با گسترش گونه دلتا، آمار بستری شدن کودکان افزایش پیدا کرده است

یک‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
بر اساس مطالعات مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده، گونه دلتا موجب افزایش نرخ بستری‌ شدن کودکان مبتلا به کووید ۱۹ شده است.
تبلیغات

بر اساس دو مطالعه‌ی جدید مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده، نرخ بستری‌ شدن کودکان به خاطر کووید ۱۹ در طول تابستان امسال، همگام با گسترش گونه بسیار واگیردار دلتا در سراسر کشور آمریکا افزایش یافته است.

به گزارش نیویورک تایمز، یکی از مطالعات جدید نشان داد از اواخر ژوئن تا اواسط آگوست، نرخ بستری‌ شدن کودکان و نوجوانان در آمریکا تقریبا پنج برابر شده است. البته واکسیناسیون موجب تفاوت شده و در جریان موج تابستان امسال، نرخ بستری‌ شدن در نوجوانان واکسینه‌نشده ده برابر نوجوانان واکسینه‌شده بوده است.

طبق مطالعه‌ی دوم، نرخ بستری‌ شدن کودکان در بیمارستان در ایالت‌های دارای پایین‌ترین نرخ واکسیناسیون نسبت‌ به ایالت‌هایی که نرخ واکسیناسیون آن‌ها بالا بوده، تقریبا چهار برابر بیشتر است.

این مطالعات که روز جمعه منتشر شد، پاسخ‌های روشنی در‌این‌باره ارائه نمی‌دهد که آیا گونه دلتا نسبت‌ به نسخه‌های قبلی ویروس موجب بیماری شدیدتری در کودکان می‌شود. افزایش موارد بستری کودکان می‌تواند ناشی‌ از واگیردارتر بودن این گونه نیز باشد. در واقع مطالعه‌ای نشان داده است نسبت کودکان بستری‌شده با بیماری شدید در اواخر ژوئن و جولای یعنی زمانی که گونه دلتا در آمریکا به گونه غالب ویروس کرونا تبدیل شد، تغییری نکرده است.

نرخ‌های گزارش‌شده در مطالعات مرکز کنترل و پیشگیری بیماری بر اساس داده‌های دو سیستم نظارتی ملی شامل بیمارستان‌هایی در ۴۹ ایالت و واشینگتن دی‌سی است.

در یکی از این مطالعات، پژوهشگران دریافتند که از ماه جولای، یعنی زمانی که گونه دلتا غالب شد، نرخ موارد جدید ویروس کرونا در کودکان ۱۷ ساله و کمتر افزایش پیدا کرده است. آمار مراجعه به اورژانس مرتبط با کووید و بستری‌ شدن در بیمارستان نیز افزایش پیدا کرده بود. دکتر دیوید سیگل، نویسنده مقاله، می‌گوید:

دیدیم که مراجعه به اورژانس و موارد بستری در حال افزایش است. ممکن است این‌طور باشد که دلتا موجب بیماری شدیدتری می‌شود یا قدرت انتقال بالاتری دارد. این مسئله می‌تواند ناشی از عوامل دیگری مانند پوشیدن ماسک نیز باشد.

مطالعه همچنین نشان داد که آمار مراجعه به اورژانس مرتبط با کووید و بستری‌ شدن کودکان در بیمارستان، در ایالت‌های دارای کمترین پوشش واکسیناسیون در مقایسه‌ با ایالت‌های با نرخ واکسیناسیون بالا، بیش از سه برابر بیشتر است. این امر بر اهمیت واکسیناسیون گسترده برای محافظت از کودکان تأکید می‌کند.

به گفته‌ی پژوهشگران، از دیگر عوامل مهمی که ممکن است بر تفاوت‌های منطقه‌ای تأثیر بگذارد، پوشیدن ماسک و رعایت فاصله‌گیری اجتماعی است.

ماه گذشته، با گسترش دلتا، شیوع کووید در کودکان نسبت‌ به اوایل تابستان افزایش پیدا کرد و به ۱۶٫۲ مورد در ۱۰۰ هزار کودک ۴ ساله و جوان‌تر؛ ۲۸٫۵ مورد در ۱۰۰ هزار کودک ۵ تا ۱۱ ساله و ۳۲٫۷ مورد در ۱۰۰ هزار کودک ۱۲ تا ۱۷ ساله رسید. این نرخ افزایش قابل‌ توجهی نسبت‌ به پایین‌ترین سطح ماه ژوئن نشان می‌دهد که ارقام آن به این شکل بود: ۱٫۷ مورد در ۱۰۰ هزار کودک ۴ ساله یا جوان‌تر؛ ۱٫۹ مورد در ۱۰۰ هزار کودک ۵ تا ۱۱ ساله و ۲٫۹ مورد در ۱۰۰ هزار کودک ۱۲ تا ۱۷ ساله. نسبتِ بیماران کووید زیر ۱۷ سال که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شدند، از ۱۰ تا ۲۵ درصد از آگوست ۲۰۲۰ تا ژوئن گذشته متغیر بوده و در جولای ۲۰۲۱ در حد ۲۰ درصد مانده است.

پژوهشگران در مطالعه‌ی دوم داده‌های شبکه نظارتی Covid-Net را تجزیه‌و‌تحلیل کردند که شامل اطلاعاتی در مورد بستری‌ شدن در ۹۹ شهرستان در ۱۴ ایالت بود. پژوهشگران دریافتند که در طول دنیاگیری (از اول مارس ۲۰۲۰ تا ۱۴ آگوست ۲۰۲۱) ۴۹٫۷ مورد بستری مرتبط با کووید در هر ۱۰۰ هزار کودک و نوجوان مبتلا به کووید وجود داشته؛ اما نرخ‌های هفتگی از جولای در حال افزایش بوده است. در طول هفته‌ی منتهی به ۱۴ آگوست، ۱٫۴ مورد بستری مرتبط با کووید به ازای هر ۱۰۰ هزار کودکان وجود داشت؛ درحالی‌که این رقم در اواخر ژوئن و اوایل جولای، ۰٫۳ بود.

نرخ بستری‌ شدن با شدت بیشتری در کودکان ۴ ساله و جوان‌تر افزایش یافته است. در هفته‌ی منتهی‌ به ۱۴ آگوست، ۱٫۹ مورد بستری به ازای ۱۰۰ هزار کودک در آن گروه سنی وجود داشت که تقریبا ده برابر چیزی است که اواخر ژوئن مشاهده می‌شد.

اما بر اساس داده‌های محدودی که تاکنون وجود دارد، به‌ نظر نمی‌رسد گونه دلتا بر شیوع بیماری شدید یا مرگ در میان کودکان که در طول کل دنیاگیری در حد نسبتا ثابت و پایینی بوده است، تأثیری داشته باشد. در میان کودکان و نوجوانانی که از ۲۰ ژوئن تا ۳۱ جولای بستری شده بودند، ۲۳٫۲ درصد در بخش‌های مراقبت‌های ویژه پذیرش شدند، ۹٫۸ درصد به تهویه مکانیکی نیاز پیدا کردند و ۱٫۸ درصد نیز از دنیا رفتند. این ارقام تقریبا مشابه همان ارقامی است که پیش از گسترش گونه دلتا در کودکانی که براثر کووید بستری می‌شدند، دیده می‌شد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات