فایزر آزمایش واکسن کووید ۱۹ را در کودکان خردسال آغاز کرد

جمعه ۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
مطالعه 4 دقیقه
کارآزمایی‌های واکسن کووید شرکت فایزر در کودکان خردسال آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود نتایج آن‌ در نیمه دوم سال مشخص شود.
تبلیغات

فایزر آزمایش واکسن کووید ۱۹ خود را در کودکان دارای سن کمتر از ۱۲ سال آغاز کرده است که گام مهمی در جهت مهار دنیاگیری و بازگشت به زندگی عادی است. اولین شرکت‌کنندگان کارآزمایی که دو دختر دوقلوی ۹ ساله بودند، روز چهارشنبه در دانشگاه دوک در کارولینای شمالی واکسن خود را دریافت کردند. شارون کاستیلو، سخنگوی شرکت فایزر گفت انتظار می‌رود نتایج حاصل از این کارآزمایی در نیمه‌ی دوم سال مشخص شود و آن‌ها امیدوارنند که بتوانند کودکان خردسال را اوایل سال آینده واکسینه کنند.

سایر سازندگان دارو نیز کارآزمایی‌های مشابهی را برای واکسن کووید ۱۹ خود آغاز کرده‌اند. اگر همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود، این واکسن‌ها در کودکان دارای سن کمتر از ۱۲ سال مؤثر باشد، رسیدن به ایمنی جمعی آسان‌تر می‌شود.

به گزارش نیویورک تایمز، مدرنا نیز کارآزمایی واکسن خود را روی کودکان ۶ ماهه تا ۱۲ ساله آغاز کرده است. هر دو شرکت درحال آزمایش واکسن‌های خود در کودکان ۱۲ ساله و بزرگ‌تر بوده‌اند و انتظار می‌رود نتایج این کارآزمایی‌ها طی چند هفته‌ی آینده مشخص شود. آسترازنکا ماه گذشته آزمایش واکسن خود در کودکان ۶ ماه به بالا را آغاز کرد و جانسون اند جانسون گفته است که قصد دارد پس از ارزیابی عملکرد واکسن در کودکان بزرگ‌تر، واکسن خود را روی کودکان خردسال نیز آزمایش کند.

دکتر امیلی اربلدینگ، پزشک بیماری‌های عفونی در مؤسسه ملی سلامت که بر آزمایش واکسن‌های کووید ۱۹ در جمعیت‌های خاص نظارت می‌کند، گفت ایمن‌سازی کودکان به بازگشایی مدارس و نیز به پایان دادن به دنیاگیری کمک می‌کند.

برای رسیدن به ایمنی جمعی ممکن است لازم باشد که حدود ۸۰ درصد از جمعیت آمریکا واکسینه شوند. در این آستانه‌، ویروس کرونا دیگر قادر نیست افراد مستعدی را پیدا کند که بتواند آن‌ها را آلوده کند. برخی بزرگسالان ممکن است از دریافت واکسن خودداری کنند و برخی ممکن است پاسخ ایمنی قوی ایجاد نکنند. کودکان دارای سن کمتر از ۱۸ سال حدود ۲۳ درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند، بنابراین حتی اگر بیشتر بزرگسالان واکسن بزنند، رسیدن به مصونیت جمعی بدون واکسیناسیون کودکان ممکن است دشوار باشد.

فایزر در ابتدا گفته بود قبل از آغاز کارآزمایی واکسن در کودکان زیر ۱۲ سال منتظر داده‌های کارآزمایی کودکان بزرگ‌تر خواهد ماند. اما کاستیلو گفت از داده‌های گروه ۱۲ تا ۱۵ سال دلگرم شدیم و کارآزمایی‌ها را آغاز کردیم.

دانشمندان سه دوز از واکسن فایزر (۱۰، ۲۰ و ۳۰ میکروگرم) را در ۱۴۴ کودک آزمایش می‌کنند. هر دوز ابتدا در کودکان ۵ تا ۱۱ سال، سپس در کودکان دارای سن ۲ تا ۴ سال و درنهایت در جوان‌ترین گروه یعنی کودکان ۶ ماهه تا ۲ ساله ارزیابی خواهد شد. پس از تعیین موثرترین دوز، واکسن در ۴۵۰۰ کودک دیگر آزمایش خواهد شد. حدود دو سوم از این شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی انتخاب می‌شوند تا دو دوز واکسن را با فاصله‌ی ۲۱ روز دریافت کنند. سایر شرکت‌کنندگان تزریق دارونما را دریافت می‌کنند که محلولی نمکی است. پژوهشگران پاسخ ایمنی کودکان را در خونی که هفت روز پس از دوز دوم واکسن از آن‌ها گرفته می‌شود، ارزیابی می‌کنند. دکتر کریستن اولیور، متخصص کودکان و کارشناس واکسن در بیمارستان مانت ساینای در نیویورک گفت: «به‌نظر می‌رسد طرح خوبی باشد و هیجان‌انگیز است که یکی دیگر از واکسن‌های کووید ۱۹ به سمت کارآزمایی‌های کودکان پیش می‌رود».

دکتر اولیور گفت حدود نیمی از والدین مشتاقانه منتظر واکسن هستند و حتی داوطلب هستند که کودک آن‌ها در کارآزمایی‌های بالینی شرکت کند درحالی‌که بقیه دراین‌باره تردید دارند، زیرا نسبت‌به افراد بالغ، تعداد کمتری از کودکان براثر عفونت ویروس کرونا به‌شدت بیمار می‌شوند. وی گفت دانستن اینکه واکسن‌ها در کودکان چقدر مؤثر و ایمن است، برای هر دو گروه از والدین سودمند است.

کودکان ۱۳ درصد از تمام موارد گزارش‌شده در آمریکا را شامل می‌شوند. دکتر ایوان مالدونادو، نماینده آکادمی متخصصان اطفال آمریکا در کمیته مشورتی اقدامات ایمن‌سازی گفت آزمایش ویروس کرونا در بیش از ۳/۳ میلیون کودک مثبت بوده است و حداقل ۱۳ هزار مورد بستری شده‌اند و حداقل ۲۶۰ کودک جان باخته‌اند. این ارقام آسیبی را که به سلامت کودکان وارد می‌شود، به‌طور کامل نشان نمی‌دهد و نمی‌دانیم اثرات طولانی‌مدت عفونت کووید چه خواهد بود.

کودگان اغلب نسبت‌به بزرگسالان واکنش شدیدتری دربرابر واکسن‌ها نشان می‌دهند و خصوصا نوزادان و کودکان نوپا ممکن است دچار تب بالایی شوند. اما به گفته‌ی کارشناسان، هرگونه عوارض جانبی احتمالا به‌زودی پس از واکسن طی هفته‌ی اول و مطمئنا طی چند هفته‌ی اول برطرف خواهد شد.

برخی واکسن‌ها قبل از ارزیابی در کودکان فقط در حیوانات آزمایش می‌شوند و باید ازنظر عوارض جانبی به دقت تحت نظارت قرار گیرند. اما به گفته‌ی دکتر مالدونادو، این مورد کمی متفاوت است زیرا قبلا ده‌ها میلیون نفر این واکسن‌ها را دریافت کرده‌اند. بنابراین اکنون اطمینان بیشتری دررابطه با دادن واکسن به کودکان داریم.

برخی کارشناسان گفته‌اند ممکن است سازمان غذا و دارو قبل از تأیید واکسن‌های کووید ۱۹ برای کودکان، شرکت‌ها را ملزم به ارائه‌ی داده‌های ایمنی حاصل از ۶ ماه مطالعه واکسن روی کودکان کند. اما سخنگوی آژانس گفته است که این آژانس برای تأیید مجوز واکسن انتظار ندارد ۶ ماه داده ایمنی به دست آن‌ها برسد. وی گفت واکسن فایزر بیوان‌تک برای کودکان ۱۶ تا ۱۸ ساله مجاز است و صدور مجوز استفاده از واکسن در این گروه سنی براساس دو ماه داده ایمنی صورت گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات