احتمال ابتلا به کووید ۱۹ ممکن است وابسته به سن نباشد

سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اگرچه نرخ مرگ‌و‌میر و شدت بیماری کووید ۱۹ در گروه‌های سنی بالاتر، بیشتر است؛ احتمالا ابتلا به این بیماری به سن افراد بستگی ندارد.
تبلیغات

در این مرحله، کاملا مشخص شده است که هرچه سن بیشتر باشد، احتمال ابتلا به مورد شدیدی از کووید ۱۹ بیشتر است. اما پژوهشگران مطمئن نیستند که آیا احتمال دچار شدن افراد مسن‌تر به عفونت ویروس کرونا بیشتر است یا افراد سالخورده پس از ابتلا بیشتر تحت ‌تأثیر ویروس قرار می‌گیرند.

ما هنوز پاسخ کامل را نداریم؛ اما مدل جدید پژوهشگران ژاپنی نشان می‌دهد که بعید است سن روی حساسیت ابتلا به کووید ۱۹تأثیر داشته باشد؛ بلکه فقط احتمال ابتلا به مورد شدید یا مرگ را تحت ‌تأثیر قرار می‌دهد.

پژوهشگران داده‌های سه کشور (ژاپن، اسپانیا و ایتالیا) را که تعداد موارد کووید ۱۹ در آن‌ها بسیار متفاوت بود اما داده‌های آن‌ها به‌خوبی ثبت شده بود، بررسی کردند. تا ۲۹ ماه مه، ایتالیا دارای ۳۸۲/۳ مورد، اسپانیا دارای ۵۰۷/۲ مورد و ژاپن دارای ۱۳/۲ مورد تأییدشده به ازای صد هزار نفر بود.

پژوهشگران توزیع سنی مرگ‌و‌میر ناشی‌ از کووید ۱۹ و نیز عدد سرایت پایه (R0) را مورد بررسی قرار دادند. شاخص R0 به ما می‌گوید هر فرد عفونی به‌طور متوسط، ویروس را به چند نفر دیگر منتقل کرده است. آن‌ها دریافتند که توزیع سنی در تمام کشورها بسیار شبیه اما مقدار R0 کاملا متفاوت است. پژوهشگران در مقاله‌ی خود می‌نویسند: «در بین ایتالیا، ژاپن و اسپانیا، توزیع‌ سنی مرگ‌و‌میر ناشی ‌از کووید ۱۹ حتی با اینکه تعداد مرگ در هر کشور متفاوت است، اختلاف کمی نشان می‌دهد. ما به‌ منظور درک عامل تعیین‌کننده‌ی این وضعیت و برای توصیف دینامیک انتقال و تاریخچه‌ی طبیعی کووید ۱۹، مدل ریاضی را ایجاد و داده‌های مربوط به مرگ‌و‌میر در ایتالیا، اسپانیا و ژاپن را تجزیه‌و‌تحلیل کردیم.» آن‌ها همچنین برای هر گروه سنی سطح تخمینی تماس انسان با انسان و سطح محدودیت‌های موجود در هر کشور را که روی R0 اثر دارند، در نظر گرفتند. علت تشابه نسبت موارد در هر گروه‌ سنی در سه کشور چیست؟

نمودار ارتباط سن با کرونا/age corona

پژوهشگران دریافتند که وقتی آن‌ها داده‌ها را مدل‌سازی کردند تا نشان دهند که سن روی شدت یا میزان مرگ‌و‌میر ناشی ‌از بیماری اثر ندارد، حساسیت باید به‌طور غیر واقعی متفاوت می‌بود تا مدل کار کند. این نتیجه، براساس آنچه تاکنون درمورد ویروس کرونا آموخته‌ایم، معقول است. درعوض مدل نشان می‌داد که احتمالا حساسیت براساس سن تغییر نمی‌کند؛ اما سن، شدت بیماری و مرگ‌و‌میر را منعکس می‌کند. پژوهشگران در مقاله‌ی خود نوشتند: «مطالعه‌ی ما نشان داد که اگر نرخ مرگ‌و‌میر یا نسبت عفونت‌های علامت‌دار در تمام موارد کووید ۱۹ به سن بستگی نداشته باشد، برای توضیح توزیع سنی مشابه در میزان مرگ‌و‌میر با عدد سرایت پایه‌ی متفاوت، حساسیت‌های غیر واقعی وابسته ‌به ‌سن نسبت‌ به کووید ۱۹، باید به‌طور متفاوتی در سه کشور وجود داشته باشد. اگرچه نمی‌توانیم نقش وابستگی به سن در حساسیت را به‌کلی رد کنیم، نتایج ما نشان می‌دهد که این موضوع وابستگی زیادی به سن ندارد؛ بلکه وابستگی شدت بیماری به سن، نقش زیادی در توزیع سنی مشاهده‌شده در مرگ‌و‌میر دارد.»

بنابراین، مدل (حداقل با استفاده از این داده‌ها) نشان می‌دهد که استعداد ابتلا به کووید ۱۹ درمیان گروه‌های سنی مختلف کاملا مشابه است. البته این تمام ماجرا نیست و پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند برای تعیین دقیق‌تر حساسیت در گروه‌های سنی مختلف، به داده‌های بیشتری (مانند نرخ مرگ‌و‌میر دقیق‌تر) نیاز داریم.

نتایج این پژوهش در مجله‌ی Scientific Reports منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات