رئیس‌ جمهور: کرونای هندی از نمونه انگلیسی، برزیلی و آفریقایی خطرناک‌تر است

شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
رئیس‌ جمهور با بیان اینکه ویروس کرونای هندی از نمونه انگلیسی، برزیلی و آفریقایی خطرناک‌تر است، گفت اگر این ویروس وارد کشور شود مشکلات بزرگی به وجود خواهد آمد.
تبلیغات

رئیس‌ جمهور در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به تهدید ویروس کرونای هندی، اظهار کرد اگر این ویروس وارد کشور شود مشکلات بزرگی به وجود خواهد آمد. حسن روحانی از استاندارهای استان‌های شرقی از جمله خراسان رضوی و جنوبی و سیستان و بلوچستان و استان‌های هم‌مرز آن‌ها مثل کرمان و هرمزگان درخواست کرد که به این موضوع توجه کنند و رعایت‌های بهداشتی لازم را داشته باشند تا این ویروس وارد کشور نشود.

رئیس‌ جمهور خطر ویروس هندی را بیش از نمونه انگلیسی و برزیلی و آفریقایی عنوان کرد. گفته می‌شود این سویه از ویروس کرونا دارای دو جهش کروموزومی است و طی روزهای اخیر، بیش از ۳۰۰ هزار نفر هندی را در ۲۴ ساعت مبتلا کرده؛ همین موضوع باعث شده است وزارت بهداشت سفر به/از کشور هند را ممنوع کند.

رئیس‌ جمهور: دو هفته آتی تعیین‌کننده است

به گزارش شبکه خبر، رئیس‌ جمهور وضعیت شیوع کرونا در ایران را نگران‌کننده بیان کرد. وی گفت آمارها نشان می‌دهد پروتکل‌های بهداشتی هنوز به‌خوبی رعایت نمی‌شوند و زیر ۶۰ درصد هستند؛ درحالی‌که شرط خلاص شدن از موج چهارم، رعایت بیش از ۸۵ درصدی است. از همین رو، ستاد کرونا دو روز پیش تصمیم به تمدید یک‌هفته‌ای محدودیت‌های کرونایی در شهرهای قرمز و نارنجی گرفت. رئیس‌ جمهور بر همین اساس، دو هفته پیش رو را تعیین‌کننده توصیف کرد.

بااین‌حال روحانی اعلام کرد که با وارد شدن تعداد زیادی واکسن در اردیبهشت‌ماه، آماده شدن واکسن‌های داخلی و واکسیناسیون گسترده، شرایط در اواخر ماه جاری بهتر خواهد شد. وی گفت:

دولت خود را متعهد می‌داند که واکسن خارجی را تا زمانی‌که واکسن داخلی به بازار بیاید تهیه کند. همه توان برای تولید واکسن داخلی را انجام می‌دهیم. به یکی از دستگاه‌های تولید واکسن گفتیم چقدر ارز لازم است، در همین جلسه اعلام کن تا آن را تأمین کنیم؛ بنابراین ما با همه توان از تولید واکسن داخلی حمایت می‌کنیم برای اینکه ممکن است این ویروس از جمله ویروس‌هایی باشد که سال‌ها گرفتارش باشیم.

اکنون ۱۷ استان کشور در نرخ شیوع کرونا روند صعودی دارند. طبق گفته‌های سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، هفت استان تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، لرستان و همدان روند بسیار صعودی ابتلا به کرونا دارند و در مجموع ۲۵ استان وضعیت خوبی ندارند.

علیرضا رئیسی اضافه کرد که تعدادی از استان‌های کشور به اوج کرونا رسیده است؛ اما استان‌هایی مانند مازندران، خوزستان، قزوین، فارس، اردبیل، یزد و کردستان روند نسبتاً ملایمی طی می‌کنند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، کمترین مقدار رعایت پروتکل‌ها در سوپرمارکت‌ها، خواروبارفروشی‌ها، رستوران‌ها، بانک‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای رخ می‌دهد. میانگین تمکین مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری در تعطیلی انتهای فروردین‌ماه ۷۷ درصد و در اصناف فعال ۸۰ درصد بوده است.

رئیسی استان‌هایی که بیشترین مقدار رعایت پروتکل‌ها را داشتند، زنجان، کرمان و خراسان جنوبی عنوان کرد. با وجود تأکید وزارت بهداشت بر ضرورت فاصله‌گذاری میان افراد و تعطیلی اکثر مراکز، مراسم شب‌های قدر و نماز عید فطر برگزار خواهد شد. سخنگوی ستاد کرونا گفت مدت‌زمان برگزاری مراسم در شهرهای نارنجی و قرمز دو ساعت است؛ اما محدودیت منع تردد در شب‌های قدر استثنائا در شب‌های قدر برداشته می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات