بروز لخته‌های خون در بیماران کووید ۱۹ پزشکان را نگران کرده است

جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱
مطالعه 3 دقیقه
در پی مشاهده‌ی لخته‌های خون در بسیاری از بیماران مبتلا به کووید ۱۹، برخی بیمارستان‌ها به تمام بیماران مبتلا به این عفونت، مقادیر کمی داروی رقیق‌کننده خون می‌دهند.
تبلیغات

همان‌طور که پزشکان درمورد اینکه چه چیزی موجب می‌شود کووید ۱۹ در برخی افراد شدید باشد، دانش بیشتری کسب می‌کنند، یک عارضه‌ی اسرارآمیز و به‌طور بالقوه کشنده‌ی بیماری را کشف کرده‌اند: لخته‌های خون.

براساس گزارش‌های خبری، بسیاری از پزشکان از مشاهده‌ی تعداد قابل‌توجهی از بیماران کووید ۱۹ که دچار لخته خون شده‌اند، خبر داده‌اند. این توده‌های ژله‌مانند در خون موجب بروز مشکلات جدی مانند حمله قلبی و سکته می‌شوند. دکتر جفری لورنس، هماتولوژیست پزشکی وایل کرنل در نیویورک در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت:

تعداد مشکلات لخته خون که من در بخش مراقبت‌های ویژه می‌بینم و همه به کووید ۱۹ مربوط می‌شود، بی‌سابقه است.

به گزارش واشنگتن‌پست، برخی پزشکان متوجه شده‌اند که بیماران کووید ۱۹ آن‌ها حتی با اینکه درحال مصرف داروی رقیق‌کننده خون بودند، در پاهایشان دچار لخته‌های خون می‌شدند. به‌گزارش سی‌ان‌ان، برخی دیگر درزمینه‌ی استفاده از دستگاه‌های دیالیز برای بیماران کووید ۱۹ مشکل داشتند؛ زیرا لخته‌های موجود در خون بیمار باعث گرفتگی لوله‌های دستگاه می‌شد. علاوه‌براین، واشگتن پست گزارش کرده است که در برخی از کالبدشکافی‌های کووید ۱۹ لخته‌های خون‌ریزی در سرتاسر ریه دیده شده‌ است.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، گزارش‌ها همچنین حکایت از افراد نسبتا جوانی می‌کند که در دهه‌ی چهارم و پنجم زندگی خود بوده و پس از مبتلا شدن به ویروس کرونا جدید دچار سکته شده‌اند. سکته‌ها اغلب براثر لخته‌های خونی که رها شده و به رگ‌های مغز می‌رسند، رخ می‌دهد.

طبق گزارش سی‌ان‌ان، ارتباط میان کووید ۱۹ و لخته‌های خون موجب شده برخی بیمارستان‌ها برای پیشگیری از تشکیل لخته، تمام بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را تحت مقدار کمی از داروهای رقیق‌کننده خون قرار دهند. به‌گزارش سی‌ان‌ان، این غیرمعمول نیست که بیماران بخش مراقبت‌های ویژه دچار لخته خون شوند اما سطح لخته درمورد کووید ۱۹ غیرعادی است.

مطالعه‌ی هلندی که اخیرا در مجله‌ی Thrombosis Research منتشر شد، نشان داد که بیش از ۳۰ درصد از ۱۸۴ بیمار کووید ۱۹ که در بخش مراقبت‌های ویژه بودند، دچار نوعی مشکل لخته خون بودند. دکتر بهنود بیکدلی، فلوشیپ پزشکی قلب و عروق در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا به سی‌ان‌ان گفت:

این تعداد نگران‌کننده است.

باتوجه به این کووید ۱۹ یک بیماری تنفسی است، پزشکان انتظار داشتند که جدی‌ترین اثرات آن در ریه‌ها دیده شود و نه خون. هنوز مشخص نیست که چرا بیماران کووید ۱۹ دچار این لخته‌ها می‌شوند. بنابر گزارش‌ها لخته‌ها ممکن است نتیجه‌ی فعالیت بیش‌ازحد سیستم ایمنی باشد. این امر ممکن است منجر به ایجاد عدم تعادل در فاکتورهای انعقاد خون و درنهایت تشکیل لخته یا خون‌ریزی شود.

البته، به‌گزارش سی‌ان‌ان، پزشکان متوجه شده‌اند بسیاری از بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه عوامل خطر دیگری نیز برای لخته دارند (مانند دیابت، بیماری قلبی و فشار خون بالا). پزشکان می‌گویند نیاز فوری به مطالعه‌ی این مسئله و اینکه آیا رقیق‌کننده‌های خون می‌توانند به بیماران کووید ۱۹ کمک کنند یا نه، وجود دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات