وزارت بهداشت: بیش از ۳۵ میلیون ایرانی حداقل یک‌‌بار به کرونا مبتلا شده‌اند

سه‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با استناد به نتایج مطالعه‌ی جدیدی، از ابتلای ۳۵ میلیون نفر در ایران به کووید ۱۹ از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا یک ماه پیش خبر می‌دهد.
تبلیغات

به‌گفته‌ی معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، بیش از ۳۵ میلیون نفر در ایران یک ‌‌بار درگیر کرونا شده‌اند و و حدود ۵۰ میلیون نفر دیگر هم در معرض ابتلا به کووید ۱۹ قرار دارند. این آمار در حالی اعلام می‌شود که اواخر تیرماه رئیس‌جمهور از ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی به ویروس کرونا و احتمال ابتلای ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر خبر داد. البته معاون وزیر بهداشت، خبر ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی به ویروس کرونا را رد کرد و گفت این نتیجه تنها بر مبنای یک تحقیق سرولوژی در چند استان حاصل شده است و نمی‌تواند همه‌ی واقعیت کرونا در ایران را نشان دهد.

رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین گفت آمار ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی با تحقیقات سرپرستی معاون تحقیقات وزیر بهداشت به ‌دست آمده است. ملک‌زاده توضیح داد: «در فروردین و اردیبهشت ۹۹، ما روی ۱۰ هزار فرد کاملا سالم در کشور تحقیقی را انجام دادیم و از آن‌ها آزمایش خون گرفتیم. بر اساس آن تحقیق، تعداد افرادی که در شهرهای مختلف به‌طور قطعی به کووید ۱۹ مبتلا شده بودند، بیشتر از ۳۰ درصد بود؛ یعنی در آن جمعیت ۱۰ هزار نفره، بیشتر از ۳۰ درصد افراد به بیماری مبتلا شده بودند. بر این اساس مشخص شد احتمالا تا آن زمان ۲۵ میلیون نفر از ایرانی‌ها به کووید مبتلا شده‌اند.»

معاون تحقیقات وزیر بهداشت می‌گوید با ابتلای این تعداد افراد می‌توان مطمئن بود که اکثر آن‌ها بهبود یافته و نسبت به ویروس ایمن شده‌اند. ملک‌زاده اظهار می‌کند که پس از مطالعه‌ی اول، مطالعه‌ی دیگری انجام شده است که برآورد آن نشان می‌دهد تا یک ماه پیش حدود ۳۵ میلیون ایرانی به کرونا مبتلا شده‌اند؛ البته این نشان می‌دهد که هنوز حدود ۵۰ میلیون ایرانی به کرونا دچار نشده‌اند و در معرض خطر هستند.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت با اشاره به کوچک بودن تحقیق جدید، می‌گوید اکنون مطالعاتی گسترده‌تر در کشور در حال انجام است تا مشخص شود چند درصد از افراد - به‌ویژه از آغاز پاییز - به کرونا مبتلا شده‌اند. مطالعه‌ی مذکور قرار است تعداد مبتلایان به کرونا را در ایران به‌طور دقیق نشان دهد.

روز پیش وزارت بهداشت از افزایش سرعت انتقال ویروس کرونای جدید با تغییر منشأ ویروس در ایران خبر داد. حسین نجم‌آبادی، سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دراین‌باره توضیح داد: «منبع اولیه‌ی ویروس از اوایل دی‌ماه گذشته، از استان ووهان کشور چین بود و نتایج حاصل از مطالعه بر نمونه‌های گرفته‌شده از استان‌های مختلف کشور، نشان داد که منشأ دوم ویروس در ایران از نوع اروپایی آن بوده که در اوایل اسفندماه سال گذشته ازطریق اروپا به کشور وارد شده است.»

این خبر در حالی بیان شد که تعداد بستری‌شده‌‌های ناشی از کرونا طی روزهای اخیر افزایش شدیدی یافته است. علی جعفریان، رئیس بخش پیوند بیمارستان امام خمینی (ره)، می‌گوید در این بیمارستان حتی تا هزار مورد بستری جدید در یک شب هم انجام شده است و همین موضوع نشان می‌دهد تهران وضعیتی بدتر از قرمز دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات