ستاد کرونا: کرونای انگلیسی، نوع غالب ویروس در ایران است

شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
به ‌گفته‌ی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، ویروس کرونای انگلیسی نوع غالب ویروس در ایران بوده و سرعت انتشار آن در ۱۲ استان کشور بسیار بالا است.
تبلیغات

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا ضمن اعلام اینکه همه استان‌ها با موج سنگین ابتلا به کرونا مواجه هستند، گفت متأسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۵۶ درصد رسیده است. علیرضا رئیسی عنوان کرد ویروس کرونای انگلیسی نوع غالب ویروس در کشور بوده و هفته‌های بسیار سختی در پیش است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا رئیسی اضافه کرد:

اکثر بیمارستان‌های کشور شلوغ شده و تعداد مراجعان زیاد است. عوامل مختلفی در شکل‌گیری این موج جدید نقش داشته؛ قبل از سال تحویل و از نیمه اسفند خریدهای شب عید و دید و بازدیدها، افت شاخص رعایت پروتکل‌ها، وجود ویروس جهش‌یافته و عوامل مختلف دست به دست هم داد که این موج شکل گرفت.

رئیسی گفت سرعت انتشار کرونا در ۱۲ استان «بسیار تند» و در ۱۲ استان دیگر «تند» است. به ‌گفته وی، اردبیل، بوشهر، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، فارس، زنجان، همدان، کرمان، لرستان مرکزی و قم استان‌هایی هستند که شیب افزایشی منحنی رشد کرونا بسیار تند است. ایلام، البرز، آذربایجان غربی، سمنان، تهران، خراسان رضوی، کردستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، کرمانشاه و قزوین نیز شیب تندی دارند و وارد موج چهارم شده‌اند.

سخنگوی ستاد کرونا اضافه کرد برخی شهرها در استان‌هایی که تازه از موج قبلی رها شده بودند، اکنون دوباره درگیر موج جدید شده‌اند؛ این استان‌ها شامل گیلان، مازندران، خوزستان می‌شوند. چهار استان یزد، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان هم در ابتدای موج جدید کرونا هستند. درمجموع ۲۵۷ شهر قرمز، ۱۲۹ شهر نارنجی، ۵۱ شهر زرد و ۱۱ شهر آبی هستند.

ستاد کرونا بر همین اساس، از امروز به‌ مدت ۱۰ روز طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها را بر اساس رنگ‌بندی شهرها اعمال می‌کند. به این ترتیب، در شهرهای قرمز به ‌جز گروه مشاغل یک بقیه مشاغل تعطیل است؛ در شهرهای نارنجی فقط مشاغل گروه یک و دو می‌توانند فعالیت کنند؛ در شهرهای زرد مشاغل گروه یک، دو و سه می‌توانند فعالیت کنند؛ و در شهرهای آبی مشاغل گروه چهار تعطیل است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید کرد:

حتما در این مرحله از اپیدمی مهم‌ترین کار پرهیز از حضور در جمع است. در جایی که فضای سربسته است و تهویه نامناسب دارد، احتمال انتقال بیماری بسیار بالا است. ثابت شده که رستوران‌ها به‌خصوص در صورت نشستن در رستوران و غذا خوردن از مراکز مهم انتقال بیماری است، مانند مهمانی‌ها و دورهمی‌هایی که در خانواده‌ها شکل می‌گیرد. اگر یک نفر در یک خانواده درگیر باشد همه اطرافیان را درگیر می‌کند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات