واکسن اسپوتنیک وی ساخت ایران رونمایی شد

یک‌شنبه ۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
واکسن کرونای اسپوتنیک وی تولید داخل با همکاری مؤسسه گامالیا روسیه و یکی از شرکت‌های دارویی ایرانی در البرز رونمایی شد.
تبلیغات

شنبه، ۵ تیر ۱۴۰۰، واکسن کرونای اسپوتنیک وی تولید مشترک ایران و روسیه، با حضور وزیر بهداشت در شرکت اکتوور شهرک صنعتی بهارستان البرز رونمایی شد. به‌گزارش اسپوتنیک، این شرکت تولیدکننده دارو که داروهای مؤثر در کووید ۱۹ را نیز تولید می‌کند، بهمن ۱۳۹۹ از میان چهار شرکت برای تولید واکسن روسی اسپوتنیک V انتخاب شد.

قرارداد برای تولید داخلی واکسن کرونا به‌صورت انتقال تکنولوژی انجام شد. بر این اساس، بانک سلولی برای کشت و تولید به کشور منتقل و پس از اتمام مراحل تولید آزمایشی، اولین بچ صنعتی طبق دستورالعمل‌های مؤسسه گامالیا (تولیدکننده واکسن اسپوتنیک وی) در ماشین‌آلات و تجهیزات کاملا مشابه با سازنده اصلی تولید شد. شرکت اکتوور می‌گوید توانایی تولید ماهانه دومیلیون دُز واکسن را دارد.

واکسن اسپوتنیک وی ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ در روسیه تأیید و در بهمن همان سال نیز در مجله پزشکی لنست دارای اثرگذاری بیش از ۹۱ درصد تشخیص داده شد. این واکسن اکنون در بیش از شصت کشور جهان ثبت شده است و کشور‌هایی همچون آلمان، ایتالیا، اسپانیا، بلاروس، اوکراین، صربستان، هند، چین، کره‌جنوبی، قزاقستان، مصر، آرژانتین و برزیل نیز برای تولید مشترک آن اقدام کرده‌اند. ایران اولین کشور در خاورمیانه و ششمین کشور پس از کشورهایی همچون صربستان، ایتالیا، هند و برزیل است که تولید مشترک واکسن اسپوتنیک را آغاز می‌کند.

واکسیناسیون در ایران علیه کرونا از ۲۱ بهمن‌ با واکسن اسپوتنیک روسی آغاز شد. ایران ابتدا قرارداد واردکردن دومیلیون دُز واکسن اسپوتنیک و پس‌از‌آن، قرارداد خرید ۶۰ میلیون واکسن اسپوتنیک وی را امضا کرد؛ با‌این‌حال تاکنون حتی به تعداد قرارداد ابتدایی نیز واکسن اسپوتنیک وی وارد کشور نشده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات