ترکیه و برزیل می‌گویند واکسن کرونای شرکت چینی سینوواک مؤثر است

شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مقام‌های بهداشتی ترکیه و برزیل می‌گویند واکسن کرونای شرکت چینی سینوواک مؤثر است؛ اما به‌علت کوچک‌بودن کارآزمایی‌ها، کارشناسان درباره‌ی ادعای آنان تردید دارند.
تبلیغات

مقام‌های ترکیه روز پنج‌شنبه اعلام کردند کارایی واکسن کرونای شرکت سینوواک ۹۱/۲۵ درصد است؛ اما این یافته‌ها مبتنی‌بر نتایج مقدماتی حاصل از کارآزمایی کوچکی بود و داده‌ها در مجله‌ای علمی منتشر نشده یا در‌اختیار عموم قرار نگرفت. این خبر یک روز پس از کنفرانس خبری مهم دیگری درباره‌ی واکسن سینوواک در برزیل منتشر شد. انتظار می‌رفت مقام‌های نتایج دقیقی از کارآزمایی ارائه کنند؛ اما فقط گزارش کردند که کارایی واکسن بیش از ۵۰ درصد است.

درمجموع، ۷،۳۷۱ داوطلب در کارآزمایی ترکیه حضور داشتند؛ ولی داده‌های مربوط به کارایی واکسن که سرهات اونال، متخصص بیماری‌های عفونی، ارائه کرد، تنها مبتنی‌بر ۱،۳۲۲ شرکت‌کننده بود که ۷۵۲ نفر از آن‌ها واکسن واقعی و ۵۷۰ نفر دارونما را دریافت کرده بودند. دکتر اونال گفت ۲۶ نفر از کسانی که دارونما را دریافت کرده بودند، دچار کووید ۱۹ شدند؛ درحالی‌که فقط سه نفر از داوطلبان واکسینه‌شده بیمار شدند. او و همکارانش داده‌های خود را کتبا منتشر نکردند. فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه گفت: «اکنون مطمئنیم واکسن برای مردم ترکیه مؤثر و بی‌خطر است.» سینوواک بیانیه‌ی عمومی درباره‌ی کارآزمایی منتشر نکرد و بابت کارآزمایی برزیل نیز توضیحی نداد.

تعداد اندک داوطلبانی که پژوهشگران ترکیه براساس آن‌ها کارایی واکسن را محاسبه کرده‌اند، موجب بی‌اعتمادی به نتیجه‌گیری‌های آن‌ها می‌شود. هرچه تعداد شرکت‌کنندگان در کارآزمایی بالینی واکسن بیشتر باشد، قدرت آماری آن بیشتر می‌شود. فایزر و بیوان‌تک برای نشان‌دادن اینکه کارایی واکسن آن‌ها ۹۵ درصد است، داده‌های مربوط به ۳۶،۵۲۳ نفر را ارائه کردند. درباره‌ی واکسن آن‌ها، ۱۶۲ فرد دریافت‌کننده‌ی دارونما و هشت نفر از گروه دریافت‌کننده‌ی واکسن دچار کووید شدند.

ترکیه قراردادی برای دریافت ۵۰ میلیون دُز واکسن با سینوواک امضا کرد. قرار است سه‌میلیون دُز اول روز دوشنبه به ترکیه برسد. کوجا گفت ترکیه تا پایان مارس ۴/۵ میلیون دُز هم از واکسن فایزر دریافت خواهد کرد و حدود یک‌میلیون دُز در پایان ژانویه به‌دست آن‌ها خواهد رسید.

واکسن شرکت سینوواک کروناواک نام گرفته و از ویروس‌های کرونایی ساخته شده است که غیرفعال شده‌اند. این روش یکی از روش‌های قدیمی ساخت واکسن است که در دهه‌ی ۱۹۵۰، ‌جوناس سالک برای ساخت واکسنی علیه فلج اطفال از آن استفاده کرد. ویروس‌ها پس از اینکه با استفاده از مواد‌شیمیایی غیرفعال می‌شوند، مردم را نمی‌توانند بیمار کنند؛ اما سیستم ایمنی را تحریک می‌کنند تا آنتی‌بادی‌هایی بسازد که محافظت طولانی‌مدتی در‌برابر ویروس‌های فعال فراهم می‌کنند.

سینوواک واکسن کروناواک را اوایل سال ۲۰۲۰ ساخت و سپس چندین کارآزمایی انجام داد. آن‌ها نتایج خود را ماه نوامبر منتشر و گزارش کردند واکسن بی‌خطر به‌نظر می‌رسد و موجب پاسخ ایمنی دربرابر ویروس کرونا می‌شود. این شرکت سپس کارآزمایی‌های مرحله‌ی سوم را در برزیل و اندونزی و ترکیه آغاز کرد که شیوع کووید ۱۹ در آن‌ها درخورتوجه است.

مقام‌های بهداشتی برزیل روز چهارشنبه گفتند واکسن چینی آزمایش‌های ایمنی و کارایی را گذرانده و راه را برای استفاده از آن در برزیل هموار کرده است؛ اما به‌‌دلیل توافنامه با سینوواک، از انتشار داده‌های کارآزمایی‌هابی بالینی در برزیل خودداری کردند. دیماس کواس، مدیر مؤسسه‌ی بوتانان در برزیل است که کارآزمایی‌ها را انجام داد. او گفت ممکن است در دو هفته‌ی آینده، اعلامیه‌ی مشترکی منتشر شود. ژان گورینشتین، از مقام‌های بهداشتی ایالت سائوپائولو در کنفرانس خبری گفت: «امروز روز تاریخی برای علم و سلامت برزیل است. این واکسن به ما اجازه می‌دهد جان میلیون‌ها نفر را نه‌تنها در برزیل، بلکه در تمام جهان نجات دهیم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات