واکسن کرونا «نورا» ساخت سپاه پاسداران رونمایی شد

یک‌شنبه ۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
با دریافت مجوز سازمان غذا و دارو، مرحله اول مطالعه بالینی واکسن کرونا «نورا» ساخت دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله وابسته به سپاه پاسداران آغاز شد.
تبلیغات

واکسن «نورا» محصول دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله سپاه پاسداران امروز، ۶ تیر ۱۴۰۰، با حضور وزیر بهداشت رونمایی شد. به‌گزارش شبکه خبر، واکسن نورا نوترکیب است و پس از شانزده ماه کار تحقیقاتی با مشارکت محققان دانشگاه امام‌حسین‌ و دریافت مجوز سازمان غذا و دارو، به مرحله کارآزمایی بالینی رسیده. به‌گفته فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله، تمامی مستندات ساخت این واکسن در مراحل مختلف در‌اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است و پس‌از‌این نیز دراختیار همگان قرار خواهد گرفت.

وزیر بهداشت در آیین رونمایی این واکسن، به روند مطالعات واکسن‌های ایرانی کرونا اشاره کرد و گفت مرحله سوم کارآزمایی واکسن «کووبرکت» و واکسن «پاستو کووَک» (با همکاریِ کوبا) در حال طی‌شدن است و این دو واکسن مجوز مصرف اضطراری گرفته‌اند. واکسن «اسپوتنیک وی» نیز به‌صورت بومی تولید می‌شود و واکسن تولید مشترک ایران و استرالیا با نام «سیناژن» مرحله دوم بالینی را می‌گذراند. افزون‌براین، واکسن «کووپارس» مؤسسه رازی مرحله دوم کارآزمایی بالینی را با موفقیت پشت‌سر می‌گذارد و واکسن «فخرا» ساخت وزارت دفاع نیز در مرحله دوم بالینی قرار دارد.

وزیر بهداشت و فرمانده سپاه پاسداران درحال رونمایی و برداشتن پرده از روی از واکسن کرونا نورا

سعید نمکی اضافه کرد تمام این‌ها نشان‌دهنده توان فراوان دانشمندان ایرانی در ساخت واکسن است؛ به‌گونه‌ای که در ماه‌های آینده کمبود واکسن در کشور نخواهیم داشت. وی افزود: «ریل‌گذاری کردیم که بتوانیم واکسن ایرانی را به تمام جهان که قلدرها و زورگویان درها را روی تهی‌دستان بسته‌اند، صادر و هدیه کنیم و این از افتخارات ناب جمهوری اسلامی است.»

ناگفته نماند رئیس بیمارستان بقیةالله‌ اولین دریافت‌کننده واکسن کرونای «نورا» بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات