وزارت بهداشت: تاکنون ۱۶۱هزار دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است

سه‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
سخنگوی سازمان غذا و دارو از توزیع ۶۹۵ هزار دوز واکسن کرونا در کشور و تزریق ۱۶۱ هزار و ۶۰۱ دوز از آن‌ها تا ۶ فروردین در کشور خبر داد.
تبلیغات

سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان از توزیع بیش از ۶۹۵ هزار دوز واکسن کرونا از مجموع واکسن های وارداتی دارای مجوز مصرف اضطراری در شبکه بهداشتی کشور از ۲۱ بهمن ماه تا پایان هفته نخست فروردین خبر داد. به گزارش وبدا، کیانوش جهانپور اضافه کرد:

تا روز جمعه، افزون بر ۱۶۱ هزار و ۶۰۱ دوز واکسن تلقیح شده که مطابق برنامه واکسیناسیون، عمده دریافت‌کنندگان این واکسن‌ها کارکنان خط مقدم درمان بوده‌اند. واکسیناسیون پاکبانان دارای بیماری زمینه‌ای و مرتبط با فرایند جمع‌آوری و دفع زباله‌های عفونی نیز آغاز شده و به‌تدریج انجام خواهد شد که کمتر از ۵ درصد واکسن‌های این مرحله به این گروه اختصاص یافته است.  

واکسیناسیون کرونا در ایران، از ۲۱ بهمن‌ماه با واکسن روسی آغاز شد. گفته شده بود دو میلیون دوز از این واکسن قرار است به‌تدریج وارد کشور شود و واکسیناسیون به‌صورت تصاعدی به روزانه بالای ۱۰ هزار دوز افزایش یابد. به‌علاوه، واکسیناسیون با واکسن چینی سینوفارم و واکسن کوواکسین هندی هم از اسفندماه آغاز شد. معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرده بود تا پایان سال ۹۹، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در گروه آسیب‌پذیر فاز یک واکسینه خواهند شد.

وزیر بهداشت هم در همان زمان خبر داده بود که به‌جز واکسن «اسپوتنیک وی» از شرکت گامالیای روسیه، چهار واکسن معتبر دیگر شامل واکسن آسترازنکا از سوئد، واکسن سینوفارم چین و دو واکسن دیگر در قالب کواکس و قراردادهای دیگر در راه ایران هستند. حال آنکه روند واکسیناسیون در کشور با تأخیر همراه شد و تا هفته اول فروردین ۱۴۰۰، تنها ۱۶۱ هزار دوز واکسن وارداتی تزریق شده است.

کیانوش جهانپور درمورد دلایل تأخیر در انجام واکسیناسیون توضیح داد:

همچنان تا تکمیل واکسیناسیون فاز یک فاصله داریم و به‌رغم مشکلات ناشی از کندی تولید، کمبود مواد اولیه و جانبی تولید در سطح جهانی و عدم تناسب عرضه و تقاضای واکسن و ممانعت و محدودیت برخی کشورهای تولیدکننده بر صادرات واکسن و تبعا تأخیر در ورود و ملاحظات فنی که برنامه واکسیناسیون ملی را صرفا محدود به واکسن های خاص و مورد تأیید مراجع نظارتی ملی می‌‌کند، سرعت واکسیناسیون در بهار جاری متناسب با روند تأمین واکسن، گام به گام سرعت بیشتری خواهد یافت. 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت برای خرید بیش از ۴۲ میلیون دوز واکسن اقدام شده که تاکنون ۲۱ میلیون دوز آن قطعی شده و تأمین‌کنندگان خارجی وعده داده بودند که تا پایان سال گذشته، دو میلیون و ۸۰۰ هزار دوز تحویل داده شود که این امر محقق نشد. درواقع، از حداقل یک میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی تا پایان سال ۹۹، تنها ۴۲۰ هزار دور تحویل ایران شد؛ همچنین از ۵۰۰ هزار دوز وعده‌داده‌شده برای واکسن کوواکسین هند، ۳۷۵هزار دوز  تا پایان اسفند ماه وعده داده شد که با ممانعت دادستانی هند مواجه شد.

به‌علاوه، محموله اول واکسن آسترازنکا ازطریق کواکس نیز که شامل یک میلیون و ۳۰۰ هزار دوز می‌شد، با تأخیر در تولید و عرضه مواجه شد. جهانپور تصریح کرد:

جهانپور: برنامه‌ریزی واکسیناسیون حداقل یک میلیون و ۳۰۰ هزار ایرانی تا پایان سال ۹۹ به‌دلیل خلف وعده در تحویل واکسن‌ها محقق نشد

عواملی همچون کندی تولید و کمبود جهانی برخی مواد اولیه تولید واکسن، عملا به تأخیر و خلف وعده در تحویل واکسن منجر شده و واکسیناسیون کرونا در اغلب کشورها آن‌گونه که پیش‌بینی شده بود، پیش نرفته است.

به‌گفته‌ی جهانپور، این عوامل به تأخیر و خلف وعده در تحویل واکسن منجر شده است و درنتیجه، برنامه‌ریزی واکسیناسیون حداقل یک میلیون و ۳۰۰ هزار ایرانی تا پایان سال ۹۹ که با لحاظ بسیاری از محدودیت‌ها پیش‌بینی شده بود، عملا محقق نشد.

مسئولان بهداشتی و درمانی در کشورمان می‌گویند واکسیناسیون با نمونه‌های داخلی از اواخر بهار و طی تابستان و پاییز آغاز می‌شود و با تولید واکسن‌های تولید مشترک با دیگر کشورها همچون کوبا و روسیه نیز، روند واکسیناسیون به‌تدریج به‌صورت جهشی افزایش خواهد یافت. پیش از این سخن‌گوی وزات بهداشت گفته بود واکسن خریداری‌شده از صندوق کواکس تنها ۱۰ درصد جمعیت کشور و واکسن‌های واردشده از طرق دیگر ۱۰ درصد دیگر جمعیت را پوشش می‌دهند؛ درنتیجه برای سایر جمعیت کشور واکسن ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات