سخنگوی ستاد کرونا: در گام چهارم طرح شهید سلیمانی، ۱۰ نفر از افراد خانواده و همکاران بیمار تست می‌شوند

شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
به ‌گفته‌ی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در گام چهارم طرح بسیج ملی شهید سلیمانی، حداقل ۱۰ نفر از افراد خانواده و همکاران بیماران تست می‌شوند.
تبلیغات

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در مراسم آغاز گام چهارم طرح بسیج ملی کنترل کرونا در وزارت بهداشت، اشاره کرد که اصول برنامه همانند پیش است اما بیماری‌یابی تشدید خواهد شد. بر این اساس، سالمندان و افراد پرخطر ایزوله و قرنطینه می‌شوند و دست‌ کم ۱۰ نفر از افراد خانواده و همکاران بیماران تست می‌شوند. علیرضا رئیسی با اشاره به نظر ستاد کرونا برای محدودیت مسافرت با هواپیما، قطار و اتوبوس، گفت تردد و مسافرت با این وسایل هم باید ممنوع و منوط به تست منفی بیمار شود.

به گزارش روابط عمومی وبدا، رئیسی گفت:

رمز مدیریت کرونا این است که بیمار را زود پیدا کنیم و برای خدمات سرپایی و بستری به‌موقع عمل کنیم. بسیار مصمم هستیم به اهداف اختصاصی برنامه برسیم، رهگیری افراد تست مثبت و افراد مرتبط با آن‌ها به میزان ۸۰ درصد در دو هفته‌ی اول و تا ۹۰ درصد در دو هفته‌ی دوم انجام می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا توضیح داد که دو بازه‌ی دو هفته‌ای برای رهگیری اطرافیان مبتلایان تعیین شده است تا همه‌ی افراد در تماس با افراد مثبت شناسایی شوند. وی اضافه کرد: «فرمول کار این است؛ اوج هنر ما این است که طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت افراد مرتبط را شناسایی کنیم. این طور نیست که دو هفته صبر کنیم تا افراد مثبت را شناسایی کنیم. اگر بیماری پیدا شد و گفت چهار روز است علامت دارم، این نشانه‌ی ضعف سیستم ما است. با توجه به سرعت انتقال ویروس جهش‌یافته این کار خیلی کمک می‌کند تا بتوانیم اپیدمی را کنترل کنیم.»

رئیسی با توجه به اهمیت شناسایی سالمندان با درجه‌ی خطر در کشور، اذعان کرد که سالمندان سالم، سالمندان تنها و سالمندان بیمار به ‌تفکیک آسیب‌پذیری شناسایی شده‌اند؛ بر این اساس، ۳۰ درصد پرخطر گروه اول هستند. به‌ گفته‌ی رئیسی، اولویت‌بندی و شناسایی سالمندان پرخطر در سامانه وارد شده است تا سالمندان هر منطقه ظرف دو روز تعیین تکلیف شوند.

علیرضا رئیسی گفت کشور در ایزوله کردن بیماران هنوز ضعف دارد و یکی از اهدافش، اجرای قرنطینه‌ی معکوس است. او در این مورد توضیح داد:

گاهی افرادی را شناسایی می‌کنیم که هنوز به کرونا مبتلا نیستند اما در معرض خطر بالا هستند. این افراد باید ایزوله باشند تا دچار بیماری نشوند.

ب ‌گفته‌ی رئیسی، استان‌های پرخطر که در همسایگی خوزستان هستند، شامل چهارمحال و بختیاری، لرستان، اصفهان، ایلام، هرمزگان و استان‌های پرتردد شامل قزوین، تهران، البرز، خراسان رضوی، مازندران، گیلان و فارس انتخاب شده‌اند تا در این استان‌ها برنامه‌ی وسیع آموزشی و در مورد افراد پرخطر، قرنطینه معکوس اجرا شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت خبر داد که به ازای هر بیمار و فرد مثبت، ۱۰ نفر از حلقه‌ی اول خانواده و حلقه‌ی دوم همکاران افراد بیمار رهگیری می‌شوند و از آنان تست گرفته می‌شود. او تأکید کرد که حمایت از خانواده‌ی مبتلایان باید هدفمند باشد و مشمول افراد بیمار و پرخطر شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه خودروهای پلاک بومی حق خروج از شهرهای قرمز و نارنجی ندارند، اظهار کرد که مسافرت با هواپیما، قطار، اتوبوس نباید آزاد باشد؛ چرا که مسافران می‌توانند از مناطق قرمز به هر نقطه از کشور بروند؛ درنتیجه او تأکید کرد که تردد و مسافرت با وسایل حمل‌و‌نقل عمومی نیز باید ممنوع شود و اگر سفر ضروری بود، مسافر حتما باید تست منفی معتبر داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات