گسترش گونه دلتا اثربخشی واکسن‌های کووید را به‌اندازه درخورتوجهی کاهش داده است

چهارشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا حاکی از آن است که با گسترش گونه دلتا اثربخشی واکسن‌های کووید ۱۹ از ۹۰ به ۶۶ درصد کاهش پیدا کرده است.
تبلیغات

براساس گزارش به‌روزشده‌ای از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) که روز سه‌شنبه منتشر شد، اثربخشی واکسن‌های کووید ۱۹ در پیشگیری از عفونت در مطالعه‌ای روی کارکنان خط مقدم، هم‌گام با ظهور و گسترش گونه دلتا در آمریکا از حدود ۹۰ به ۶۶ درصد کاهش پیدا کرد.

مطالعه مذکور که به مطالعه HEROES-RECOVER معروف است، بیش از چهار‌هزار نفر از کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی و نیروهای امدادی و دیگر کارکنان خط‌مقدم در شش ایالت آمریکا را شامل می‌شود که به‌صورت هفتگی ازنظر عفونت SARS-CoV-2 آزمایش داده‌اند. از هر پنج نفر، بیش از چهار نفر واکسن و بیشتر آن‌ها واکسن‌های mRNA شرکت مدرنا یا فایزر/بیو‌ان‌تک را تزریق کرده بودند.

پژوهشگران قبلا گزارش کرده بودند که از ۱۴ دسامبر ۲۰۲۰ (هم‌زمان با آغاز واکسیناسیون مردم‌)، تا ۱۰ آوریل ۲۰۲۱، واکسن‌ها در پیشگیری از عفونت بدون علامت و دارای علامت SARS-2 تقریبا ۹۱ درصد مؤثر بودند. یافته‌ها حاکی از توانایی واکسن‌ها برای مهار کامل عفونت و کاهش انتقال بود. کارآزمایی‌های بالینی که به تأیید واکسن‌ها منجر شدند، به‌طورکلی بر اثربخشی روی پیشگیری از موارد دارای علامت کووید ۱۹ متمرکز بودند.

گفتنی است آن مطالعه پیش از گسترش گونه دلتا در آمریکا انجام شده بود. پژوهشگران در مطالعه جدید که در نشریه MMWR مرکز کنترل و پیشگیری بیماری منتشر شد، گزارش کردند در بازه زمانی جدیدتر که داده‌های زمان انتشار دلتا را شامل می‌شود، اثربخشی واکسن به ۶۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

درحالی‌که کارشناسان درباره تکیه بر مطالعه‌ای واحد از دنیای واقعی در تعیین اثربخشی واکسن دربرابر عفونت هشدار می‌دهند، مطالعات دیگری که سعی کرده‌اند اثربخشی واکسن‌ها را در پیشگیری از عفونت تعیین کنند، به‌طورکلی کاهش اثربخشی دربرابر دلتا را نیز نشان داده‌اند و برخی برآوردها در محدوده برآورد مطالعه جدید مرکز کنترل و پیشگیری بیماری بوده است.

 گفتنی است یافته‌های مطالعه جدید با روایت کلی دوران دلتا در دنیاگیری مطابقت دارد. در بهار، همان‌طورکه مشخص شد، واکسن‌ها از بیشتر عفونت‌ها جلوگیری می‌کنند، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری توصیه کرد افراد واکسینه‌شده دیگر به زدن ماسک نیازی ندارند. بااین‌حال با گسترش گونه دلتا، مشخص شد که دلتا موجب عفونت‌های پس از واکسیناسیون بیشتری درمقایسه‌با گونه‌های پیشین ویروس می‌شود.

همچنین، دانشمندان به این نتیجه رسیدند افراد واکسینه‌شده‌ای که هنوز به گونه دلتا آلوده بودند، ویروس را به دیگران می‌توانند منتقل کنند؛ اگرچه به‌اندازه افراد واکسینه‌نشده‌ای که به دلتا آلوده می‌شوند، عفونی نیستند. این یافته‌ها موجب شد CDC توصیه کنارگذاشتن ماسک را لغو و دوباره افراد واکسینه‌شده را به زدن ماسک در مناطق دارای نرخ انتقال زیاد تشویق کند.

پژوهشگران در گزارش جدید خاطرنشان کردند که نرخ اثربخشی ۶۶ درصد هنوز نشان می‌دهد که واکسن‌ها از افراد زیادی دربرابر دچارشدن به ویروس محافظت می‌کنند. آن‌ها می‌نویسند:

اگرچه این یافته‌های موقت نشان‌دهنده کاهش متوسطی در اثربخشی واکسن‌های کووید ۱۹ در پیشگیری از عفونت است، دوسوم کاهش در خطر عفونت بر اهمیت و مزیت‌های واکسیناسیون کووید ۱۹ تأکید می‌کند.

به‌گفته کارشناسان، عوامل متعددی می‌توانند بر کاهش اثربخشی گزارش‌شده تأثیر بگذارند. یکی از عوامل مهم این است که گونه دلتا درمقایسه‌با اشکال دیگر ویروس در ایجاد عفونت‌های پس از واکسیناسیون قدرتمندتر است. باوجوداین، تضعیف توانایی سیستم ایمنی برای مهار عفونت‌ها نیز ممکن است رخ دهد. همچنین با رفع اقدامات کاهش‌دهنده، تماس‌های میان مردم افزایش پیدا کرده و انتقال نیز اوج گرفته است. در این اوضاع‌واحوال، مردم درمقایسه‌با روزهای اولیه واکسیناسیون، با احتمال بیشتری درمعرض ویروس قرار می‌گیرند.

مطالعه جدید به‌طور ویژه‌ای اثربخشی واکسن‌ها را در پیشگیری از بیماری شدید یا مرگ در کانون توجه قرار نداده است. مطالعات دیگر نشان داده‌اند که حتی در مواجهه با دلتا، واکسن‌ها محافظت خود دربرابر بدترین پیامدهای عفونت را حفظ می‌کنند.

به‌نظر می‌رسد دلتا می‌تواند بر پاسخ ایمنی اولیه غلبه و عفونت را آغاز کند؛ اما افراد واکسینه‌شده می‌توانند پیش از اینکه موجب آسیب جدید شود، آن را دفع کنند. حفظ قدرت واکسن‌ها موجب شده است بسیاری از دانشمندان با برنامه دولت جو بایدن برای توزیع دُزهای تقویت‌کننده در میان جمعیت عمومی از پاییز امسال مخالفت کنند.

مطالعه دیگری که روز سه‌شنبه در همان شماره MMWR منتشر شد، نشان داد که از ماه می تا جولای، در شهرستان لس‌آنجلس نرخ عفونت در افراد واکسینه‌نشده پنج برابر افراد واکسینه‌شده و احتمال بستری‌شدن آن‌ها ۲۹ برابر بیشتر بوده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات