واکسن کرونای شرکت مدرنا به مرحله دوم آزمایش‌ها رسید

یک‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
مطالعه 3 دقیقه
طبق اعلام شرکت مدرنا، سازمان غذا و داروی آمریکا به این شرکت مجوز داده مرحله‌ی دوم آزمایش کاندیدای واکسن ویروس کرونا را آغاز کند.
تبلیغات

ده‌ها کاندیدای واکسن در سرتاسر جهان برای مبارزه دربرابر شیوع ویروس کرونا درحال توسعه بوده و تعداد معدودی از آن‌ها درحال آزمایش روی انسان‌ها هستند. شرکت مدرنا در ماه مارس آزمایش واکسن خود را روی ۴۵ فرد بزرگسال سالم در سیاتل آغاز کرد و به یکی از اولین شرکت‌هایی تبدیل شد که کارآزمایی‌های بالینی انسانی را برای یک واکسن کووید ۱۹ آغاز می‌کنند.

به‌گفته‌ی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، هدف از کارآزمایی‌های مرحله‌ی اول نظیر آنچه مدرنا به‌تازگی آن را تکمیل کرده است، درک بی‌خطر بودن و تعیین مقدار مناسب دارو یا واکسن کاندیدا است. اکنون این آزمایش وارد مرحله‌ی دوم می‌شود که در آن پژوهشگران کارآیی و عوارض جانبی واکسن را روی حدود ۶۰۰ نفر مورد آزمایش قرار می‌دهند. استفان بانسل، مدیرعامل اجرایی مدرنا در بیانیه‌ای گفت: «مطالعه‌ی مرحله‌ی دوم که به‌زودی آغاز می‌شود، گامی بسیار مهم در جهت پیشرفت است.»

بانسل افزود هدف، آغاز کارآزمایی مرحله‌ی سوم در اوایل همین تابستان است. در کارآزمایی‌های مرحله‌ی سوم، صدها تا هزاران نفر از افراد برای درک بیشتر این موضوع که آیا یک واکسن (یا دارو) اثربخش است و نیز نظارت بر بروز هرگونه واکنش جانبی دربرابر آن، مشارکت خواهند داشت. پس از کارآزمایی‌های مرحله سوم، FDA درمورد تأیید واکسن یا دارو تصمیم می‌گیرد. طبق گفته‌ی مرکز کنترل ‌و‌ پیشگیری از بیماری، FDA دارو را فقط درصورتی تأیید می‌کند که بی‌خطر و مؤثر بوده و مزیت‌های آن بیش از خطرات آن باشد.

اکنون مدرنا درحال برنامه‌ریزی برای شتاب بخشیدن به تولید واکسن است. به‌گزارش شبکه‌ی تلویزیونی CNBC، در تاریخ اول ماه مه، شرکت اعلام کرد که تصمیم دارد با همکاری شرکت داروسازی سوئیسی لونزا، سالیانه ۱ میلیارد دوز واکسن برای توزیع در سرتاسر جهان تولید کند. به‌گزارش این شبکه، انتظار می‌رود اولین دوزها در ماه جولای در تاسیسات لونزا در آمریکا ساخته شود. البته این درصورتی است که بی‌خطر بودن و کارآیی واکسن ثابت شود.

واکسن مدرنا با نام mRNA-1273 از فناوری جدیدی استفاده می‌کند که در هیچ‌یک از واکسن‌های تأییدشده تا به امروز، مورد استفاده قرار نگرفته است. اکثر واکسن‌های معمول فرم غیرفعال یا ضعیف‌شده‌ای از خود ویروس را وارد بدن می‌کنند تا سیستم ایمنی یاد بگیرد که برای مبارزه با آن، آنتی‌بادی‌هایی تولید کند؛ درحالی‌که واکسن شرکت مدرنا قدمی عقب‌تر رفته و از مولکولی به‌نام RNA پیام‌رسان (mRNA) استفاده می‌کند تا سلول را در مسیر ساخت پروتئین‌های ویروسی هدایت کند. به‌طورخاص، mRNA دستورالعمل‌های ساخت پروتئین اسپایک ویروس کرونا را برای سلول مهیا می‌کند. ویروس از پروتئین اسپایک برای عفونی‌کردن سلول‌های انسانی استفاده می‌کند. ایده‌ی این روش، آن است که سیستم ایمنی آنتی‌بادی‌هایی را تولید می‌کند که پروتئین اسپایک را شناسایی کرده و با ویروس کرونا مبارزه می‌کنند.

به‌نقل از نیویورک تایمز، تولید این فناوری سریع‌تر بوده و معمولا باثبات‌تر از واکسن‌های معمول است. شرکت‌های دیگری ازجمله اینوویو، کن‌سینو و فایزر نیز درحال استفاده از این فناوری mRNA برای توسعه‌ی واکسن‌هایی علیه ویروس کرونا هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات