کیانوش جهان‌پور: ۱۸۰ میلیون دُز واکسن کرونا تا پایان سال ۱۴۰۰ تأمین می‌شود

شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
به‌گفته‌ی سخن‌گوی سازمان غذا و دارو، تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۸۰ میلیون دُز واکسن کرونا در ایران تأمین می‌شود.
تبلیغات

سخن‌گوی سازمان غذا و دارو می‌گوید تا پایان سال آینده، از چهار مسیر بیش از ۱۸۰ میلیون دُز واکسن کرونا تأمین می‌شود که فراتر از برآورد نیاز کشور خواهد بود. به‌گزارش وزارت بهداشت، کیانوش جهان‌پور این چهار مسیر را خرید مستقیم، واردات از مسیر سازوکار کوواکس، تولید مشترک و تولید داخلی واکسن عنوان کرد. وی افزود برنامه‌ی یک‌ساله‌ی واکسیناسیون علیه کرونا در ایران حتی زودتر از موعد پیش‌بینی‌شده به‌پایان خواهد رسید.

بنابر اعلام سخن‌گوی سازمان غذا و دارو، تاکنون ۲۱ میلیون دُز واکسن کرونا از مسیر خرید مستقیم و سبد کوواکس خریده شده که به‌تدریج طبق برنامه‌ی زمان‌بندی‌شده و توان تولید تولیدکنندگان وارد کشور خواهد شد. همچنین، تولید مشترک ۴۰ میلیون دُز واکسن طبق برنامه و امکانات موجود، تأمین بخشی از واکسن مورد‌نیاز کشور را بر‌عهده خواهد داشت. همچنین در داخل کشور، مؤسسه‌ها و شرکت‌های مختلف دست‌کم ۱۲۰ میلیون دُز واکسن را در سال ۱۴۰۰ تولید خواهند شد.

کیانوش جهان‌پور اضافه کرد طبق برنامه و برآورد قبلی، حدود ۱۲۰ میلیون دُز واکسن برای رسیدن به نقطه‌ی هدف در سال نخست واکسیناسیون موردنیاز است و با‌توجه‌به این موضوع، عملا در کمتر از یک ‌سال و تا پایان سال میلادی جاری، این تعداد واکسن فراهم می‌شود و ایران می‌تواند به دیگر کشورها نیز واکسن بدهد.

به‌گفته‌ی سخن‌گوی سازمان غذا و دارو، جایگاه و رتبه‌ی واکسن‌سازی و علوم و صنایع وابسته در کشور در کوتاه‌مدت یک یا دو رتبه ارتقا پیدا کرده است که این موضوع در ماه‌‌ها و سال‌‌های آتی، ایران را به‌ هاب منطقه‌ای تولید واکسن تبدیل خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات