افراد واکسینه‌شده دربرابر کووید ۱۹ اکنون می‌توانند در دورهمی‌های کوچک حضور یابند

سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری می‌گوید افراد واکسینه‌شده برای کووید ۱۹ می‌توانند در فضاهای بسته در گروه‌های کوچک دور هم جمع شوند؛ اما همچنان باید در مکان‌های عمومی ماسک بزنند.
تبلیغات

روز دوشنبه، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری سرانجام توصیه‌های مرتبط با افراد واکسینه‌شده را ارائه داد و به افراد کاملا واکسینه‌شده دربرابر کووید ۱۹ توصیه کرد می‌توانند در گروه‌های کوچک در فضاهای بسته بدون اقدامات احتیاطی دور هم جمع شوند؛ ولی همچنان باید در مکان‌های عمومی به زدن ماسک ادامه دهند و فاصله‌گیری را رعایت کنند.

این آژانس به مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌هایی که از سال گذشته از دیدن فرزندان و نوه‌های خود اجتناب کرده بودند، اخبار خوشی داد و گفت افراد واکسینه‌شده می‌توانند در فضاهای بسته با افراد واکسینه‌نشده از یک خانواده ملاقات کنند؛ به‌شرط اینکه کسی از میان افراد واکسینه‌نشده درمعرض خطر ابتلا به بیماری شدید درصورت عفونی‌شدن با ویروس کرونا قرار نداشته باشد. در عمل، این بدان‌معنا است که پدربزرگ و مادربزرگ‌های کاملا واکسینه‌شده می‌توانند فرزندان بزرگ‌سال و نوه‌های سالم همان خانواده را بدون ماسک و فاصله‌ی فیزیکی ملاقات کنند. البته این ملاقات‌ها باید محلی باشد؛ چرا‌که آژانس هنوز مسافرت را برای افراد چه واکسینه‌شده و چه واکسینه‌نشده توصیه نمی‌کند.

به‌گزارش نیویورک‌تایمز، با کاهش موارد و مرگ‌و‌میر در سراسر کشور آمریکا، برخی از مقام‌های ایالتی برای بازگشایی کسب‌و‌کارها و مدرسه‌ها عجله دارند. اگرچه مقام‌های بهداشتی فدرال مکرر درباره‌ی رفع سریع محدودیت‌ها هشدار داده و گفته‌اند که این اقدامات ممکن است زمینه را برای آغاز موج چهارم عفونت و مرگ‌و‌میر آماده کند. براساس یکی از پایگاه‌های داده نیویورک‌تایمز، در آمریکا به‌طور‌متوسط روزانه حدود ۵۸،۷۰۰ مورد تأییدشده جدید وجود دارد.

هدف توصیه‌های جدید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، هدایت آمریکایی‌ها به مسیر احتیاط آمیزتر با مرزهای مشخص برای رفتار ایمن است و در همین حال می‌گوید بخش بزرگی از کشور هنوز آسیب‌پذیر است و به بسیاری از سؤالات علمی پاسخ داده نشده است. دکتر راشل والنسکی، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، روز دوشنبه در کنفرانس خبری در کاخ‌سفید گفت:

با افزایش تعداد افراد واکسینه‌شده، هر روز بخشی از شرایط سخت را پشت‌سر می‌گذاریم و هرچه تعداد بیشتری از مردم واکسینه می‌شوند، شواهد نشان می‌دهند که مردم می‌توانند با خطر کمتر برخی از فعالیت‌ها را از سر گیرند.

آژانس این احتمال را رد نکرده است افراد کاملا واکسینه‌شده ممکن است دچار عفونت‌های بدون علامت شوند و ویروس را به دیگران منتقل کنند و از دریافت‌کنندگان واکسن خواسته است اقدامات احتیاطی خاصی را ادامه دهند.

وایل رایت، مدیر ارشد نوآوری در مراقبت‌های بهداشتی در انجمن روان‌شناسی آمریکا، گفت دستورالعمل‌های جدید توصیه‌های به‌شدت موردنیاز افرادی را فراهم می‌کند که حتی پس از واکسینه‌شدن به از سرگرفتن تعاملات حضوری تمایلی ندارند. دکتر رایت به پژوهشی استناد می‌کند که به‌زودی از انجمن روان‌شناسی آمریکا منتشر می‌شود. وی می‌گوید: «حدود نیمی از بزرگ‌سالان، ازجمله ۴۴ درصد از افراد کاملا واکسینه‌شده درباره‌ی بازگشت به زندگی عادی اضطراب دارند.»

مقام‌های آژانس مردم را تشویق می‌کنند با اولین واکسنی واکسینه شوند که دردسترس آن‌ها قرار می‌گیرد تا به‌ پایان‌دادن به دنیاگیری و بازگشت به زندگی عادی کمک کنند. آژانس تأکید می‌کند واکسن‌ها در پیشگیری از بیماری شدید کووید ۱۹ و بستری‌شدن و مرگ بسیار مؤثر هستند.

از روز دوشنبه، حدود ۶۰ میلیون نفر در آمریکا حداقل یک دُز از واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده‌اند. از این میان، حدود ۳۱/۵ میلیون یا کاملا با واکسن تک‌دُزی جانسون اند جانسون واکسینه شده‌ یا واکسن دو‌دُزی فایزر و بیو‌ان‌تک و مدرنا را دریافت کرده‌اند. در این کشور، هر روز به‌طورمتوسط ۲/۱۷ میلیون دُز واکسن کووید تزریق می‌شود.

توصیه‌ی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها برای افراد کاملا واکسینه‌شده است؛، یعنی کسانی که از زمان دریافت دُز دوم واکسن فایزر یا مدرنا حداقل دو هفته گذشته و نیز کسانی که دو هفته است واکسن جانسون اند جانسون دو هفته را دریافت کرده‌اند. آنچه برای افراد تازه‌واکسینه‌شده و همسایگان و اعضای خانواده‌ی واکسینه‌نشده‌شان بی‌خطر است، تا حد زیادی نامشخص است؛ زیرا دانشمندان هنوز نمی‌دانند افراد دارای ایمنی چقدر ممکن است ویروس را به دیگران منتقل کنند. اگر ویروس را واقعا این افراد منتشر کنند؛ بنابراین، زدن ماسک و اقدامات احتیاطی دیگر هنوز در شرایط خاصی برای مهار ویروس نیاز است.

همچنین درباره‌ی میزان محافظت واکسن‌ها دربرابر گونه‌های نوظهور ویروس کرونا و مدت زمان دوام محافظت واکسن اطمینانی وجود ندارد. به‌گفته‌ی مرکز کنترل و پیشگیری، شواهد زیادی نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به عفونت‌های بدون علامت در افراد کاملا واکسینه‌شده کمتر است و احتمال کمی وجود دارد که ویروس عامل کووید ۱۹ را به افراد دیگر منتقل کنند. بااین‌حال، آژانس مذکور احتمال انتقال ناخواسته‌ی ویروس به‌وسیله‌ی این افراد را رد نکرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات