شناسایی ۵۰ هزار بیمار کرونایی در تهران با سیستم ردیابی دیجیتال

یک‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
فرمانده‌ی ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران اعلام کرد که به‌کمک سیستم ردیابی دیجیتال نقطه‌یابی در تهران، ۵۰ هزار بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شده است.
تبلیغات

علی‌رضا زالی، فرمانده‌ی ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران، یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ در مراسم رونمایی کاربردهای 5G اعلام کرد که با تلاش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اولین اپلیکیشن هوشمند با همکاری ستاد مقابله با کرونا در تهران و سازمان نظام پزشکی برای استخراج اطلاعات و استفاده از آن برای غربالگری طراحی شده است. در همین زمینه، تفاهم‌نامه‌ی مشترکی میان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف توسعه‌ی زیرساخت‌ها، خدمات سلامت دیجیتال، پزشکی هوشمند و پیاده‌سازی خدمات مشاوره‌ی جراحی از راه دور با استفاده از قابلیت فناوری 5G نیز امضا شد. پیاده‌سازی نسل پنجم ارتباطات برای استفاده از خدمات آن در کشور در حوزه‌های خدمات پزشکی و حمل‌و‌نقل در بستر 5G، همین هفته آغاز می‌شود.

به‌گفته‌ی فرمانده‌ی ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران، این اپلیکیشن هوشمند در همان روزهای نخست با استقبال چشمگیر ملی روبه‌رو شد و استفاده از آن در روزهای سخت اسفند موجب شد بخشی از مراجعه‌ها در حوزه‌ی کرونا کاملا هوشمندانه و با دلایل علمی انجام شود. این اپلیکیشن که ac19 نام دارد، اولین اپلیکیشن استخراج اطلاعات و استفاده از ظرفیت آموزش همگانی و افزایش سطح غربالگری محسوب می‌شود و به‌دلیل هم‌پوشانی با محصولات دیگر و به‌عنوان محصولی داخلی، پس از مدتی به یکی از کشورهای CIS فروخته شد. اپلیکیشن C-19Tracer هنگامی‌که فردی با افراد مبتلا به کووید ۱۹ ملاقات کند، موقعیت مکانی آن را ردیابی می‌کند.

علی‌رضا زالی اضافه کرد که علاوه‌بر شناسایی بیماران مبتلا به کرونا با استفاده از سیستم ردیابی دیجیتال نقطه‌یابی، با استفاده از این اپلیکیشن، مناطق آلوده‌ی استان نیز شناسایی شد و این روند هم‌اکنون نیز ادامه دارد.

فرمانده‌ی ستاد مقابله با کرونا بیان کرد اولین نقشه‌ی سیروسفر بیماران مبتلا به کرونا و ناقلان با و بی علامت را وزارت ارتباطات جمع‌آوری کرد. وی یکی از شاخص‌های ارزیابی حکمرانی توسعه‌ای و پارادایم مدیریت توسعه‌ای در دنیا را ارتباط و رویکرد دستگاه‌های اجرایی در برخورد با دانشگاه‌ها اعلام کرد و افزایش ظرفیت پهنای باند بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را تأییدی بر این ادعا دانست.

زالی نقش وزارت ارتباطات در مقابله با بیماری کرونا را بسیار سخاوتمندانه عنوان و اضافه کرد که ستاد مقابله با کرونا با دستور وزیر ارتباطات موفق شده ۵۰ هزار بیمار مبتلا به ویروس کرونا را در تهران شناسایی و نقطه‌یابی کند. به‌گفته‌ی وی، حتی افرادی که در مجاورت ۱۰۰ متری افراد مبتلا قرار دارند، شناسایی‌شدنی هستند و نقشه‌ی آن‌ مناطق موجود است.

زالی شیوع کرونا را با تمام تلخ‌‌کامی‌هایش، توفیقی برای خلق فرصت‌های جدید می‌داند. ازجمله این فرصت‌ها می‌توان به دگردیسی دیجیتالی در عرصه‌ی اجتماعی ایرانیان اشاره کرد که با حضور وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منجر شد. وی از برطرف‌شدن شکاف‌های دیجیتال موجود نیز در آینده‌ی نزدیک خبر داد.

فرمانده‌ی ستاد مقابله با کرونا اذعان کرد که از سال ۲۰۱۷ تاکنون، تنها ۱۰ درصد از مجموع خدمات در دنیا درزمره‌ی پزشکی از راه دور است که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۴ این میزان به ۲۵ درصد برسد. زالی خاطرنشان کرد که ایران نیز باید جایگاه ممتازی در این فرایند رو به شتاب داشته باشد و ایجاد زیرساخت احتمالا مهم‌ترین مسئله‌ی استراتژیک در این زمینه است.

زالی درادامه به شرح تله‌مدیسین یا پزشکی از راه دور و رادیولوژی و مشاوره از راه دور در دوران کرونا اشاره کرد که تا حد زیادی محقق شده است و به گسترش نیاز دارد. به‌گفته‌ی فرمانده‌ی ستاد مقابله با کرونا، مشاوره‌ی جراحی از راه دور نیز جاه‌طلبانه‌ترین بخش تله‌مدیسین است و باید این اقدامات را در ایران نیز پیاده‌سازی کرد.

وی با به مزایای جراحی از راه دور نیز اشاره کرد و افزود که خون‌ریزی کمتر و بهبودی سریع‌تر بیمار و افزایش دقت جراح به‌کمک تصاویر دوبعدی و سه‌بعدی از فواید جراحی از راه دور است. به‌گفته‌ی زالی، مهم‌ترین مسئله در این مسیر ربات‌های جراحی هستند که باید از تکنولوژی پیشرفته‌ای برخوردار باشند که این امر با همکاری دانشگاه تهران و صنعتی شریف محقق خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات