در روزهای بارانی چگونه از ماسک استفاده کنیم

پنج‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
یکی از اعضای هیأت علمی گروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هشدار داد که نباید در روزهای بارانی از ماسک خیس استفاده کرد.
تبلیغات

دکتر علیرضا فاطمی، عضو هیأت علمی گروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از ماسک در هوای سرد و نمناک، اذعان کرد هر علتی که باعث مرطوب یا خیس شدن ماسک شود، تآثیرگذاری آن را کاهش می‌دهد. به گفته‌ی دکتر فاطمی، در آستانه‌ی شروع فصل سرما و بارندگی‌ها و زمانی‌ که باران می‌بارد، اگر از خیس شدن ماسک جلوگیری شود، می‌توان تا زمان استاندارد که حدود چهار ساعت است، از ماسک استفاده کرد؛ اما در صورت مرطوب شدن ماسک - حتی به دلیل صحبت کردن های متمادی - لازم است ماسک تعویض شود.

معاون آموزشی بیمارستان شهدای تجریش با بیان اینکه استفاده از شال‌گردن به‌جای ماسک (در مواقع ضروری) در سرما منعی ندارد، توضیح داد چنانچه ماسک دردسترس نبود، می‌توان از شال‌ گردن استفاده کرد؛ در غیر این صورت، ماسک‌های استاندارد تأثیر بهتری برای پیشگیری از بیماری کرونا دارند.

فاطمی خاطرنشان کرد که مشکل و چالش استفاده از شال‌ گردن این است که اگر شال ‌گردن به هر دلیلی در حین استفاده، مرطوب یا به ویروس آلوده شود، دور انداخته نمی‌شود و ممکن است فرد ویروس را حتی با خود به داخل منزل یا محیط کار ببرد و آن را به دیگران منتقل کند؛ درحالی‌که ماسک‌های یک‌بارمصرف به‌راحتی قابل تعویض هستند. وی در همین راستا تأکید کرد که لازم است شال‌ گردن بعد از استفاده و در اولین فرصت به دقت شست‌وشو شود تا ویروس یا آلودگی احتمالی از سطح آن پاک شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، زمان اثرگذاری ماسک‌های سه‌لایه‌ی معمولی را حداکثر سه تا چهار ساعت اعلام کرد. وی درباره‌ی ماسک‌های فیلتردار (N۹۵) نیز توضیح داد که از ماسک‌های سه لایه ضخیم‌تر هستند و حداکثر زمان استفاده از آن‌ها در صورتی که مرطوب نشده باشند، هشت ساعت است.

به گفته‌ی فاطمی، هر نوع ماسکی چنانچه از صورت برداشته شد، مجداد نباید استفاده شود؛ حتی اگر زمان استفاده از آن کمتر از یک ساعت باشد. عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با تأکید بر اینکه استفاده از ماسک‌ استاندارد به میزان قابل توجهی می‌تواند از انتقال ویروس جلوگیری کند، توصیه کرد که در صورت مطمئن نبودن از کیفیت و استاندارد ماسک و برای تأثیر‌گذاری بهتر، می‌توان از ۲ ماسک به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد؛ یا در غیر این صورت یک دستمال کاغذی داخل ماسک قرار داد. به گفته‌ی دکتر فاطمی، ۷۰ درصد جلوگیری از سرایت‌پذیری کرونا، به این موضوع وابسته است که فرد ناقل از ماسک استفاده کند. وی همچنین اضافه کرد که ماسک زدن افراد سالم، می‌تواند تا ۳۰ درصد از ابتلا به بیماری پیشگیری کند.

دیروز رئیس سازمان غذا و دارو از توزیع ماسک با قیمت مصوب در داروخانه ها خبر داد و اعلام کرد که مردم نباید از داروخانه و دیگر اماکن، ماسک سه لایه را بیشتر از قیمت ۱۳۰۰ تومان خریداری کنند. به گفته‌ی محمدرضا شانه‌ساز، روزانه ۲۱ میلیون ماسک در کشور تولید می‌شود و ۵ تا ۶ میلیون ماسک در اختیار داروخانه‌ها به‌عنوان مرکز اصلی عرضه‌ی ماسک قرار می‌گیرد. شانه‌ساز تأکید کرد که اگر مردم با تخلفی در این حوزه مواجه شدند، می‌توانند به معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی محل زندگی خود مراجعه یا از شماره تلفن ۱۹۰ برای ارائه‌ی گزارش گران‌فروشی استفاده کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات