وزیر بهداشت: ویروس کرونا جهش‌یافته کاملا در ایران پخش شده است

شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
مطالعه 2 دقیقه
وزیر بهداشت می‌گوید با فوت دو نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونای جهش‌یافته که در بریتانیا مشاهده شد، ثابت شده که این ویروس در ایران چرخیده است.
تبلیغات

به‌گفته‌ی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با فوت یک زن ۷۱ ساله در تهران که هیچ سفری نداشت، مرگ یک نفر در آبیک قزوین و بیمارستان هشتگرد اثبات شده که ویروس جهش‌یافته که در بریتانیا شناسایی شده، کاملا در ایران پخش شده است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وزیر بهداشت گفت با این اتفاق باید تصور کنیم که می‌توان این ویروس را زیر پوست هر شهر، روستا و خانواده‌ای در ایران پیدا کرد.

سعید نمکی اضافه کرد که وجود ویروس جهش‌یافته‌ی کرونا، زنگ خطر جدی برای مدیریت کرونا است. او گفت: «این ویروس، با اقتدارترین نظام‌های بهداشتی و درمانی در اروپا را به زانو در آورد. روزهای سختی برای ما آغاز می‌شود و بنابراین باید خودمان را برای مبارزه با چموش‌ترین ویروس جهش یافته‌ی کرونا آماده کنیم.»

بااین‌حال، به‌گفته‌ی وزیر بهداشت، روش مبارزه با ویروس جهش یافته هیچ فرقی با ویروس کرونا قبلی ندارد و تنها، تشدید مراقبت‌ها و رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی اهمیت دارد. وزیر بهداشت در همین زمینه اشاره کرد که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شادگان استان خوزستان تقریبا به صفر رسیده و همین امر موجب شده تا به همین اندازه، شاهد قرمز شدن چند شهر در خوزستان باشیم.

وزیر بهداشت در ادامه اضافه کرد که «انگلیسی‌ها به دروغ در ابتدا گفتند سرایت این ویروس ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافته»، درحالی‌که اکنون مشخص شده سرایت آن بیشتر است. نمکی گفت:

ویروس جهش یافته کرونا بسیار سرکش است و قدرت سرایت و بیماری‌زایی بالا و مرگ و میر به‌مراتب بالاتر از ویروس قبلی دارد. الان باید فکر کنیم که این ویروس جهش یافته همه جا چرخیده است. گفته بودم که ویروس کرونا پاسپورت نمی‌خواهد. همان‌طور که ویروس ووهان همه‌جا را تسخیر کرده، ویروس جهش‌یافته‌ی انگلیسی نیز می‌تواند این کار را انجام بدهد و در دورترین نقطه این سرزمین هم خود را نشان بدهد.

نمکی پیش‌بینی کرد که اگر اصول بهداشتی رعایت نشود، ورود به موج جدید کرونا سهمگین و سنگین خواهد بود و همه را گرفتار می‌کند. بر همین اساس، وزیر بهداشت بر انجام تست‌های بیشتر تأکید کرد. وی گفت:

در کنار تست‌های تشخیص سریع، باید تست‌های PCR هم انجام شود. اگر بیمار علامت‌داری دیدیم که هر دو تست او منفی بود هم نباید رها شود. حتما دوباره باید این بیمار تست شود. حتما باید نمونه‌های این بیمار برای تست‌های NGS به سه مرکز دانشکده بهداشت، انستیتو پاستور و معاونت تحقیقات و فناوری ارسال شود.

وزیر بهداشت اضافه کرد که تنوع ژنتیکی در ایران، جهش کرونا تنها مختص به ویروس انگلیسی یا آفریقای جنوبی نیست و ممکن است جهش‌های جدید در داخل مرزها رخ دهد یا از کشورهای همسایه، جهش‌های ویروس پا به مرزهای ما بگذارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات