استفاده از واکسن جانسون اند جانسون در آمریکا موقتا متوقف می‌شود

سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
در پی بروز مشکل لخته‌ی خون در برخی از دریافت‌کنندگان واکسن کووید جانسون اند جانسون، مقام‌های آمریکا خواستار توقف استفاده از این واکسن شدند.
تبلیغات

مقام‌های آمریکا روز سه‌شنبه توصیه کردند استفاده از واکسن کووید ۱۹ جانسون اند جانسون تا زمان انجام تحقیقاتی روی شش مورد نادر، ولی جدی از مشکلات لخته‌شدن خون متوقف شود. این موارد در میان زنانی گزارش شد که واکسن را دریافت کرده بودند.

به‌گزارش استت نیوز، مشکل لخته‌شدن خون مشابه مواردی است که پس از استفاده از واکسن کووید ۱۹ آسترازنکا گزارش شده است. واکسن آسترازنکا تا امروز مجوز استفاده در کشور آمریکا را دریافت نکرده است. همچنین، این موارد شبیه رویدادی است که در کارآزمایی بالینی جانسون اند جانسون در کشور آمریکا رخ داد و به توقف موقت آن کارآزمایی منجر شد. در بیانیه‌ی مشترک مرکز کنترل و پیشگیری بیماری و سازمان غذا و دارو آمده است:

تا زمان کامل‌شدن فرایند بررسی، توصیه می‌کنیم استفاده از این واکسن موقتا متوقف شود. از دلایل اهمیت این کار آن است که مطمئن شویم ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی از قابلیت این رویدادهای نامطلوب آگاه‌اند و به‌دلیل درمان منحصر‌به‌فردی که این نوع لخته‌ی خون به آن نیاز دارد، می‌توانند برای تشخیص و مدیریت مناسب آن برنامه‌ریزی کنند.

شش مورد گزارش‌شده نوع نادری از لخته‌شدن خون بود که ترومبوز سینوس وریدی مغزی (CVST) نامیده می‌شود. در همه‌ی موارد، لخته‌های خون همراه‌با میزان اندک پلاکت‌های خون (ترومبوسیتوپنی) دیده می‌شود. براساس بیانیه، تمام موارد در زنان ۱۸ تا ۴۸ ساله رخ داد و علائم آن‌ها بین ۶ تا ۱۳ روز پس از واکسیناسیون بروز کرد. از روز دوشنبه، در کشور آمریکا بیش از ۶/۸ میلیون دُز واکسن جانسون اند جانسون تزریق شده است. این واکسن در یک نوبت دریافت می‌شود.

بیانیه‌ی آژانس‌ها رویدادهای مذکور را به‌عنوان «ظاهرا بسیار نادر» توصیف می‌کند. در این بیانیه،‌ به نرخ معمول چنین رویدادهایی اشاره نمی‌شود؛ یعنی گفته نمی‌شود در جمعیتی که واکسن را دریافت نمی‌کنند، انتظار می‌رود چه درصدی از مردم دچار این مشکل شوند. این عدد برای کمک به مقام‌ها درباره‌ی مشخص‌کردن این مسئله نیاز است که رویداد نامطلوبی که پس از واکسن گزارش می‌شود، ممکن است با واکسن مرتبط یا تصادفی با واکسن همراه شده باشد. براساس تخمین دانشکده‌ی پزشکی جانز هاپکینز، رویدادهای CVST در نرخ حدود پنج مورد در یک‌میلیون نفر در سال رخ می‌دهد.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری و سازمان غذا و دارو گفتند افرادی که واکسن جانسون اند جانسون را دریافت کرده‌اند و در مدت سه هفته از زمان دریافت واکسن دچار علائم خاصی می‌شوند، باید با ارائه‌دهنده‌ی مراقبت‌های بهداشتی خود تماس بگیرند. علائم مذکور عبارت‌اند از: سردرد شدید، درد شکمی، پادرد یا تنگی نفس. تحقیقات درزمینه‌ی واکسن جانسون اند جانسون در زمان حساسی برای برنامه واکسیناسیون کووید ۱۹ انجام می‌شود. ذخایر واکسنی که اوایل سال کمیاب بود، در حال افزایش است و دیگر صف‌های طولانی برای واکسن وجود ندارد.

البته این وضعیت موردانتظار بود. پشت سر گروهی از مردم که ناامیدانه در انتظار دریافت واکسن هستند، افراد بسیاری وجود دارند که بابت دریافت واکسنی نگران هستند که به‌تازگی تولید شده است و برخی از افراد هم در هر شرایطی واکسن نمی‌زنند. ترغیب گروه اول برای واکسینه‌شدن به‌رغم گزارش‌هایی درباره‌ی ارتباط احتمالی بین برخی از واکسن‌های کووید و اثرهای جانبی شدید این مشکل را تشدید می‌کند.

گفته می‌شود واکسیناسیون با واکسن آسترازنکا در بسیاری از کشورها ادامه دارد؛ اگرچه تعدادی از کشورها محدودیت‌هایی درزمینه‌ی افرادی دریافت‌کنندگان این واکسن تعیین کرده‌ و گفته‌اند افراد مسنی که این رویدادها در آن‌ها گزارش نشده است، می‌توانند واکسن را دریافت کنند. براساس گزارش خبری منتشرشده در مجله‌ی ساینس، در اروپا جایی که واکسن آسترازنکا به‌طور گسترده‌ای در حال استفاده بوده، حداقل ۲۲۲ مورد مشکوک در بین ۳۴ میلیون دریافت‌کننده‌ی واکسن گزارش شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات