معاون وزیر بهداشت: ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی به ویروس کرونا واقعیت ندارد

دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲
مطالعه 2 دقیقه
معاون وزیر بهداشت، خبر ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی به ویروس کرونا را که توسط رئیس‌جمهور نیز اعلام شده بود، غیرواقعی خواند
تبلیغات

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت امروز اعلام کرد آماری که درمورد ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی به کووید ۱۹ اعلام شده، تنها برمبنای یک تحقیق سرولوژی در چند استان بوده و نمی‌تواند همه‌ی واقعیت کرونا در ایران را نشان دهد.

رئیسی توضیح داد که تست سرولوژی برای شناسایی افراد مبتلا به کرونا کاربرد ندارد و تنها تست معتبر مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی در این زمینه، تست مولکولی PCR است.

به‌گفته‌ی معاون وزیر بهداشت، براساس تست‌های PCR تاکنون ۱۴/۵ میلیون نفر در دنیا به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند که با توجه به مبنای علمی شیوع‌شناسی از هر هزار نفر مبتلا، ۵۰۰ نفر بدون علامت و ۳۵۰ نفر با علائم خفیف و ۱۵۰ نفر بستری می‌شوند؛ درنتیجه اگر آمار ابتلا در ایران حقیقتا ۲۵ میلیون نفر بود، باید حدود سه میلیون بیمار دارای علامت در کشور می‌داشتیم که ۶۰۰ هزار نفر آن‌ها نیاز به بستری داشتند، در حالی که کل تخت‌های بیمارستانی کشور ۱۱۰ هزار عدد است. وی همچنین گفت در صورت درست بودن آمار ابتلای ۲۵ میلیونی، باید در دنیا نیز یک میلیارد و ۲۰۰ هزار مبتلا به کووید ۱۹ داشتیم، که این‌گونه نیست.

معاون بهداشت وزیر بهداشت اذعان می‌کند که مطالعات شیوع‌شناسی درباره‌ی ویروس جدید کرونا در ایران نیز مانند تمام کشورها انجام می‌شود اما ازآنجاکه این بررسی‌ها براساس مدل‌های آماری و ریاضی است، در بسیاری از موارد با واقعیت همخوانی ندارند.

رئیسی درمورد مسئله‌ی مصونیت افرادی که یک بار به ویروس کرونای جدید مبتلا شده‌اند نیز اظهار کرد که تاکنون شواهد مطمئنی دال بر مصونیت کامل این افراد وجود ندارد اما اگر هم مصونیتی باشد، دائمی نیست و حتی فرمول ایمنی گله‌ای و جمعی تاکنون در مورد این ویروس سازگار نبوده است. معاون وزیر بهداشت توضیح می‌دهد که مطابق با این فرمول، اگر ۶۶ درصد افراد در جامعه‌ای به یک بیماری مبتلا شوند، آن جامعه به ایمنی گله‌ای یا جمعی می‌رسد‌؛ درصورتی‌که رسیدن به این مرحله مستلزم تلفات انسانی فاجعه‌بار است و ایران به‌دنبال این نوع از ایمنی نیست، بلکه به قطع زنجیره‌ی انتقال ویروس امیدوار است.

رئیسی همچنین اعلام کرد که جهش ویروس کووید ۱۹ منجر به افزایش قدرت واگیر این ویروس شده و اگر قبلا هر نفر مبتلا تنها یک نفر را مبتلا می‌کرد، این آمار اکنون به حدود ۸ نفر رسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات