راهنمای خرید بهترین کول پد لپ تاپ [دی ۱۴۰۲]

یک‌شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
مطالعه 14 دقیقه
بهترین کول پدهای لپ تاپ در بازار
کول‌پد به‌عنوان یکی از لوازم جانبی مراقبتی لپ‌تاپ انواع مختلفی دارد. در ادامه چند مورد از بهترین کول پدهای بازار را به‌ شما معرفی می‌کنیم.
تبلیغات

یکی از محدودیت‌هایی که در دنیای فناوری همیشه دست‌وپای مهندسان و طراحان را می‌بندد، مدیریت حرارت و جلوگیری از داغ‌شدن دستگاه‌ها است که باعث می‌شود طراحان محصولاتی مثل گوشی و لپ‌تاپ عملکرد را به‌اندازه‌ای محدود کنند که کنترل گرمای تولیدی آن متناسب باشد.

هرچه کامپیوترها قدرتمند‌تر می‌شوند، گرمای بیشتری تولید می‌کنند و این موضوع به‌خصوص در کامپیوترهای قابل حمل مثل لپ‌تاپ اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا فضای بسته‌تری دارند و باتری موجود در لپ‌تاپ نیز در زمان شارژ شدن و استفاده از باتری گرما تولید می‌کند. با توجه به این موضوع می‌توان یکی از فاکتورهای مؤثر در قیمت لپ تاپ را مدیریت گرمای آن در نظر گرفت که مستقیماً روی عملکرد اثر دارد.

راه‌های کنترل و مدیریت گرمای لپ‌تاپ

گیمینگ با لپ‌تاپ گیمینگ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی

روش‌هایی برای تشخیص دلایل داغ شدن لپ تاپ و نحوه جلوگیری از آن نیز وجود دارد که می‌توانید در صورت نیاز سراغ آن‌ها بروید. برای مثال، کنترل سرعت فن لپ تاپ یکی از روش‌هایی است که عده‌ای در نظر می‌گیرند. در هر صورت، برخی از این دلایل شامل موارد زیر می‌شوند:

  • لپ‌تاپ را در حالت روشن روی سطوح ناهموار و غیرمسطح که ممکن است دریچه‌های هوای زیرین لپ‌تاپ را مسدود کند، قرار ندهید. مثل، روی تخت خواب، مبل و حتی روی پا. این سطوح علاوه‌بر احتمال مسدود کردن دریچه‌ها، امکان نفوذ گردوغبار و پرز را به داخل لپ‌تاپ افزایش می‌دهند.
  • هرگز لپ‌تاپ روشن را درون کیف قرار ندهید، حتی در حالت Sleep نیز لپ‌تاپ فعالیت دارد، پس زمانی که خاموش می‌کنید صبر کنید تا سیستم به‌طور کامل خاموش شود، سپس آن را درون کیف بگذارید.
  • لپ‌تاپ را کنار دستگاه‌های دیگری که گرما تولید می‌کنند، قرار ندهید. حتی لپ‌تاپ خاموش درون ماشین نیز می‌تواند به میزان قابل توجهی داغ شود.
  • استفاده از کول‌پد برای افزایش گردش هوا در زمان‌های طولانی.

آیا کول پد لپ تاپ وسیله‌ای ضروری است؟

یکی از لوازم جانبی که برخی از افراد برای مدیریت گرمای لپ‌تاپ و کاهش دمای لپ‌تاپ به آن اتکا می‌کنند، کول پد است. در همین ابتدا بگوییم که نباید انتظار معجزه و عملکردی مثل یخچال از کول‌پد داشته باشید.

نام کول‌پد با اینکه در لغت «خنک‌کننده» معنی می‌شود؛ اما قطعات اصلی آن یک یا چند عدد فن است که کمک مؤثری به گردش هوا می‌کند و باعث می‌شود پردازنده و قطعات لپ‌تاپ با ثبات بیشتری در حداکثر توان فعالیت کنند تا شاهد افت عملکرد در لپ‌تاپ‌ها نباشیم.

قطعاً نمی‌توان استفاده از کول‌پد را با سیستم خنک‌کننده داخلی لپ‌تاپ مقایسه کرد؛ اما در هر صورت به‌عنوان روشی کمکی برای مدیریت گردش هوا و کاهش فشار بر سیستم خنک‌کننده لپ‌تاپ و در ادامه، افزایش عمر کاری دستگاه، می‌توان روی کول‌پد حساب باز کرد. در ادامه قصد داریم چند مورد از بهترین کول پدهای بازار را معرفی کنیم.

با توجه به کمیاب بودن برندهای اصلی لوازم جانبی فهرست زیر براساس قیمت کول پد و تجربیات کاربران تهیه شده است. دقت داشته باشید که زومیت مسئولیتی در قبال اصالت کالا برعهده ندارد.

بهترین کول پد برای لپ تاپ

نکات اساسی در انتخاب کول‌پد برای لپ‌تاپ را می‌توان طبق اولویت، قدرت کول‌پد در گردش هوا با کمک یک یا چند فن، اتصال ازطریق کابل جداشونده یا کابل ثابت، نورپردازی در فن یا بدنه کول‌پد، ارائه‌ی چند درگاه USB و گرفتن نقش هاب USB، دکمه‌ی خاموش و روشن‌کردن کول‌پد یا تنظیم سرعت چرخش فن‌ها و امکان تنظیم ارتفاع برشمرد.

طراحی پنل زیرین لپ‌تاپ گیمینگ Raider GE78 HX ام‌اس‌آی

فارغ از قابلیت‌ها، مهم‌ترین معیار برای خرید کول‌پد وضعیت دریچه‌های هوای لپ‌تاپ است که باید موقعیت قرارگیری آن‌ها را به‌خوبی بررسی کنید که فن یا فن‌های کول‌پد در بهترین حالت مستقیماً زیر آن‌ها قرار بگیرند تا شاهد عملکرد متناسب آن‌ها باشید.

بهترین کول‌پدها در بازار جهانی شامل برندهای KLIM، TopMate، ThermalTake، IETS و Targus می‌شود که درحال‌حاضر در بازار داخلی به‌سختی می‌توان آن‌ها را پیدا کرد. با‌این‌حال، برندهای مطرح حال حاضر بازار ایران شامل دیپ‌کول، کولر مستر و کول‌کلد و مواردی دیگر می‌شود.

کول پد دیپ کول N200

دیپ کول N200 نمای بالا

کول پد دیپ کول N200 محصول یکی از برندهای خوشنام بازار لوازم جانبی در کشور است که با قیمت حدود ۳۰۰ هزارتومان می‌توان آن را با گارانتی ۲۴ ماهه تهیه کرد. جنس بدنه از پلاستیک و توری آن فلزی است تا در انتقال گرما بهتر عمل کند. این کول پد از فن ۱۲۰ میلی‌متری دمنده بهره می‌برد که ازطریق کابل متصل، به درگاه USB وصل می‌شود.

متأسفانه درگاه USB روی کول‌پد دیپ‌کول N200 تعبیه نشده و با وصل‌شدن کول‌پد به لپ‌تاپ یکی از درگاه‌های یو‌اس‌بی لپ‌تاپ درگیر می‌شود. همچنین، برای خاموش کردن کول پد نیز دکمه‌ای وجود ندارد و باید مستقیماً کابل آن را از درگاه جدا کنید. وزن کول‌پد ۵۸۹ گرم است که آن را برای حمل همراه لپ‌تاپ برای استفاده در محیط‌های دیگر نیز مناسب می‌کند.

کول پد کول کلد F2-1

ابعاد کول کلد F2

کول پد کول کلد F2-1 در محدوده قیمت کمتر از ۴۵۰ هزار تومان گزینه بعدی است که دو فن بزرگ ۱۲۵ میلی‌متری ارائه می‌کند. علاوه‌براین، با وجود دو خروجی USB می‌توان بدون نگرانی از اشغال درگاه یو‌اس‌بی روی لپ‌تاپ آن را به سیستم وصل کرد.

بدنه کول‌پد از جنس پلاستیک و توری روی آن از جنس فلز است و در قسمت پایین لپ‌تاپ می‌توان گیره‌های آن را باز کرد تا از سُر خوردن لپ‌تاپ جلوگیری کند.

کول پد کول کلد F2-1 دمنده امکان تنظیم ارتفاع دارد و فن‌های آن نیز با نور LED جلوه زیباتری به ستاپ شما خواهند داد. البته رنگ آن فقط آبی است و امکان تغییر رنگ وجود ندارد. کول‌کلد یکی از برندهای شناخته‌شده در بازار به‌شمار می‌آید؛ اما در زمان خرید همچنان مراقب نمونه‌های غیراصلی باشید.

خنک‌کننده مکنده کول کلد K27

ابعاد کول پد کول کلد K27

مدل دیگری از خنک‌کننده‌های لپ‌تاپ هستند که به‌جای دمندگی هوا، فرایند گردش هوا را با مکندگی سرعت می‌بخشند تا بدین‌ترتیب فرایند خنک‌کنندگی را مؤثرتر کنند. کول کلد K27 در دسته خنک‌کننده‌های مکنده قرار می‌گیرد. این خنک‌کننده برخلاف کول‌پدها در زیر لپ‌تاپ قرار نمی‌گیرد و درعوض باید آن را با کمک اتصال سیلیکونی که در سه اندازه کوچک، متوسط و بزرگ متناسب با ابعاد مختلف دریچه خروجی هوای گرم لپ‌تاپ طراحی شده‌اند، مقابل دریچه خروجی هوای لپ‌تاپ قرار دهید و کابل آن را به درگاه USB وصل کنید.

خنک‌کننده کول کلد K27 بدنه‌ای پلاستیکی دارد و درون آن یک فن ۷۵ میلی‌متری تعبیه شده که بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دور در دقیقه سرعت چرخش دارد و کاربر می‌تواند با غلتک کنترل سرعت آن را تنظیم کند. طبق بررسی‌ها عملکرد این خنک‌کننده در محدوده قیمتی ۵۰۰ هزارتومان قابل اتکا است.

نکته‌ی منفی‌ای که درباره آن می‌توان عنوان کرد نداشتن کاربرد استند برای قرارگیری لپ‌تاپ است و اینکه حتماً باید هردو دستگاه را روی سطح صاف و تمیزی بگذارید که گردوغبار وارد لپ‌تاپ نشود.

کول پد دیپ کول U Pal

طراحی دیپ کول U Pal

کول پد دیپ کول U Pal در محدوده قیمتی ۷۰۰ هزارتومان را می‌توان در این فهرست جا داد، زیرا علاوه‌بر ظاهر مینیمال و شیک برای استفاده در محیط‌های رسمی کاربرد دارد و امکان تبدیل‌ شدن به استند لپ‌تاپ با تغییر ارتفاع در ۶ حالت را فراهم می‌کند. بدنه از جنس پلاستیک باکیفیت و توری فلزی است و در جلوی آن نیز لبه‌ای نگهدارنده تعبیه شده تا از لغزش لپ‌تاپ جلوگیری کند.

کول پد دیپ کول U Pal دارای دو فن ۱۴۰ میلی‌متری در دو طرف است تا پوشش خوبی برای قرارگیری در زیر دریچه هوای اکثر لپ‌تاپ‌ها داشته باشد. کابل کول‌پد جدا نمی‌شود؛ اما خوشبختانه با وجود اتصال به درگاه USB یک درگاه USB 3.0 ارائه می‌کند. وزن کول‌پد به ۷۵۰ گرم می‌رسد.

کول پد کول کلد K25

ابعاد کول کلد K25

کول پد کول کلد K25 با طراحی زمخت و درعین‌حال جذاب، به‌خاطر امکان نورپردازی مناسب استفاده در کنار ستاپ گیمینگ است، بدین ترتیب استفاده از آن در محیط‌های رسمی و اداری مناسب نیست و باید سراغ گزینه‌های دیگری بروید که زرق‌وبرق کم‌تری داشته باشند و ظاهر شیک و رسمی ستاپ شما را نامتوازن نکنند.

کول پد کول کلد K25 را می‌توان با کمک شاسی‌هایی که در قسمت بالایی سطح زیرین آن قرار دارد، در دو ارتفاع تنظیم کرد. چهار فن ۱۴۰ میلی‌متری هرکدام در گوشه‌ای قرار گرفته‌اند تا با حداقل و حداکثر سرعت ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دور در دقیقه هوا را به داخل لپ‌تاپ بدمند. امکان تنظیم چرخش تمام فن‌ها، چرخش فن‌های بالا، چرخش فن‌های پایین و خاموشی تمام فن‌ها وجود دارد. همچنین، یک درگاه USB نیز روی آن تعبیه شده است تا ماوس یا کیبورد را به‌راحتی به آن وصل کنید.

اگر می‌خواهید زرق‌وبرق بیشتری را تجربه کنید مدل پرو کول کلد K25 با نام کول پد کول کلد K25 Pro با قیمتی بیشتر در بازار موجود است که از تفاوت‌های آن می‌توان به نورپردازی RGB در لبه‌های کول‌پد اشاره کرد.

کول پد دیپ کول Multi Core X6

دیپ کول Multi Core X6 نمای بالا

کول پد دیپ کول Multi Core X6 از برند محبوب دیپ‌کول که از سال‌ها پیش در بازار کول‌پد حضور دارد، از چهار فن تشکیل شده است که دو فن بالایی آن ۱۴۰ میلی‌متری و دو فن پایینی نیز ۱۰۰ میلی‌متری هستند و در بدنه‌ای پلاستیکی با توری فلزی قرار گرفته‌اند. در لبه‌ی سمت چپ کول پد می‌توانید دو درگاه USB و دکمه روشن/خاموش کردن و تنظیم سرعت فن‌ها را مشاهده کنید.

در قسمت توری کول‌پد دیپ کول Multi Core X6 شیاری تعبیه شده که می‌توانید در صورت نیاز برای اتصال کول‌پد به لپ‌تاپ کابل USB کول‌پد را از بین آن رد کنید. امکان تنظیم ارتفاع در دو حالت نیز به‌کمک پایه‌های تاشو در زیر کول‌پد فراهم شده است. این محصول را می‌توانید با قیمت حدوداً یک میلیون تومان خریداری کرده یا با پرداخت هزینه بیشتر با گارانتی ۲۴ ماهه نیز در بازار پیدا کنید.

خنک‌کننده مکنده کول کلد K30

کانکتور کول پد کول کلد Coolcold K30

کول پد کول کلد K30 از نوع خنک‌کننده‌های مکنده مانند مدلی که در بالاتر معرفی کردیم عمل می‌کند و به‌جای قرار گرفتن مقابل دریچه‌های ورودی هوا در زیر لپ‌تاپ، باید آن را در مقابل دریچه خروجی هوای گرم لپ‌تاپ در لبه‌ی کناری قرار دهید تا فرایند خنک‌سازی را به‌خوبی انجام دهد و فشار روی فن‌های داخلی لپ‌تاپ را تا حد امکان کاهش دهد.

کول پد کول کلد K30 با قیمتی بیشتر از دو برابر نمونه K27 می‌تواند فن ۷۵ میلی‌متری را بین بازه ۱۱۰۰ تا ۴۵۰۰ دوردردقیقه بچرخاند و گردش هوای بیشتری ایجاد کند. همچنین، شما می‌توانید با دکمه تعبیه شده مکنده را روشن یا خاموش کنید و حالت فن را مشخص کنید. علاوه‌براین، دکمه‌ای برای کنترل نورپردازی روی خنک‌کننده وجود دارد و با کمک غلتک امکان تنظیم سرعت فن نیز وجود دارد. نمایشگر LCD کوچک روی آن نیز سرعت چرخش فن‌ها را نمایش می‌دهد.

کول پد دیپ کول N9

طراحی دیپ کول N9

کول پد دیپ کول N9 علاوه‌بر نقش خنک‌کنندگی می‌تواند به‌عنوان استند لپ‌تاپ مورد استفاده قرار بگیرد و با امکان تنظیم زاویه از ۱۲ تا ۴۵ درجه دست شما را برای استفاده از لپ‌تاپ در حالت‌های مختلف باز بگذارد. قسمت زیرین کول‌پد از پلاستیک است؛ اما پنل بالایی تماماً از جنس آلومینیوم ساخته شده که در تبادل حرارت نقش بیشتری ایفا کند و کیفیت ساخت بهتر این محصول را به‌ رخ بکشد.

درون کول پد دیپ کول N9 یک فن بزرگ ۱۸۰ میلی‌متری قرار دارد که امکان چرخش بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ دور در دقیقه را فراهم می‌کند. در قسمت پشتی کو‌ل‌پد می‌توانید ورودی میکرو یو‌اس‌بی برای روشن‌شدن کول‌پد را مشاهده کنید که در کنار آن ۳ درگاه USB برای اتصال سایر دستگاه‌ها به‌چشم می‌خورد و آن‌طرف‌تر نیز غلتک تنظیم سرعت فن که با چرخاندن آن تا آخر امکان روشن/خاموش کردن کول‌پد نیز وجود دارد.

به‌طور کلی دیپ کول N9 بیشتر با تمرکز بر ایفای نقش استند لپ‌تاپ طراحی شده است که در کنار آن با وجود فن بخشی از بار گردش هوا را از روی دوش فن اصلی لپ‌تاپ بردارد. این کول‌پد را می‌توان برای لپ‌تاپ‌های مختلف با ابعاد متفاوت مورد استفاده قرار داد. ظاهر شکیل این کول‌پد آن را برای استفاده در محیط‌های رسمی و اداری مناسب می‌کند.

در این محدوده قیمتی اگر به‌دنبال کول‌پدی با امکان خنک‌کنندگی بیشتر و ظاهری جذاب و پرزرق‌وبرق هستید باید سراغ کول پد کول کلد F13 بروید که دارای ۵ فن، یک بزرگ و ۴ کوچک با اندازه‌های ۱۴۰ و ۶۰ میلی‌متری است و امکان نورپردازی RGB و کنترل سرعت چرخش فن‌ها را فراهم می‌کند. همچنین، نمایشگر LED به‌صورت لحظه‌ای سرعت فن‌ها را نمایش می‌دهد.

کول پد دیپ کول WIND PAL

طراحی دیپ کول WIND PAL

اگر دریچه‌های ورودی هوای لپ‌تاپ شما در دو طرف قرار دارد و می‌خواهید کول‌پد شیکی در محدوده قیمتی ۱٫۵ میلیون تومان خریداری کنید، کول پد دیپ کول WIND PAL با وجود دو فن بزرگ ۱۴۰ میلی‌متری با صدای کم و دمش هوا با سرعت چرخش ۱۲۰۰ دوردردقیقه و وجود ۴ درگاه USB و غلتک تنظیم سرعت چرخش فن‌ها انتخاب مناسبی خواهد بود. این کول‌پد از برند شناخته‌شده دیپ‌کول امکان تنظیم ارتفاع را نیز فراهم می‌کند.

کول پد ردراگون GCP500

ابعاد کول پد ردراگون Redragon GCP500

اگر به‌ فکر خرید کول‌پد مناسب لپ‌تاپ گیمینگ با تعداد فن‌های بیشتر و نورپردازی RGB در محدوده قیمتی ۱٫۵ میلیون هستید کول پد ردراگون GCP500 با ظاهری شکیل و هوشمندانه می‌تواند عملکرد خوبی ارائه کند. این کول‌پد با ۵ فن که یکی اندازه ۱۴۰ میلی‌متری دارد و توسط ۴ فن دیگر ۶۰ میلی‌متری احاطه می‌شود، سرعت چرخش ۳۸۰۰ دوردردقیقه ارائه می‌کند و صدای بسیار کمی دارد.

طراحی کول پد ردراگون GCP500 با بدنه‌ای پلاستیکی و پنل بالایی آلومینیومی متفاوت است و روی فن بزرگ به‌جای توری، محافظی با شیار قرار گرفته است تا کم‌تر مانع گردش هوا شود. ارائه‌ی دو درگاه USB و دو کلید برای کنترل سرعت فن‌ها و روشن/خاموش کردن RGB و استند مخصوص موبایل از سایر ویژگی‌های این کول‌پد به‌حساب می‌آید.

علاوه‌براین با قابلیت تنظیم ارتفاع می‌توانید محیط ارگونومیک بهتری برای کار با لپ‌تاپ فراهم کند. به‌طور کلی جنس بدنه نیز با کیفیت و خوش ساخت است و طبق بررسی‌ها به‌خوبی می‌تواند تا ۶-۷ درجه دمای لپ‌تاپ را کاهش دهد.

اگر لپ‌تاپ بزرگی دارید و در این محدوده قیمتی می‌خواهید کول‌پدی مناسب لپ‌تاپ گیمینگ بزرگ خود خریداری کنید، سراغ کول پد آیس کورل K7 بروید که با پشتیبانی از لپ‌تاپ تا اندازه ۲۱ اینچ و وجود ۶ فن با اندازه‌های ۳ فن بزرگ ۱۲۰ میلی‌متری و ۳ فن ۷۰ میلی‌متری گردش هوای کارآمدی را ایجاد می‌کند. نمایشگر LCD، کلیدهای پاور، تنظیم سرعت و کنترل نورپردازی از سایر ویژگی‌های آن به‌حساب می‌آید.

کول پد کولر مستر ERGOSTAND III

کولر مستر ERGOSTAND III مشکی

استند و کول پد کولر مستر ERGOSTAND III با امکان پشتیبانی از لپ‌تاپ‌های بزرگ و سنگین به‌خوبی نقش خنک‌کننده و استند لپ‌تاپ را هم‌زمان ایفا می‌کند تا علاوه‌بر مراقبت از لپ‌تاپ با کمک به گردش هوا، با ایجاد شرایط متناسب با اصول ارگونومیک تنظیم ارتفاع نمایشگر برای جلوگیری از ناهنجاری‌های بدنی، به شما نیز کمک می‌کند.

کول‌پد ERGOSTAN III برند شناخته‌شده کولر مستر یک فن بزرگ ۲۳۰ میلی‌متری دارد که با چرخش ۸۰۰ دور در دقیقه می‌تواند میزان انتقال هوای (CFM) برابر با ۷۲ فوت‌مکعب‌بردقیقه را ایجاد کند و درعین‌حال صدای کمی داشته باشد. این کول‌پد همچنین، چهار درگاه USB ارائه می‌کند و اتصال آن به لپ‌تاپ ازطریق کابل USB به mini-USB انجام می‌شود.

جمع‌بندی

به‌طور کلی استفاده از کول‌پد و خنک‌کننده در درازمدت می‌تواند روی سلامت و عمر لپ‌تاپ اثر مستقیم داشته باشد، زیرا گرمای زیاد می‌تواند در طولانی‌مدت، لپ‌تاپ را از پا دربیاورد. ممکن است استفاده از کول‌پد روی بهترین لپ تاپ های گیمینگ در لحظه تأثیر فاحشی نداشته باشد؛ اما قطعاً استفاده از خنک‌کننده‌ی کمکی روی لپ‌تاپ در درازمدت خود را نشان می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات