وزیر ارتباطات: اینترنت 5G تا انتهای سال برای استفاده خانگی فعال می‌شود

یک‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
مطالعه 5 دقیقه
وزیر ارتباطات در مراسم رونمایی از کاربست‌های نسل پنجم سامانه‌های مخابراتی، از فعال‌شدن اینترنت 5G به‌صورت نقطه‌ای برای کاربران خانگی تا آخر اسفند امسال خبر داد.
تبلیغات

مراسم رونمایی از کاربردهای توسعه ارتباطات نسل پنجم سامانه‌های مخابراتی، امروز یکشنبه در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم از تجهیز بخش زیادی از سایت‌های فعلی به اینترنت 5G به‌صورت نقطه‌ای در مناطق پرتراکم کشور برای کاربران خانگی خبر داد. بنا به توضیحات محمدجواد آذری جهرمی، ارائه‌ی خدمات FWA یا اینترنت خانگی 5G به‌کمک مودم رخ می‌دهد و نه گوشی هوشمند؛ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز مجوزهای مربوطه را برای اجرای ارتقای اینترنت خانگی صادر کرده است. جهرمی می‌گوید سعی بر این است که دولت برای توسعه‌ی این بخش، تنها به همکاری اپراتورها اکتفا نکند و خود نیز سرمایه‌گذاری انجام دهد.

به‌گفته‌ی جهرمی، «ایران هوشمند» برنامه‌ی وزارت ارتباطات برای آینده روشن است و یکی از موضوعات کلیدی برای دستیابی به آن، راه‌اندازی خدمات نسل پنجم محسوب می‌شود. بنا به اظهارات جهرمی، نخبگان کشوری، برنامه‌ی تحول دیجیتال ایران را ظرف دو سال تدوین کرده‌اند. طرح مذکور سه ماه قبل به شورای عالی فضای مجازی تحویل شده است.

مقاومت ایران دربرابر ورود اینترنت پرسرعت

به‌گفته‌ی وزیر ارتباطات، در ایران برای ورود اینترنت نسل سوم و چهارم اینترنت، ۱۲ سال به‌دلیل نگرانی‌های فرهنگی و اجتماعی مقاومت شد و این درحالی بود که تمام دنیا به این تکنولوژی دسترسی داشتند. جهرمی می‌گوید این ۱۲ سال می‌توانست فرصتی برای هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تکنولوژی باشد که در کشور ما از آن غفلت شد. آذری جهرمی با این مقدمه، اعلام کرد که اکنون اینترنت نسل پنجم در دنیا کلید خورده و در ایران نیز به‌عنوان پنجمین کشور منطقه وارد شده است. جهرمی اظهار امیدواری کرد که با حرکت به‌سمت فناوری‌های نوین، هم‌زمان با دیگر کشورهای دنیا، ایران نیز در مسیر پیشرفت قرار بگیرد.

وزیر ارتباطات، علت تأخیر در ورود 5G به ایران را روال طولانی دریافت مجوز اعلام کرد. به‌گفته‌ی او، حال برای توسعه‌ی نسل پنجم ارتباطات، مصوبات و قوانین بالادستی از پیش دریافت شده تا به مشکل توسعه‌ی 4G و 3G در کشور دچار نشویم.

توسعه‌ی نسل پنجم ارتباطات در سند شبکه ملی اطلاعات نیز اشاره شده که طی آن، ۱۰ درصد ترافیک روی شبکه باید بر بستر تکنولوژی‌های جدید باشد؛ همچنین ۱۰ درصد از اقتصاد کشور باید سهم اقتصاد دیجیتال بوده و طبق مصوبه‌ای در افق ۱۴۰۴، ۱۴ درصد اقتصاد دیجیتال باید به 5G اختصاص پیدا کند.

هزینه اینترنت 5G بالا نخواهد بود

مدیران عامل ایرانسل و همراه‌ اول که در مراسم رونمایی از کاربست‌های نسل پنجم مخابراتی حاضر بودند، با امضای تفاهم‌نامه‌هایی نسبت به ارائه‌ی خدمات بر بستر 5G در کشور اقدام خواهند کرد. به‌علاوه چهار شرکت دیگر فعال در حوزه‌ی اینترنت بی‌سیم ثابت تلاش می‌کنند تا با بهره‌گیری از نسل پنجم ارتباطی، سرویس‌ اینترنت باکیفیتی به کاربران اینترنت در سراسر کشور ارائه دهند.

جهرمی: حدود ۱۱۰۰ دانشگاه به شبکه فیبرنوری متصل می‌شوند

بنا به اظهار وزیر ارتباطات و بر اساس مندرجات سند شبکه ملی اطلاعات، هزینه‌ی حوزه‌ی ارتباطات باید تنها دو درصد سبد خانوارها را تشکیل دهد. به‌همین منظور، جهرمی اذعان می‌کند که هزینه‌ی استفاده از 5G برای کاربر ایرانی بالا نخواهد بود؛ چراکه هرچه مصرف بالاتر برود و تقاضا بیشتر شود، اینترنت ارزان‌تر خواهد شد.

اگر همین الان هم با نرخ روز حساب کنیم، یک گیگابیت اینترنت در سال ۱۳۹۲ نسبت به قیمت کنونی یک گیگابایت، کاهش قیمت داشته است.

جهرمی اظهار امیدواری کرد که با کمک سرویس‌های بومی و تعامل فعالانه با سرویس‌های خارجی بتوان تولید محتوا را افزایش داد تا مزایای 5G در ایران ملموس‌تر باشد. جهرمی همچنین خبر داد که وزارت متبوعش درنظر دارد تا حدود ۱۱۰۰ دانشگاه را به شبکه فیبرنوری متصل کند؛ هم‌اکنون نیز حدود ۲۰۰ دانشگاه کشور به فیبر نوری متصل هستند.

وزیر ارتباطات همچنین خبر داد که تولید مودم‌های 5G در کشور و سرمایه‌گذاری اپراتورها در بخش تولید تجهیزات 5G شروع شده است.

آغاز خدمات‌دهی 5G در ایران با همکاری اپراتورها

امکان خدمات‌دهی 5G اکنون با همکاری اپراتور ایرانسل، در پژوهشگاه فناوری اطلاعات و مجموعه‌ی ایرانسل و محیط اطراف آن به‌وجود آمده؛ همچنین به‌زودی منطقه‌ی عباس‌آباد و دانشگاه تربیت‌ مدرس تهران نیز تحت پوشش قرار می‌گیرند. تلاش‌های همراه اول برای نصب سایت‌های 5G به‌صورت نمادین در دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف و علوم پزشکی شهید بهشتی به‌زودی قابل‌رؤیت خواهد بود. مهدی اخوان بهابادی در توضیح بیشتر می‌گوید که موضوع بومی‌سازی تجهیزات در همراه اول درحال پیگیری است و این شرکت درنظر دارد تا 5G را برخلاف نسل سه و چهار تلفن همراه که تمرکز اپراتور در آن‌ها روی توسعه‌ی شبکه بود، با ظرفیت دانشگاهی پیش ببرد.

این‌ها درحالی است که مدیرعامل ایرانسل از لزوم آغاز تحقیقات در حوزه‌ی 6G می‌گوید تا ایران در این حوزه از سایر دنیا عقب نماند. به‌گفته‌ی بیژن عباسی آرند در این مراسم، تجاری‌سازی و بهره‌بردن مردم از اینترنت 5G چند سال زمان خواهد برد و برای تحقق این امر، توجه به زیرساخت‌های موردنیاز اهمیت زیادی دارد؛ ازجمله شیوه‌هایی که به باور مدیرعامل ایرانسل در این رابطه می‌تواند راهگشا باشد، تخصیص باندهای فرکانسی است که دراختیار صدا و سیما قرار دارد. عباسی خبر می‌دهد که خوشبختانه سازمان تنظیم مقررات دراین‌رابطه درحال رایزنی است.

مراسم رونمایی از کاربست های 5G اینترنت نسل پنجم

در انتهای مراسم رونمایی از کاربست‌های نسل پنجم مخابراتی، پنج تفاهم‌نامه امضا شد که به شرح زیر هستند:

  • طراحی و ایجاد پایلوت حمل‌و‌نقل هوشمند شهری مبتنی بر شبکه‌های ارتباطات سلولی نسل جدید در چارچوب شبکه ملی اطلاعات در کیش
  • پیاده‌سازی خدمات مشاوره جراحی از راه دور با استفاده از قابلیت‌های فناوری‌های نسل پنجم ارتباطات
  • توسعه زیرساخت‌ها، خدمات سلامت دیجیتال و پزشکی هوشمند با استفاد از فناوری نسل پنجم مخابراتی
  • توسعه زیست‌بوم فناوری‌های نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی اینترنت اشیا یا هوش مصنوعی، توسعه فناوری‌ها، محصولات و راهکارهای حوزه شبکه مخابراتی نسل پنجم و نسل‌های آینده

ستار هاشمی، معاون وزیر ارتباطات درباره‌ی تفاهم‌نامه‌ی مربوط به خودروهای خودران در کیش می‌گوید: «حمل‌و‌نقل هوشمند و خودروی خودران، پنج سطح دارد که باید به تمام این موارد بپردازیم؛ ما فعلا در سطوح اولیه قرار داریم. اکنون باید این سؤال را بپرسیم که اگر به مرحله‌ی پنج دست پیدا کردیم، آیا صنعت بیمه‌ی ما آمادگی پاسخگویی را درصورت وقوع تصادف دارد؟ این بلوغی است که باید در صنعت فناوری رخ دهد.» به‌گفته‌ی معاون وزیر ارتباطات همین مسائل می‌تواند در جراحی از راه دور نیز رخ دهد؛ برای مثال، اگر در زمان جراحی از راه دور هم برای بیمار اتفاقی بیفتد، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ جراح، تأمین‌کننده‌ی بستر ارتباطی، تأمین‌کننده‌ی برق؟ وی تأکید می‌کند که برای رسیدگی به این موارد هم باید بررسی و قانون‌گذاری انجام شود.

به‌گفته‌ی هاشمی، ایران در حوزه‌ی هوش مصنوعی در جهان رتبه‌ی خوبی دارد، اما کاربست‌ها باید مورد توجه ویژه قرار بگیرند. او اضافه کرد که فراگیری نسل پنجم تلفن همراه در سال ۲۰۲۵ اتفاق می‌افتد و به همین جهت، ایران هم از دو سال قبل به این سمت حرکت کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات