکسنی باشند که برای استفاده‌ی آن‌ها تأیید شود.

دو مطالعه‌ی دیگر که روز جمعه منتشر شد، کاهش محافظت حاصل از واکسن‌ها را در افراد سالخورده نشان می‌داد. یکی از این مطالعات که در پنج مرکز پزشکی امور کهنه‌سربازان آمریکا انجام شده بود، نشان داد محافظت واکسن در برابر بستری‌ شدن با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند: از ۹۵ درصد برای بزرگسالان ۱۸ تا ۶۴ ساله به ۸۰ درصد برای افراد ۶۶ ساله و مسن‌تر. مطالعه دوم نشان داد اثربخشی واکسن در سن ۷۵ سالگی کم می‌شود.

یافته‌های مطالعات جدید می‌تواند به شناسایی جمعیت‌هایی که ممکن است به دوزهای اضافه یا تقویت‌کننده نیاز داشته باشند، کمک کند. در ماه آگوست، سازمان غذا و داروی آمریکا سومین دوز واکسن‌های ویروس کرونای فایزر٫بیوان‌تک و مدرنا را برای برخی افراد دارای سیستم ایمنی ضعف از جمله بیماران دارای عضو پیوندی تأیید کرد؛ اما مقامات گفته‌اند داده‌هایی کافی در‌این‌باره وجود ندارد که آیا اثربخشی واکسن‌ها در طول زمان کاهش پیدا می‌کند تا دوزهای اضافه برای بزرگسالان سالم توصیه شود.

داده‌ها همچنین نشان می‌دهند واکسن مدرنا ممکن است در مقایسه‌ با واکسن فایزر، در پیشگیری از عفونت و بستری ناشی‌ از گونه دلتا، کمی مؤثرتر باشد. هر دو واکسن mRNA از واکسن جانسون اند جانسون نرخ کارایی بیشتری داشتند؛ اما این مطالعات از اول برای مقایسه‌ی مستقیم اثربخشی واکسن‌های مختلف طراحی نشده بود. در مطالعه‌ی ۳۳ هزار مواجهه‌ی پزشکی در ۹ ایالت بین ژوئن تا آگوست، واکسن مدرنا دارای نرخ اثربخشی ۹۲ درصد در برابر عفونت بود؛ درحالی‌که نرخ اثربخشی فایزر ۷۷ درصد به دست آمد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات