شواهد تازه نشان می‌دهد گروه خونی ممکن است خطر و شدت کووید ۱۹ را تغییر دهد

شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
پژوهش‌های مختلفی از این ایده حمایت می‌کنند که افراد با گروه خونی O ممکن است در دنیاگیری کووید ۱۹ از مزیتی جزئی برخوردار باشند.
تبلیغات

نتایج دو مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهند خطر ابتلای افراد با گروه خونی O به کووید ۱۹ کمتر است و در‌صورت عفونی‌شدن، احتمال ابتلای آن‌ها به بیماری شدید کمتر است. یکی از مطالعات جدید نشان داد بیماران کووید ۱۹ با گروه‌های خونی O یا B درمقایسه‌با بیماران با گروه‌های خونی A یا AB زمان کمتری در بخش مراقبت‌های ویژه می‌گذراندند.

همچنین، احتمال نیاز پیداکردن آن‌ها به دستگاه تنفس مصنوعی کمتر بود و با احتمال کمتری دچار نارسایی کلیوی می‌شدند. نتایج جدید یافته‌های مشابه درباره‌ی گروه خونی O را تکرار می‌کند که در پژوهش‌های گذشته مشاهده شده است و تصویر واضح‌تری از یکی از عوامل خطرساز ویروس کرونا ایجاد می‌کند.

شدت بیماری کووید ۱۹ در بیماران با گروه خونی O یا B کمتر بود

نتایج هر دو مطالعه‌ی جدید در مجله‌ی Blood Advances منتشر شده‌اند. در یکی از این مطالعات، ۹۵ بیمار به‌شدت بدحال کووید ۱۹ در بیمارستان‌هایی در ونکوور کانادا بررسی شدند. پژوهشگران دریافتند که بیماران با گروه خونی O یا B درمقایسه‌با بیماران با گروه خونی A یا AB به‌طور متوسط ۴/۵ روز کمتر در بخش مراقبت‌های ویژه می‌ماندند. این در حالی است که گروه دوم به‌طور متوسط ۱۳/۵ روز را در بخش مراقبت‌های ویژه سپری می‌کردند.

اگرچه پژوهشگران ارتباطی میان گروه خونی و کل زمان ماندن بیمار در بیمارستان پیدا نکردند، متوجه شدند که فقط ۶۱ درصد از بیماران با گروه خونی O یا B به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز پیدا می‌کردند؛ درحالی‌که این رقم در بیماران با گروه خونی A یا AB برابر ۸۴ درصد بود. در همین حین، احتمال نیاز بیماران با گروه خونی A یا AB به دیالیز بیشتر بود که به کلیه‌ها کمک می‌کند تا سموم را از خون خارج کنند.

نویسندگان مطالعه نتیجه‌گیری کردند: «بیماران در این دو گروه خونی درمقایسه‌با افراد با گروه خونی O یا B ممکن است در خطر بیشتری از اختلال عملکرد یا نارسایی عضو براثر کووید ۱۹ باشند.» مطالعه‌ای که ماه جون منتشر شد و روی بیماران ایتالیا و اسپانیا انجام شده بود، ارتباط مشابهی را نشان داد: خطر ابتلا به عفونت شدید ویروس کرونا در بیماران با گروه خونی O درمقایسه‌با بیماران با گروه‌های خونی دیگر ۵۰ درصد کمتر بود.

افراد با گروه خونی O حساسیت کمتری به عفونت داشتند

دومین مطالعه نشان می‌داد که ممکن است خطر ابتلای افراد با گروه خونی O به کووید ۱۹ درمقایسه‌با افراد با گروه‌های خونی دیگر کمتر باشد. این گروه پژوهشی حدود نیم‌میلیون فرد را در هلند بررسی کردند که از اواخر فوریه تا اواخر جولای برای کووید ۱۹ آزمایش شده بودند. از حدود ۴،۶۰۰ نفری که آزمایششان مثبت شده بود و گروه خونی خود را گزارش کردند، ۳۸/۴ درصد گروه خونی O داشتند. این رقم کمتر از فراوانی گروه خونی O در این جمعیت، یعنی ۴۱/۷ درصد است. بنابراین، پژوهشگران چنین نتیجه‌گیری کردند که افراد با گروه خونی O درمقایسه‌با دیگر گروه‌ها از عفونت اجتناب می‌کنند. نویسندگان نوشتند: «گروه خونی O به‌طور معناداری با کاهش حساسیت ارتباط دارد.»

مطالعات دیگر ارتباط مشابهی را میان گروه خونی و خطر ابتلا به کووید ۱۹ پیدا کردند

به‌طورکلی، گروه خونی به بودن یا نبودن پروتئین‌هایی به‌نام آنتی‌ژن‌های A و B روی سطح سلول‌های قرمز خون بستگی دارد. گروه خونی صفتی است که از والدین به ارث می‌رسد. افراد با گروه خونی O هیچ‌یک از این آنتی‌ژن‌ها را ندارند. این گروه خونی رایج‌ترین گروه خونی است: حدود ۴۸ درصد از آمریکایی‌ها گروه خونی O دارند.

مطالعات جدید درباره‌ی گروه خونی و خطر ویروس کرونا با پژوهش‌های گذشته در این زمینه همسو است. مطالعه‌ای که ماه جولای منتشر شد، نشان می‌داد احتمال مثبت‌بودن نتیجه آزمایش کووید ۱۹ افراد با گروه خونی O درمقایسه‌با انواع دیگر گروه‌های خونی کمتر بود. مطالعه‌ی دیگری که از ماه آوریل هنوز بازبینی نشده است، نشان داد که در میان ۱،۵۵۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در شهر نیویورک، نسبت کمتر از حد انتظاری گروه خونی O داشتند. ماه مارس، مطالعه‌ای روی بیش از ۲،۱۰۰ بیمار ویروس کرونا در شهرهای ووهان و شنژن چین نشان داد که خطر ابتلا به عفونت در افراد با گروه خونی O کمتر بود.

پژوهش‌های گذشته نشان داده‌اند که افراد با گروه خونی O دربرابر سارس حساسیت کمتری داشتند. این ویروس ۸۰ درصد تشابه ژنتیکی با ویروس کرونای جدید دارد. مطالعه‌ی منتشرشده در سال ۲۰۰۵ نیز نشان می‌داد بیشتر افراد عفونی‌شده با سارس در هنگ‌کنگ گروه‌های خونی به‌غیر از گروه خونی O داشتند.

با وجود این شواهد، مایپیندر سخون، نویسنده‌ی همکار مطالعه‌ی ونکوور، گفت این ارتباط هنوز ضعیف است. وی در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت:

فکر نمی‌کنم این عامل بر نقش عوامل مؤثر روی شدت بیماری مانند سن و بیماری‌های زمینه‌ای غلبه کند. بنابراین، اگر گروه خونی شما A باشد، نیازی نیست وحشت کنید و اگر گروه خونی شما O است، آزاد نیستید که به محافل شلوغ بروید.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات