واکسیناسیون کرونا در ایران با واکسن روسی آغاز شد

سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
واکسیناسیون کرونا در ایران از ۲۱ بهمن‌ماه با دستور رئیس جمهور و تزریق واکسن اسپوتنیک وی روسی به گروه درمانی بخش مراقبت‌های ویژه در سراسر کشور آغاز شد.
تبلیغات

صبح امروز، سه‌شنبه ۲۱ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹، نخستین واکسیناسیون کرونا در ایران با استفاده از واکسن «اسپوتنیک وی» روسی و دستور رئیس جمهور آغاز شد. طی مراسم نمادینی در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران، فرزند وزیر بهداشت و درمان به‌عنوان اولین فرد، واکسن کرونا را دریافت کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، واکسیناسیون کرونا هم‌زمان در ۶۳۵ بیمارستان مرجع کرونا و ابتدا برای کارکنان بخش ICU آغاز شد. این مرحله دو هفته به طول می‌انجامد و پس از آن، دیگر اعضای کادر درمان در معرض بیماران مبتلا به کرونا، معلولین، جانبازان و سالمندان بالای ۶۵ سال و دارای بیماری زمینه‌ای واکسن را دریافت می‌کنند.

رئیس ‌جمهور در مراسم امروز اعلام گفت: «اگر واکسنی در کشور به‌عنوان واکسن قابل اعتماد مطرح شد، تمام مسئولان آماده‌ی تزریق آن هستند و در این زمینه پیش‌گام می‌شوند تا مردم بدانند ما به‌گفته‌ی خود اعتقاد داریم.» حسن روحانی اشاره کرد که خود او نیز اعلام آمادگی کرده است تا به‌عنوان نخستین فرد، واکسن اسپوتنیک را دریافت کند.

رئیس جمهور خطاب به وزیر بهداشت، پیش‌گام شدن فرزند او را دارای ارزش بالاتری دانست و گفت: «آدم فرزند جوان و عزیز خود را بیش از جانش دوست دارد و شما او را پیش‌گام این طرح واکسیناسیون کردید تا مردم بدانند اگر اقدامی در زمینه‌ی مقابله با کووید انجام می‌شود، همه بر مبنای برنامه‌های تخصصی و علمی و حساب‌شده است.» وزیر بهداشت در این خصوص اظهار کرد: «طبق قولی که دادیم، با توجه به هجمه‌ها، واکسیناسیون را با خانواده‌ی خود شروع می‌کنیم تا نشان دهیم خون فرزندان ما سرخ‌تر از خون بچه‌های دیگران نیست.»

آغاز واکسیناسیون کرونا در ایران با واکسن روسی

روند واکسیناسیون در کشور

نخستین محموله‌ی واکسن کرونای روسی روز پنجشنبه، ۱۶ بهمن، به تعداد ۲۰ هزار دوز وارد کشور شد و قرار است به‌طور کل، دو میلیون دوز از این واکسن طی هفته‌های آینده وارد کشور شود. واکسیناسیون روزانه با ۱۰۰۰ نفر آغاز می‌شود و این مقدار به‌صورت تصاعدی به روزانه ۵ هزار، ۱۰ هزار و بیشتر افزایش می‌یابد. به‌گفته‌ی معاون بهداشت وزارت بهداشت، تا پایان سال جاری، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در گروه آسیب‌پذیر فاز یک واکسینه خواهند شد. 

سعید نمکی می‌گوید به‌جز واکسن «اسپوتنیک وی» از شرکت گامالیای روسیه، چهار واکسن معتبر دیگر شامل واکسن آسترازنکا از سوئد، واکسن سینوفارم چین و دو واکسن دیگر در قالب کواکس و قراردادهای دیگر در راه ایران هستند. وزیر بهداشت اضافه کرد واکسن کرونا به ‌شرطی از منابع خارجی وارد می‌شود که فاز سه انسانی را طی کرده باشد و علاوه بر کشور تولیدکننده، در چند کشور معتبر دیگر استفاده شده باشد.

وی اظهار امیدواری کرد که واکسیناسیون با واکسن ایرانی از سوی مؤسسه پاستور، رازی، شفافارمد یا سه مجموعه‌ی دیگر که بهار سال آینده تولید انبوه می‌شود، به‌همراه واکسن‌های تولیدی در ایران با انتقال تکنولوژی از جمله واکسن اسپوتنیک وی، آغاز شود.

اثربخشی واکسن اسپوتنیک‌وی

نرخ اثربخشی واکسن اسپوتنیک‌وی روسی ۹۱/۶ درصد اعلام شده است. البته ممکن است اثربخشی آن در سالمندان یا افراد با ضعف ایمنی کمتر باشد.

سازمان غذا و داروی ایران می‌گوید بهترین پاسخ ایمنی در مقابل واکسن اسپوتنیک وی، از حدود دو هفته بعد از دریافت نوبت دوم واکسن ایجاد می‌شود؛ اما مانند سایر واکسن‌ها، طول مدت محافظت این واکسن هنوز مشخص نیست. مطالعات بالینی این واکسن همچون سایر واکسن‌های کرونا در جهان، همچنان ادامه دارد تا به ابهامات یادشده پاسخ داده شود.

عکاس تصویر کاور: سمیرا شریعت‌مداری از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات