مدرنا سومین و آخرین کارآزمایی واکسن کرونا را آغاز کرد

چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
بزرگ‌ترین و آخرین کارآزمایی شرکت مدرنا برای آزمودن اثربخشی واکسن کووید ۱۹ با شرکت ۳۰ هزار داوطلب از سرتاسر آمریکا آغاز شد.
تبلیغات

شرکت زیست‌فناوری مدرنا (Moderna) در همکاری با مؤسسه‌ی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی ایالات متحده (NIAID) و مرکز تحقیقات و توسعه پیشرفته زیست‌پزشکی، درحال انجام مرحله‌ی سوم کارآزمایی واکسن خود است. انتظار می‌رود این کارآزمایی با ثبت‌نام نزدیک به ۳۰ هزار داوطلب در ۸۷ سایت تحقیقاتی در سرتاسر آمریکا انجام شود. هرچند کارآزمایی‌های مرحله‌ی اول و دوم مقدار مصرف (دز)، ایمنی، عوارض جانبی شایع و اثربخشی واکسن را در گروه کوچکی از افراد بررسی کرد، شرط ضروری برای دریافت مجوز واکسن، پشت‌سرگذاشتن موفقیت‌آمیز کارآزمایی سوم است. در واپسین مرحله، اثربخشی واکسن ضمن نظارت بر عوارض جانبی در گروهی بسیار بزرگ‌تر از افراد آزمایش خواهد شد.

براساس اعلام دکتر فائوچی، مدیر NIAID، نخستین گروه از داوطلبان روز دوشنبه واکسن دریافت کردند. ثبت‌نام داوطلبان در کارآزمایی ممکن است تا پایان تابستان انجام شود و نخستین نتایج نیز احتمالا تا ماه نوامبر (آبان یا آذر) منتشر خواهد شد.

نیمی از شرکت‌کنندگان (همگی با سن ۱۸ و بالاتر) واکسن کاندیدا به‌نام mRNA-1273 را با دز ۱۰۰ میکروگرم دریافت خواهند کرد و ۲۸ روز بعد، واکسن دوم با همان دز به آن‌ها تزریق خواهد شد. نصف دیگر داوطلبان نیز دو دز دارونما با ۲۸ روز فاصله دریافت خواهند کرد. پژوهشگران پس از تزریق دز دوم، شرکت‌کنندگان را تا دو سال پیگیری خواهند کرد تا دریابند آیا واکسن از آن‌ها دربرابر ابتلا به کووید ۱۹ محافظت خواهد کرد یا نه. پژوهشگران مطالعه نیز بر دریافت‌کنندگان واکسن نظارت خواهند کرد تا دریابند آیا هیچ‌یک از آن‌ها واکنش جانبی به واکسن نشان خواهد داد یا نه.

واکسن مدرنا از نوعی فناوری استفاده می‌کند که تا به امروز در هیچ واکسن تأیید‌شده‌ای به‌کار نرفته است؛ اما دارای برخی مزیت‌ها است، ازجمله ساخت سریع‌تر و راحت‌تر در مقایسه با واکسن‌های سنتی. این واکسن برپایه‌ی قطعه‌ای از مواد ژنتیکی به‌نام آران‌ای پیام‌رسان (mRNA) ساخته شده است که به سلول‌ها یاد می‌دهد تا پروتئین اسپایک ویروس کرونا را بسازند. ویروس کرونا با استفاده از این پروتئین به سلول‌ها حمله می‌کند. ساخت پروتئین اسپایک موجب واکنش ایمنی دربرابر آن می‌شود و درنتیجه اگر بدن به‌طور طبیعی درمعرض ویروس کرونا قرار گیرد، سیستم ایمنی می‌تواند به‌سرعت عامل بیماری‌زا را شناسایی و با آن مقابله کند.

نتایج اولیه از مرحله‌ی نخست شامل ۴۵ شرکت‌کننده که ۱۴ ژوئیه (۲۴ تیر) در نشریه‌ی پزشکی نیوانگلند منتشر شد، نشان داد که واکسن ایمن است، می‌تواند به شکل‌گیری واکنش ایمنی منجر شود و عوارض جانبی مهمی نیز درپی ندارد. مرحله‌ی دوم کارآزمایی همچنان درحال انجام است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات