کرونای هندی به تهران راه یافت

سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
ستاد مبارزه با کرونا در کلان‌شهر تهران از مشاهده ویروس جهش‌یافته هندی کرونا در بیماران تهرانی خبر داد.
تبلیغات

بیش از دو ماه قبل، وزیر بهداشت از مشاهده‌ چند مورد ابتلا به ویروس جهش‌یافته هندی کرونا در کشور خبر داد. در آن زمان، موج چهارم شیوع کرونا در کشور که پس از تعطیلات نوروزی آغاز شده بود، تازه فروکش کرده بود. بااین‌حال، درنهایت در روزهای اخیر بیمارانی با علائم کرونا دلتا یا همان ویروس جهش‌یافته هندی در تهران دیده شده‌اند.

معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران در گفت‌و‌گو با ایرنا توضیح داد:

وضعیت بالینی بیماران مراجعه‌کننده به مراکز درمانی مؤید این موضوع است که نوع دلتای ویروس کرونا به تهران نیز نفوذ کرده است. هرچند امکان بررسی بیماران ازلحاظ ابتلا به این ویروس جهش‌یافته هندی وجود ندارد، شواهد موجود بر این موضوع دلالت می‌کند که رفتار فعلی ویروس در بیماران متناسب با دلتا یا همان ویروس جهش‌یافته هندی است.

نادر توکلی تأکید کرد: «دقت آزمایش‌های PCR برای تشخیص دلتا خیلی زیاد نیست و باید بیشتر به علائم بالینی برای تشخیص بیماری توجه کرد.» به‌گفته وی، شدت ابتلا و عفونت ویروس دلتا درمقایسه‌با ویروس انگلیسی بیشتر و این ویروس مسری‌تر است؛ بااین‌حال، خوشبختانه مرگ‌و‌میر براثر این جهش بیشتر نشده است.

معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران علائم اولیه گونه دلتای کرونا را مشابه سرماخوردگی و شامل آب‌ریزش بینی و گلودرد و احتقان بینی توصیف کرد. وی درباره مهم‌ترین راهکار مقابله با این گونه جهش‌یافته افزود:

هرچند توصیه‌های قبلی مانند رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک برای مقابله با بیماری کرونا مؤثر است، مهم‌ترین راهکار مقابله با آن پوشش کامل واکسیناسیون در کشور است.

گونه دلتا ویروس کرونا ابتدا در استان‌های جنوبی کشور شیوع یافت و هم‌اکنون، استان سیستان‌وبلوچستان وارد مرحله بحرانی در مقابله با این گونه خطرناک شده است؛ به‌گونه‌ای که فعالیت برخی مشاغل ضروری دسته یک نیز در این استان متوقف شده است.

با افزایش میزان بستری مبتلایان به کرونا در سه هفته گذشته در بیشتر استان‌ها، آغاز پیک پنجم همه‌گیری کرونا در ایران رسما اعلام شد. درنتیجه این موضوع، از ابتدای هفته جاری تهران و ۶۲ شهرستان دیگر در وضعیت قرمز قرار گرفتند. طبق نقشه ماسک، از چهارشنبه ۱۶ تیر نیز بیشتر مراکز استان‌ها ازجمله اصفهان، مشهد، کرج، ایلام، شیراز، ساری و رشت در وضعیت قرمز کرونا قرار می‌گیرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات